Téma: Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu
Na svojí Jawě 350/638 se snažím v maximální míře provádět servisní úkony sám.
Z nudy, dlouhé chvíle a touhy po poznání jsem koupil statickou vyvažováčku. Měl jsem pocit, že mi motorka trošku vibruje od předního kola, aniž by byl poškozený ráfek. Pneu je nová Mitas H-03.
Vždy jsem slyšel, že se tyto motorky nevyvažují. Ale nedalo mi to-poněvač nevím proč na Yamaze mám gumy vyvážené a na Jawě nee.
Takže výzva-zkusím vyvážit, poučen videji na youtube. Bez problémů jsem našel nejtěžší místo kola a naproti jsem přidával závaží. Dostal jsem se na těžko uvěřitelnou hodnotu přes 100g, než bylo kolo staticky luxusně vyvážené. To se mi nezdálo a proto jsem závaží sundal a otočil jsem plášt vůči ráfku s podezřením, že se mi potkalo nejtěžší místo kola s nejtěžšim místem gumy. Znovu jsem vyvážil a ušetřil jsem jen 15g. Zkusil jsem takto staticky vyvážené kolo projet a chovalo se to ještě debilněji. Tak velké závaží zase dělalo při větší rotaci paseku. Takže jsem tam nechal jen nějaký kompromis-tuším 40g a je to tak nějak ok.
Chtěl bych to pochopit! Proč je statické vyvažování? Proč je dynamické vyvažování? Které je lepší, nebo důležitější? Proč se motorky typu Jawa a Mz se špicovými koly, duší údajně nevyvažují?
Podotýkám, že s Yamahou budu dál jezdit do MotoMira, ale princip mi vrtá hlavou.
Předchozí
1 2
Následující

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2022 v 20:32 | Nahoru | #1
Bez se do vlákna Jawabláznů zeptat, co tam říkají na Jawa pneu Mitas. A velice pravděpodobně se velice zaujatě a s pár pěknýma označeníma výrobce dozvíš, proč ti to nešlo vyvážit a proč ti vibruje předek

A jako bonus se tam dozvíš i nejlepší a nejúčinnější metodu vyvažování.

Naposledy editováno 20.07.2022 20:34:05

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

20.7.2022 v 21:04 | Nahoru | #2
to jako myslíš vážně ? Vyvažovat kola na tom vybrujicim šrotu je normálně házení perel sviním
Ne fakt. už víš, proč to nikdo nikdy nedělal, výrobce věděl, kdo je jejich zákazník (člověk co nikdy v životě nenavštíví servis) a tak je celý ten vergl poskládaný tak, aby vibroval sám od sebe bez ohledu na to jestli jede na gumach nebo dřevěných obručích

6 reakcí na tento příspěvek Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2022 v 21:33 | Nahoru | #3

Chtěl bych to pochopit! Proč je statické vyvažování? Proč je dynamické vyvažování? Které je lepší, nebo důležitější? Proč se motorky typu Jawa a Mz se špicovými koly, duší údajně nevyvažují?



Zakady teorie z dynamiky teles:
Staticke vyvazeni ma za ukol dostat teziste kola pobliz osy rotace. Idealne na osu rotace.
To potlaci silove setrvacne ucinky kola pri rotaci, ne nutne momentove. Dovazuje se v jedne nebo vice rovinach. Za klidu (v hrotech), i za rotace (ve vyvazovacce).

Dynamicke vyvazovani ma za ukol hlavni centralni osu setrvacnosti co nejvic ztotoznit s osou rotace. To potlaci jak silove, tak momentove setrvacne ucinky kola pri rotaci. Dovazuje se minimalne (a typicky) ve dvou rovinach a jen za rotace (ve vyvazovacce).

Pokud z toho nejsi moudry tak neklesej na mysli, to napoprve pochopi jen malokdo.

Zkus si ten rozdil mezi tema dvouma zpusobama vyvazovani predstavit na prikladu.
Budes mit idealne homogenni, tj. idealne vyvazene kolo o dane sirce rafku.
Kdyz na takove kolo na ose v hrotech pridas zavazi na levou krajni stranu rafku a presne stredove symetricky k nemu pridas stejne zavazi na pravou krajni stranu rafku, tak ho porad budes mit staticky vyvazene. Jedno zavazi nahore vlevo a druhe dole vpravo. Teziste zustalo stale na ose rotace a kolo nema staticky nevyvazek. Potud ok.

