globalmoto_duben_nolan





Téma: Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí
edit 7.12.2009: cestopis již vyšel, zde: Nordkapp: sněžení, mráz a sobi
a diskuse k této cestě když tak tady

----------------------------------------------------------------------------------
původní příspěvek:

Ahoj všichni, tak jsem se ve zdraví vrátil z dalšího výletu!

S kamarádem (Járou na Varaderu) jsme vyrazili a projeli všechno co jsme původně chtěli, Pobaltí, Finsko, Laponsko a kousek Norska na Nordkapp. Nahoru jsme více hnali, jeli přímo a cestou nazpět si to zase více užívali, měli mnohem více zastávek. Myslím že jsme toho dost viděli a zažili, 2 dny v neustálém dešti, další dny v občasném, trajekt Finů, kteří se jezdí opít do Tallinnu a vracejí se vozíčky plnými alkoholu domů, venkovní muzeum zvonů, skanzen jak dříve žili lidi na severu Norska, severní polární kruh (bydliště Santy Clause ), "tisíce jezer", rozhledny, zvlášť ta ve městě Kuopio, hrad ve Finsku (Sovonline?), město Kunda a Kundodeník dva dny bylo i koupání v moři (Lotyšsko u Rigy a v Litvě na Kurské kose = taky hodně zajímavé místo), Hora křížů (Litevský odpor k Sovětské moci), hrad Trakai v Litvě, atd.atd. a hromadu různých míst a hlavně tedy viděli tu přírodu, fakt nádhera

Horší to bylo s počasím, musím se přiznat, že jsem byl dost skeptický kam vůbec dojedem, prostě viděl jsem dost černě, když tam dle předpovědi měly být teploty blízko k nule... Ale to nebylo nejhorší, horší bylo když nám asi 2 dny pršelo (tj. jet v tom, stavět v dešti stan, vlézt do něj mokrý, ráno se do toho obléct, sbalit v dešti stan a jet dál...). Na polární kruh jsme dojeli večer, byly asi 4°C, ale bylo nám fajn chvíli potom začalo sněžit a teploměr na nějaké budově ukazoval 1°C, naštěstí plus. Ráno nás probudilo zase sněžení, vystrčil jsem hlavu ze stanu a všude bílo... za nějakou chvíli to ale roztálo. No jeli jsme dál a přišlo hustější sněžení za jízdy, naštěstí se to na cestě moc nedrželo, stovkou se pořád dálo dál, na plexi na motorce to už nějak ten sníh namrzal a z přlby jsem si jej stíral... a pak to bylo už tak husté, to sněžení, že se mi kamarád přede mnou ztrácel, dokonce jsem už ani jeho světlo neviděl! no fakt psycho... tak jsem si říkal, že za chvíli ani nebudu vidět, kam jedem....
ale zas to sněžení přešlo. Mimochodem ten úsek v Laponsku, než jsme přijeli do Norska jsme si pojmenovali Route66, protože to bylo pořád nahoru dolů, takové vlny, ale někdy fakt s brutálním padáním, jako nějaká horská dráha na kolotočích až se budou dívat na mojí fotku (foto zepředu)

No nakonec to dobře dopadlo, vše jsme zvládli a na Nordkapp dojeli.
Fakt hodně zajímavý pocit, jako by člověk stál na konci světa.
A je tam taky toho dost k vidění, vstupného nelituji.
V tu chvíli jsme tam byli jediní motorkáři, ale kousek před Nordkappem (asi 100km) jsme potkali skupinku, která už odjížděla (odpoledne), jak jsme jeli tam.

Mimochodem cesta na Nordkapp, posledních asi 100-150 km bylo dohromady takových, že i GG může jen tiše závidět.... a přitom to byla většinou "jen" cesta po pobřeží, tunely (mimochodem, jeden tunel v hloubce přes 200 metrů POD mořem) a až ke konci kopečky. No "kopečky"...

I na ty teploty se dá zvyknout, po chvíli jsme se adaptovali a když jsem se v tričkách u stanu bavili, že je celkem fajn a pak jsem se mrkl na teploměr a bylo 5°C
Hodně asi udělá vlchkost vzduchu, protože mi to přišlo, jako by u nás bylo 10-15°C. A taky ti lidi tam nebylo moc navlečeni (vždyť mají léto! ), takže jsme pochopili, že ty vtipy o Laponcích co šly kdysi mailem, tak vlastně že to ve skutečnosti vtipy nebyly

