bmw_r1300gs_cartec





Téma: Benzín
 
6.5.2022 v 13:00
Mám dotaz na zkušenosti s premiovými benzíny. Před časem vyšly testy a drtivě nejlíp dopadla Verva 100 a třeba Shell V-power racing velmi špatně. Je to už ale několik let myslím a o Vervě jsem už párkrát slyšel, že jsou s ní potíže v poslední době. Nicméně jí tankuji do své CB1300, která nyní prošla servisem a výměnou jednotky s doladěním na brzdě, i tam používají Vervu 100. Nicméně jsem dostal od syna k narozeninám 20L benzínu, říkal že 100, že si nechal poradit. A když jsem to tam nalil (a už to všechno spálil) byl jsem u vytržení. jak to jede - prostě víc, hlavně nahoře to letí.. tak se zeptal syna, co to je - a prý Shell V-power racing...... No a teď babo raď..

1 reakcí na tento příspěvek Benzín

8.5.2022 v 19:06 | Nahoru | #31
Hele a co rozdíl výkonu taky trochu hodit na okolní vlhkosti vzduchu která se různí , kdyby náhodou tak já jen že zvědavosti

Benzín

8.5.2022 v 19:10 | Nahoru | #32
Benzín Verva 100 už není modrý

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

9.5.2022 v 05:32 | Nahoru | #33

zatr píše: Hele a co rozdíl výkonu taky trochu hodit na okolní vlhkosti vzduchu která se různí , kdyby náhodou tak já jen že zvědavosti


Vlhkost vzduchu má vliv zcela určitě na způsob spalování. Jestli zvedne o něco málo výkon, to by se musela udělat nějaká komparace na dynamické brzdě
Ale do F1 tu vodu do válců určitě nestříkají zbytečně. I když slovo stříkají zní divně. Bavíme se o aerosolu v řádu molekul na cyklus válce.

Naposledy editováno 09.05.2022 05:34:32

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

9.5.2022 v 05:45 | Nahoru | #34
PaMi> U F1 to není žádná novinka, to se používalo u leteckých motorů už za WW2.

1 reakcí na tento příspěvek Benzín

9.5.2022 v 09:32 | Nahoru | #35
Tahle diskuse by se měla jmenovat Bludy o benzínu a jeho spalování aneb jak v jedné větě postavit všechno na hlavu

(reakce na) Benzín

9.5.2022 v 22:40 | Nahoru | #36
Ariete> Tak aby to bylo zajímavé, proč se při režimu řízení motoru alpha-n běžně nepoužívá knock senzor?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

10.5.2022 v 05:34 | Nahoru | #37

Krovak píše: PaMi> U F1 to není žádná novinka, to se používalo u leteckých motorů už za WW2.


Nevrdím že ne
Já si jenom vzpomněl na tu F1.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

10.5.2022 v 07:36 | Nahoru | #38
PaMi & Krovak> Ve formuli 1 je to nějakých 40 roků zakázané, za války se používala směs 50/50 vody a metanolu, aby nezamrzala. Rozhodně to není v řádu molekul na cyklus, ale aby to mělo nějaký účinek, tak asi 1/10 množství paliva. A ten účinek není zvýšení výkonu, ale ochlazení nasávané směsi, spalovacího prostoru a snížení teploty hoření u přeplňovaných motorů v režimu nejvyšších plnicích tlaků. Má to svoje mouchy, např. kondenzaci vody na stěnách sacího potrubí, a nedoporučuje se dlouhodobé používání kvůli korozi.
Blud č. 2 je zvýšení výkonu při zvýšené vlhkosti vzduchu. Naopak, když je ve vzduchu vodní pára, tak je to na úkor množství kyslíku a využití paliva je menší, výkon klesá. Stejně, jako když se nasaje míň kyslíku za nižšího tlaku nebo za vyšší teploty, t.j. při menší hustotě vzduchu.

(reakce na) Benzín

10.5.2022 v 23:45 | Nahoru | #39
Ariete> Nejvhodnější je 20 až 30% poměr vody k palivu, zvýšením plnícího tlaku se pak dá dostat výkon o 10 až 20% navrch.Dlouhodobě se to nepoužívalo hlavně proto, že se to nevyplatilo s rostoucí hmotností zásoby vody.Co ten knock, nikdo netuší?

