bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Paralelní dvouválec
Zdravím a chci se zeptat, jestli mi někdo vysvětlíte jak je to s pracovníma dobama paralelního dvouválce (jako je u mojí CBF 500). To pálej oba válce ve stejnou dobu? Nebo má jeden v ten samej čas sání a druhej výfuk (pokud je to vůbec možný)?
Předchozí
1 2
Následující

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 10:54 | Nahoru | #1
 
Mike70>
Zdravím a chci se zeptat, jestli mi někdo vysvětlíte jak je to s pracovníma dobama paralelního dvouválce (jako je u mojí CBF 500). To pálej oba válce ve stejnou dobu? Nebo má jeden v ten samej čas sání a druhej výfuk (pokud je to vůbec možný)?

 
A proč by to nebylo možný?

b) je správně...
 

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 10:56 | Nahoru | #2
tak pokud to nemá motor jinej než je CB500, o čemž pochybuju. Klika je lomená po 180°, takže nepálí oba stejně. Nevím přesně časování, ale bude to 1. v HÚ pálí a 2. v DÚ vyfukuje.

Naposledy editováno 07.09.2011 10:57:04

1 reakcí na tento příspěvek Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 11:01 | Nahoru | #3
Má kliku přesazenou o 180° jako drtivá většina dnešních dvouválů.

Jeden válec (řekněme levý) zaostává za druhým o půl otáčky, tedy o jednu fázi čtyřtaktu. Cílem je aby písty chodily proti sobě a eliminovaly se tím vibrace.

Klasické dvouválce neměly přesazenou kliku, písty chodily spolu ale každý měl jiné časování ventilů takže pálily na střídačku po 360°

Edit: říkáš to správně - Jeden saje druhý vyfukuje

Naposledy editováno 07.09.2011 11:04:47

(reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 11:41 | Nahoru | #4

Blix píše: Má kliku přesazenou o 180° jako drtivá většina dnešních dvouválů.

Jeden válec (řekněme levý) zaostává za druhým o půl otáčky, tedy o jednu fázi čtyřtaktu. Cílem je aby písty chodily proti sobě a eliminovaly se tím vibrace.

Klasické dvouválce neměly přesazenou kliku, písty chodily spolu ale každý měl jiné časování ventilů takže pálily na střídačku po 360°

Edit: říkáš to správně - Jeden saje druhý vyfukuje



Tak teda sem z odpovědí zmatenej, protože u CBF 500 je paralelní dvouválec, což podle mne znamená, že oba písty jedou stejně, takže žádná přesazená klika???

3 reakcí na tento příspěvek Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 12:01 | Nahoru | #5
A nepleteš si slova jako paralelní a řadový? Pokud by si měl možnost, tak to bude naprosot jasně viditelný když odmontuješ svíčky a pootočíš klikou, jeden píst by měl jít dolů, zatímco druhej ve stejný chvíli nahoru. je to tak dělaný i kvůli tomu, jelikož se písty takhle navzájem vyvažujou. při paralelním uspořádání by se sice dosáhlo daleko lepšího spodku, ale taky větších vibrací, takže by asi motor nemohl točit až 10500 otáček za minutu. Ještě existují dvouválce v uspořádání do L,do V či jako boxer. předsazení kliky nemusí být jen 180 stupňů. Myslím, že tTriumph bonneville má 90, nebo 270. Jaká je výhoda nevýhoda daných řešení, to vůbec netuším. Jen to uvádím jako zajímavost, jelikož jsem to někde vyčetl.

1 reakcí na tento příspěvek Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 12:08 | Nahoru | #6
jediný "paralelní" dvouválec co teď jezdí a co znám je BMW. Setrvačné síly vyvažují protiběhlou ojnicí. Momenty prvního řádu jsou vyváženy přirozeně (to je výhoda souběžnýho dvouválce)
CBF je klasickej řadovej dvouválec.
To názvosloví je zavádějící. Paralelní twin jsou vlastně obě řešení. Zde je to spíš kvůli paralelním osám válců.

Naposledy editováno 07.09.2011 12:12:31

(reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 13:24 | Nahoru | #7
 

Hofner píše: A nepleteš si slova jako paralelní a řadový?



