S tím,že už v roce 2024 se bude většina výrobcú motorů zabývat výrobou a vývojem jen elektrických motorů.Pro mě,motorkáře srdcem i duší je to zpáva,jako kdyby mě někdo vrazil nůž do zad.Takže jako mám ještě pár let,abych se svezl na normálním stroji?Co bude dál,nechají nás dojezdit,nebo všechno zakáží z důvodu nesplnění nesmyslných emisních norem?Co naše děti a naši vnuci?Budou už jen elektromotorky?Dovedete si představit jak to asi bude všechno vypadat. Vyrazit na cestu kolem světa nebo jen na Kavkaz s elektostrojem,asi utopije.Toto všechno je ale bohužel cíl těchto majitelů zeměkoule.A budeme si to moci užít aspon dokud to jde? ale ono už to nejde.Je mě z toho všeho tak nějak na blití.Co vy na to? Článek na Idnes/magazíny/auto.
Naposledy editováno 17.03.2021 08:46:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) konec UŽ ZA 14 LET
stráťa píše: A k té elektromobilitě. Všichni děláte stejnou chybu v tom že přemýšlíte o elektromobilech v dnešní dopravě. Elektromobily ale jsou spíš dílek velké do skládačky různých technologií které dopravu celkem zásadně změní i bez zákazů a omezování spalovacích motorů. Vlastnit auto se spalovacím motorem prostě přestane čím dál větší části lidí dávat smysl protože dostanou lepší alternativu.
Poněkud jsem se ztratil v Tvé vizi budoucnosti.
Jaká velká skláčka v dopravě nás čeká? Pouč mne, prosím.
Já celý život dělám v energetice a vidím, že se plánuje razantní navýšení spotřeby elektřiny bez navýšení stabilních zdrojů. Ale o tom teď nechci diskutovat. Chci se poučit o těch technologiích v dopravě budoucnosti.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) konec UŽ ZA 14 LET
650ccm píše: Poněkud jsem se ztratil v Tvé vizi budoucnosti.
Jaká velká skláčka v dopravě nás čeká? Pouč mne, prosím.
Já celý život dělám v energetice a vidím, že se plánuje razantní navýšení spotřeby elektřiny bez navýšení stabilních zdrojů. Ale o tom teď nechci diskutovat. Chci se poučit o těch technologiích v dopravě budoucnosti.
To asi nepůjde dost dobře vysvětlit na pár řádcích ale stejně alespoň hodně zjednodušený nástřel:
Z odborného pohledu obvykle nejsou největším problémem dopravy emise, proti těm bojují nejvíc aktivisti a politici. Největším problémem dopravy je šílená neefektivita kdy průměrné auto stojí přes 90% času zaparkované (přesné číslo si teď nevybavuji ale bylo ještě vyšší, a to včetně firemních které jezdí víc než soukromá) a pokud náhodou jede tak v něm v sedí 1,2 lidí. Ale samozřejmě je potřeba aby auto bylo minimálně pětimístné, nejlíp sedmimístné SUV protože je párkrát za rok potřeba vzít rodinku na dovolenou nebo k babičce. Navíc je pořízení a provoz aut(a) velký zásah do rozpočtu v podstatě všech firem i rodin. Přesto všechno je vlastnictví auta pořád preferované řešení a v rodině už obvykle není jedno ale hned několik. To způsobuje šílené územní nároky silniční dopravy kdy jsme jí hlavně ve městech obětovali téměř všechnu dostupnou plochu. Ulice se dělí obvykle na plochu pro jízdu, plochu pro parkování, na další činnosti vlastně nezbývá prostor ale pořád to nestačí a individuální automobilová doprava potřebuje stále víc. Proto stavíme drahé a ztrátové parkovací domy, zpoplatňujeme parkování (zdaleka nedostatečně ale alespoň část se přenáší na uživatele)...
Proč to tedy všichni tolerují? Protože je to pořád jediný způsob jak být mobilní mimo velká města. Ve velkých městech je už teď u mladší generace zřetelný odklon od automobilismu. Zatímco ještě moje generace čekala na to až nám stát dovolí udělat řidičák a začít jezdit tak dnes už to zdaleka není pravidlo (klidně přiznám že bydlet ve městě tak mi auto za ty náklady a problémy s ním asi taky nestojí). Ale to umožňují pouze velká města kde je k dispozici rozvinutá MHD a případnou noční jízdu vyřeší třeba taxislužba. Na malé vesnici kde jede autobus 2x za den a taxík tam nikdy nikdo neviděl je vlastnictví auta jediná možnost. Co s tím?
Existují koncepty jako Carsharing, MaaS atd. které budou výrazně zvyšovat využití jednotlivých vozidel. Jedno vozidlo odveze denně třeba i desítky lidí (každýho samostatně kam potřebuje) takže provozní a pořizovací náklady rozdělí mezi více lidí. Aby to opravdu fungovalo je potřeba autonomní řízení které zajistí že vozidlo přijede na zavolání kam je potřeba bez drahého řidiče. Autonomní auto může po vyložení cestujícího zase odjet buď pro dalšího cestujícího nebo pokud jde o elektromobil nabíjet někam do vhodného místa a tím odlehčit rozvodné síti. Ale autonomní řízení potřebuje pro bezproblémový provoz kooperativní systémy díky kterým získá potřebné údaje o svém okolí a nebude se muset spoléhat pouze na nespolehlivé senzory ve vozidle. Pokud budou fungovat tyto služby pak není potřeba vozit vzduch v autech dnešní velikosti ale průměrné auto se může zmenšit na 1-2 místa a na těch pár cest s celou rodinou vyrazit ve více vozidlech (není potřeba řídit tak může cestovat třeba samotné dítě) nebo objednat větší. Získaný prostor na ulicích můžeme využít pro mikromobilitu která uvolní další místo na silnicích...
Pokud někdo přesto bude chtít jet dálkovou cestu vlastním autem, což je koncept který už opravdu bohatí lidé opustili ve prospěch kombinace letadlo nebo vlak s poslední mílí taxíkem nebo půjčeným autem, pak je tu možnost elektrických dálnic které mají odstranit problém dojezdu elektromobilů kde by se na nejkapacitnější a nejdelší části cesty elektromobil naopak nabíjel. Konkrétních řešení je několik ale zatím asi všechny havarují na nespolehlivosti lidského řidiče - zase potřebujeme nějaký stupeň autonomního řízení... Alternativou je třeba výměna baterií nebo přeložení užitné nástavby na jiný podvozek na které soukromý majitel alektromobilu nepřistoupí ale u cizího ho to trápit nebude. To jsou současně řešení pro nákladní dopravu.
Víc se mi to asi rozepisovat nechce ale, nic není vyložené sience fiction. Většina už dnes nějak funguje a je nutné to "pouze" dopilovat a rozšířit.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Pyreneje,Sardinie,Korsika 2024 Yamaha XT1200Z Super Tenere | 31081 | 11 | 14.4.2024 v 02:55 MiKXX |
XT1200Z - elektrika - Blikaju pravé... Yamaha XT1200Z Super Tenere | hudekd | 11 | 4.3.2024 v 19:22 hudekd |
Yamaha XT1200Z super ténéré Yamaha XT1200Z Super Tenere | jannyjohn112 | 8 | 7.1.2024 v 11:03 _pat_ |
Teploměr vzduchu kecá Yamaha XT1200Z Super Tenere | MartyBar | 7 | 19.12.2023 v 06:30 Lopp |
Spojka Yamaha XT1200Z Yamaha XT1200Z Super Tenere | Boda | 11 | 17.12.2023 v 22:59 Slávek-TDM |