globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Motorový olej honda cbf 500
22.8.2007 v 23:01
Zdravím motorkáře... blíží se mi výměna motor. oleje a rozhoduju se o kvalitě našeho sortimentu :/ Přemýšlím o REPSOLU...

Repsol Moto Racing 4T 10W50 - plně syntetický API SJ*JASO T typ MA*HONDA spec.
- někde jsem se dočetl, že specifikace MA je nejvhodnější pro mokrou spojku

Repsol Moto sintetiko 4T 10W40 - 75% syntetický API SG*JASO T spec.

poradí mi někdo ze skušenosti? Samozřejmě se oba oleje cenově dost výrazně liší, rozdílem skoro osmi stovek, hm...
Dík :)
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:24 | Nahoru | #31
škvarin>>
Jinak bych sem ani nechodil..:D A co tam teda naliješ? :)

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:25 | Nahoru | #32
Autor>>
Ani ne. Víš,ono je to spíše k smíchu.Ke mě chodí borci s R1kama RRama a hayabusama pro 5100motul a Pak přijde borec,co má XR125 nebo CB500 a chce 300V za 340kč.. Tomu se fakt musím smát. :) [/quote]
:) :) :) :)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:27 | Nahoru | #33
Autor> No, nechci tam lít nějaký levný olej... jak jsem napsal: občas jí pěkně držím pod krkem...pravděpodobně se rozhodnu pro MOTUL 5100 10W40, je to jeden z mála u kterých jsem našel spec. JASO MA... :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:33 | Nahoru | #34
škvarin>>
ty kvalitu oleje hodnotíš podle ceny?? :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:37 | Nahoru | #35
škvarin>> http://moto.honda.cz/motosalon.asp?id=85
Já ho leju do tohoto vehiklu a no problemo... http://moto.honda.cz/motosalon.asp?id=85

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:38 | Nahoru | #36
Lada.s>V prvý ředě mě zajímalo co je v servisce, ideál 10W40, 10W50, pak oleje na našem trhu pro mokrou spojku, tady s se spec. JASO MA, cena nejní zas až tak důležitá. Myslíš, že bych tam měl nalít to co mi příjde pod ruku, já si to namyslím...

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:40 | Nahoru | #37
Autor>Vím, že to je kvalitní olej... :)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:43 | Nahoru | #38
škvarin>>
ja jsem si jen rejpnul ;) ja jen že hodne lidi si myslí že čím drazsi olej tím bude pro motorku lepší. Uz se mi parkrat stalo ze jsem se s nekym bavil o olejich (vetšinou s těma kteří tomu vůbec nerozumělo) a když jsem jim rekl ze liju MOTUL 5100 tak mi bylo odpovězeno že je to šmějd protože je to levný :) :D

takze ja davam Motul 5100 za 200 kč litr, a neřeším a jezdím :cool:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:45 | Nahoru | #39
Lada.s>>
ja jsem si jen rejpnul ;) ja jen že hodne lidi si myslí že čím drazsi olej tím bude pro motorku lepší. Uz se mi parkrat stalo ze jsem se s nekym bavil o olejich (vetšinou s těma kteří tomu vůbec nerozumělo) a když jsem jim rekl ze liju MOTUL 5100 tak mi bylo odpovězeno že je to šmějd protože je to levný :) :D

takze ja davam Motul 5100 za 200 kč litr, a neřeším a jezdím :cool: [/quote]
A nechceš ho odemne za 300kč/litr? Měl by jsi kvalitu a u přátel uznání... :lol: :lol: A já slušnej vejvar.Spokojeni všichni,né? :lol:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:51 | Nahoru | #40
Autor>>
ja jsem si jen rejpnul ;) ja jen že hodne lidi si myslí že čím drazsi olej tím bude pro motorku lepší. Uz se mi parkrat stalo ze jsem se s nekym bavil o olejich (vetšinou s těma kteří tomu vůbec nerozumělo) a když jsem jim rekl ze liju MOTUL 5100 tak mi bylo odpovězeno že je to šmějd protože je to levný :) :D

takze ja davam Motul 5100 za 200 kč litr, a neřeším a jezdím :cool: [/quote]
A nechceš ho odemne za 300kč/litr? Měl by jsi kvalitu a u přátel uznání... :lol: :lol: A já slušnej vejvar.Spokojeni všichni,né? :lol: [/quote]
tomu se říká byznys, aneb spokojenost na obou stranách :D *yes*