Bingo
 

(reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 13:28 | Nahoru | #8
 

Dřík píše: jediný "paralelní" dvouválec co teď jezdí a co znám je BMW.



Ono jich je víc, hlavně v retro mašinách (dřív to bylo celkem běžné).
Tuším např. současná Kawasaki W800 že ho taky má.
 

(reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 13:34 | Nahoru | #9
Hofner> Přesazený o 270° jsou třeba taky TDM 850 od r. 1996 (od označení 4tx). Spekuluje se o tom že to bylo snahou o přiblížení se zvuku v-twinům ducati.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 15:27 | Nahoru | #10
Hofner> Právě proto se ptám, abych se neplet Je jasný, že řadový dvouválce sou dva; buď protiběžný nebo souběžný. A co je CB/F 500? Nikde sem se to nedočet..

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 15:38 | Nahoru | #11
PS: [URL=

Paralelní dvouválec

Skvělá odpověď, děkuji! 7.9.2011 v 15:59 | Nahoru | #12
stačí toto jako důkaz? Klasickej dvouválec se zalomením 180°

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 17:33 | Nahoru | #13

Mike70 píše: Hofner> ... Je jasný, že řadový dvouválce sou dva; buď protiběžný nebo souběžný. A co je CB/F 500? Nikde sem se to nedočet..


Tak to zas tak jasný není . Pojem protiběžný nemá přímou souvislost s počtem válců, ale se smyslem otáčení klikového hřídele. Tudíž "protiběžný" motor může být i čtyřvál (neznám takový).
Třeba ER5 je taky paralelní dvouvál (uspořádání válců vedle sebe), přesazení kliky o 180 stupňů (nikoliv kvůli zvuku V Twinu, ale kvůli charakteristice motoru) a motor má protiběžný běh.
Edit: je to opravdu 180, omlouvám se za mistifikaci .

Naposledy editováno 08.09.2011 18:05:47

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 17:38 | Nahoru | #14
Janek> Kawa má 180 st.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 17:40 | Nahoru | #15
Váňa> ER5 má 90. Už jsme to tu nedávno řešili .
Edit: Odvolávám co jsem napsal, je to 180. Omlouvám se

Naposledy editováno 08.09.2011 18:08:04

(reakce na) Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 17:46 | Nahoru | #16
Janek> Tak jste to řešili špatně, páč má 180 st.

[URL=

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 18:10 | Nahoru | #17
ER 5 určo 180° stejně jako GPZ a KLE...

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 18:31 | Nahoru | #18
A stejně jako cb,cbf 500. Tohle zapalování 180 a 540st způsobuje neklidný chod ve vysokých otáčkách.

Naposledy editováno 01.01.2021 18:33:22

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 18:51 | Nahoru | #19
spíše bych řekl,že motor má zalomení 179,5435° a jeden válec dělá bum a druhý bác...

Paralelní dvouválec

7.9.2011 v 20:17 | Nahoru | #20
;) heh, jen si kluci diskutujte, na ER-5 jezdím a o kolik stupňů je přesazená klika jsem nikdy neřešil (řekl bych že 180 ale fakt nevím), každopádně ale díky za ten obrázek motoru, ten ještě nemám ;)

Paralelní dvouválec

8.9.2011 v 11:06 | Nahoru | #21
Majklos: Mám pocit že to bylo kvůli TRX850 to mělo být takové falešné Ducati
Váňa: Taky dík za fotku :)
Janek: O 90° máš přesazené vačky

