PS: zapalování mám 30w
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
Rodax píše: ruda1> no předstih na kontaktech neudělám ten se dělá točením statorem na kontaktech se dělá odtrh
obojím se dělá předstih zaklad přes stator a zbytek sekladívkem přesněji doladí , jinak pozice cívky vůči rotory nema vliv na předstih jen by ti neměla dřít o rotor magneta.3 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih
K věci. To které (20/30W) zapalování má danou polohu zapalovací cívky. Kde kdo ti bude tvrdit že to je fuk, kde bude umístěná na statoru. Kde kdo i řekne že to zkoušel a jezdilo to. Ale pro správnou funkci to jedno neni. Jádro pudla je, aby v momentě kdy se otevírá (začne otevírat) kladívko. byl magnet na rotoru připravenej ("u prvního šroubu") cívky.
Když to "nenabíhá" jak má, nouzově se to dá dohnat třeba velkým odtrhem/přesunutím cívky do jiného místa (osobně se mi to takto rozhodilo na cestě-netušim proč)
Tobě bych doporučil frézku do vrtačky, a dobrousit si prostor. (máš přepážku vyvařovanou nebo kde je problém ? ) Máš klínek pod rotorem v pořádku ?
To že v otáčkách zdánlivě vynechává může být bohatá směs/málo vzduchu/filtrbox
Novodobé kladívko k hovnu (slabá pružinka) Nebo jinej problém v zapalování. Předstih bude mít vliv na výkon (eventuelně teplotu) ale ne na pravidelnost zážehu.
Apropos. 5mm předstihu asi ani fyzicky nastavit nepůjde. Správnej je 1,6-1,8 ! S větším možná budeš sledovat že se něco lepší, ale taky nebudeš stíhat chladit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
Naposledy editováno 08.09.2022 12:42:29
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
edit - a že to jdeš vyfotit pokaždé znova, a blbě?
Naposledy editováno 08.09.2022 17:23:52
https://www.motorkar...p;pgr=1#goto10415884 .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
Frantas píše: Zajímavý komentáře tady zase.
K věci. To které (20/30W) zapalování má danou polohu zapalovací cívky. Kde kdo ti bude tvrdit že to je fuk, kde bude umístěná na statoru. Kde kdo i řekne že to zkoušel a jezdilo to. Ale pro správnou funkci to jedno neni. Jádro pudla je, aby v momentě kdy se otevírá (začne otevírat) kladívko. byl magnet na rotoru připravenej ("u prvního šroubu") cívky..
.......
Správnej je 1,6-1,8 ! S větším možná budeš sledovat že se něco lepší, ale taky nebudeš stíhat chladit.
poloha napěťové cívky pro zapalovaní nehraje pro správný chod v uvozovkách jiskry žádnou roli co zde popisuješ je úplná pitomost,ta pouze jen generuje napětí(cca 6V - ale zaleží na otáčkách protože zde není žádný regulátor napětí, ten je pouze na světelné takzvaná selenka aby nepraskali žárovky ) u nějakém proudu a moment kdy má jiskra přeskočit nemůže neovlivnit to ovlivní pouze vačka na klice a kladívko.
Naposledy editováno 08.09.2022 19:15:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
hagrid.hagrid píše: poloha napěťové cívky pro zapalovaní nehraje pro správný chod v uvozovkách jiskry žádnou roli co zde popisuješ je úplná pitomost,ta pouze jen generuje napětí(cca 6V - ale zaleží na otáčkách protože zde není žádný regulátor napětí, ten je pouze na světelné takzvaná selenka aby nepraskali žárovky ) u nějakém proudu a moment kdy má jiskra přeskočit nemůže neovlivnit to ovlivní pouze vačka na klice a kladívko.
Ehm, nesouhlasím a musím se Frantase zastat.
