globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: časovaná bomba jménem ESA
10.7.2023 v 22:49

Jen tak ze zvědavosti, je na motocyklech BMW ten systém odpružení ESA "časovanou bombou"?
(jak jsem zahlídl např. v inzerátu tady )
Jako že po čase to bude drahé na servis?
Má tu někdo reálné zkušenosti, kolik takový servis stojí?
Nebo se to řeší i výměnou?

A druhý dotaz, jak často se vlastně u BMW dělá servis tlumičů a na kolik to vyjde?
díky

ptám se na ESU obecně, popř. konkrétně u BMW F850 GSA

díky za normální odpovědi

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 14:46 | Nahoru | #31

Jarda-Bekr píše: Všechno na světě se může pokazit. Ale není to 80% těch co mají najeto 60K. O tom to celé je.
Cucat si čísla z prstu je snadné.


Uz se v tom teda zacinas nejak placat

Jarda-Bekr píše: Od roku 2015 pracuji v BMW Motorrad a nesetkal jsem se ani s jednou pokaženou Esou. Ani s jednou!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 14:50 | Nahoru | #32
Medved> Pokud vycházíš z předpokladu že každý člověk na světě ví že se to v autorizáku neopravuje a ví kde ano a tak se nás neptá.
Pokud vycházíš z předpokladu že každý člověk ví kolik stojí nová ESA.
Pokud vycházíš z předpokladu že každého zruinuje oprava za 50k. Logicky. Motorku za 600 si pořizují pouze nemajetní.
Pak je logické že jsem se nesetkal s rozbitou Esou.
Trochu moc předpokladů na můj vkus. Já raději fakta a 80% těch co mají 60k je nesmysl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 14:53 | Nahoru | #33

Kubák píše:


Ale no tak... Nebuď jak malej.
Věta "všechno se může pokazit" nijak nerozporuje větu "neviděl jsem to pokažené.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:00 | Nahoru | #34
Jarda-Bekr> a kdyz my dva jsme se nevideli,existuju nebo ne?
Soused taky tvrdil,ze ma nerozbitny brejle nez jsem mu ji maznul a na jednom skle se objevil pavouk Bylo nam asi 12,nejsem agresivni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:02 | Nahoru | #35

Jarda-Bekr píše: Medved> Pokud vycházíš z předpokladu že každý člověk na světě ví že se to v autorizáku neopravuje a ví kde ano a tak se nás neptá.
Pokud vycházíš z předpokladu že každý člověk ví kolik stojí nová ESA.
Pokud vycházíš z předpokladu že každého zruinuje oprava za 50k. Logicky. Motorku za 600 si pořizují pouze nemajetní.
Pak je logické že jsem se nesetkal s rozbitou Esou.
Trochu moc předpokladů na můj vkus. Já raději fakta a 80% těch co mají 60k je nesmysl.


Hm, tak tohle dava jeste mensi smysl (pokud smysl muze byt zaporny), nez to, cos napsal na zacatku. Asi se mi to ani nechce pitvat, snad jenom tolik, ze slovo 'logicke' bys pouzivat nemel. Ty urcite ne. Evidentne si to s necim pletes.

Celkove pusobis dojmem namistrovaneho burana, ktery svemu chlebodarci nedela uplne dobrou sluzbu.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:08 | Nahoru | #36

Kubák píše: Jarda-Bekr> a kdyz my dva jsme se nevideli,existuju nebo ne?
Soused taky tvrdil,ze ma nerozbitny brejle nez jsem mu ji maznul a na jednom skle se objevil pavouk Bylo nam asi 12,nejsem agresivni


Tohle argumentování ad absurdum používá většinou ten kdo nemá jiný argument.
Pojďme k faktům.
Pracuju devátým rokem v BMW, to je fakt
To že tvrdím že jsem nikdy neviděl pokaženou Esu, nevylučuje že se může rozbít, to je fakt.
Já jsem nikdy netvrdil že se Esa nemůže rozbít, to je fakt.
Já se směju tvrzení že 80% z těch které mají najeto 60k, to je fakt.
Pojď mi rozporovat některou z těch věcí a nebo předlož relevantní důkaz že je to jinak.

