globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: vyssi oktanove cislo do starsich motoru
22.5.2017 v 10:58
Zdravím,
nedávno mi v servisu chlap říkal, ať do starších motorů ( moje je 92' ) netankuju stovku benzín. Jaký je váš názor na tohle? Prý se snižuje životnost motoru.
Předchozí
1 2 3
Následující

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 11:03 | Nahoru | #1
Tal jsem to slyšel, ale jednou dvakrát to tam dám za sezonu.

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 11:06 | Nahoru | #2
Ahoj
je to tak, davam ho jenom na prezimovani jinak leju 95. Sic mam 2006 drag star tak na 100 oktan spatne startuje - jako by se valce na zacatku hadaly a pak v poho. U 95 tohle nepozoruji.

Mej se
Pajas

1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 11:46 | Nahoru | #3
Co se týče oktanového čísla, tam bych problém neviděl, klidně místo 95 nalít 100. Co se týče "prémiových" benzínů a biosložek: Nikde jsem neviděl oficiální vyjádření, že by ten konkrétní benzín neobsahoval biosložky, takže jediná přidaná hodnota těchto paliv jsou aditiva. Ty ovšem výrobci paliv berou "v balíčku", takže sami neví, co v palivu přesně je.

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 11:57 | Nahoru | #4
Také mám čtvrt století starou vránu ofiko na min. 91 oktanů. Při 86 nebo 91 okt. motor daleko lépe snáší podtáčení, než na běžnou 95. Na stovkovou Vervu zase lépe chytá po delším stání, jinak oproti 95 už jiný rozdíl nepoznám.

(reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 12:03 | Nahoru | #5
chatra> cados co jsem tak cetl tak ve vsem jsou biosracky ale u tech 100 oktanu je v jine forme kdy skladovatelnost je oproti 95 mnohem lepsi - nedochazi k separaci jednotlivych slozek.

Pajas

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 12:09 | Nahoru | #6
Nechapu proc by se benzinem se 100oktany nicil motor... Oktanove cislo urcuje nachylnost paliva k samovzniceni... Cim vyssi okt. cislo, tim nizsi nachylnost k samozapalu... Proto se 100okt. benziny lejou do motoru s velkymi kompresemi... napr sportovni auta, zavodni motocykly atd...Pri vyssim tlaku by ti palivo vlivem vyssi teploty s nizsim oktanem zacalo horet drive nez u horni uvrate a dochazelo by k detonacnimu horeni... Navic je dalsi moznost a to je samovolne vzniceni napr od rozpaleneho vyfukoveho ventilu...Jedina vyhoda 100okt. je na zimovani, protoze je bez bioslozek... Takze odpoved je takova, ze motoru ublizis mnohem vice benzinem s nizsim oktanem nez co je doporuceny vyrobcem...

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 14:10 | Nahoru | #7
K 100 oktanu bych pridal i to, ze muze byt agresivnejsi vuci nekterym tesnenim a hadickam. Pripadalo mi, ze prepadova hadicka docela mekla. Jinak raky jednou za cas beru.

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 14:20 | Nahoru | #8
uplne bezne NBR 100 oktanove bezniny musi (tabulkove) zvladnout, nezvlada metyl, kerosin atd..

1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 15:13 | Nahoru | #9
rekl bych ze ty vysoko oktanove benziny hori "rycheji" nebo "pomaleji" tzn tam nejake zmeny v chovani u motoru co na to neni staveny byt muzou...

(reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 15:45 | Nahoru | #10

assassin píše: rekl bych ze ty vysoko oktanove benziny hori "rycheji" nebo "pomaleji" tzn tam nejake zmeny v chovani u motoru co na to neni staveny byt muzou...

- naprostej souhlas,moje XT 600 r.v 86 si nerozumí se 100,ale na 91jede bez prskaní a kašlaní,zato SV 650 upaluje na stovku mnohem lépe než na doporučenou 95

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 16:09 | Nahoru | #11
ovsem tyhle rozdily budou fakt maly a hlavne muzou byt i mezi jednotlivymi 91 nebo 95 ci 100 !! ono chem. slozeni benzinu (pomer uhlovodiku) je dany jen velm obecne (max. nejakej pomer dlouhejch kratkejch uhlovodiku, a nikoliv nejake konkretni slozeni..) a veskera kriteria jsou praveze povetsinou fyzikalniho razu , tj. zminovane rozmezi rychlosti horeni od/do, rozmezi hodnoty bodu vzplanuti od/do, okt. cislo atd..

