globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: meziplyn
26.11.2014 v 09:36
Ahoj všem,
v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky

A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.

Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

28.11.2014 v 01:07 | Nahoru | #121
Kde je Pepa Sršeň ať vám to vysvětlí?

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 03:38 | Nahoru | #122

Bubrak-ZX10R píše: Kde je Pepa Sršeň ať vám to vysvětlí?



Pepu tu nepotrebujem, my potrebujem temata ktere muzem probirat kazdy rok v zime znova a znova. Pepa by nam vzal smysl zivota

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 05:39 | Nahoru | #123

tudor píše: hele když jsme tak pěkně probrali meziplyn můžem teď probrat automobilovej dvojšlap?



...ale Mlho, o tom už tady půl hodiny mluvíme...

dvojšlap je něco z basketu?

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 09:21 | Nahoru | #124
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:44:16

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

28.11.2014 v 10:46 | Nahoru | #125
Někdo tu psal že bez meziplynu v autě nezařadíš jedničku. Dovolte mi oponovat, je to pěkná kravina. Pravidelně když motorem dobržďuju k semaforu podřazuji i na jedničku a to jen a pouze tak že při zařazeným druhým stupni sešlápnu spojku, přidám plyn aby vyletěl na hodnotu kde budou cca otáčky při prvním rychlostním stupni zařadim za jedna a spojku pouštím tak aby to bylo plynulé... Jelikož jsou otáčky víceméně srovnané jde to tam bez problému a podřazení trvá chyviličku. Mačkat kvuli tomu dvakrát spojku nemusím a ani nevím proč bych to dělal. Takto je to daleko rychlejší (Pro bezneho člověka, nehodlám pul roku trenovat nějaky dvojitý vyšlápnutí spojky a blbnutí s přidávání plynu patou )

Naposledy editováno 28.11.2014 11:02:04

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 10:57 | Nahoru | #126
mr_Mic> Nedá mi to, než souhlasit s t-freedomem. Ne snad, že bych někdy rozebíral převodovku, ale stačí zapojit selský rozum. Když použiju meziplyn (bavím se o autech, u motorek musím vyjímečně souhlasit s Číkusem a podpořit jeho návrh "PŘEDPLYN" ) Tak už jen co se spojky týče je blbost, aby trpěla víc jak bez meziplynu.

Zamysli se, co jí škodí víc, když ji pomalu pouštíš abys vyrovnal otáčky a necháváš ji "dloudou dobu" třít nebo když ji pustíš rychle a tření je tak minimální? Podle mě je jednoznačně lepší to druhé.

Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích.

A prpos, ten tvůj test je úplně na prd, protože abys mohl něco porovnávat, musíš mít pro oba případy stejné podmínky a provádět ho víckrát, jinak je vypovídající hodnota takového "testu" na nic. Pochybuju, že jste měli k výpočtu nějáké statistické údaje a naprosto pochybuju o tom, že oba jízdní styly byly ježděny v úplně stejných podmínkách, kór když uvádíš, že je dobré kombinovat.

Další věc, pokud mají synchrony nájezd miliony km jak píšeš, za dva roky ježdění bys na nich neměl naměřit téměř žádné opotřebení. Většina řidičů najede tak 10 - 30 tis. ročně, takže by mělo být po dvou letech opotřebení skoro neměřitelné. A samozřejmě bys ho musel měřit na stejné převodovce před a po testu, jinak je vypovídající hodnota zase pryč.

Jinak využití meziplynu v autě je poměrně dost a člověk nemusí jezdit ani jako hovado. Jezdil jsem nejvíc v autech, které by už byly skoro plnoleté i v USA (favority, felicie...) Teď mám formana. Když jedu do kopce a motor začne vadnout jak sněženka v červenci , je podřazení s meziplynem nutnost. Zkus podřadit v 70 km/h z 5 na 4 bez meziplynu, ne že by to nešlo, ale podle ucha už slyšíš, že to není to pravé ořechové. S meziplynem je to pohoda a hlavně neztratíš tolik výkon, protože do toho krpálu to už prostě neroztočíš. Když budeš ve stejné situaci řadit bez meziplynu, čekat na vhodné otáčky pro podřazení a vyrovnávat je spojkou, budeš auto tlačit nahoru na dvojku i očima. Možná budeš muset nakonec hodit i za 1 a tu tam bez meziplynu určitě nenarveš (někdy to nejde ani s ním). Takže k použití meziplynu nemusíš jezdit jako prase, stačí mít malý výkon.

Předplyn na motorce používám běžně, řazení je snažší, kvalty lépe zapadají, neblokuje se kolo a se mnou to necloumá když pustím rychle spojku. Opět nemusí jet člověk nutně pilu, aby ho využil. Je to plynulosti řazení respektive přenosu energie z motoru na kolo a naopak. Buď si s tím člověk pohraje přes spojku (což mi osobně až tak nevyhovuje bo mám pocit, že jí to nedělá dobře nechat se dlouho odírat - komu by to taky dělalo dobře, že?) nebo použije "předplyn". Jiné možnosti neznám ač možná existují.

meziplyn

28.11.2014 v 11:05 | Nahoru | #127

Někdo tu psal že bez meziplynu v autě nezařadíš jedničku. Dovolte mi oponovat, je to pěkná kravina. Pravidelně když motorem dobržďuju k semaforu podřazuji i na jedničku a to jen a pouze tak že při zařazeným druhým stupni sešlápnu spojku, přidám plyn aby vyletěl na hodnotu kde budou cca otáčky při prvním rychlostním stupni zařadim za jedna a spojku pouštím tak aby to bylo plynulé... Jelikož jsou otáčky víceméně srovnané jde to tam bez problému a podřazení trvá chyviličku. Mačkat kvuli tomu dvakrát spojku nemusím a ani nevím proč bych to dělal. Takto je to daleko rychlejší.