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:11 | Nahoru | #37
Medved> Ty na mě působíš stejně. Měj se hezky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:15 | Nahoru | #38
Jarda-Bekr> nicim neargumentuju,nic nevyvracim,jen chladim tvuj zhavej nastup

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:24 | Nahoru | #39
Kubák> Mě sem každou chvíli chodí lidi "četl jsem na fóru.... je to tak?" To jsou neskutečný věci. To je na knížku, co se "přečte na fóru"
A nejlepší jsou právě ti kteří to mají vyjádřený percentuálně a zdrojem je fórum...

Naposledy editováno 12.07.2023 15:37:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:28 | Nahoru | #40
Jarda-Bekr> Já také znám mnoho lidí, kteří jezdí 15 roků s původní náplní brzdovky a když jim řeknu, že už bude špatná, tak mi také odpoví, že to je blbost a že jim motorka brzdí. Prostě tlumiče, obvzlášť na cestovním enduru, jsou po 60 000 km zralé na repas, to, že to 80 lidí ze sta nepozná, to je jiná věc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:36 | Nahoru | #41

FJRPEPA píše: Jarda-Bekr> Já také znám mnoho lidí, kteří jezdí 15 roků s původní náplní brzdovky a když jim řeknu, že už bude špatná, tak mi také odpoví, že to je blbost a že jim motorka brzdí. Prostě tlumiče, obvzlášť na cestovním enduru, jsou po 60 000 km zralé na repas, to, že to 80 lidí ze sta nepozná, to je jiná věc.


Naprosto souhlasím s tvrzením že to většina lidí nepozná a jezdí na tlumičích který jsou "po smrti"

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:43 | Nahoru | #42

Jarda-Bekr píše: Naprosto souhlasím s tvrzením že to většina lidí nepozná a jezdí na tlumičích který jsou "po smrti"


Nepoznají to, pokud nepřesedají na jinou motorku. Při plíživém zhoršování a běžném nájezdu v řádu tisíců kilometrů ročně jsou tlumiče K.O. po desítce let.

K prvotnímu impulsu o časované bombě: Krokové motorky zrezly jen u ESA1, u K1200 a první vlny vzducháčů R1200 do roku +-2007. Vodiče byly volně v bužírce a voda navzlínala až do oka tlumiče, byť byla bužírka v oku tlumiče dobře utěsněná. ESA2 od roku +-2007 má jiný systém, vodiče jsou zalité do jednoho kabelu, napojení do oka tlumiče je konektorem těsněným O-kroužkem. Tam voda nateče jen po nedbalé montáži a mytí wapkou z bezprostřední blízkosti.

Naposledy editováno 12.07.2023 15:49:52

časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:46 | Nahoru | #43
Roman2bk ESA na F850GSA je za 33k s DPH, číslo dílu 33 54 8522113

1 reakcí na tento příspěvek časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 15:47 | Nahoru | #44
Přesně tak jsem to myslel, že pokud má jakákoliv motorka najeto více než 60 000 km, tak tlumiče již nebudou ve 100% formě, ne že budou zcela nefunkční, či zcela zničené.
Myslím si, že u BMW je to to samé, vyjímkou určitě nebude.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 16:32 | Nahoru | #45
FJRPEPA> Psal jsi " 80% bývají tlumiče po nájezdu přes 60 000 km. nefunkční, či špatně funkční"
Tam je ta drobná nuance. "Nefunkční" a to rozporuju . Ono to bude ve většině případů fungovat do roztrhání těla a většině lidí to bude stačit.
Proto se s tím nesetkávám.
Špatně funkční - ano souhlasím

časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 17:59 | Nahoru | #46
Me to jen zajimalo jak to je. Z hlediska bmw to neni servisovatelne. Clovek od bmw za 9let nevidel jedine rozbité ESA.
Preventivně se to podle servisního planu nemeni a servis to neseservisuje. Tzn to na motorkach jezdi dokud se to nepokazi (nestává se) nebo dokud si to nekdo nenecha oservisovat nekde u garazisty… zajimave