Jinak ta příroda tam - fakt úchvatná!
hlavně v Laponsku a v tom Norsku
Třeba jedete a najednou oblast, kde je všude červená tráva, člověk si říká jestli nemá už halucinace... (byl to ale červený mech, ale vypadalo to hodně efektně)

cesty - většinou prázdné
jo a kolem cesty chodili, pásli se a běhali sobi, většinou inteligentní, že čekali až projedou auta a my, ale někdy už z dálky bylo vidět, že na cestě stojí jeden, nebo celá smečka. Stačilo zpomalit nebo zastavit a odešli, nebo většinou odběhli.
Mám video tedy natočil jsem pár záběrů, takže zpracuji fotky, něco napíšu a zveřejním to až najednou (slíbil jsem, že to udělám "rychle" )
Taky napíšu kolik co stálo (trajekty, tunel pod mořem, vstup na Nordkapp, trajekt na Kurskou kosu a vstup do toho jejich parku, vstupy na hrady, rozhlednu, atd.), měl bych to sepsat úplně přesně.

Jo - jediný problém, ve Finsku na většině benzínek NEBRALI kartu Visa (mám od mbank, ale ani kamarádovi od jiné banky), takže jsem platili já hotově eury a on druhou kartou Maestro.

Najeli jsme tedy za ty dva necelé týdny něco přes 7100 km a ani jedna motorka (Deauville a Varadero) neměla opět ani jednu poruchu. Údržba po cestě taky nula, jen na Varaderu mazání řetězu.
Pokud nebylo co k vidění a nebo to bylo "stále stejné", tak jsme rovinky jeli ve všech státech tak 110-120, křižovatky a odbočky zpomalovali, ve městech ještě víc, prostě jeli opatrně, jak auta a ještě jsme zpomalovali jak všichni před stacionárními radary, kterých byly desítky (hlavně v jižní polovině Finska a v Polsku). Tímto ale chci pozdravit policisty v jednom nejmenovaném městě nejmenovaného jižního pobaltského státu
Vyloženě nějaká krizovka, jako že by nás nějaké auto ohrozilo, tak nikde nebyla. A Finští řidiči jsou úplně v klidu. To spíš v Pobaltí nebo v Polsku si musel někdo dokázat, že nás předjede. A pak zvolnil, těch 110 neudržel :-)

Spali jsme opět všechny noci ve stanu, ve volné přírodě. Problém nebyl, jen jednu noc v Estonsku jsme si chtěli postavit stan u opuštěné stodoly a přijel tam mladík autem, že to hlídá, jestli tam někdo něco nekrade. Jo a ve Finsku se jednou v noci asi o půl třetí někdo rozhodl, že si půjde pokácet strom :-)
Jinak teplotně dobré, ve stanu ve spacáku bylo vždy tepleji než venku, ten spacák za těch 9 stovek co jsem tu nedávno řešil, tak mi vyhovoval, spal jsem v něm jen v 1 vrstvě a dobré.

Jídlo - vařili jsme si polévky a ohřívali konzervy, prostě něco jsme si vezli a taky každý den zašli do supermarketu na pití, pečivo a pak další konzervy, popř. sýry, apod. Jedna malá bomba nám odešla až 11.den.

Naposledy editováno 07.12.2009 10:04:35

1 reakcí na tento příspěvek Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí

4.12.2009 v 18:46 | Nahoru | #1
Ahoj Romane, ještě jednou se tedy vracím k polemice. Po delší době jsem zase oživil svého Garmina, naťukal do něho Kopřivnice,Hamburg,Odense,Kodaň,Oslo a Olderfjord. Vyšlo mi 3.788 km. Jak Tě z Tvých cestopisů znám, určitě tam jednou vyrazíš a už to nebudeš muset počítat. Je to super trasa plná nádherných špeků. Stará hanzovní města, Hamburg nebo obzvlášť Lübeck,Kodaň pak nejdelší most na světě do Malmö,pobřeží Švédska........Pokud se týká placení kartami, pro zahraničí musí být embosovaná. Údaje o majiteli jsou na ni plastické. Pak ji mohou číst i mechanické čtečky, které bývají př. v hotelích či na benzinkách. Na fotce, kterou přikládám, se ještě v Norsku radím s jedním Finem, kudy je cesta přes jeho zem nejhezčí. Jel taky na Nordkapp na nové Guzzině Norge- krásná motorka,fakt. Ale marnost nad marnost..no,třeba mi Tvoje fotky otevřou oči. Po jedné návštěvě nebudu dělat ramena. Každopádně mají největší dřevěný kostel na světě, pro 3.000 lidí. A v něm čtvery mohutná kamna... čau vašek

[img]

(reakce na) Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí

5.12.2009 v 12:53 | Nahoru | #2
valasek> Ahoj, já ale nechci, aby ti moje fotky "otevřely" oči, uznávám, že je třeba Finsko nejnudnější země a jsem za to rád, protože jak jsem psal, teprve začínám cestovat, takže je rozhodně lepší navštívit země od těch nejnudnější po ty nejkrásnější, aspoň pak člověk bude více a více nadšen a unešen
Kdybych to dělal naopak, nejdříve zažil to nejlepší a pak vždy jen a jen to horší, tak to by byla nuda a zklamání na každé cestě.... takže to vlastně dělám dobře, když navštěvuji země od těch "horších", po ty "lepší"

ad kilometry - tu trasu, co jsme jeli tak mi google spočítal na 3042 km, to co mi doporučuješ ty, 3788km, to je skoro 4000 km, takže prakticky skoro o tisíc kilometrů více, o celou 1/4.
Pro tebe, při jízdě kolem Evropy, nepatrná vzdálenost.
Pro nás, za té situace s počasím, významná vzdálenost.
Navíc když jsme se rozhodovali, tak to počasí bylo rozhodující, prostě nevím jak ty, ale já měl respekt z toho, že tam jsou teploty blízko nule. Nechtěli jsme riskovat, proto ta trasa více po rovině.

ale co se týče toho, kde kdo jel a kde "měl" jet, tak jsem si vzpomněl na jednu krásnou filmovou hlášku z básníků, okopíruji ji sem:

- Štěpán: "Dobrý den, mistře!"
- Starý Hubáček: "Buďte zdráv, mladý muži."
- Štěpán: "Malujete zámek?"
- Hubáček: "Já maluju jenom zámek. Jako někteří spisovatelé píší pořád totéž, tak já zase maluju pořád totéž."
- Štěpán: "Ano! Ale, … co ten sníh?"
- Hubáček: "Podívejte se, mladý muži, já nejsem nikde organizován, takže můžu malovat co chci a jak chci."

takže bych mohl říct
"Podívejte se, já nejsem nikde organizován, takže si můžu jezdit kam chci a jak chci."

Jinak o tom kostelu jsme nevěděli, nenavštívili jsme jej a karty embosované/neembosované všechno vím, to jsem tedy dopředu prodiskutoval (měli jsme hotovost a dohromady 3 karty, z toho jednu embosovanou).
A jestli navštívím Odense, Kodaň, Oslo a Olderfjord? Já doufám že ano!

-----------------------------------------

Waltr - fotky jsou krásné
vím jak to myslíš a na to odpovídám že ne, nejel jsem tam jen kvůlil jednoho místa. Byli jsme taky dohodnutí že kdyby bylo třeba a mě by "to nebavilo", jako "jet za jedním bodem", jako že bych se nudil, nebo by mi nesedělo tempo, nebo počasí, nebo cokoliv, tak že by jsme se rozdělili, kámoš by tam jel sám a já bych si 2-3 dny sám projížděl Finsko nebo si zajel do Švédska po pobřeží Baltu, nebo prostě cokoliv... (třeba si objel celý Balt).
Jinak ad motorka - víš že kdybych měl peníze, tak už enduro mám. Bohužel jsem tím pádem o pár desítek tisíc přišel a teď mi to chybí.
A kdo má pravdu? Tu máme přece všichni já vám přece neberu, že myslíte lépe zvolenou trasu. Jen jsem psal, že jsme se za určitých okolností rozhodli jet jinak. A dál jako odpověď na to téma budu používat slova starého Hubáčka

qwert - no jo, třetí rozměr cestování = opustit asfalt
(jendou to uskutečním)

--------------------------

PS: raději bych měl psát ty další 3-4 cestopisy, které ještě nemám, než abych tu psal takto dlouhééé odpovědi, ne?

Naposledy editováno 05.12.2009 13:32:30
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Hřejí kontakty fází z alternátoru Honda NTV 650 Deauville OldCrow 3 9.4.2024 v 09:21 Dr.fík
Je 50000 tkm pro varadero moc? [1, 2] Honda XL 1000V Varadero, Honda FJS 600 Silver Wing Rocco10000 38 24.3.2024 v 18:29 karlos-transalp
Seřízení klapek sání Honda XL 1000V Varadero mkl33 6 15.3.2024 v 23:48 Fiko
Nefunkční tachometr Honda XL 1000V Varadero kanar1970 8 7.3.2024 v 06:04 vilemx
LED Žárovky H4 Honda XL 1000V Varadero JadaH 13 2.3.2024 v 07:15 mibor


TOPlist