1 reakcí na tento příspěvek Benzín

11.5.2022 v 07:20 | Nahoru | #40
Nejdůležitější je nasrat do karburatovyho motoru stovku,kterou neznal ani konstruktér,když ten motor maloval a očekávat,ze to woe pojede

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 08:26 | Nahoru | #41
zmulin> Jak se maluje motor na olovnatý Super s 96 oktany a jak na současný OMV s 98 oktany? Dovolím si tvrdit, že stejně. Jde pouze o objem kompresního prostoru, který se stejně stanoví až zkouškama, resp. se zjišťuje oktanový nárok. Většinou se volí konzervativní kompresní poměr - například Honda dlouhodobě předepisuje benzín minimálně 91 RON, tj. číslo stanovené výzkumnou metodou, což je i číslo napsané na stojanech. Ale není to tak, že by všechny Hondy tankující v Evropě natural 95 jezdily na nevhodné palivo.

1 reakcí na tento příspěvek Benzín

11.5.2022 v 08:51 | Nahoru | #42
Vstrikovani vody se nedavno zase objevilo na scene. Dlouho se zvazovalo jako jeden z alternativnich konceptu pro splneni Euro 6d u osobaku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 09:14 | Nahoru | #43
Ariete> Třeba ze to starý z doby 91 a 95 oktanů je nastavený na to palivo?Nema to čidlo klepani,žádnou jednotku,která si nastaví spalování.. Jedině ten starej motor nastavit na to špičkový palivo a počítat s tím,ze bude zlobit zas na to obyč

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 10:21 | Nahoru | #44
Dawe02> Tam ale šlo o udržení teploty spalin a lambdy1 pro zachování funkce katalyzátoru při plném výkonu ne? Údajně by stačilo i pár litrů vody na několik tisíc km.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 10:47 | Nahoru | #45
zmulin> Ty umíš přenastavit kompresní poměr?
Protože směs uhlovodíků (a alkoholů) zvaná benzín musí mít ve směsi parametry hoření (např. rychlost šíření plamene nebo množství paliva spáleného za nějakou dobu od zážehu), které se nebudou příliš lišit od nějakého palivářského etalonu. A je na výrobci paliva, aby to nějakým způsobem doladil a udržel v normě. Nechceme se vracet do doby, kdy na řidítkách byla ještě páčka předstihu.
V #26 uvedené sledování konce destilace může něco napovědět, ale taky nemusí o parametrech hoření říct naprosto nic, když není uvedená celá destilační křivka. A když tu křivku nedokážeme aplikovat na konkrétní motor.
Nebudu sem kopírovat odborné práce na toto téma, snad bude pro zjednodušení stačit odkaz a obrázek z něho:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 10:51 | Nahoru | #46
Mimísek> Bylo to trochu slozitejsi, ale ano, slo o hlavne o vyparne teplo vstrikovane vody (asi 5x entalpie oproti benzinu) a podrzet tim teploty do 950degC, hlavne tvuli turbine. Sekundarni efekt byl, narust SP o cca tretinu procent o ktere diky Lambde=1 klesl. Jenze ta spotreba vody byla fakt velka. Pocitlo se s tim, ze se bude pouzivat kondenzat z klimatizace, jenze to zoufale nestacilo. Nejaky zvlast vyparnik by byla velka slozitost a zase ucinnost dolu.
Takze to nakonec vyhrala kombinace jinych reseni (1050degC Inco turbina, two stage, VCR, WG CAT light off atd..)

edit: FEV o tom vydalo pekny clanek na AVL konferenci 2016 myslim.

Naposledy editováno 11.05.2022 10:58:24

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 11:19 | Nahoru | #47
Dawe02> Zkusím si to dohledat, vzpomněl jsem si že o využití kondenzátu už jsem něco slyšel ale s tímto jsem si to nespojil

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 11:45 | Nahoru | #48
Ariete> Vůbec neumim a ani nejsem takovej blázen,abych do starýho krámu tankoval palivo co tam nepatří s vidinou,že to pojede líp

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

11.5.2022 v 12:46 | Nahoru | #49
zmulin> Přece nejde o to, že to pojede líp. Jde o to, že líh páchá na motorkách škody svou chemickou agresivitou, a když se nahradí pomocí ETBE, tak se dá těm škodám zamezit.
Jenže jsme ve slepé uličce, protože zvlášť dneska, když je Verva apod. drahá a je menší výtoč, v tanku to zůstává týdny nebo možná i měsíce, dalšího půl roku přes zimu v nádrži motorky, a ejhle, ono to pak někdy nehoří úplně podle předpokladů, když se ty nejlehčí složky odpařily. A třeba zrovna u Vervy těch lehčích frakcí musí být víc, protože bio-ekvivalent ETBE / líh je 2,13:1, tedy aby kompenzovaly větší objem ETBE.
Aby to bylo zamotanější, tak přidáním lihu do benzínu se směs mírně ochuzuje a obecně chudší směs pomaleji hoří. Jenže tím lihem se ta rychlost hoření kompenzuje, těch 5% lihu to hoření zase zrychluje. Takže z tohoto pohledu je líh dobrý - zlepšuje spalování a zvyšuje oktanové číslo zároveň.
Chemicky míň agresivní a vodu neabsorbujcí ETBE na rozdíl od lihu hoření zpomaluje a ten benzín se musí namíchat úplně jinak.
Dva obrázky pro ilustraci.

