globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Pionýr předstih
7.9.2022 v 19:03
Zdravím, mám dotaz ohledně pionýra. Jaký má vliv poloha zapalovací cívky? Nemám světla a nemám tam ani cívky na ně a zapalovací cívku mám na správné poloze tak jak má být, ale kvůli vypoulené přepážce nejde zvětšit předstih a pincek nechce jet v otáčkách, co se stane když dám cívku na polohu vedle? Bude to vadit? A ještě jeden dotaz pincek vynechává ve vysokých otáčkách, co by to mohlo dělat? Předem dík za odpovědi

PS: zapalování mám 30w

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih

7.9.2022 v 20:37 | Nahoru | #1
cívka musí být ve správné pozici. Predstih uděláš na kontaktech.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

7.9.2022 v 21:37 | Nahoru | #2
ruda1> no předstih na kontaktech neudělám ten se dělá točením statorem na kontaktech se dělá odtrh

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih

7.9.2022 v 22:16 | Nahoru | #3
No však jo předstih si dej 5mm pred horni uvrati A pokud to ve vysokych vynechava Asi bych to nesvadel na nastaveni predstihu Bude tam asi přepětí A nebo to vubec nemusi bejt elektrikou

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

7.9.2022 v 22:29 | Nahoru | #4

Rodax píše: ruda1> no předstih na kontaktech neudělám ten se dělá točením statorem na kontaktech se dělá odtrh

obojím se dělá předstih zaklad přes stator a zbytek sekladívkem přesněji doladí , jinak pozice cívky vůči rotory nema vliv na předstih jen by ti neměla dřít o rotor magneta.

(reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 10:55 | Nahoru | #5
hagrid.hagrid> já vím, ale ta cívka mi tlačí do přepážky na karterech a nejde točit statorem kvůli tomu, tak jestli jí můžu přesunout

(reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 10:57 | Nahoru | #6
VědecOldSchollů> no on předstih právě nejde kvůli tomu že cívka tlačí do přepážky zvětšit, takže předstih je v horní úvrati přesně a to vůbec nejede potom a proto jsem se ptal jestli jí můžu přesunout na jinou pozici tu cívku

3 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih

8.9.2022 v 11:49 | Nahoru | #7
Zajímavý komentáře tady zase.
K věci. To které (20/30W) zapalování má danou polohu zapalovací cívky. Kde kdo ti bude tvrdit že to je fuk, kde bude umístěná na statoru. Kde kdo i řekne že to zkoušel a jezdilo to. Ale pro správnou funkci to jedno neni. Jádro pudla je, aby v momentě kdy se otevírá (začne otevírat) kladívko. byl magnet na rotoru připravenej ("u prvního šroubu") cívky.
Když to "nenabíhá" jak má, nouzově se to dá dohnat třeba velkým odtrhem/přesunutím cívky do jiného místa (osobně se mi to takto rozhodilo na cestě-netušim proč)
Tobě bych doporučil frézku do vrtačky, a dobrousit si prostor. (máš přepážku vyvařovanou nebo kde je problém ? ) Máš klínek pod rotorem v pořádku ?
To že v otáčkách zdánlivě vynechává může být bohatá směs/málo vzduchu/filtrbox
Novodobé kladívko k hovnu (slabá pružinka) Nebo jinej problém v zapalování. Předstih bude mít vliv na výkon (eventuelně teplotu) ale ne na pravidelnost zážehu.

Apropos. 5mm předstihu asi ani fyzicky nastavit nepůjde. Správnej je 1,6-1,8 ! S větším možná budeš sledovat že se něco lepší, ale taky nebudeš stíhat chladit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 12:40 | Nahoru | #8
Frantas> no přepážka je od řetězu kterej se mi přethl a vyboulil jí, a mám nový kladívko no asi to bude tím a směs je ok svíce nádherně cihlová, ale mám tam upravený válec který točí víc, takže to zapalování není úplně ono, zkusím tam dát origo kladívka a uvidím, jinak to že vynacháva vím že nebude předstihem, ale předstih je přesně v horní úvrati a vůbec to nejede do tahu, takže asi tak. A dík za odpověď

Naposledy editováno 08.09.2022 12:42:29

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 13:22 | Nahoru | #9
Rodax> Je ti jasné, že to jiskru hází v okamžik kdy se začne kladívko nadzvedávat (rozpojí obvod)? Už jsem viděl borce, co si myslel, že to hází při maximálním nadzvednutí kladívka. Přesně v ten moment má být píst těch 1,6-1,8 od HÚ. Ale jestli máš upravený válec, tak s předstihem pravděpodobně budeš muset laborovat, tohle je údaj pro sérii.

(reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 14:47 | Nahoru | #10
Bugs> ano je mi to jasné, nejspíš si nepochopil můj dotaz, jde o to že předstih se ladí pohybem statoru buď po směru nebo proti směru otáčení motoru a zvětšuje se proti směru a tím mím nejde hýbat protože přepážka je vypoulená a překáží cívce, takže statorem nejde hýbat, protože cívka se opře o tu přepážku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 16:40 | Nahoru | #11

Frantas píše:

Apropos. 5mm předstihu asi ani fyzicky nastavit nepůjde. Správnej je 1,6-1,8 ! S větším možná budeš sledovat že se něco lepší, ale taky nebudeš stíhat chladit.



Dle manuálu má být předstih 2,3 - 2,6 mm

Pionýr předstih

8.9.2022 v 16:47 | Nahoru | #12
Kolik máš dneska oktanů ? Dej si předstih jakej chceš, pak založ vlákno " Za tepla netáhne"

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 17:19 | Nahoru | #13
FJRPEPA> Kolikrát to sem ještě dáš vzhůru nohama?
edit - a že to jdeš vyfotit pokaždé znova, a blbě?

Naposledy editováno 08.09.2022 17:23:52

Pionýr předstih

8.9.2022 v 17:20 | Nahoru | #14
Předstih na pinckovi jsme brali před necelým půlrokem.
https://www.motorkar...p;pgr=1#goto10415884 .

(reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 17:58 | Nahoru | #15

Ariete píše: FJRPEPA> Kolikrát to sem ještě dáš vzhůru nohama?
edit - a že to jdeš vyfotit pokaždé znova, a blbě?



Nevím proč se to tu otočí, když tu fotku dám jinam, tak je normálně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 19:06 | Nahoru | #16

Frantas píše: Zajímavý komentáře tady zase.
K věci. To které (20/30W) zapalování má danou polohu zapalovací cívky. Kde kdo ti bude tvrdit že to je fuk, kde bude umístěná na statoru. Kde kdo i řekne že to zkoušel a jezdilo to. Ale pro správnou funkci to jedno neni. Jádro pudla je, aby v momentě kdy se otevírá (začne otevírat) kladívko. byl magnet na rotoru připravenej ("u prvního šroubu") cívky..
.......
Správnej je 1,6-1,8 ! S větším možná budeš sledovat že se něco lepší, ale taky nebudeš stíhat chladit.


poloha napěťové cívky pro zapalovaní nehraje pro správný chod v uvozovkách jiskry žádnou roli co zde popisuješ je úplná pitomost,ta pouze jen generuje napětí(cca 6V - ale zaleží na otáčkách protože zde není žádný regulátor napětí, ten je pouze na světelné takzvaná selenka aby nepraskali žárovky ) u nějakém proudu a moment kdy má jiskra přeskočit nemůže neovlivnit to ovlivní pouze vačka na klice a kladívko.

Naposledy editováno 08.09.2022 19:15:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 19:44 | Nahoru | #17

hagrid.hagrid píše: poloha napěťové cívky pro zapalovaní nehraje pro správný chod v uvozovkách jiskry žádnou roli co zde popisuješ je úplná pitomost,ta pouze jen generuje napětí(cca 6V - ale zaleží na otáčkách protože zde není žádný regulátor napětí, ten je pouze na světelné takzvaná selenka aby nepraskali žárovky ) u nějakém proudu a moment kdy má jiskra přeskočit nemůže neovlivnit to ovlivní pouze vačka na klice a kladívko.



Ehm, nesouhlasím a musím se Frantase zastat.
1) záleží na poloze cívky vůči rotoru v okamžiku rozpojení kladívka, protože pro dosažení optimální energie jiskry to musí být v okamžiku kdy tou cívkou protéká maximální proud. To je dáno vlastní indukčností a rychlostí změny magnetického indukčního toku. Z výroby je to nastaveno tak aby to dodalo dost energie v daném rozsahu otáček.
2) 6V je možná tak "rádobynominální" hodnota u světelných cívek (ve skutečnosti je průběh napětí na nich pilový a počítá se s efektivní hodnotou okolo 7V). V případě cívky pro zapalování jde o napětí které vznikne při rozpojení kladívka a to jde přes 100V (ostatně je na to dimenzován kondenzátor i izolace okolo,že).