2 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 19:51 | Nahoru | #12
Nizkooktanový benzín hoří kratší dobu. Proto může detonovat - to se projevuje klepáním motoru. Vysokooktánový benzín hoří déle, lépe se využije energie paliva. U karburátorového motoru se musí přidat na vysokooktánový benzín předstih. Stříkačka si poradí sama, má čidlo klepání. Sama si upraví předstih. Proto mají starší motorky problém.

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

22.5.2017 v 19:54 | Nahoru | #13
Tím pádem delší doba hoření podpáli výfukový ventil, pokud se neseřídí předstih.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 10:08 | Nahoru | #14

Call píše: Nizkooktanový benzín hoří kratší dobu. Proto může detonovat - to se projevuje klepáním motoru. Vysokooktánový benzín hoří déle, lépe se využije energie paliva. U karburátorového motoru se musí přidat na vysokooktánový benzín předstih. .


Není to obráceně? Proč mám na veteránu rysku předstihu pro nějaký 68 oktanový mazut skoro v půlce zdvihu a pro normální benzín je ryska pár cm před úvratí???

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 15:16 | Nahoru | #15
Není to naopak. Víc oktánu prostě déle hoří. Musí se mu dát čas, aby shořel ve válci a nikoli pod ventilem a ve výfuku. Ale ono to není úplně tak jednoduché. Každý motor je postaven na určitý benzín. Čím menší kompresní poměr, tím méně oktánu. Zjednodušeně řečeno. Čili vysokooktánový benzín patří do motoru s vysokým kompresním poměrem. Shrnul bych to takto : výrobce doporučuje určitý benzín a hotovo. Malý český kutil to prostě nezmění.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 16:13 | Nahoru | #16

vilemx píše: Není to obráceně?


nemam tu k tomu zadne teoreticke podklady ale logicky to presne obracene nejspis bude vysokooktanovy ma mene primesi, takze bude horet malonko rychleji, a s tendenci k samozapalu nebo prechodu do detonacniho horeni to nema nic moc spolecneho.. s tim bude mit podstatne vic co do cineni tekavost - tedy nejaky pomer ruznych uhlovodiku, atd..

co se tyka rychlosti horeni, ta je daleko vice zavisla na pomeru palivo/vzduch, nez na konkretnim palivu, a rychleji horici benzin ma logicky mensi sklon k prechodu do detonacniho horeni

vetsi predstih pro nizkooktanovy "mazut" neni kvuli rychlosti horeni, ale prave naopak proto ze zmineny "mazut" ma vyraznejsi sklon pri stlacovani blafnout sam, tudiz se proste zapali driv, dokud neni ve valci prilis vysoky tlak, ..a jak to jednou hori probiha to jiz stabilne (jinak receno - tlak pri horeni takhle narusta plynuleji a ne tolik skokove jako treba pri zapaleni vysokooktanoveho benzinu v komp. pomeru treba 12, s mensim predstihem)

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 22:44 | Nahoru | #17
Takže, rychlost normálního hoření je cca 20-40 m/s, rychlost šíření tlaku je 1000 m/s. Při detonačním spalování se plamen šíří místní řetězovou reakcí a šíření tlakové vlny dosahuje rychlosti až 3000 m/s. Tzn. že vysokooktánový benzín, odolný klepání - detonacím, hoří pomaleji. Chápu to dobře?

1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 22:56 | Nahoru | #18
Tady je třeba výňatek z návodu na GAZ, co jsem náhodou našel. : "Motor u automobilu GAZ-69 a GAZ-69A má kompresní poměr 6,2-6,5 a pracuje s benzínem o oktanovém čísle 70. Smí se též použít benzínu o oktanovém čísle 66, kdy se nastaví pozdější zapalovaní (menší předstih) a motor pracuje uspokojivě bez větších ztrát výkonu nebo patrnějšího vzrůstu spotřeby paliva. "

Prostě, 100 oktánu hoří déle. Musí mít čas na shoření. A to udělám větším předstihem.

(reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 23:37 | Nahoru | #19
Call> Ne. Rychlost hoření uhlovodíkové směsi se vzduchem je na oktanovém čísle téměř nezávislá. Odolnost proti detonačnímu spalování (klepání) je něco jiného a nelze to zaměňovat.
Použití víceoktanového paliva do motoru bez úprav než je doporučen výrobcem ničemu neuškodí, jen je potřeba dodat větší iniciační energii, tedy větší energii jiskry.
Jinak 68 oktanů je podle MM, podle dnešní metodiky by to vycházelo na cca 75 okt.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

23.5.2017 v 23:40 | Nahoru | #20
e

Naposledy editováno 11.06.2017 22:48:29

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

24.5.2017 v 01:54 | Nahoru | #21

Torino píše: ..a zrovna ty napises takovou blbost



nejak mi neni jasny co na tom nechapes a proc ti to prijde jako blbost - oktanove cislo urcuje odolnost proti samozapalu pri zvysujicim se tlaku a teplote - kdyz jde pist pri kompresi nahoru, zvysuje se tlak, tudiz i okamzity kompresni pomer, kdyz je pist v1/2 uvrati je pomer 2:1, a tak porad dale az dosahne uvadene hodnoty v horni uvrati, treba 11:1 atd..
pouzijes-li tedy benzin s nizsim okt. cislem (s nizsi odolnosti) nez na ktery je dany motor konstruovan - je pravdepodobnost ze pri stlaceni nad nejakou mez dojde k samozapalu (blafne to s rostouci teplotou tlakem), coz jde "vyresit" jedine posunutim predstihu smerem od horni uvrati dolu (tedy zvysenim predstihu) coz je to, co popisuje Vilem

druhou veci je pak uplne jina obava, ze vysokooktanove palivo muze prip. horet trosku pomaleji pri vyrazne nizsim tlaku a teplote, tedy nizsim komp. pomeru, jinych podminkach,.. nez na ktere je palivo urcene (nicmene rychlost horeni dvou typu benzinu, v oblastech pro ktere jsou urcene budou podobne, a vyrazny rozdil nebude ani pri tech odlisnych podminkach, viz prispevky vise + viz graf dole) takze kdyz presne naopak do motoru s nizkym kompresnim pomerem nalijes odolnejsi palivo, pak snad chapu smysl zvyseni predstihu nopak z duvodu obav o malou rychlost jeho horeni

rychlost horeni lze ale rozhodne lepe zvysit bohatsi smesi, pri pomeru kolem 13-13,5 (lambda cca 0,9) k zadnemu podpalovani cehokoliv rozhodne nedojde, nehlede na to ze to i lip pojede.. tohle je samozrejme mozny jen u starsich motoru s karburatorem a bez nutnosti plnit nejake normy - nicmene vezmeme-li to z druhe strany, do novy strikacky zas taky neni nutny lejt stovku jen z duvodu aby se nezanasel karburator (komory, ventily, trysky..) srackama ze ekosrackobenzinu, protoze tam ten karburator jaksi neni

cose tyka rychlosti a smesovaciho pomeru - vic z grafu (je to z Kocaba+Adamce Letadlove pohonne jednotky)
....kterej mi sem doprdele nevim proc nejde vlozit, takze zadny srani s tim, a odkaz je tady:
http://www.motorkari...il&gallery=13573

..jinak jeste doplnim ze rychlost 3000m/s fakt neni detonacni horeni, nybrz regulerni detonace.. a to uz docela slusna, takovou detonacku uz ma tak odhadem 30% dynamit (30%NG) s pocinem neceho otrejsiho, ..od 6000m/s uz chodi regulerni modeliny s kterejma muzes strilet zelezo (cFe=cca 5500m/s)..
detonacni horeni smesi benzin/vzduch bude radove nekde ve stovkach m/s

Naposledy editováno 24.05.2017 02:53:28

(reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

24.5.2017 v 23:54 | Nahoru | #22
e

Naposledy editováno 11.06.2017 22:49:07

1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 02:34 | Nahoru | #23
ne, kdyz snizis predstih (posunes blize k uvrati) - zvysis tlak..

po zapaleni smesi s predstihem se horeni smesi siri z hora dolu, proti pohybu pistu, takze z jedne strany stlacuje jeste nezapalenou smes pist, z druhe strany ji stlacuji expandujici plyny, tlak ve spalovacim prostoru tedy sice narusta ovsem horke spaliny samozrejme expanduji az po shoreni - obdobne jako "viditelne" plameny taboraku (predpokladam ze burta sis nekdy opekal) slehajici vysoko nad horici polena, a ty expandujici plyny uz blafnout nemuzou, ty uz jen expanduji.. idealni je kdyz smes dohori (oxidacne se rozlozi) nekde kolem HU resp. tesne za ni

po zapaleni smesi uplne bez predstihu(extremni pripad) pobezi pist jednak dolu driv nez vubec staci neco expandovat, a tudiz se energie paliva nevyuzije z daleka tak efektivne, ale druhak a hlavne bude ta jeste nezapalena smes stlacena ve spalovacim prostoru na maximalni mozny tlak - coz je presne to co z ceho benzin s nizkym okt. cislem nebude vubec nadsenej..

