globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd
 
17.2.2010 v 18:04
Vazeni pratele motorek

Rad bych navodil debatu ohledne pouzivani zadni brzy v krizovce.
Podobne tema zde nedavno bylo a alespon pro me s nejasnym zaverem.

Stojim o vase nazory na modelovou situaci, kterou priblizim nize.

Predstavme si prumerneho jezdce, nikoliv okruhoveho strelce, ktery jede v poklidu po silnici a nahle musi krizove brzdit a to zcela necekane. Terenem je asfalt, ktery je suchy a neni zasterkovany. Jede se po rovine nebo temer po rovine. Motocykl nema ABS nebo CBS a podobne vychytavky a typ motocyklu je supersport/nahac a jim podobne, ne napr. chopper, kde je jine rozlozeni hmotnosti.
Nikoliv tedy situace, kdy se zenu od zatacky k zatacce, presne vim, kde musim a kdy brzdit a mam spoustu zkusenosti!
Modelova situace je dle me docela bezny stav za jizdy, nikoliv nerealna smyslenina.

Muj nazor na tuto situaci je brzdit jen predni brzdou.

Moje duvody?
Ve zcela necekane situaci je se soustredeni pouze na davkovani jedne packy, navic citlivou rukou dle me pro prumernou osobu unosne.

Naopak zadni brza, ovladana mene citlivou nohou v pevne bote dale snizujici citlivost muze v necekane rizikove situaci snadno vest k zablokovani zadniho kola, ztrate stopy, nutnosti korekce smeru a tim padem snizeni efektivity brzdeni predni brzdou.

Prosim o vase nazory k tomuto tematu a prosim pouze o nazory skutecne k tematu a to takove, ktere k tomu maji co rici , jelikoz bych chtel z vlakna vydolovat nejakou hodnotu. Lepe, at neprispeje nikdo, nez zbytecne. Prispevky se budu snazit moderovat tak, abych prispel k vyse popsanemu.

Dekuji za pochopeni a dekuji vsem za snahu se podelit o sve zkusenosti a nazory.

EDIT: Jelikoz bych rad udrzel vlakno fakt v lajne a strucne, tak budu mazat asi vic, nez by se kdekomu libilo, at se to nezmeni jen v nejaky pokec. Takze se predem omlouvam tem, kteri napisi i prispevky v pohode a ve snaze nejak pomoci, ze jim zmizi...
Nezlobte se prosim

EDIT2: Jelikoz jsem to asi nevysvetlil zcela jasne, tak doplneni: Ja nemam pochybnosti o tom, ze by brzdeni pouze predni brzdou bylo na kratsi draze, nez brzdeni obema.
O cem mam pochybnosti, je to, ze prumerny pilot motorky nezvladne v krizovce efektivne brzdit zadni brzdou a dojde k zablokovani kola.
Jde mi tedy o to, ze motorka by to zvladla, ale clovek to nezvladne.

Naposledy editováno 17.02.2010 20:15:36
Předchozí
1 2 3 4
Následující

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:09 | Nahoru | #1
muj nazor - lepsi je to trenovat, trenovat a trenovat at umis razantne brzdit pouzitim kombinace obou brzd.. treba nekde na letisti, parkovisti, zastrcene asfaltce kde nic nejezdi..
kdo to umi, zastavi tak rychleji nez jen za pouziti predku.. pokud to ale nekdo nema perfektne zvladnute (priznavam se ze ja uplne 100% taky ne) tak je asi lepsi brat jen za predek aby zadek nesel do smyku a nezpusobil pad..

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:13 | Nahoru | #2
Já s tím souhlasím, osobně brzdím oboje, ale na většině silničních motorek je zadní brzda v krizovce nepoužitelná.