(E: zpravidla se to celý seřizuje tak aby "magnetický odtrh" byl ve stejným okamžiku jako rozpojení kladívka. Odpovídá to momentu kdy pólové nástavce rotoru "opouští" jho cívky.)

Naposledy editováno 08.09.2022 20:33:18

(reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 20:48 | Nahoru | #18
combust> Děkuji. Jako elektrikář amatér, bych to takto sofistikovaně nerozvedl.

2 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih

8.9.2022 v 21:26 | Nahoru | #19
Tady si někdo plete indukční cívku s cívkou jako zdrojem napětí podpořenou kondenzátorem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 21:40 | Nahoru | #20

hagrid.hagrid píše: Tady si někdo plete indukční cívku s cívkou jako zdrojem napětí podpořenou kondenzátorem



Tak nás pouč.
Milerád se něco dozvím.
Popiš nám jak se v okamžiku rozpojení kladívka na cívce objeví 6V a to nám na výstupu z indukční cívky vygeneruje napětí v řádu kV (podotýkám že pro 8V cívku je typicky převodní poměr mezi nn a vn vinutím cca 1:50).
A strašně mě zajímá ta "podpora kondenzátorem", to jsem ještě nikde neslyšel.

(reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 21:48 | Nahoru | #21
hagrid.hagrid> A ty jsi popletený úplně. Napájecí cívka na statoru je generátor střídavého proudu a když bys ty kladívka rozpojil v okamžiku, kdy primárním okruhem nepoteče žádný proud, to by asi moc velká jiskra nebyla.
Proto je daná poloha napájecí cívky vůči pólovým nástavcům rotoru a vůči klikovce.

Pionýr předstih

8.9.2022 v 22:08 | Nahoru | #22
to je ale pekne tema, prilezitost jak se teoretici se svejma vzoreckama, vypoctama a nepotrebnejma skolama od praktiku dozvi, jak veci ve skutecnosti funguji

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

8.9.2022 v 23:08 | Nahoru | #23

combust píše: Tak nás pouč.
Milerád se něco dozvím.
Popiš nám jak se v okamžiku rozpojení kladívka na cívce objeví 6V a to nám na výstupu z indukční cívky vygeneruje napětí v řádu kV (podotýkám že pro 8V cívku je typicky převodní poměr mezi nn a vn vinutím cca 1:50).
A strašně mě zajímá ta "podpora kondenzátorem", to jsem ještě nikde neslyšel.


ty jsi asi jen teoretik než praktik
víš kde ? nikde . v momentě kdy je kladívko sepnuté je primární okruh cívky uzavřen a kondezátor vybijí (aby při rozpojení chránil kladivka proti elektrickému oblouku při indukční zátěži,ve zkratce aby ti kladívka neschořela po pár kilometrech) ,v momentě kdy se kontakty kladivka rozpojí tak primární okruh cívky je přerušen je indukcí vyvolán v sekundárním vynutí elektricky proud a budiž jiskra řekl a byla

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih

9.9.2022 v 00:42 | Nahoru | #24

hagrid.hagrid píše: ty jsi asi jen teoretik než praktik
víš kde ? nikde . v momentě kdy je kladívko sepnuté je primární okruh cívky uzavřen a kondezátor vybijí (aby při rozpojení chránil kladivka proti elektrickému oblouku při indukční zátěži,ve zkratce aby ti kladívka neschořela po pár kilometrech) ,v momentě kdy se kontakty kladivka rozpojí tak primární okruh cívky je přerušen je indukcí vyvolán v sekundárním vynutí elektricky proud a budiž jiskra řekl a byla



Aha. No, s tím biblickým zakončením to fakt všechno objasňuje ale obávám se že je tu krapet zmatek v pojmech (skoro jak babylon když už jsme u té bible, že).
Aby to bylo jednodušší.
Obecné schéma zapalování jak je to zapojeno u 05/20/21/23 s šestipólovým rotorem (a taky třeba u simsonů se zapalováním s kladívkama, schéma jsem si vypujčil zde ).