Jenze tys ho tou dvojici zavazi rozvazil dynamicky. Laicky a dost zjednodusene receno, ta zavazi budou kolo "pacit" do strany - axialne. protoze setrvacna sila pusobici na zavazi x jeji rameno (zjednodusene pulka sirky rafku) ti vytvari setrvacny moment, ktery na to kolo a jeho uozeni pusobi. Je to moment, na ulozeni tedy pusobi radialne i axialne, ne pouze radialne jako by to delala setrvacna sila od teoreticky ekvivalentniho statickeho nevyvazku umisteneho ve stredu rafku.

Kdyz se nad tim zamyslis, tak si muzes vyvodit nekolik zaveru.
1) cim sirsi rafek, tim vic je dulezite vyvazovat dynamicky. Ve skutecnosti je to slozitejsi a plati, ze cim vetsi pomerna vzdalenost roviny kraje rafku od roviny nejblizsiho ulozeni (loziska) vuci sirce ulozeni (funkcni sirka loziska u letmeho ulozeni resp. vzdalenost mezi lozisky u klasickeho), tim vic je dulezite vyvazovat dynamicky. Protoze pripadne setrvacne momenty budou vyssi diky delsimu efektivnimu rameni. U motorek s klasickou vidlici s dvojici lozisek a pri bezne sirce rafku to neni kriticke, proto se take vyvazuje prevazne staticky.
2) cim nizsi tuhost samotneho kola, tim dulezitejsi je vyvazovat dynamicky a ne jen staticky. Mene ohybove tuhe kolo (vyplet) bude vykazovat pri stejne dynamicke nevyvaze vetsi pretvoreni, nez tuzsi kolo (loukote). Tim vyvolava vetsi buzeni a vysledne vibrace. No a protoze pouze staticke vyvazovani u kol s vypletem moc nepomaha (pretrvavajici momenty s tim kolem stejne dost cvici) , tak se ani moc nedela.

Prakticka rada. Jestli mas staticky vyvazene kolo s vypletem a presto nadmerne vibruje, zkontroluj si napnuti vypletu, jestli nemas volne draty. Zkontroluj si centrovani kola, jestli nepochoduje. Taky ulozeni, tj stav lozisek kola, potazmo, vidlic, krku...

Naposledy editováno 20.07.2022 21:35:44

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

20.7.2022 v 21:45 | Nahoru | #4
Dawe02>

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

20.7.2022 v 22:29 | Nahoru | #5
Dawe02> Konečně někdo, kdo dodá přidanou hodnotu k vláknu místo blbých keců. Normálně nereaguji, ale tady díky.

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

20.7.2022 v 23:47 | Nahoru | #6
Dawe02> musel jsem si to přečíst vícekrát, ale moc děkuji. Velice trpělivě vysvětleno a jsem alespoň trošku v obraze.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 07:04 | Nahoru | #7
Nien> no tak zajed zpet do hostalkove a nereaguj....on johny servis ma defakto pravdu pac trinda je pojizdny vibrator bez ohledu na to jestli ten krumpl ma nebo nema vyvazene kola....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 08:29 | Nahoru | #8
HornisGSX> Potrefená husa se ozvala............ K Johnymu jsem nic neměl. Jen jsem poděkoval Dawe02. Protože jeho příspěvek, mě samotného zaujal. Proč lezeš do vlákna, když neporadíš ani nepoděkuješ za věcný příspěvek? Tohle je přesně ten důvod, proč jsem to napsal. Mrzí mě, že musím to vlákno rozšířit o další nic neříkající příspěvek, protože jsi mě oslovil přímo.
Tohle je největší nemoc tady na motorkářích. Člověk, když chce něco najít k nějakému tématu, tak se musí prosekat příspěvkama a žvástama, že se někdo blbě zeptá, nebo klasické ..........já nevím ale určitě poradím.......
Sám máš profil neveřejný, ale na můj lezeš.

2 reakcí na tento příspěvek Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 08:30 | Nahoru | #9
vždyť to píšu. Dnes už hromada mladejch tento socialistický výtvor nezažila a tak se tomu možná zdráhají uvěřit, jak hrozně moc špatná motorka to je

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 08:41 | Nahoru | #10
Johny_Servis> ja spis nechapu za jake prachy se ten socialisticky netvor prodava! Bohuzel jako mlady jsem to zverstvo s tynce mel a uz nikdy nikdy u toho nechcu ani stat! Prechod na MZ byl v te dobe jako skok do raje . Snazit se vyvazit kolo na jakekoliv jawe je boj s vetrnymi mlyny....