3 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:20 | Nahoru | #3
napřed přední aby se to čaplo a pak oběma

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:24 | Nahoru | #4
ono taky záleží v jaké rychlosti, jestli na rovině ,nebo v zatáčce těch aspektů je hodně..... já osobně v krizovce dupu i na pedál zadní brzdy, i když mám na své motce " dual CBS " tedy jakési automatické zapojování zadní brzdy...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:24 | Nahoru | #5
Jelikoz bych rad udrzel vlakno fakt v lajne a strucne, tak budu mazat asi vic, nez by se kdekomu libilo, at se to nezmeni jen v nejaky pokec. Takze se predem omlouvam tem, kteri napisi i prispevky v pohode a ve snaze nejak pomoci, ze jim zmizi...
Nezlobte se prosim

2 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:32 | Nahoru | #6
panove i kdyz se slapne na zadek, tak se motorka musi zakonite o kus do vidli ponorit.. sice zdaleka ne tak razantne jako kdyz se brzdi predkem (a mozna ani ne znatelne aby to jezdec vyrazne poznal), ale zanorit se trochu musi, protoze tak jako tak zpomaluje.. tot muj nazor na to zanorovani pri brzdeni zadni brzdou (mozna je spatny ).. ja to teda nepraktikuju, a ani jsem to nevymyslel, jen jsem to cetl v nejakem motorkarskem casopisu, ze se tak nastavuji CABS, CBS a podobne srance, veskere tady ty brzdove systemy ktere brzdi samy obema brzdama.. prvne zadek aby trosinku presla vaha na predek - aby ten pri prvnim razantnim zaberu mel mensi tendence se blokovat, a pak hned predek.. v radu setin sekundy

edit: duvod proc si myslim ze masina klesne trochu na predek i pri brzdeni zadni brzdou.. vychazim z fyziky - setrvacnosti... kdyz hamstnu zadni brzdu tak zpomaluju otacky zadniho kola - nicmene motor, ram, nadrz, kapoty, ridic a kdovicovsechno ma snahu pokracovat dale v ceste - vice zatizi predek, ten se malinko potopi... samozrejme ze efekt zdaleka neni tak vyrazny jako pri brzdeni predni brzdou...

Naposledy editováno 17.02.2010 18:35:35

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:35 | Nahoru | #7

illMedvědGuzzin>když vezmu napřed zadní tak se mi moto sedne na zadek a přicházíš o metry kdy můžeš brzdit, samotná zadní toho moc neubrzdí...



Medvěde já nevim... když vezmeš o 1 sekundu dřív za zadek tak zatíží předek-neklouzne. Když ale vezmeš hned za předek-může klouznout, a když potom vezmeš za zadek(odlehčené kolo) tak ten klouzne stopro.

Ale nejlepší je předvídat a krizově nebrzdit vůbec. Loni ani jednou.

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:37 | Nahoru | #8
mám naučený z čopra,prvně beru za přední,zadní maximálně jen dobržďuju ale lehce,na Bandasce jsem to použil jen jednou, ale to jen v 80ti a osvědčilo se jináč prvně beru předek a zadek jen opravdu v krizi. ale jak psal Cosmogagy,chce to trénovat, trénovat a taky trénovat

5 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 18:43 | Nahoru | #9
Zadní brzdu jsem nikdy nepoužil... není třeba

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:24 | Nahoru | #10
Honziss>
Třeba je,ale nám běžným není dopřán čas,prostor,talent a chuť na trénink. Pepa Sršeň o tom kdesi na netu v nějakém videu dobře mluví!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:26 | Nahoru | #11

Honziss>Zadní brzdu jsem nikdy nepoužil... není třeba

Musim oponovat
pri prudkem brzdeni, i treba jen v mirne, zatacce je nutne zapojit i zadek jinak te bude
predbihat.

(reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:41 | Nahoru | #12
kulala> no to nevim. Zadek bez brzdění moc snahu předbíhat nemá.