Naposledy editováno 12.07.2023 18:04:00

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

12.7.2023 v 22:35 | Nahoru | #47
Jarda-Bekr> Kašly na ně. Pustili se do tebe ti největší Beemer hateři co tu jsou. Zvlášť ten bilej chlupatej Z toho nevypadne nikdy nic pozitivního.
Nicméně říkat že každá ESA se vysere na 60tis je stejná ocasovina jako říkat, že 10 let staré auto s 20tis km má stočený tacho

Naposledy editováno 13.07.2023 09:58:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 06:45 | Nahoru | #48

MartasUS píše: Jarda-Bekr> Kašly na ně. Pustili se do tebe ti největší Beemer hateři co tu jsou. Zvlášť ten bilej chlupatej Z toho neviypadne nikdy nic pozitivního.
Nicméně říkat že každá ESA se vysere na 60tis je stejná ocasovina jako říkat, že 10 let staré auto s 20tis km má stočený tacho



Musíš umět číst, nikdo tu nepíše, že ESA se vysere po 60 000 km. Píši, že po 60 000 km. je již 80% jakýchkoliv tlumičů, špatně funkčních a špatně funkční tlumič je pro mě nefunkční tlumič.

časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:12 | Nahoru | #49
.....

Naposledy editováno 13.07.2023 08:17:14

1 reakcí na tento příspěvek časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:14 | Nahoru | #50


A věří Jarda-Bekr v Boha?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:19 | Nahoru | #51

MartasUS píše: Jarda-Bekr> Kašly na ně. Pustili se do tebe ti největší Beemer hateři co tu jsou. Zvlášť ten bilej chlupatej Z toho neviypadne nikdy nic pozitivního.
Nicméně říkat že každá ESA se vysere na 60tis je stejná ocasovina jako říkat, že 10 let staré auto s 20tis km má stočený tacho


Mě zkrátka vadí když se někdo ohání konkrétními čísly která nemá ničím podložená Na Medvěda kašlu. O něm můžu říct že pokaždé když mi volal tak byl dotaz hloupoučký a on to ani netuší protože mě znával jen pod přezdívkou
Když mu člověk z BMW řekne že se to obecně nesere, tak to pro něj není relevantní. Když mu člověk který s tím nemá žádné zkušenosti řekne že zná přesná data která podloží tvrzením že to četl na fóru, je to pro něj berná mince. Co po něm chtít? Někdo chce znát odpověď a jiný se chce hádat. Je to stejné jako tvrdit že na BMW z 80% nadávají frustrovaní hlupáci kteří si na něj nedokážou vydělat. To jsem četl mnohokrát a netvrdím že to tak je.

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:23 | Nahoru | #52

Pesoun píše:

A věří Jarda-Bekr v Boha?


Proč bych měl? Dokážeš pochopit že věta "neviděl jsem rozbitou Esu" není to samé jako "nemůže se rozbít"?
Nebo je to na tebe už moc složité?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:25 | Nahoru | #53
Jarda-Bekr> Je smutné, ale zároveň očekávatelné, že jsi nejdřív vychválil ESU jako systém, který jsi za 9 let u BMW neviděl rozbitý. Teprve až když jsi dotlačen k tomu, že musíš s pravdou ven, najednou začneš podrobně popisovat technické detaily, jak fabrika vylepšovala kabeláž. To asi nedělala z rozmaru, ale jako reakci od servisů na určitý problém. A ty jsi to věděl, už když jsi psal, že jsi se nesetkal s žádnou rozbitou ESOU :(

Přínosem od tebe do vlákna tedy je, že se (nejen) Roman dozvěděl, které ročníky budou víc zlobit a ať případné problémy neřeší ofiko přes BMW, ale po garážistech :))

Edit: mě třeba z technického hlediska zajímalo, jestli jednotka pozná unavený tlumič nebo pružinu. Nějakou autodetekcí, kdy je kmitání, houpání nebo SÁG mimo limit, i když je přitvrzené na max. Zřejmě tedy ne, když jednotka nehlásí chybu ani při 180 t km :)) s původními tlumiči.

