globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu
Na svojí Jawě 350/638 se snažím v maximální míře provádět servisní úkony sám.
Z nudy, dlouhé chvíle a touhy po poznání jsem koupil statickou vyvažováčku. Měl jsem pocit, že mi motorka trošku vibruje od předního kola, aniž by byl poškozený ráfek. Pneu je nová Mitas H-03.
Vždy jsem slyšel, že se tyto motorky nevyvažují. Ale nedalo mi to-poněvač nevím proč na Yamaze mám gumy vyvážené a na Jawě nee.
Takže výzva-zkusím vyvážit, poučen videji na youtube. Bez problémů jsem našel nejtěžší místo kola a naproti jsem přidával závaží. Dostal jsem se na těžko uvěřitelnou hodnotu přes 100g, než bylo kolo staticky luxusně vyvážené. To se mi nezdálo a proto jsem závaží sundal a otočil jsem plášt vůči ráfku s podezřením, že se mi potkalo nejtěžší místo kola s nejtěžšim místem gumy. Znovu jsem vyvážil a ušetřil jsem jen 15g. Zkusil jsem takto staticky vyvážené kolo projet a chovalo se to ještě debilněji. Tak velké závaží zase dělalo při větší rotaci paseku. Takže jsem tam nechal jen nějaký kompromis-tuším 40g a je to tak nějak ok.
Chtěl bych to pochopit! Proč je statické vyvažování? Proč je dynamické vyvažování? Které je lepší, nebo důležitější? Proč se motorky typu Jawa a Mz se špicovými koly, duší údajně nevyvažují?
Podotýkám, že s Yamahou budu dál jezdit do MotoMira, ale princip mi vrtá hlavou.

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2022 v 20:32 | Nahoru | #1
Bez se do vlákna Jawabláznů zeptat, co tam říkají na Jawa pneu Mitas. A velice pravděpodobně se velice zaujatě a s pár pěknýma označeníma výrobce dozvíš, proč ti to nešlo vyvážit a proč ti vibruje předek

A jako bonus se tam dozvíš i nejlepší a nejúčinnější metodu vyvažování.

Naposledy editováno 20.07.2022 20:34:05

6 reakcí na tento příspěvek Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2022 v 21:33 | Nahoru | #2

Chtěl bych to pochopit! Proč je statické vyvažování? Proč je dynamické vyvažování? Které je lepší, nebo důležitější? Proč se motorky typu Jawa a Mz se špicovými koly, duší údajně nevyvažují?



Zakady teorie z dynamiky teles:
Staticke vyvazeni ma za ukol dostat teziste kola pobliz osy rotace. Idealne na osu rotace.
To potlaci silove setrvacne ucinky kola pri rotaci, ne nutne momentove. Dovazuje se v jedne nebo vice rovinach. Za klidu (v hrotech), i za rotace (ve vyvazovacce).

Dynamicke vyvazovani ma za ukol hlavni centralni osu setrvacnosti co nejvic ztotoznit s osou rotace. To potlaci jak silove, tak momentove setrvacne ucinky kola pri rotaci. Dovazuje se minimalne (a typicky) ve dvou rovinach a jen za rotace (ve vyvazovacce).

Pokud z toho nejsi moudry tak neklesej na mysli, to napoprve pochopi jen malokdo.

Zkus si ten rozdil mezi tema dvouma zpusobama vyvazovani predstavit na prikladu.
Budes mit idealne homogenni, tj. idealne vyvazene kolo o dane sirce rafku.
Kdyz na takove kolo na ose v hrotech pridas zavazi na levou krajni stranu rafku a presne stredove symetricky k nemu pridas stejne zavazi na pravou krajni stranu rafku, tak ho porad budes mit staticky vyvazene. Jedno zavazi nahore vlevo a druhe dole vpravo. Teziste zustalo stale na ose rotace a kolo nema staticky nevyvazek. Potud ok.

Jenze tys ho tou dvojici zavazi rozvazil dynamicky. Laicky a dost zjednodusene receno, ta zavazi budou kolo "pacit" do strany - axialne. protoze setrvacna sila pusobici na zavazi x jeji rameno (zjednodusene pulka sirky rafku) ti vytvari setrvacny moment, ktery na to kolo a jeho uozeni pusobi. Je to moment, na ulozeni tedy pusobi radialne i axialne, ne pouze radialne jako by to delala setrvacna sila od teoreticky ekvivalentniho statickeho nevyvazku umisteneho ve stredu rafku.

Kdyz se nad tim zamyslis, tak si muzes vyvodit nekolik zaveru.
1) cim sirsi rafek, tim vic je dulezite vyvazovat dynamicky. Ve skutecnosti je to slozitejsi a plati, ze cim vetsi pomerna vzdalenost roviny kraje rafku od roviny nejblizsiho ulozeni (loziska) vuci sirce ulozeni (funkcni sirka loziska u letmeho ulozeni resp. vzdalenost mezi lozisky u klasickeho), tim vic je dulezite vyvazovat dynamicky. Protoze pripadne setrvacne momenty budou vyssi diky delsimu efektivnimu rameni. U motorek s klasickou vidlici s dvojici lozisek a pri bezne sirce rafku to neni kriticke, proto se take vyvazuje prevazne staticky.
2) cim nizsi tuhost samotneho kola, tim dulezitejsi je vyvazovat dynamicky a ne jen staticky. Mene ohybove tuhe kolo (vyplet) bude vykazovat pri stejne dynamicke nevyvaze vetsi pretvoreni, nez tuzsi kolo (loukote). Tim vyvolava vetsi buzeni a vysledne vibrace. No a protoze pouze staticke vyvazovani u kol s vypletem moc nepomaha (pretrvavajici momenty s tim kolem stejne dost cvici) , tak se ani moc nedela.