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:52 | Nahoru | #41
Lada.s>Takže tím nic neszkazím, myslím jestli to nebude vadit mokre spjce, tanhle olej! 10W40

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 22:59 | Nahoru | #42

Lada.s píše: [quote=Autor][quote=Lada.s]
ja jsem si jen rejpnul ;) ja jen že hodne lidi si myslí že čím drazsi olej tím bude pro motorku lepší. Uz se mi parkrat stalo ze jsem se s nekym bavil o olejich (vetšinou s těma kteří tomu vůbec nerozumělo) a když jsem jim rekl ze liju MOTUL 5100 tak mi bylo odpovězeno že je to šmějd protože je to levný :) :D

takze ja davam Motul 5100 za 200 kč litr, a neřeším a jezdím :cool:


A nechceš ho odemne za 300kč/litr? Měl by jsi kvalitu a u přátel uznání... :lol: :lol: A já slušnej vejvar.Spokojeni všichni,né? :lol: [/quote]
tomu se říká byznys, aneb spokojenost na obou stranách :D *yes* [/quote]
Tak kolik toho šmejdu levnýho chceš? Včera jsem narazil novej sud! Mám ho dost. :lol: :lol:

1 reakcí na tento příspěvek Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 23:35 | Nahoru | #43
:lol: :lol: :lol: olej rulezz

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 23:43 | Nahoru | #44
Mirek12>njn, věčné téma.... :D

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 23:49 | Nahoru | #45
jestli vás to uklidní tak od fritáku na řízky sekačku auto až motorku používám , řepkovy olej snačky stejné značky -- Lukana -- a nemám problémy

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 23:53 | Nahoru | #46
Mirek12> :lol: :lol: :lol:

1 reakcí na tento příspěvek Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 23:55 | Nahoru | #47
ja tam mam 300v bo jak se to jmenuje od motulu a teda ze by neco prokluzovalo nepozoruju.....nevim no taky ho tam mam nasilim....5100 by asi stacil....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorový olej honda cbf 500

23.8.2007 v 23:57 | Nahoru | #48
Mirek12>hmm, takový mrdka levná.....copak jako spravný servisák nevíš že nejlepší je Ceresol?

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

24.8.2007 v 00:00 | Nahoru | #49
Lada.s>>
no jo, vím ale jednou ho neměli, pak zase měli lukanu a tedka sem se díval na e-schop www.olejepromrdky.cz a tam tedka vedou novinku Repasoil 189,-/l

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

24.8.2007 v 00:03 | Nahoru | #50
Colt>>
300V dávám do CRF. Ale jen do motoru.Do převodovky dávám 5100. 300V stojí sice 340kč,ale padne ho tam jen 3/4 litra na 1000km,tak se to dá...

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

24.8.2007 v 12:20 | Nahoru | #51
škvarin>Nejsem teď doma a nejsem si jistej, ale asi to bude Motul 5100, kterej tu tolik lidí zmiňovalo. Ten má specifikace API SG, CCMC G-5, JASO MA. Tudíž :thmubup:

2 reakcí na tento příspěvek Motorový olej honda cbf 500

24.8.2007 v 14:19 | Nahoru | #52
Tak citace odborníků a necháme to být, né?

Jestliže někdo o motorových olejích neví téměř vůbec nic, potom určitě ví alespoň to základní - že existují motorové oleje minerální, polosyntetické a syntetické. Ti, kteří jsou pevnější v kramflecích, to ještě trochu vylepší a používají termíny jako "plná syntetika" nebo "obyčejný minerál". Důležité je,že si všichni rozumějí a domluví se k všeobecné spokojenosti. Ono se ale ani nejde nedomluvit. A si dáte do motoru jakýkoliv olej, motor bude buďto jenom spokojený nebo hodně spokojený. Je to jako v případě Járy Cimrmana - v motorových olejích se totiž těžko šlápne vedle.

Motorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Já si dovoluji při plném vědomí tvrdit, že v maloobchodním prodeji neexistuje ani jeden plně syntetický motorový olej. Každý olej má menší či větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. "vyrobeno syntetickou technologií","vyrobeno HC technologií", "vyrobeno HT syntézou" či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický".

Ještě větší zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů už opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by "syntetický olej " říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.

Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje.Výkonové vlastnosti, tzn.kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.

Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.

Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?

Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha


Mýtus: Čím je olej čistší, tím je lepší.
Skutečnost: V některých případech má olej být znečištěný. Například ve spalovacích motorech vzniká velké množství karbonu a jiných látek, které jsou suspendovány v oleji a jsou jím unášeny. Mohou být odstraněny ve filtru oleje nebo při výměně oleje. Pokud by se tak nestalo, usazovaly by se tyto látky v motoru a mohly by způsobit i jeho poruchu. V tomto případě znečištěný olej zcela zřejmě znamená dobře pracující olej. Naopak např. hydraulický olej obsahující i relativně málo nečistot může způsobit poruchu servoventilů. Takže při některých aplikacích by olej měl vypadat znečištěně a při jiných musí být velmi čistý. Vždy je pak užitečné pravidelné sledování stavu oleje.

Mýtus: Pokud je malé množství oleje nebo plastického maziva dobré, větší množství je vždy lepší.
Skutečnost: Použití příliš velkého množství plastického maziva může vést k poškození těsnění a průniku znečištění do stroje. V elektromotorech může plastické mazivo proniknout až na vinutí motoru a způsobit jeho požár. Nadměrné množství plastického maziva v ložisku může vést ke vzniku tepla vzhledem k většímu odporu, přehřátí ložiska může být příčinou poruchy. Podobně nadměrné množství oleje může způsobit vývin tepla a vysoká teplota pak zkracuje životnost oleje. Po zastavení stroje může při nadměrném množství oleje dojít k úniku z přeplněné nádrže.

Mýtus: Bod tuhnutí je nejnižší teplota, při které je čerpadlo schopné čerpat olej a zásobovat mazací systém stroje.
Skutečnost: Bod tuhnutí pouze označuje teplotu, při které je olej již tak viskózní, že se přestává pohybovat. Tento parametr se stanovuje v laboratoři za přesně definovaných podmínek. V praxi je nejnižší teplota použitelnosti oleje odlišná od jeho bodu tuhnutí a může být o 10 až 15 °C vyšší.

Mýtus: Ropný olej s vysokou hustotou má špatnou odolnost proti oxidaci.
Skutečnost: Dříve to v některých případech platilo. V současnosti používané způsoby zpracování ropy a přípravy základových olejů, a dále použití přísad zlepšujících vlastnosti oleje mají za následek to, že dnes hustota oleje nevypovídá nic o jeho životnosti.

Mýtus: Oleje se stejným číselným označením SAE nebo ISO jsou vzájemně zaměnitelné.
Skutečnost: Klasifikace SAE a ISO VG se týká viskozity olejů, ale neříká nic o jejich výkonnosti. Například ložiskový a hydraulický olej se stejným číselným označením ISO budou mít stejnou viskozitu při 40 °C, ale nemohou se při použití vzájemně zaměňovat.