Naposledy editováno 13.07.2023 08:33:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:50 | Nahoru | #54

Jarda-Bekr píše: Mě zkrátka vadí když se někdo ohání konkrétními čísly která nemá ničím podložená Na Medvěda kašlu. O něm můžu říct že pokaždé když mi volal tak byl dotaz hloupoučký a on to ani netuší protože mě znával jen pod přezdívkou
Když mu člověk z BMW řekne že se to obecně nesere, tak to pro něj není relevantní. Když mu člověk který s tím nemá žádné zkušenosti řekne že zná přesná data která podloží tvrzením že to četl na fóru, je to pro něj berná mince. Co po něm chtít? Někdo chce znát odpověď a jiný se chce hádat. Je to stejné jako tvrdit že na BMW z 80% nadávají frustrovaní hlupáci kteří si na něj nedokážou vydělat. To jsem četl mnohokrát a netvrdím že to tak je.



Nonono… nepleť si Medveda a MedWeda

Naposledy editováno 13.07.2023 08:50:43

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 08:59 | Nahoru | #55
vilemx> ten system neni tak sofistikovanej abys nedokazal tu elektroniku oblbnout aftermarket tlumicem...

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 10:23 | Nahoru | #56
FJRPEPA> Ano, psal si nefunkční tudíž vysrané lidově řečeno a 8 z 10 je taky celkem vysoké číslo. Dle mně je to hloupost i v tom že není zmíněn čas. Někdo dá 60K za dva roky a jiný za 20 let a já bych spíše řekl, že hůře na tom bude ESA u toho druhého případu a už třeba na 40tis km.

(reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 10:32 | Nahoru | #57

Roman2bk píše: Díky všem za info.
Myslím, že i hodně záleží, jestli člověk jezdí jen asfalt a nebo terén, jako více terén než rovné šotoliny. V terénu asi vše odchází o hodně dřív.

Jinak sám mám dlouhodobější zkušenost jen se dvěma motorkami, Honda Deauville 650 r.v. 2001 tam asi do 100 tis.km nic a na V-Stromu 650 r.v. 2008 mi zadní origo tlumič začal odcházet (tzn. přestával pracovat tak jak má) asi po 170 tis.km. Zadek začal kopat. Ten je samozřejmě bez elektronily, nastavitelné jsou na něm 2 věci, předpětí pružiny a pak rukou kolečkem (to je nejspíš na přepouštěcí nádržce, tak se tím nastavuje asi rychlost tlumení a odskoku, nevím jistě, ale asi jde o nastavení obojího).



Nevidím důvod proč by esa motorky odcházeli v terenu dřív. Co jsem četl tak se spálí protože zareznou, protože se nepouzživají, to je celé.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 10:41 | Nahoru | #58

Jarda-Bekr píše: Na Medvěda kašlu. O něm můžu říct že pokaždé když mi volal tak byl dotaz hloupoučký a on to ani netuší protože mě znával jen pod přezdívkou ...

Uz jsem ti rikal, ze nejsi moc bystry?
Abychom to nejak kulantne uzavreli: vypsal jsem ti naprosto konkretne a bez jedine invektivy v cem v tvem uvodnim projevu vidim nelogicnost a nesmysl a dostanu zpet snusku nesovisejicich blabolu, ktere se vicemene naprosto miji s pocatecnim dotazem tohoto threadu. To se pak nemuzes divit, ze si te zaradim do skatule 'prostacek bez dostatecneho technickeho rozhledu, zato ale s velkym sebevedomim' - ale klid - jsi tam v dobre spolecnosti. Je tam s tebou treba MartasUS - universalni odbornik na vsechno, co se hybe plus neprekonatelny teoreticky fyzik.

časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 11:12 | Nahoru | #59
Čau, přidávám moji zkušenost. R1200GS 2012, po cca 45tis. (a 10 letech věku - ten se tady nikde moc nezmiňuje) mi vytekl předek. V Motorradu mi vysvětlili to, co se diskutuje shora. BMW nerozebírá, nerepasuje. Nabídnuta a) výměna, b) najít někoho na kvalitní repas s otázkou za jak dlouho se bude repasovat znovu a nebo c) se poohlédnout jinde (Wilbers, Touratech)... Jak to tak bývá, šel jsem do c) a za cenu nového předního tlumiče s ESA jsem nechal udělat komplet Wilbers předek i zadek. Od prvního svezení naprostá spokojenost, ovládání režimů funguje úplně stejně jako s originálem, ale subjektivně o dost lepší pocit. Až po výměně mi došlo, že ten zadek už po 10 letech taky asi nebyl "co bejval", hlavně s kuframa... Až to zas "nebude ono" Wilbers umí sami sebe plně repasovat.