1) záleží na poloze cívky vůči rotoru v okamžiku rozpojení kladívka, protože pro dosažení optimální energie jiskry to musí být v okamžiku kdy tou cívkou protéká maximální proud. To je dáno vlastní indukčností a rychlostí změny magnetického indukčního toku. Z výroby je to nastaveno tak aby to dodalo dost energie v daném rozsahu otáček.
2) 6V je možná tak "rádobynominální" hodnota u světelných cívek (ve skutečnosti je průběh napětí na nich pilový a počítá se s efektivní hodnotou okolo 7V). V případě cívky pro zapalování jde o napětí které vznikne při rozpojení kladívka a to jde přes 100V (ostatně je na to dimenzován kondenzátor i izolace okolo,že).
(E: zpravidla se to celý seřizuje tak aby "magnetický odtrh" byl ve stejným okamžiku jako rozpojení kladívka. Odpovídá to momentu kdy pólové nástavce rotoru "opouští" jho cívky.)
Naposledy editováno 08.09.2022 20:33:18
2 reakcí na tento příspěvek Pionýr předstih
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
hagrid.hagrid píše: Tady si někdo plete indukční cívku s cívkou jako zdrojem napětí podpořenou kondenzátorem
Tak nás pouč.
Milerád se něco dozvím.
Popiš nám jak se v okamžiku rozpojení kladívka na cívce objeví 6V a to nám na výstupu z indukční cívky vygeneruje napětí v řádu kV (podotýkám že pro 8V cívku je typicky převodní poměr mezi nn a vn vinutím cca 1:50).
A strašně mě zajímá ta "podpora kondenzátorem", to jsem ještě nikde neslyšel.
Proto je daná poloha napájecí cívky vůči pólovým nástavcům rotoru a vůči klikovce.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
combust píše: Tak nás pouč.
Milerád se něco dozvím.
Popiš nám jak se v okamžiku rozpojení kladívka na cívce objeví 6V a to nám na výstupu z indukční cívky vygeneruje napětí v řádu kV (podotýkám že pro 8V cívku je typicky převodní poměr mezi nn a vn vinutím cca 1:50).
A strašně mě zajímá ta "podpora kondenzátorem", to jsem ještě nikde neslyšel.
ty jsi asi jen teoretik než praktik
víš kde ? nikde . v momentě kdy je kladívko sepnuté je primární okruh cívky uzavřen a kondezátor vybijí (aby při rozpojení chránil kladivka proti elektrickému oblouku při indukční zátěži,ve zkratce aby ti kladívka neschořela po pár kilometrech) ,v momentě kdy se kontakty kladivka rozpojí tak primární okruh cívky je přerušen je indukcí vyvolán v sekundárním vynutí elektricky proud a budiž jiskra řekl a byla
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr předstih
hagrid.hagrid píše: ty jsi asi jen teoretik než praktik
víš kde ? nikde . v momentě kdy je kladívko sepnuté je primární okruh cívky uzavřen a kondezátor vybijí (aby při rozpojení chránil kladivka proti elektrickému oblouku při indukční zátěži,ve zkratce aby ti kladívka neschořela po pár kilometrech) ,v momentě kdy se kontakty kladivka rozpojí tak primární okruh cívky je přerušen je indukcí vyvolán v sekundárním vynutí elektricky proud a budiž jiskra řekl a byla
Aha. No, s tím biblickým zakončením to fakt všechno objasňuje ale obávám se že je tu krapet zmatek v pojmech (skoro jak babylon když už jsme u té bible, že).
Aby to bylo jednodušší.
Obecné schéma zapalování jak je to zapojeno u 05/20/21/23 s šestipólovým rotorem (a taky třeba u simsonů se zapalováním s kladívkama, schéma jsem si vypujčil zde ).