Ethanol (EtOH), ethyl-tert-butyl ether (ETBE), and dimethyl carbonate (DMC) were blended in a gasoline blendstock at levels of 2.8 wt% oxygen. The fuels were tested on a single cylinder spark ignition engine and thermodynamic cycle analysis was done. DMC and EtOH compensate the reductions in combustion speed as the air fuel ratio becomes lean. EtOH and DMC burned 5–10% faster than ETBE and baseline gasoline under lean conditions, with early higher maximum chamber pressure.



A z jiného zdroje destilační křivky

(reakce na) Benzín

11.5.2022 v 13:49 | Nahoru | #50
Mimísek> tak to bylo AVL 2018 - odkaz .

1 reakcí na tento příspěvek Benzín

11.5.2022 v 21:13 | Nahoru | #51
Není nad to si připlatit za 100 oktanů.
www.kverulant.org/article/kde-je-lepsi-netankovat-leden-2022/

(reakce na) Benzín

12.5.2022 v 07:34 | Nahoru | #52
kratkej01> Říkám to pořád. Je to jen placebo efekt.

Naposledy editováno 12.05.2022 19:32:32

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

16.5.2022 v 06:56 | Nahoru | #53
Ariete> Nevím nad čím premejslis ty,ale obecně naprostá většina tankuje prémiový vysokooktanový paliva s pocitem,ze motor pojede hladceji a bude mít i vyšší výkon.Karburátorový motory jsou nastaveny ještě max na 95ku,což byl v tu dobu nejvíc nejlepší běžně dostupněj benzin.Tam to nefunguje vůbec a první stříkačky ještě do devadesatejch let maj taky “tupou” elektroniku a nemaj čidlo klepani,kterýžto by podle detonací dokázaly nastavit průběh spalování.Jediný co to možná dokáže je podpálení ventilů,nebo zničení katalyzátoru.Toť vše ke starejm motorům a predrazenymu palivu.Jak rychle degraduje netušim,ale obecně to asi nebude tak hrozný,jak se tvrdí

Benzín

16.5.2022 v 10:06 | Nahoru | #54
Graf z brzdy kde se srovnává v jednom motoru(atmosférickém) vliv paliva na průběh výkonu jsou dostupný a víceméně je vždy rozdíl v toleranci chyby měření, zajímal by mě ale rozdíl naměřený po odladění software motoru s jiným palivem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

16.5.2022 v 11:05 | Nahoru | #55
zmulin> Říkám si, jak můžeš vědět, z jakého důvodu nakupuje naprostá většina stovku benzín?

Benzín

16.5.2022 v 11:08 | Nahoru | #56
A co do starých karburátorových motorů, kde je od výrobce předepsáno min. 98 oktanů?
Jak poznám, že už tankuju benzín bez biosložky, po zrušení povinnosti jí tam přimíchávat?

Naposledy editováno 16.05.2022 11:09:48

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

16.5.2022 v 11:13 | Nahoru | #57
Ariete> A z jakýho jinýho důvodu prosimtě?

(reakce na) Benzín

16.5.2022 v 11:54 | Nahoru | #58
zmulin> Nejsem naprostá většina, tak to nemůžu vědět.
Já kupuju stovku s ETBE z důvodu chemické stability a neagresívnosti. Respektive donedávna jsem kupoval, než se to s cenama tak posralo. Teď už to bude jenom v případě dlouhodobějšího odstavení.

2 reakcí na tento příspěvek Benzín

26.8.2022 v 16:12 | Nahoru | #59
Tak mám konečně graf z brzdy po odladění (powercomander s laděním směsi i předstihu) - KN filtr, laďák, Verva 100
v TP 78 kW /7500 ot. (dovoz Fr. - jinak dle dat 84 kW)
krouták 117 Nm /6000 ot.
nyní:
94 kW /8200 ot.
128 Nm /5800 ot. a od 3500 ot. do 7800 ot neklesá od 110 Nm
takže i když nejsem moc testmaster, zatracený rizdíl jsem poznal hned :)
..jinak teď tedy už jen 98+ benzín

Naposledy editováno 26.08.2022 16:13:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Benzín

27.8.2022 v 09:54 | Nahoru | #60
Mira_62> A pod 3000 se to vůbec netočí? Co je to za motor?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist