bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Chlazení brzdových bubnu
Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jestli někdo už řešil dodatečné chlazení bubnu na staré motorce. Jedná se o Harleye, motorka ze začátku brzdí "dobře" ale po chvíli, kdy se bubny ohřeji brzdit přestává, až je to nebezpečné. Uvažuji nad dvoukličem, ale teď jsem našel dodatečné hliníkové kroužky, které se namontuji na buben a teoreticky to teplo můžou odebírat. Má s tím někdo zkušenost? Děkuji za případnou radu :)

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

Skvělá odpověď, děkuji! 14.2.2021 v 18:12 | Nahoru | #1
Buben nebrzdí - nevhodný materiál bubnu (ocel) nebo obložení.
Dost často se ocelový buben oleští tak, že až nefunguje. Zkušenost s půlbubny na ČZ...
Řešení jsou dvě - buďto jiný materiál bubnu a nebo si zvyknout...
To, že buben přestane brzdit, když se zahřeje je normální. Zvětší se totiž teplem jeho průměr a silové poměry brzdy se výrazně změní.
Dodatečná montáž chladicích žeber je funkční, dělávalo se to třebas aj na autech.
Zvýšení chladicího účinku na bubnech se dělávalo aj tak, že do drážek bubnů se natahla pružina - jako na gufero. Trochu to pomohlo...
Taky je dobré se podívat, jak moc je pootočený klíč při začátku brzdění - když hodně, tak je účinek brzd menší.
Opravuje se to tak, že se podloží pakny plechem.
Nejúčinější oprava tohoto problému je nové obložení. Dá se takové, aby bylo silnější a na aktuální průměr bubnu se následně osoustruží.
Dělá se to tak, že nové pakny se namontujů na štít, mezi klíč a pakny se dá plech (u Jawy s průměrem bubnu 180-160mm se dává asi 0,5 mm - plech z rýny) a takto mírně rozevřené pakny se osoustruží na změřený průměr bubnu...
Další zvýšení brzdného účinku bubnové brzdy lze dosáhnout posunutím začátku obložení úběžné čelisti k otočnému čepu.
Doporučuju to dělat opatrně a po kůskách, protože se može stat, že při opačném smyslu otáčení se z úběžné čelisti stane náběžná a když se to moc přežene, tak se brzda stane samosvornou...
Takže bych napřed vyzkoušel jednodušší úpravy a náročné rekonstrukce nechal napotom .

Naposledy editováno 14.02.2021 18:41:22

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

Skvělá odpověď, děkuji! 15.2.2021 v 17:35 | Nahoru | #2
Já sem to enom tak vysypal z rukávu...ale měl sem takový pocit, že sem lehce kecal.
Takže sem našel Husáka a věci uvádím na pravou míru, že abys nefůkl do křa .
Takže:
- je dobré, pokud se dává nové obložení, toto namontovat nesymetricky - na náběžné čelisti blíž ke klíči a na úběžné blíž k otočnému čepu.
- dalšího zlepšení lze dosáhnout zkrácením obložení - na náběžné ubrat od otočného čepu a na úběžné od klíče.
Ale bacha u náběžné, páč když se to přežene, tak se napřed z brzdy stane jedovatá obtížně dávkovatelná věc a nebo se brzda zesamosvorní (to se podařilo mě .
Autor uvádí, že takto se dá zvýšit brzdný účinek až o 40%. Použitím dvojnáběžky až o 60%...
Dalšího mírného zlepšení se dá dosáhnout správným smyslem otáčení klíče - když rozevírá čelisti, měl by jeho horní konec roztahovat náběžnou čelist.
Tož tak.
Jak sem napsal minule, základem je ale správná vůle mezi bubnem, čelistmi a aby se klíč k vyvození brzdného účinku nemusel otočit skoro dokola...
Držím palce.

Naposledy editováno 15.02.2021 17:37:21
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Měření výkonu - předválečné moto... Harley Davidson WLC 750 OnluCBR 9 12.8.2020 v 19:03 Destroyer


TOPlist