Takže, jestli tam kondenzátor něco podporuje tak činnost kladívka (spínače) a s tím že to minimalizuje opalování kontaktu souhlasím. Ovšem původní výrok o tom že je tam "cívka jako zdroj napětí podpořená kondenzátorem" je nonsense. Kdyby kladívko bylo ideální spínač (nebo aspoň tak dobrej jako tranzistor) tak by nebylo toho kondíku zapotřebí ( ve skutečnosti totiž chrání to kladívko zpomalením náběhu napětí po rozpojení což ve výsledku vede k nižší strmosti náběhu napětí na svíčce). Mimochodem, pokud by zapalovací pól generoval zmíněných 6V, kondenzátor by taky nebyl zapotřebí protože při tak nízkém napětí by to nemělo tendence natahovat při rozpojování oblouk (ve skutečnosti to tam, v závislosti na podmínkách na jiskřišti svíčky, dosahuje nějakých 100-200V, proto je taky ten kondenzátor dimenzován na 250V).
Pokud se rozumí "primárním okruhem cívky" primární vinutí indukční cívky tak tam žádný proud při sepnutém kladívku neteče (je to zkratovaný stejně jako ten kondenzátor). Proud teče jen vinutím zapalovacího pólu (na schématu označeno jako "startovací cívka"). V momentu rozpojení kladívka dochází k prudkému nárůstu napětí na tomto pólu. Následně k transformaci na "indukční cívce" a generování VN na "sekundáru indukční cívky" (ano, indukční cívka v tomto případě nefunguje jako indukční cívka ale trafo).
Protože proud vinutím zapalovacího pólu je střídavý (je to druh alternátoru s permanentními magnety) je k dosažení max. energie nutný provést přerušení obvodu ve správný moment jak jsem již popsal výše a doplnil Ariete.
(A trochu bohapusté teorie - energie akumulovaná v cívce - v našem případě je to zapalovací pól - je dána E= 1/2 * L* I^2. V případě zapalovacího pólu je max. proudu dosahováno v momentě "magnetického odtrhu" . To je ten správný moment pro rozpojení kladívka. V reálu se to trochu mění s otáčkami/frekvencí takže to nastavení je vždycky kompromis.)
E:pro případ že by to tu někdo někdy studoval,
ekvivalentní obvod ve spice
napětí na svíčce a proud kladívkem
1) sepnutí v ideálním okamžiku - na výstupu z indukční cívky dosahuje napětí cca 11kV (po nahození oblouku na jiskřišti poklesá a hoří cca 2ms, pak se to tam vykmitává)
2) V případě totálně špatnýho okamžiku rozepnutí kladívka-při průchodu proudu nulou-špatné pozice cívky) nedojde vůbec k nárůstu napětí na svíčce a nahození jiskry.
a mimochodem - vliv kondenzátoru
detailní snímek jak vypadá průběh na svíčce a napětí na kladívku
1) s kondenzátorem
2) bez kondenzátoru - napětí na indukční cívce jde výš jenže to jde jen s použitím "ideálního spínače", v případě kladívka by došlo k jiskření a jiskra by ztratila energii. Na kladívku se objevuje napětí cca -1,3kV který by způsobilo jiskření na kontaktech (energie určená pro jiskru na svíčce se tak v podstatě ztrácí na kladívku). Takže, kondenzátor sice má negativní vliv na celkový výstupní napětí ale umožňuje zachovat celkovou energii jiskry a snižuje opotřebení kladívka.
Naposledy editováno 24.09.2022 17:45:59
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Pionýr vynechává a hodně kouří Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/21 Pionýr | AdaM123456 | 11 | Včera v 14:01 pavelgl1 |
Jaké řetězové kolečko na pionýra Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05, Jawa 50/23 Mustang, J... | HonzaH08 | 9 | 3.5.2024 v 13:33 FJRPEPA |
Jak poznat kdy byl vyroben pionýr p... [1, 2] Jawa 50/21 Pionýr | macgiver66 | 40 | 24.4.2024 v 13:59 FJRPEPA |
Pístní kroužky Jawa 50/21 Pionýr | ales799 | 29 | 12.4.2024 v 20:35 elvis78 |
Pionýr se dusí Jawa 50/21 Pionýr | Jawa_Babetta | 14 | 10.4.2024 v 11:00 FJRPEPA |