Takže, jestli tam kondenzátor něco podporuje tak činnost kladívka (spínače) a s tím že to minimalizuje opalování kontaktu souhlasím. Ovšem původní výrok o tom že je tam "cívka jako zdroj napětí podpořená kondenzátorem" je nonsense. Kdyby kladívko bylo ideální spínač (nebo aspoň tak dobrej jako tranzistor) tak by nebylo toho kondíku zapotřebí ( ve skutečnosti totiž chrání to kladívko zpomalením náběhu napětí po rozpojení což ve výsledku vede k nižší strmosti náběhu napětí na svíčce). Mimochodem, pokud by zapalovací pól generoval zmíněných 6V, kondenzátor by taky nebyl zapotřebí protože při tak nízkém napětí by to nemělo tendence natahovat při rozpojování oblouk (ve skutečnosti to tam, v závislosti na podmínkách na jiskřišti svíčky, dosahuje nějakých 100-200V, proto je taky ten kondenzátor dimenzován na 250V).
Pokud se rozumí "primárním okruhem cívky" primární vinutí indukční cívky tak tam žádný proud při sepnutém kladívku neteče (je to zkratovaný stejně jako ten kondenzátor). Proud teče jen vinutím zapalovacího pólu (na schématu označeno jako "startovací cívka"). V momentu rozpojení kladívka dochází k prudkému nárůstu napětí na tomto pólu. Následně k transformaci na "indukční cívce" a generování VN na "sekundáru indukční cívky" (ano, indukční cívka v tomto případě nefunguje jako indukční cívka ale trafo).
Protože proud vinutím zapalovacího pólu je střídavý (je to druh alternátoru s permanentními magnety) je k dosažení max. energie nutný provést přerušení obvodu ve správný moment jak jsem již popsal výše a doplnil Ariete.
(A trochu bohapusté teorie - energie akumulovaná v cívce - v našem případě je to zapalovací pól - je dána E= 1/2 * L* I^2. V případě zapalovacího pólu je max. proudu dosahováno v momentě "magnetického odtrhu" . To je ten správný moment pro rozpojení kladívka. V reálu se to trochu mění s otáčkami/frekvencí takže to nastavení je vždycky kompromis.)

E:pro případ že by to tu někdo někdy studoval,
ekvivalentní obvod ve spice
napětí na svíčce a proud kladívkem
1) sepnutí v ideálním okamžiku - na výstupu z indukční cívky dosahuje napětí cca 11kV (po nahození oblouku na jiskřišti poklesá a hoří cca 2ms, pak se to tam vykmitává)

2) V případě totálně špatnýho okamžiku rozepnutí kladívka-při průchodu proudu nulou-špatné pozice cívky) nedojde vůbec k nárůstu napětí na svíčce a nahození jiskry.


a mimochodem - vliv kondenzátoru
detailní snímek jak vypadá průběh na svíčce a napětí na kladívku
1) s kondenzátorem


2) bez kondenzátoru - napětí na indukční cívce jde výš jenže to jde jen s použitím "ideálního spínače", v případě kladívka by došlo k jiskření a jiskra by ztratila energii. Na kladívku se objevuje napětí cca -1,3kV který by způsobilo jiskření na kontaktech (energie určená pro jiskru na svíčce se tak v podstatě ztrácí na kladívku). Takže, kondenzátor sice má negativní vliv na celkový výstupní napětí ale umožňuje zachovat celkovou energii jiskry a snižuje opotřebení kladívka.


Naposledy editováno 24.09.2022 17:45:59

(reakce na) Pionýr předstih

9.9.2022 v 20:52 | Nahoru | #25
Hoši díky za odpovědi, ale pomohl mi nejvíce frantas, vyměnil jsem kladívko obrousil přepážku frézkou a maká jako pila, takže dík moc
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Pionýr vynechává a hodně kouří Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/21 Pionýr AdaM123456 11 Včera v 14:01 pavelgl1
Jaké řetězové kolečko na pionýra Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05, Jawa 50/23 Mustang, J... HonzaH08 9 3.5.2024 v 13:33 FJRPEPA
Jak poznat kdy byl vyroben pionýr p... [1, 2] Jawa 50/21 Pionýr macgiver66 40 24.4.2024 v 13:59 FJRPEPA
Pístní kroužky Jawa 50/21 Pionýr ales799 29 12.4.2024 v 20:35 elvis78
Pionýr se dusí Jawa 50/21 Pionýr Jawa_Babetta 14 10.4.2024 v 11:00 FJRPEPA


TOPlist