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:43 | Nahoru | #13
Jdu na obě brzdy s tím, že přední dám zlomek vteřiny před plným použitím čas se "přilepit".
Zároveň s bržděním odřazuji "do plynu" a tím bráním zastavení zadního kola.Současně s začátkem brzdového manévru se pochopitelně narovnám a nezustávám lehlej.

Pokračování v případě nedobrždění:
Varianty jsou v případě že se nedá vyhnout dvě:

1. Přestaneme brzdit na předek, uvedeme motocykl do příčného smyku zadní brzdou, složíme ho a zahodíme.

2.V případě že se nejedná o náklaďák vykašlem se v poslední chvíli na brzdění a snažíme se automobil přeskočit odrazem ze stupaček a švihem rukama (jako při dlouhém skoku do vody).
Varianta 2 dopadne (v případě že se po cestě do něčeho netrefíme) většinou dobře.

Takhle to sice zní jako pustá teorie ale je to ověřeno praxí a v případě psychické přípravy na podobné situace to může zachránit život.

O brždění pouze přední brzdou se se mnou radši moc nebavte

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:43 | Nahoru | #14
Moje zkušenost je ta,že při krizovce si na zadní brzdu ani nevzpomenu,není čas a kolikrát se mi zadní kolo odlehčilo tak,že by to nemělo stejně cenu...brzdit...Akorát,pak když dopadne roztočený na zem,tak to je nepříjemný....
Jinak stala se mi ta věc,asi 140,náklon skoro na pravé koleno a v zatáčce stála dodávka a odbočovala do leva mimo silnici...,ale naštěstí daleko,viděl jsem ji včas..Brzdit předek blbost,páč by mě to narovnalo a byl bych v ní,já potřeboval vzít ji zprava,páč proti jely auta a stejně by mohla odbočit,kdyby nic nejelo...Tak jsem vymáčkl spojku a brzdil jen lehce zadkem,kamarád co jel za mnou,říkal,že šel pěkně bokem a vešel jsem se jen tak tak,páč jsem musel moto kus před ní narovnat,protože tam nebylo dost místa...akorát mě jěště dneska bolí loket,tím jsem se o tu dodávku otřel,ale jinak ani škrábanec...
Jen dodám,že dneska už myslím a jedu jen kam vidím..

1 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:50 | Nahoru | #15
Až nastane opravdová krizovka nebudeš přemýšlet kterou brzdou budeš brzdit. Bude to ta kterou brzdíš nejčastěji a ani o tom nebudeš vědět. Jinak jsem dopodrobna tvoje téma nečetl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 19:56 | Nahoru | #16

Mišmaš>Až nastane opravdová krizovka nebudeš přemýšlet kterou brzdou budeš brzdit. Bude to ta kterou brzdíš nejčastěji a ani o tom nebudeš vědět. Jinak jsem dopodrobna tvoje téma nečetl.



Děkuji, nechci si rozbít hubu!

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 20:44 | Nahoru | #17
Osobně teda brzdím oběma co to jde - zadní se teda zablokuje. To ale vůbec nevadí, protože při tak intenzivním brždění není korekce směru stejně možná, takže tím člověk nic nezkazí. Brzdný účinek zadní brzdy na supersportu osazeném jedním člověkem tipuju tak na 5%, protože veškerá hmota jde na předek a tak ten zadek žádnou extra sílu nepřenese. Jednou jsem si to vyzkoušel i na Tenere ve dvou a s kufry a tam byl účinek zadní brzdy cítit hodně - troufám si říct, že bez ní bych to neubrzdil a narval do auta.

Naposledy editováno 17.02.2010 20:45:42

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:03 | Nahoru | #18
Řekl bych že jsi nikdy nebyl v žádné krizovce jinak by jsi se neptal a vědel že zareagueš instinktivně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:08 | Nahoru | #19

Honziss>Zadní brzdu jsem nikdy nepoužil... není třeba



a já si zas neumím představit brždění bez zadku nemám antihop a tak si tím dost sklidním zadek při podřazování,když je kalup

jinak v provozu brzdím obojím a kdybych mě ručku,tak jí zatáhnu taky ,když jde do tuhého,tak prostě použiješ vše co máš po ruce....