Vážení čtenáři, když jsem před rokem a půl pro vás začínal psát Mazivářské mýty, ani zdaleka jsem netušil, jaký ohlas bude tento seriál mít. Velmi kladné ohlasy jsem slyšel od redakce AutoEXPERTU a velmi mnoho vašich reakcí jsem obdržel také na svůj e-mail. Původním záměrem mazivářských mýtů bylo pouze přispět k odstranění některých velmi zakořeněných a zastaralých představ o motorových olejích mezi laickou a někdy i odbornou veřejností. Jsem rád, že za dobu, po kterou v AutoEXPERTU vycházely Mazivářské mýty, se situace velmi zlepšila, a záměr redakce i můj tak byl více než naplněn. Podle některých známek však celý seriál měl daleko větší dosah, než jsem vůbec zamýšlel a doufal. Jednotlivé díly seriálu začaly sloužit jako učební materiál v některých učilištích a jako zdroj inspirace pro některá odborná školení. Uvědomil jsem si tím také, že u nás je velká nouze o česky psaný učební či jiný informační materiál o problematice motorových a dalších mazacích olejů, o mazání, o tribodiagnostice a o tribologii vůbec.
Všem těmto požadavkům jsem se snažil vyjít vstříc a v letošním roce se budete setkávat s dalším mazivářským seriálem. Seriál se bude systematicky věnovat jednotlivým vlastnostem motorových olejů. Řekneme si vždy něco o významu a důležitosti každé vlastnosti, způsobu měření a o změnách, kterými daná vlastnost oleje prochází při provozu. Významnou součástí článků budou i informace o tom, co všechno ovlivňuje vlastností olejů při provozu a co lze z naměřených hodnot vyčíst. Jak už se stalo snad dobrým zvykem, vše bude napsáno srozumitelným stylem bez přílišných podrobností. Jednoduše řečeno, cílem je, aby článkům rozuměl každý, kdo rozumět chce a kdo má zájem o nové informace. Věřím, že i tento seriál si najde své čtenáře.





Základní vlastnosti motorových olejů

Mazivost a koroze
V dnešní první části si připomeneme, jaké obecné vlastnosti musí motorový olej mít, aby mohl zabezpečovat všechny funkce, které jsou od něj vyžadovány. Začít můžeme hned tou základní vlastností a funkcí motorového oleje. Správný olej musí co nejlépe mazat a musí mít dobré mazací schopnosti. Je nutné říci, že mazivost je snad nejméně problematická vlastnost. Uhlovodíkové základové oleje, ropné či syntetické, zaručují velmi dobrou mazivost při normálních podmínkách v naprosté většině motorů. Mazání za ztížených podmínek, např. mazání ventilové oblasti, je pak podpořeno protioděrovými přísadami, u převodových olejů pak vysokotlakými mazivostními přísadami. Mohlo by se zdát, že čím je v oleji více mazivostních přísad, tím je lépe zabezpečena ochrana motoru. To nemusí být pravdivé, protože mazivostní přísady působí tak, že určitým způsobem reagují s povrchem mazaného kovu. Při nadbytku běžné přísady či při silném působení extrémně účinné mazivostní přísady pak může být povrch kovu napaden do té míry, že hrozí nebezpečí vzniku koroze. A tím se dostáváme k další vlastnosti oleje, která musí chránit motor proti korozi. Kromě již zmíněného účinku nadbytku či nevhodného složení mazivostních přísad (např. různé dodatečné přísady do olejů) jsou hlavní příčinou koroze kyselé produkty ze spalování paliva, které se vždy částečně kumulují v oleji. Olej tak při svém provozu zvyšuje svoji kyselost, která je v motoru nebezpečným zdrojem koroze, takže musí být proti účinku kyselých látek chráněn tzv. alkalickou rezervou. Ta je součástí všech detergentních přísad do olejů.

Detergentní a disperzní vlastnosti
Detergentní a disperzní vlastnosti motorových olejů jsou dnes velmi sledované. Každý moderní motorový olej musí udržet motor v čistotě. Olej nesmí připustit usazování jakýchkoliv úsad nebo karbonových nánosů kdekoliv v motoru. K tomu slouží detergentní přísady, které neustále čistí povrch mazaného povrchu a uvolňují na povrchu zachycené částečky nečistot. Disperzantní přísady udržují potom tyto uvolněné částečky nečistot neustále ve vznosu a nedovolí jejich usazení kdekoliv v motoru. Typickými nečistotami v oleji jsou hlavně saze ve vznětových motorech, prachové částice z nasávaného vzduchu, produkty tepelné a oxidační degradace oleje a další.