Prakticka rada. Jestli mas staticky vyvazene kolo s vypletem a presto nadmerne vibruje, zkontroluj si napnuti vypletu, jestli nemas volne draty. Zkontroluj si centrovani kola, jestli nepochoduje. Taky ulozeni, tj stav lozisek kola, potazmo, vidlic, krku...

Naposledy editováno 20.07.2022 21:35:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2022 v 09:33 | Nahoru | #3

1100Virago píše: Dawe02: Parádně vysvětleno A proto mě fascinuje, že u závodních motorek se kola často vyvažují jen staticky.



Maji tuha kola i vidlice, vepredu nemaji sirokej rafek…. A vzadu je celej system navic buzenej retezem … teda aspon tak bych si to tipnul ja. Odjakziva vyvazuju jen predni kolo staticky a zadni neresim a nikdy jsem nezaznamenal problem.

Navic zavodni stroje nejsou staveny na zivotnost, takze unava te netrapi kdyz se vse pravidelne meni a taky je tam jako zdroj vibraci kde co, tam kde jsou na beznem stroji silentbloky tam jsou na zavodaku ball jointy atd…

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2022 v 16:47 | Nahoru | #4
Tak já to závaží nedávám 180 stupňů od nejtěžšího místa ale pouze 90
začnu výpletem - kontrolou ráfku musí se řádně vycentrovat, pak pneu, ta musí být nasazena tak, aby značka - tečka , která je tam z výroby byla v jedné úrovni s ventilkem
kolo se po roztočení ustálí , dole je nejtěžší bod ten si označím fixou a 90 stupnů od tohoto bodu přilepím isolepou první závažíčko dejme tomu 5 gramů
kolo roztočím, zpravidla je vše ok a kolo se točí pravidelně...to nemám z youtube ale odkoukáno od borce z pneuservisu..nejdéle trvá přesné sestavení vyvažovačky , vyvážení pal jen několik minut

Naposledy editováno 21.07.2022 22:20:02

(reakce na) Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2022 v 08:34 | Nahoru | #5
Boss.trx850> Co to zkusit vyvážit na dynamické vyvažovačce v pneuservisu? Pak poznáš hned, jak dobře nebo špatně si to udělal.
A ještě bych chtěl zmínit, že ani elektronická vyvažovačka nevyváží kolo do naprostý nuly. Vyvažovačka najde největší nevývažek a tam přijde závaží. Takže je možný že ten Jawácký ráfek bude vykazovat tolik defektů že to nepůjde vyvážit ani na stroji.

Naposledy editováno 22.07.2022 08:39:18

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2022 v 11:25 | Nahoru | #6
Prvně bych provedl test té "vyvažovačky" a vyvažovací metody. Se samotným ráfkem, který neháže, by to nemuselo chtít moc, tak kolem 10 gramů.
Pak taky zkusit samotnou duši na ráfku, jestli ta není nepovedená, a nebo jestli v ní není voda.
Guma samotná by měla mít červenou tečku ve svém nejtužším místě, a to se dává k nejpoddajnějšímu místu na ráfku, kde je díra pro ventilek.
Vyvážením na ose kola se dostanu na +/- 5 gramů, bez tření v prachovkách těch 5 gramů ložiska v kole protočí.

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2022 v 14:33 | Nahoru | #7
První co dělám, když dám kolo do vyvažovačky, je, že ho roztočím a podívám se, jestli neháže (kontrola, že ho mám správně na trnu, sedí mi patky v ráfku, není nakoplý ráfek atd.). Jestli ti to chodí cenťák doleva a doprava a další cenťák nahoru a dolů, tak to nikdy nevyvážíš.

Vyvažování-Pneuservisáci prosím o radu

Skvělá odpověď, děkuji! 26.7.2022 v 19:35 | Nahoru | #8
Mám novou Jawu 350 OHC, vyplétaná kola a mám kola vyvážená. Jawa jede jak po ledě, jen vibrace od motoru, ale mám vyvážená obě kola. Když jsem neměl vyvážené zadní kolo, přenášeli se vibrace zezadu dopředu. Zkusil jsem vyvážit kola s gumama mitas na své staré třindě 634 a podařilo se to vyvážit bez problému a chovalo se to normálně, ale jelikož na staré třindě jezdím do 80 Km/h a tak to vyvážení nemá moc smyslu. Rozdíl mezi vyváženýma kolama a nevyváženýma při jízdě je minimální. Nejde o pletená či loukoťová kola, nebo o značku motorky , ale o rychlost, jakou se na silnici pohybuje a zda se jedná o motorku, na které se jezdí sportovně, nebo na kochačku
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 Boss.trx850 9 5.8.2023 v 17:01 pech.
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 ddhu 18 21.5.2023 v 11:27 papiboy
JAWA 350/632, 638 výfuky krátké - d... Jawa 350/632, Jawa 350/638 hurikans 8 4.5.2023 v 11:42 mito7

TOPlist