Mám ještě R1200R 2013 taky s ESA, tak čekám, jak dlouho vydrží. Po zkušenosti se změnou k lepšímu na GS jsem teda napůl rozhodnutej, že tam ten Wilbers půjde tak jako tak, ale uvidíme. Obecně tlumičům s ESA prý moc nesvědčí dlouhodobé stání a chlad (což asi mnou popsané potvrzuje, protože mám víc motorek a tudíž častější dlouhodobé stání + nevytápěné parkování v zimě)

1 reakcí na tento příspěvek časovaná bomba jménem ESA

13.7.2023 v 11:29 | Nahoru | #60
Mám GSA 2011(ESA), ted mám cca 64.000km A určitě můžu říct, že degradace je patrná. Aktuálně po Albánském tripu, kdy jsem naložen a jedu šotoliny je to fakt znát. Zhruba od 50 tis km to pozoruji. Kupoval jsem to s 32.000km Klasický zhoupnutí (zvlněný asfalt atd) podvozek pobere na jakoukoli variantu nastavení, ale pokud trefím výmol nebo ostřejší hranu nějaké díry, dostanu ránu do řiditek jakoby tlumiče byly zatuhlé. I když zapruží je to pozdě a není to ten komfort, proč jsem si tenhle stroj koupil. Zadek už začal dělat to samé až ted v Albánii. A jestli je tam nastaven comfort nebo normal nebo sport je jedno. Změnu stále v těchto nastaveních cítím, ale prostě vím že to už není co to bylo. Vím že o budu muset řešit. Orientačně jsem to zkoumal už dřív.
Hledal jsem různé náhrady (Touratech, TFX, Wilbers atd.) Abych to měnil za repasovatelný podvozek. Ovšem při zachování funkce ESA bych do podvozku dal 80 - 120 tis. Což je cca půlka aktuální ceny stroje. Pak jsem zvažoval repasi u Prochymoto, nebo jinde u stávajících továrních tlumičů. Zatím mám nasbírané, info že je to 50/50. Cenově kolem 12 tis. Ovšem s informací, že je to tak na 10 - 15 tis km. Navíc odchází uchycení oka atd.
Já se setkal s dvěma nefunkčními ESA podvozky. Nefungoval motorek. Vyrezlé konektory. (oba) A třemi nefunkčními tlumičema s ESA. (vyteklý tlumič, elektronika funkční) Za cca 10 let co se pohybuji na různých BMW strojích. Nikdy se to nestalo u mě osobně. Ale jednou jsem do Afriky pomáhal zajistit dopravu daného dílu. Aby se člobrda dostal zpět.
Originál výměna v BMW mě taky napadla, ale vytěsnil jsem ji. :D
Kdyby byl repasovatelný podvozek včetně ESA funkce za 50.000Kč. Asi bych ho bez rozpaků vzal.
Vic zatím k tomuto tématu nemám.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Úprava originál držáku navigace BMW... BMW F 750 GS, BMW F 850 GS Adventure Vikou 2 27.4.2024 v 09:10 Woodpec
Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290 [1, 2] KTM 1290 Super Adventure, Moto Guzzi V85 TT, BMW F 8... Edien 60 8.3.2024 v 23:39 Metric
Nejnižší cesťák Poraďte Honda XRV 750 Africa Twin, BMW F 650 GS, Honda XRV 6... RockStar1666 20 12.1.2024 v 11:08 docent
BMW GS 2013-2019: ovladač pro mobil... BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, BMW F 850 GS... ulw-czech-s.r.o. 1 6.7.2023 v 08:34 Krutorgrim
BMW F850 GSA - proč protíká voda po... BMW F 850 GS Adventure Roman2bk 18 7.6.2023 v 11:50 Pedl


TOPlist