Oxidace oleje
Další důležitou vlastnosti motorového oleje je jeho oxidační stabilita. Olej je při svém provozu oxidačně namáhán, v některých motorech více, jinde méně, ale vždy k oxidaci oleje dochází. A oxidačně degradovaný olej ztrácí některé své důležité vlastnosti, např. nechrání motor proti korozi, zhoršují se viskozitní vlastnosti apod.Všechny motorové i jiné mazací oleje jsou chráněny proti oxidaci přísadami, tzv. antioxidanty. Po vyčerpání antioxidačních přísad pak dochází k oxidačnímu napadení základového oleje a jeho rychlé degradaci a k rychlému zhoršování téměř všech vlastností motorového oleje.

Slučitelnost s plasty
Často opomíjenou vlastností olejů je bezproblémová slučitelnost s plasty. Olej v žádném případě nesmí způsobovat bobtnání plastů a nesmí měnit jejich vlastnosti. V opačném případě by docházelo k porušení či destrukci různých těsnění, hadiček a dalších plastových dílů v olejovém systému. Za tyto vlastnosti zodpovídají především základové oleje. V případě uhlovodíkových základových olejů nejsou žádné problémy. Ty mohou nastat až při použití většího množství některých syntetických olejů, např. esterových, polyesterových a dalších, které se v mnoha případech v motorových olejích používají, avšak v omezeném množství. Důležitou součástí jsou zde také výrobci motorů, kteří v motorech musí používat pouze takové plastové materiály, které vydrží působení všech dnešních motorových olejů. Další vlastností, kterou olej musí splňovat, je dobré vedení tepla, protože olejová náplň slouží také k chlazení motoru a odvodu tepla.

Životnost motoru na prvním místě
Vidíte, že motorový olej musí v motoru splňovat mnoho funkcí. Žádná vlastnost oleje nesmí být preferována nebo zvýrazněna na úkor jiné vlastnosti. Do toho všeho nyní navíc zasahují požadavky na splnění emisních limitů, které v současné době velmi ovlivňují i samotné složení motorových olejů a jejich aditivaci. Zabezpečení požadovaných vlastností motorového oleje je vždy výsledkem kompromisu, který musí brát ohled na všechny požadavky kladené na olej. Cílem při výrobě každého motorového oleje je proto především snaha, aby olej zaručil co nejdelší životnost a zachoval všechny vlastnosti motoru co nejdéle. Všechny použité komponenty motorového oleje, tedy základový olej a přísady, jejich množství a vzájemné poměry, musí být zvoleny tak, aby vlastnosti motorového oleje byly ve vzájemné rovnováze a aby žádná vlastnost oleje nebyla zvýrazněna na úkor jiné vlastnosti.


Edit : http://www.oleje.cz...ajimavosti_komentare

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

24.8.2007 v 16:27 | Nahoru | #53
Mate> Dik, kdysi jsem tohle cetl a pak uz jsem to na webu nemohl najit takze za pripomenuti lokace *yes*

(reakce na) Motorový olej honda cbf 500

27.8.2007 v 15:01 | Nahoru | #54
Mate> Hmmm.... *yes* super poznatek :thmubup:
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Koukám po lacinější motorce do 50 0... Suzuki GS 500E, Honda CBF 500, Kawasaki ER 5 jira123 8 12.10.2022 v 16:02 jira123
"Brousící" zvuk při zavřeném plynu ... Honda CBF 500 Wolfikkt 7 24.6.2022 v 14:12 Slávek-TDM
Honda CBF 500 Nestartuje Honda CBF 500 SemiBiker 17 19.6.2022 v 17:23 ja1
Paralelní dvouválec [1, 2] Honda CBF 500 Mike70 31 27.5.2022 v 13:18 TomasNBK
Zvláštně sjetá pneumatika Honda CBF 500 Zdencek1 17 27.4.2022 v 13:50 jandam


TOPlist