varuji před koupí jakéhokoliv "moderního" motocyklu Jawa 350! To, že má čínský motor nevadí - ALE:
Budete-li potřebovat koupit jakýkoliv náhradní díl, budete mít velké problémy vyrazit z Jawy podrobnosti, tzn. hlavně rozměry (filtry, ložiska, rozvodový řetěz, sekundární převod, řetěz, brzdový destičky, atd.) a budou vám nutit originální - čínský - provedení. Zapomeňte na to, že to najdete v katalogu náhr. dílů; např. pastorek je "ozubené kolo" a to je všechno, co se dozvíte - ani počet zubů ne!
A když se jich zeptáte, tak budou ještě drzí a budou tvrdit, že to sami nevědí(!), protože to výrobce motoru neudává! A tzv. autorizovaný servisy? No, to je ještě horší...
Pryč od takovejch!!!
J. P.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Varování před koupí "moderních" motocyklů Jawa
Já nejsem expert na tribologii, takže přesné vysvětlení nepodám, ale podám vodítko.
Olej u vzducháče je více tepelně namáhaný. Jedna věc je celkově vyšší provozní tepota stěny válce apod. (krásně je to vidět třeba u Tatrováckých motorů do náklaďáků) a druhá věc je výrazně nerovnoměrné teplotní pole na různých místech motoru (náporová strana válce je chladnější než úplavová, u hlav je to podobné ještě s tím rozdílem u sacího a výfukového kanálu).
Obecně platí, že oleji škodí výrazná změna teplot... proto taky je takové krizové místo motor se suchou klikou, protože olej v nádržce je často ochlazovaný, pak vletí do motoru, tam se ohřeje a pak se vrátí zpět do nádržky. Z tohoto důvodu bych viděl jako další aspekt častější výměny oleje i konstrukci mazacího systému (hádám, že u chopperů s olejem v motoru bude delší).
P.S.: V originál návodu k Shineray je dokonce interval každé 2000 km... ale já bych to přisuzoval trochu také krajové specializaci. Za prvně všude po světě se asi nekoupíš stejně kvalitní oleje (myšleno třeba v Asii nebo Africe, kde se tam leje snad i fritovací), totéž stejně kvalitní pohonné hmoty (malý obsah síry a jiných oleje degradujících látek...) a za druhé se po světě výrazně liší provozní režim... a to ať s průměrnou provozní teplotou (např. Norsko vůči Španělsku), tak provozním cyklem (v Evropě se více bude jezdit po placatých dálnicích větší rychlostí a někde v Asii se bude jezdit malou rychlostí furt do kopce a z kopce... tj. s úplně jiným provozním cyklem). Pro výrobce je pak velký problém předepsat nějaký servisní interval pro celý svět, proto se pojišťuje spíše tou spodní hranicí.
Howgh!
Z důvodů, které popisuješ, je u vzducháče vyšší riziko přehřátí, což oleji nesvědčí. U Hondy FMX 650 jsem to vyřešil montáží dodatečného chladiče oleje, a pak olej měnil ne po 3000 km, jak bylo předepsáno, nýbrž po pěti tisících. Motor byl naprosto spokojený, šlapal jako hodinky, aby ne, když jsem mu dopřával Castrol.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
shánění a cena plynu do céóčka Jawa 350 OHC | Johny_Servis | 20 | 18.12.2023 v 12:35 MilanR1 |
Co pořídit [1, 2, 3, 4] BMW F 650 GS, Yamaha SR 400, Honda CRF 250L, Suzuki ... | bumla | 92 | 11.9.2023 v 18:47 callowsick |
Jawa 350 OHC, Special - zkusenosti [1 ... 7, 8] Jawa 350 OHC, Jawa 350 OHC Special, Jawa 350 OHC Scr... | Smradson | 216 | 24.7.2023 v 09:04 Dolin |
,Jawa 350 OHC na jakou hodnotu je n... Jawa 350 OHC | jarda24 | 19 | 12.10.2022 v 11:00 smitth |
Jawa 350ohc Čína strajkuje Jawa 350 OHC, Jawa 350 OHC Special, Jawa 350 OHC Scr... | fsesto | 8 | 4.8.2022 v 18:10 fsesto |