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 08:42 | Nahoru | #11
Nien> kdo ti lezl do profilu????nemaj nejaky dusevni problem??? Me je tvuj profil uplne u prdele....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 08:47 | Nahoru | #12
Dawe02: Parádně vysvětleno A proto mě fascinuje, že u závodních motorek se kola často vyvažují jen staticky.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 09:17 | Nahoru | #13
Johny_Servis> Kdysi jsem měl kejvačku 350, pak jsem koupil 640. Ano nebyl to výkřik moderny, ale s 640 jsem neměl nejmenší problém, a žeby to byl nejakej šílenej vibrátor bych rozhodně neřekl. Když se vezme v úvahu jaký ten vývoj byl a jak to všechno bylo,tak to vlastně byla fajn motorka. A třeba přední brzda byla mnohem lepší než na Honda NTV 650. Zároveň ale taky nechápu ten nesmysl kolik dnes Jawy stojí. to je prostě úlet....
K tématu: pěkně vysvětleno a pokud to dobře chápu, tak pokud bude tazatel vyvažovat staticky a nechce aby se to ještě zhoršilo, tak je třeba závaží přidávat do středu ráfku? tj. např na špice? ( ano vím, že nový enduro mají špice mimo střed, ale tady řešíme klasiku)

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 09:17 | Nahoru | #14
Dawe02> To nedá, možná kromě předposlední věty.
Už jenom to, že si koupil "statickou vyvažovačku" místo toho, aby podepřel osu kola na dvě židle.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 09:28 | Nahoru | #15

Nien píše: Dawe02> Konečně někdo, kdo dodá přidanou hodnotu k vláknu místo blbých keců. Normálně nereaguji, ale tady díky.


Normálně nereaguj, když kromě keců nic nemáš. Vůbec mě nebaví prosekávat se žvástama, abych zjistil, že z tebe nic rozumného nevypadne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2022 v 09:33 | Nahoru | #16

1100Virago píše: Dawe02: Parádně vysvětleno A proto mě fascinuje, že u závodních motorek se kola často vyvažují jen staticky.



Maji tuha kola i vidlice, vepredu nemaji sirokej rafek…. A vzadu je celej system navic buzenej retezem … teda aspon tak bych si to tipnul ja. Odjakziva vyvazuju jen predni kolo staticky a zadni neresim a nikdy jsem nezaznamenal problem.

Navic zavodni stroje nejsou staveny na zivotnost, takze unava te netrapi kdyz se vse pravidelne meni a taky je tam jako zdroj vibraci kde co, tam kde jsou na beznem stroji silentbloky tam jsou na zavodaku ball jointy atd…

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 11:36 | Nahoru | #17
assassin> Tak zadní kolo ti nemůže rozvibrovat řídítka, proto se nemusí vyvažovat.

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 12:45 | Nahoru | #18
kasssy> jawy jsou příšerný. Samotný model 634 měl být jen dočasný (rok, dva) mezityp, kdy soudruzi zjistili že jednoduchej rám kyvacky je už mimo, taká udělali dvojitej a do něho "dočasně" osadili dvoutaktní 350tku, protože v té době už pracovali na úplně moderním 4 taktu. Takže sama Jawa by ti řekla. že 634 bylo vaření z vody a to ostatní co následovalo 638, 632, 639 byl už jen zoufale plácání se ve vodě. 640tka pak ještě zoufalejší pokus resuscitovat mrtvolu. V porovnání s jakoukoliv konkurencí jsou ty motorky prostě příšerné a bídné

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 12:51 | Nahoru | #19
dave-lister> Popravdě, za poslednich 10 let jsem vyvaroval jednou -pilot power vibroval. Jinak nazuju pneu a neresim. Na motardu vubec-ale tam se jezdi 130max

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 13:16 | Nahoru | #20
dave-lister> ale by ses divil! Ja na gsx resil problem vibraci riditek pri brzdeni. Nemohl jsem na to ani boha prijit a nakonec se ukazalo vadne lozisko zadniho kola ktere zpusobovalo vibrace a ty se ramem prenaseli na predek ktery pri brzdeni vibroval. Ono to jsou nekdy zahady co ty vibrace je schopne zpusobit. To ovsem neplati pro jawu tam vibruje i to co logicky nemuze.