naopak pri zapaleni smesi s prilis velkym predstihem, dojde sice k prohoreni smesi jeste pred HU, a spaliny budou expandovat z vetsi casti uz proti pistu ktery je bude pretlacovat a ucinnost tak pujde tam co premie porucika Hamacka, pujde do prdele,.. ovsem ke shoreni smesi dojde uz ve chvili kdy tlak jeste neni tak velky, takze to sice pojede blbe, ale bez "klepani"..

kladne podminky pro detonacni horeni nejsou kde co, ale jsou to tlak a teplota, bez ohledu na to jestli dojde k samozapalu nebo "jen" k prechodu z horeni do detonacniho horeni..
..a neni mi jasny co s tim ma co spolecneho snimac klepani, ktery sice kdyz uz zaznamena nepravidelnosti tak upravi predstih, ovsem samozrejme neposune ho jeste v tom konkretnim danem cyklu nybrz samozrejme az v cyklech nasledujicich.. obdobne jako s tou lambdou a vstrikem...

Naposledy editováno 25.05.2017 02:39:07

vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 07:55 | Nahoru | #24
To snad ne

1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 08:07 | Nahoru | #25
Kerut: hele takze chces rict, ze k detonacnimu horeni dochazi kdyz zmensujes predstih a naopak se mu predejde tim, ze predstih zvysis?

Ad ten snimac klepani - nikdo tu netvrdi, ze elektronika motoru s tim neco udela hned v cyklu kdy senzor klepani nadetekuje detonacni horeni - samozrejme predstih upravi az za nejaky cas. Jde tu spis o to co vlastne ta ridici jednotka udela - kolegove (a ja taky) tu tvrdime, ze snizi predstih. Ty tvrdis, ze predstih zvysi...

Je mi jasny, ze skripta z termomechaniky si studoval pozorne, ale tvoje zavery nesedi s praxi, tzn bud nefunguje fyzika nebo tvoje zavery. Myslim, ze vim kde je "zakopanej pes" tzn kdyz se budes snazit, nejspis na teoretickem poli svoje zavery obhajis - ale vyjde ti to pro takove podminky v ktere praxi neexistuji (treba velice male otacky u notoru s opravdu velkou kompresi)

Naposledy editováno 25.05.2017 08:18:50

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 08:08 | Nahoru | #26

Call píše: Nizkooktanový benzín hoří kratší dobu. Proto může detonovat - to se projevuje klepáním motoru. Vysokooktánový benzín hoří déle, lépe se využije energie paliva. U karburátorového motoru se musí přidat na vysokooktánový benzín předstih. Stříkačka si poradí sama, má čidlo klepání. Sama si upraví předstih. Proto mají starší motorky problém.



která motorka má snímač klapání?
já o pár vím,ale to jsou vyjímky,většina nemá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 08:15 | Nahoru | #27

Dolph-cz píše: která motorka má snímač klapání?
já o pár vím,ale to jsou vyjímky,většina nemá.



Z moderni ery jich uz bude dost - ja uz to moc nesleduju, ale treba honda to nasadila u blada nekde kolem 08 ... Predpokladam, ze dnes uz to ma vetsina hi-tech sportu. Evropsky stroje dost mozna v jeste vetsim meritku - treba u bmw je konstrukce dost blizka automobilovejm motorum a tam myslim bude skoro vsude

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 08:34 | Nahoru | #28

assassin píše: Kerut: hele takze chces rict, ze k detonacnimu horeni dochazi kdyz zmensujes predstih a naopak se mu predejde tim, ze predstih zvysis?

Ad ten snimac klepani - nikdo tu netvrdi, ze elektronika motoru s tim neco udela hned v cyklu kdy senzor klepani nadetekuje detonacni horeni - samozrejme predstih upravi az za nejaky cas. Jde tu spis o to co vlastne ta ridici jednotka udela - kolegove (a ja taky) tu tvrdime, ze snizi predstih. Ty tvrdis, ze predstih zvysi...



já si myslím,že se tady míchají dvě věci dohromady.
snímač klepání "slyší" výbuchy v motoru a ŘJ podle toho upravuje předstih a směs,aby k zapálení došlo v takový čas,aby se energie plně využila,ale aby motor neklepal.pokud se směs zapálí moc brzy,tak to klepe,pokud moc pozdě,tak už to neklepe,ale shoří ve výfuku.

s detonačním hořením to souvislost má,ale ne úplně přímou.
pokud má motor komresní poměr 14,5:1 a bude dá se do toho natural 91,tak to bude nahovno a nepomůže nic-detonacím se nevyhneme.
pokud už tam bude 100oct,tak už se stím dá pracovat,protože samovolně k detonacím nedochází.potom už může řj něco řídit.
k detonačnímu hoření nedochází vlivem šptného předstihu,ae kvůli špatným podmínkám-takže vysoký tlak a teplota.tlak je daný s tím se nic neudělá,teplota v motoru se dá načasováním předstihu a směsi ovlivnit.

než jsem to tady naklepal,tak jsem řešil 2 hovory,"stratil jsem nit" a už ani nevím,jak jsem to chtěl přesně napsat,tak nevím,jesti to dává úplně smyl....

(reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 08:37 | Nahoru | #29

assassin píše: Z moderni ery jich uz bude dost - ja uz to moc nesleduju, ale treba honda to nasadila u blada nekde kolem 08 ... Predpokladam, ze dnes uz to ma vetsina hi-tech sportu. Evropsky stroje dost mozna v jeste vetsim meritku - treba u bmw je konstrukce dost blizka automobilovejm motorum a tam myslim bude skoro vsude



ano,je to především BMW a ano,moderní motory....,ale bylo tady napsáno,že karburátor si to neudělá,ale stříkačky ano-vypadalo to tak,že ho mají všechny stříkačky,ale opak je pravdou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru

25.5.2017 v 08:55 | Nahoru | #30

Dolph-cz píše: já si myslím,že se tady míchají dvě věci dohromady.
snímač klepání "slyší" výbuchy v motoru a ŘJ podle toho upravuje předstih a směs,aby k zapálení došlo v takový čas,aby se energie plně využila,ale aby motor neklepal.pokud se směs zapálí moc brzy,tak to klepe,pokud moc pozdě,tak už to neklepe,ale shoří ve výfuku.

s detonačním hořením to souvislost má,ale ne úplně přímou.
pokud má motor komresní poměr 14,5:1 a bude dá se do toho natural 91,tak to bude nahovno a nepomůže nic-detonacím se nevyhneme.
pokud už tam bude 100oct,tak už se stím dá pracovat,protože samovolně k detonacím nedochází.potom už může řj něco řídit.
k detonačnímu hoření nedochází vlivem šptného předstihu,ae kvůli špatným podmínkám-takže vysoký tlak a teplota.tlak je daný s tím se nic neudělá,teplota v motoru se dá načasováním předstihu a směsi ovlivnit.

než jsem to tady naklepal,tak jsem řešil 2 hovory,"stratil jsem nit" a už ani nevím,jak jsem to chtěl přesně napsat,tak nevím,jesti to dává úplně smyl....



To ze se tu michaji dve veci do hromady, je fakt - jedno je teoreticke pojednani o tom jak smes benzinu a vzduchu hori za urcitych podminek (teplota a tlak) - tam ma kerut pravdu. A druhe je detonacni horeni u realneho motoru, duvody vzniku a jeho potlaceni a tam to je komplexni problem a aplikace pouze rozboru predchoziho jevu vede k zavadejicim zaverum - viz kerut, kterej vyvodil, ze detonacnimu horeni se v motoru zabrani zvysovanim predstihu (ty naopak pises ze zmensovanim)

Ja si troufam rict, ze vetsina realnych motoru pojede i na ten nizkooktanovej benzin, budou klepat v urcitejch podminkach, ale vhodnym rizenim (treba toho predstihu) pujde klepani zabranit - s tim ze ekonomika provozu a vykon pujdou do haje.

Motor kterej by na nizkooktanovy palivo klepal vzdy a bez moznosti zmeny v beznym aute/motorce nenajdes. Tak leda zavodni specialy...

Naposledy editováno 25.05.2017 08:59:54
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Něco málo teče Suzuki GS 500E Dejwidos 25 Včera v 21:08 Deadman
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 35 28.4.2024 v 11:57 mariano
GS500 Suzuki GS 500E -PG- 12 17.4.2024 v 14:40 Krautkopf
zdechá na křižovatkách Suzuki GS 500E svava 25 9.4.2024 v 19:46 svava
Výměna brzdové kapaliny Suzuki GS 500E Nexartesus 20 1.4.2024 v 20:21 šmudla


TOPlist