2 reakcí na tento příspěvek Paralelní dvouválec

1.1.2021 v 14:49 | Nahoru | #22
Po čase oživuju tohle téma - mám podle zvuku pocit, že CB500 je opravdu paralelní dvouválec a nikoli protiběžný. Sluchem hlavně na volnoběh je slyšet pravidelné pálení(expanze) na rozdíl od protiběžných dvouválců, ty mají vždy dvě expanze po sobě a po nich následují dvě pracovní doby neexpanzní. U paralelního dvouválce jdou pracovní doby na střídačku tak, že co jedna otáčka, to jedna expanze takže jede pravidelně: ta - ta - ta - ta. U protiběžného jede: tata - - tata - - to je slyšet hlavně na volnoběh takové to tra tra tra tra.. Stačí si to napsat vedle sebe: 1. válec: Sání, Komprese, Expanze, Výfuk 2. válec: Komprese, Expanze, Výfuk, Sání - jak vidno následují po sobě 2 expanze a pak 2 neexpanzní doby. Takový projev má moje CB250, zcela odlišný zvuk od CB500 co se týká pravidelnosti chodu. Oba jsou řadové dvouválce. Paralelní(oba písty jedou současně): 1. válec: S,K,E,V 2. válec: E,V,S,K.. expanze se střídají pravidelně.



Naposledy editováno 01.01.2021 15:11:52

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Paralelní dvouválec

1.1.2021 v 15:59 | Nahoru | #23
Rollinman> Si najdi na partsdepot obrazek s klikovou hrideli a je jasny, jestli bezi pisty spolu ne? Nemusis badat nad tim co slysis na videu za zvuk...

Naposledy editováno 01.01.2021 15:59:34

1 reakcí na tento příspěvek Paralelní dvouválec

1.1.2021 v 16:37 | Nahoru | #24
Kdysi jsem si tak pro srandu a vyzkoušení předělal Jawu 350, přelisoval jsem kliku, aby oba písty chodili společně a společně pálili.

(reakce na) Paralelní dvouválec

1.1.2021 v 17:06 | Nahoru | #25
assassin> Jsem muzikant, klikovka neklikovka, slyším každou jinak. CB 500 má zvuk jak jednoválcovej skútr. asi to bude tim jednim výfukem. Klikovka je přesazená, v manuálu je to i vyfocený.

Naposledy editováno 01.01.2021 17:15:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Paralelní dvouválec

1.1.2021 v 17:07 | Nahoru | #26
FJRPEPA> A jak se ta Jawa chovala? asi vibrace co?

(reakce na) Paralelní dvouválec

2.1.2021 v 08:13 | Nahoru | #27
Rollinman> Už si to moc nepamatuju, je to přeci jen hodně dávno asi 45 roků. Jediný na co si vzpomínám, že když při našlapování kopla zpět, tak ti to málem vyzulo botu. Motor měl podstatně větší sílu, ale vydržel pouhých 500 km.

1 reakcí na tento příspěvek Paralelní dvouválec

2.1.2021 v 08:52 | Nahoru | #28
FJRPEPA: Tady to měl jeden maník taky, a tuším s karburátorem z 500OHC (ale nejsem si jistý). Za plynem šla podstatně líp, ale zvýšené vibrace strašně likvidovaly kliková ložiska. Ani nevím, jak to s tou motorkou dopadlo a kde skončila.

(reakce na) Paralelní dvouválec

2.1.2021 v 09:01 | Nahoru | #29
1100Virago>

No přesně, zkoušel jsem to dvakrát a ložiska vydržely pouhejch 500 km a dokázalo to zničit i uložení těch ložisek. Ale těch motorů byly tenkrát plný stodoly.

(reakce na) Paralelní dvouválec

4.1.2021 v 12:45 | Nahoru | #30
Rollinman> Okrem toho, čo Ti hovoril Assassin, skús si to počúvnuť v zábere - aby si odfiltroval to, že má nerovnomerný voľnobeh. Tým, že tie 2 výfukové doby nejdú v pravidelných intervaloch, tak to znie trochu inak ako napr. BMW F 800, ktoré ich má po 360°.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Koukám po lacinější motorce do 50 0... Suzuki GS 500E, Honda CBF 500, Kawasaki ER 5 jira123 8 12.10.2022 v 16:02 jira123
"Brousící" zvuk při zavřeném plynu ... Honda CBF 500 Wolfikkt 7 24.6.2022 v 14:12 Slávek-TDM
Honda CBF 500 Nestartuje Honda CBF 500 SemiBiker 17 19.6.2022 v 17:23 ja1
Zvláštně sjetá pneumatika Honda CBF 500 Zdencek1 17 27.4.2022 v 13:50 jandam
Úprava budíků CBF500 Honda CBF 500 Zdencek1 12 5.4.2022 v 07:16 dzonnek


TOPlist