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 13:34 | Nahoru | #21
HornisGSX> Jj loziska tohle umi, kdyz zkousis vyndane kolo tak vse oko, blbne to az pri zatizeni

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 15:41 | Nahoru | #22
Dawe02> Díky za vysvětlení

Ráno 20 minut po probuzení jsem to narychlo nějak nepobral, teď už mi to šlo po druhém přečtení líp

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 16:14 | Nahoru | #23
Ariete> Další potrefená husa...
kdo další si to nepřizná.

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2022 v 16:47 | Nahoru | #24
Tak já to závaží nedávám 180 stupňů od nejtěžšího místa ale pouze 90
začnu výpletem - kontrolou ráfku musí se řádně vycentrovat, pak pneu, ta musí být nasazena tak, aby značka - tečka , která je tam z výroby byla v jedné úrovni s ventilkem
kolo se po roztočení ustálí , dole je nejtěžší bod ten si označím fixou a 90 stupnů od tohoto bodu přilepím isolepou první závažíčko dejme tomu 5 gramů
kolo roztočím, zpravidla je vše ok a kolo se točí pravidelně...to nemám z youtube ale odkoukáno od borce z pneuservisu..nejdéle trvá přesné sestavení vyvažovačky , vyvážení pal jen několik minut

Naposledy editováno 21.07.2022 22:20:02

2 reakcí na tento příspěvek Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 22:37 | Nahoru | #25
Díky všem, co trošku poradili, nebo měli věcnou připomínku. Ostatní neužiteční si naserte. Nevlastním jen jednu motorku a i přesto na Jawě jezdím nejraději. Připomíná mi moje nejkrásnější roky motorkaření.
Největší prdel v reakcích některých je, že tady na Jawu plujou ti, co mají doma krám, na kterém jsem jezdil a nechtěl bych jej ani zadarmo (potrefená husa se určitě ozve) a ještě je sere, že se jawa prodává za stejné prachy, jako jejich klunkr a ještě s tím nic nenadělají.

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

21.7.2022 v 23:07 | Nahoru | #26
Ono vyvážit kus ohnutyho zkroucenyho a svareneho plechu tvariciho se jako ráfek je o mnoho těžší než vyvážit ráfek z hliníku potažmo duralu

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2022 v 08:34 | Nahoru | #27
Boss.trx850> Co to zkusit vyvážit na dynamické vyvažovačce v pneuservisu? Pak poznáš hned, jak dobře nebo špatně si to udělal.
A ještě bych chtěl zmínit, že ani elektronická vyvažovačka nevyváží kolo do naprostý nuly. Vyvažovačka najde největší nevývažek a tam přijde závaží. Takže je možný že ten Jawácký ráfek bude vykazovat tolik defektů že to nepůjde vyvážit ani na stroji.

Naposledy editováno 22.07.2022 08:39:18

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

22.7.2022 v 10:58 | Nahoru | #28
Boss.trx850> tak já jako majitel panelky a fechtla určitě nenadavam na to kolik jsou za to blbečci ochotní vysolit peněz, ale to v žádném případě neznamená, že to má tu hodnotu, nebo že to za to stojí a nic to také nemění na tom že to jsou příšerné krámy a jízdou na nich jezdec riskuje svou důstojnost

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2022 v 11:25 | Nahoru | #29
Prvně bych provedl test té "vyvažovačky" a vyvažovací metody. Se samotným ráfkem, který neháže, by to nemuselo chtít moc, tak kolem 10 gramů.
Pak taky zkusit samotnou duši na ráfku, jestli ta není nepovedená, a nebo jestli v ní není voda.
Guma samotná by měla mít červenou tečku ve svém nejtužším místě, a to se dává k nejpoddajnějšímu místu na ráfku, kde je díra pro ventilek.
Vyvážením na ose kola se dostanu na +/- 5 gramů, bez tření v prachovkách těch 5 gramů ložiska v kole protočí.

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2022 v 14:33 | Nahoru | #30
První co dělám, když dám kolo do vyvažovačky, je, že ho roztočím a podívám se, jestli neháže (kontrola, že ho mám správně na trnu, sedí mi patky v ráfku, není nakoplý ráfek atd.). Jestli ti to chodí cenťák doleva a doprava a další cenťák nahoru a dolů, tak to nikdy nevyvážíš.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 350/638 malé VAPE Jawa 350/638 pavlik82 13 25.7.2022 v 10:46 Bimbam
Jawa 350/638 Výfuky Jawa 350/638 mirek.caha 10 19.5.2022 v 20:02 Ariete
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 35 2.4.2022 v 12:21 combust
Jawa brzda stop Jawa 350/638 Dendilka 1 8.1.2022 v 16:50 Sofía
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22


TOPlist