3 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:27 | Nahoru | #20
Uvedomely pilot by mel umet brzdit na cistem asfaltu do stoppie.
Pokud jde o me, umim to a rozhodne nebudu v popsane situaci (pokud by nebylo jine reseni nez brzdit) hledat zadni brzdu, ale budu drzet zadni kolo mirne odlepene, coz je optimalni stav pro brzdeni. Dulezite je take udrzet v krizovem brzdeni stabilni pozici v sedle, cili silne stisknout nohy a nemit ruce v kreci..

(reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:36 | Nahoru | #21

Mišmaš>Tak fajn hele až za sebou budeš mít nějakou krizovku tak potom mi napiš jakou jsi brzdil. Ale vím přesně co bys mi napsal "už si to nepamatuji" takže se tady nauč že máš brzdit jak přední tak zadní zároveň a pak to udělej jinak.



A pointa? Krizových brždění(brzdím oběma(vždy a dobře si to pamatuju)) jsem měl asi 6 a jednou jsem v rychlosti pod 30kmh přebrzdil zadek. Co dál?

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:40 | Nahoru | #22
Jinak já si myslím,že průměrnej motorkář,který jezdí více méně jen po silnici a netrénuje ,,plný brzdy´´ stejně při opravdové krizovce bud přední kolo přebrzdí a ustele si,nebo brzdí pod možnosti motorky a stejně to nedobrzdí...Jde o to,že se člověk lekne a to tak jako tak vyvolá reakci,která není perfektní....

1 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:49 | Nahoru | #23
Mě pořád připadá, že "instinktivní brždění" je nejlepší způsob jak si rozbít čuňu. Si nedovedu představit, že bych třeba na KTM 950SM nebo Superduke vzal v krizovce za všechno co mám ke zmáčknutí co to jde. Když se to staví na předek jedním prstem. A zadek ten zná jenom ON-OFF. Lidi nejste v autech!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:52 | Nahoru | #24

Dawe02>Uvedomely pilot by mel umet brzdit na cistem asfaltu do stoppie.
Pokud jde o me, umim to a rozhodne nebudu v popsane situaci (pokud by nebylo jine reseni nez brzdit) hledat zadni brzdu, ale budu drzet zadni kolo mirne odlepene, coz je optimalni stav pro brzdeni. Dulezite je take udrzet v krizovem brzdeni stabilni pozici v sedle, cili silne stisknout nohy a nemit ruce v kreci..



Naprosto nesouhlasím ! Při opravdu účinném brzdění není vhodné aby zadní kolo opustilo vozovku a stoppie je už úplný nesmysl!

(reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:54 | Nahoru | #25
babajezi> nesouhlasit muzes, ale z hlediska mechaniky je jasne nejucinejsi brzdeni se zadnim kolem prave na hranici ztraty kontaktu. Alespon u supersportu s obvyklou geometrii. Stoppie jsem uvadel jen jako miru ovladani stroje, cti pozorneji.

(reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:56 | Nahoru | #26

Dawe02>Uvedomely pilot by mel umet brzdit na cistem asfaltu do stoppie.
Pokud jde o me, umim to a rozhodne nebudu v popsane situaci (pokud by nebylo jine reseni nez brzdit) hledat zadni brzdu, ale budu drzet zadni kolo mirne odlepene, coz je optimalni stav pro brzdeni. Dulezite je take udrzet v krizovem brzdeni stabilni pozici v sedle, cili silne stisknout nohy a nemit ruce v kreci..



Já zase souhlasím na 100% a přidávám podpis...

(reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 21:59 | Nahoru | #27

Dawe02>Uvedomely pilot by mel umet brzdit na cistem asfaltu do stoppie.
Pokud jde o me, umim to a rozhodne nebudu v popsane situaci (pokud by nebylo jine reseni nez brzdit) hledat zadni brzdu, ale budu drzet zadni kolo mirne odlepene, coz je optimalni stav pro brzdeni. Dulezite je take udrzet v krizovem brzdeni stabilni pozici v sedle, cili silne stisknout nohy a nemit ruce v kreci..



Jo jo na 100% odlehčené zadní kolo, ale ne ve vzduchu.

krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 22:07 | Nahoru | #28
podle mě je lepší, když na to máš náhodou čas nebo možná um , když začneš zadní, která ti zadek motorky krapet přimačkne k zemi a pak přední, bo se to zadní kolo pak bude pomalej zvedat.

jinak kdyby ste někdo chtěli popis, tak nuclearB to asi viděl v mojem podání.

ale nakonec to dopadne tak, že: zarveš, co najdeš a je...

edit: jo a kdo říká, že zadní kolo při tom brzdění nepředbíhá zadní, tak tak asi nikdy nebrzdil.

Naposledy editováno 17.02.2010 22:10:16

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 22:12 | Nahoru | #29
Se divim, ze jste mi jeste oci nevyskrabali, jak to tady cistim

Moc diky vsem za prispevky, zvlaste nektere mi prijdou opravdu k veci

Docela zajimava je pro me informace od dawea, timto ho prosim o rozvedeni.
Myslel jsem totiz, ze brzdit predni i zadni je efektivnejsi, protoze zpomaluji dve kola, ale z toho, co pises to vypada, ze je snad lepsi jen tou predni na max. Ono to i smysl v podstate dava, pokud ho v tom hledam spravne - tedy ze pokud mam dostatek adheze pro zadni kolo, tak mi z toho vypliva, ze nebrzdim naplno predni a muzu ji jeste primacknout. A protoze predni zpomaluje efektivneji, nez zadni, tak tim, ze uberu na zadku a pridam na predku, zastavim driv.
Ma moje myslenka smysl nebo nesmysl?

Kazdopadne me primarne zajimaji stale nazory na to, ze v krizovce je dle me problem na max. uridit jen tu predni brzdu, jak zde ostatne vice lidi naznacuje, natoztak jeste uridit zadni brzdu k tomu.
A znova zduraznuji pro prumerneho jezdce, vim, ze mnozi zde mate velke zkusenosti a dokazete ruzne veci. ALe ty mate vy a ne prumerny jezdec.
Diky jeste jednou za vasi snahu

1 reakcí na tento příspěvek krizové brzdění - použití přední vs. obou brzd

17.2.2010 v 22:14 | Nahoru | #30
Jak může někdo na motorce, kde je dobrej každej milimetr styčný plochy gumy a asfaltu, při brždění dobrovolně používat jen polovinu tý styčný plochy je nad moje chápání Brzdit jen přední je taková kravina, že se vždycky rozčílím, když to vidím. Mrzí mě to, ale zdá se mi, že advokáti brždění jen jednou brzdou nikdy pořádně nezkusili brzdit oběma. Rozdíl je markantní.

PS: Proč je vůbec tak špatný, když se zablokuje zadní kolo (při brždění v přímém směru)? Zablokovaný kolo pořád brzdí líp než kolo vůbec nebržděný. Osobně se mi zadní kolo při brždění blokuje dost často. V čem je problém? Když porovnám zničení zadní pneu proti tomu, že dokážu dobře a rychle zastavit, tak si vybírám rychlý zastavení.

PS2: Proč se asi dělají všechny ty systémy kombinovaných brzd?

PS3: Proč asi závodníci brzdí oběma brzdama?

Edit: přidáno PS4 a PS5

PS4: Proč mají všechny auta brzděný všechny 4 kola? (když by mělo stačit brzdit jen předníma)

PS5: Proč se vůbec dělají na motorky zadní brzdy? (když je přece účinnější brzdit jen přední)

Naposledy editováno 18.02.2010 08:32:40
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist