globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nová Jawa 1000
24.4.2009 v 09:54
Dočetl jsem se, že týnecká Jawa za peníze EU vyvíjí nový motocyklový motor o objemu 1000 ccm. Máte někdo nějaké podrobnosti? Mně osobně to přijde jako vyhazování peněz oknem, výrobců motorů je po světě hafo a Jawa na tom zase není tak dobře, aby s tím nějak významně prorazila. To samé si myslím i o motoru FGR 2500 za peníze ze státního rozpočtu. Při vší úctě, kterou chovám k těmto nadšencům oboru - kdo to ve finále zaplatí??? Nebo se najde někdo, kdo si koupí za podobné peníze radši Jawu 660 než Yamahu se stejným motorem? Určitě se pár fandů najde, ale z ekonomického hlediska to nevypadá reálně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nová Jawa 1000

30.4.2009 v 10:29 | Nahoru | #1

Pečlivá čínská pracovní síla, to je snad vtip. Stačí si přečíst některé zkušenosti s čínskými stroji. Takže tady a v celkové kvalitě se určitě konkurovat dá.


Bohuzel Číňani dělají kvalitní výrobky pod oficiální nálepkou západních značek.
Jiný případ jsou značky Yuki, Kentoya atd, kde požadavkem zákazníka (českého dovozce) je co nejlevnější sračka schopná nastartovat a ujet aspoň 10km. Tam je požadavek na výrobní cenu 5 tis. Kč, aby to tu mohli prodávat za 30. Podle toho vypadá i kvalita.
V čechách dokážeme vyrobit kvalitní motorku (to by ale Jawa musela vyměnit všechno výrobní zařízení a také všechny zaměstnance), nebude ale nikdy tak levná jako stejně kvalitní motorka z číny. Až na nějaké drobnosti, například u nás už není možné vyrobit tak kvalitní chrom jako dříve nebo jako v číně, protože je to neekologické, takže zakázané.

Z Číny se tu objevují motorky snad do 250, max. 300cm. Tedy vidím díru na trhu, a to díru jak hovado. Jednoválcové čtyřtakty 350,400,450,500 ccm. Ale i 250 nebo 300 - Čína tam má jen dvouválce. Osobně bych se zaměřil na lehké jednoválce 200-400 ccm. Takže normální motorky pro normální lidi. To, co se už jinde osvědčilo a střední a východní Evropu to minulo.


Jak v číně, tak v Japonsku se takové motorky vyrábějí, pouze je naši dovozci nenabízí, protože je o ně malý zájem. Já osobně bych si jednoválec nad 250ccm rozhodně nekoupil, dvouvalec má mnohem lepší vyrovnanější průběh krouťáku od nízkých až po vysoké otáčky, navíc netrhá řetěz. TO je taky důvod, proč mě Jawa 650 vůbec neoslovila.

Např. na podvozku - kyvku z obdélníkových profilů na jehlových ložiscích by si snad zasloužila každá jejich motorka - na co se čeká? Nebo alespoň něco, jako měl Tramp.


Ano, uložení zadní kyvky na jehlách má dokonce i můj Dněpr, přestože je technicky 70 let pozadu. Bohužel Jawa má kluzné uložení dokonce i u vidlice z Trampa, takže je ještě zaostalejší můžem být rádi, že nemá dodnes předválečné kluzáky místo kyvné vidlice. Ostatně zbytek motorky zůstal v Jawe u předválečné techniky.

Teď u 250 jsou stížnosti, že teče přední vidle. Jak to? U mé 350 z r. 1989 byla přední vidle ČZ jedním z nejkvalitnějších komponentů na celé motorce - k ní jsem neměl připomínky.


Přední vidlice u 638 a 639 netekla jen díky těm gumovým harmonikám, co ten olej podrželi a nechali natéct skrz gufero zpátky. Já v těch harmonikách vždycky nějaký olej měl. Jinak ta vidlice stála pěkně za hovno, hlavně díky těm horním brejlím bez jakékoliv pevnostní funkce se při brždění kroutila do vrtule. Plechová vzpěra do blatníku pomáhá jen trochu.
U mojí Jawy 639 by stačilo vyměnit komplet přední vidlici s brejlema, zadní vidlici, odpružení, rám, motor a kola, brzdy, aby z toho mohla být trochu dobrá motorka Na tý motorce by mohli zůstat původní snad jen řidítka a nápis Jawa, jinak je ta motorka komplet na hovno v porovnání s čímkoliv jiným na čem jsem kdy seděl.

(reakce na) Nová Jawa 1000

30.4.2009 v 11:16 | Nahoru | #2
Deadman> Já měl ještě 638 s bubnem a vidle se nekroutila, nebo jsem to nepozoroval. Kotouč je na straně a buben uprostřed, tak to asi má vliv. Jak říkám, přední vidle byla dobrá na ten účel použití. Měchy jsem nesundaval, nebylo proč, ale zvenku tam nebyla vůbec žádná mastnota a ty měchy mají snad malé otvory, aby se nenafukovaly, ne? Tak by při úniku oleje něco bylo vidět.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 250 - spojka Jawa Přestavba 125ccm 27 15.3.2023 v 09:51 Jirk_K
Co s tekoucí nádrží? [1, 2] Jawa 350/634, Jawa Přestavba derryn 44 21.2.2022 v 14:19 FJRPEPA
Zachraňte 4 válcovou závodní Jawu [1, 2] Jawa Přestavba Fidlous 32 24.10.2018 v 06:34 MartinED250
nejšílenější přestavby pincků :-)... [1 ... 7, 8] Jawa Přestavba Roman2bk 239 18.5.2015 v 00:03 markus
jawa 350 ruta 40 [1, 2] Jawa Přestavba wrag 33 20.7.2014 v 08:55 Dallas1973


TOPlist