Tím de facto simuluješ "náš" předplyn. Sice neroztočíš převodovku aby se srovnaly otáčky jak u meziplynu, ale tím, že je zvedneš a pak to doladíš přes spojku, máš stejný výsledek jako ten kdo tam tu 1 zařadí s meziplynem. Jinak řadit za 1 je podle mě zbytečnost, z dvojka si nechá líbit dost a pak rovnou neutrál.

meziplyn

28.11.2014 v 11:17 | Nahoru | #128
cili muzeme to shrnout, ze na motorce se pouziva 'predplyn' a ne 'meziplyn', tim to muzem uzavrit jinak se da v klidu radit bez spojky obema smerama, to je diky tem SYNCHRONUM !!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 13:01 | Nahoru | #129
Spajwer> a nepsal ten "někdo" třeba u Škodovky, nebo starý auta? . ..jako třeba 105, 120, ...u těch synchron na jedničku nebyl....tam bys takhle nezařadil... dnešní převodky jsou už plně synchronní

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 17:21 | Nahoru | #130
t_freedom> No tak u dnešních nevim, ale já třeba u své starší Mazdy 323F r.v. 1999 za jízdy prostě jedničku bez meziplynu nezařadím, leda bych snad použil k zařazení kladivo jak v sovětské T-34

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 17:47 | Nahoru | #131

IronDave píše: t_freedom> No tak u dnešních nevim, ale já třeba u své starší Mazdy 323F r.v. 1999 za jízdy prostě jedničku bez meziplynu nezařadím, leda bych snad použil k zařazení kladivo jak v sovětské T-34


Při 150-ti se tam ta jednička z pětky dává blbě, co?
Ještě mě napadlo, v jiným tématu někdo zastavoval tak, že letěl na šestku, pak jednoduše zmáčknul spojku a bez odřazování zastavil, taky řešení, ne?

Naposledy editováno 28.11.2014 17:51:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 18:19 | Nahoru | #132

Mi3ka píše: mr_Mic> ...Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích....



Jak na tohle prisel, to se vi? Pokud plati porad stejny design standardy tak u velkoseriovych prevodovek pro osobaky je napr. 1.RS dimenzovan na cca 30km full loadu co do opotrebeni (a synchrony na pocet prerazeni cca 300t km ekvivalent prumerneho jizdniho rezimu, spise mene protoze maloktery model prosel cely endurance). Takto to bylo par let zpet treba u ZF.

Naposledy editováno 28.11.2014 18:21:32

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 18:54 | Nahoru | #133
mar36> Já samozřejmě myslel v rychlosti tak kolem 10km/h

meziplyn

28.11.2014 v 19:00 | Nahoru | #134
stejně jako Mi3ka....i když mám modernější auto, než šáde felicia, tak pokud je motor studenej, tak ze III na II a ze II na I jedině s meziplynem......

Pokud táhnu karavan ( 1.300 kg ) tak s meziplynem skoro vždy i ze V na IV, hlavně v kopcích............

Na Moto s "falešným" meziplynem ( ne do neutálu ) vždy.......

Maty

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 19:18 | Nahoru | #135
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:43:52

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 19:23 | Nahoru | #136
ppll> na me pomalu nemusis. Nereaguju na nic jineho nez na ty miliony kilometru, na ktere se nevaliduje dnes v automotivu (osobnich vozidel) zadny funkcni celek. To jen pro obecnou osvetu

meziplyn

28.11.2014 v 19:29 | Nahoru | #137
jak nějákej kokost může při dobržďování na semaforu řadit 1 když lítám s trambusem přibržďuju ke křižovatce na malou 4, řekněte mně proč tam rvete kvalty který tam nejdou ? Jsou případy kdy táhnu do kopca furu jak kráva tak si pomužu přes pulky a hotovo, u osobáku ten motor není nikdy tak v pasti aby jste museli dávat meziplyn aby to "víc jelo do kopca" spíš naopak vás to zpomalí (2x vyšlápnout spojku,meziplyn) Co se týče motorky tak při podřazování taky brnku do plynu aby se to zadní kolo nehodilo do smyku, hlavně když jedu pilu v zatáčkách... Pokud je to vykoupeno o něco málo vyšším opotřebením spojky tak mně to celkem nevzrušuje protože motorky jsou všeobecně drahá záležitost....

meziplyn

28.11.2014 v 19:30 | Nahoru | #138
Spajwer: to razeni jednicky s meziplynem - a ze to u spousty aut nejde - neni u bezneho dobrzdovani pred krizovatkou a razeni ze 2 na 1 ....jde o sportovni jizdu kdy letis do zatacky na full brzdach a davas tu jednicku behem prudkeho brzdeni treba ze ctyrky ... Takovej styl jizdy sem zatim v provozu u ostatnich lidi co potkavam videl za dobu co jezdim tak 3x (jednou mi takhle ujel accord typeR, pak evo X a pak fabia rs - to sem jel dokonce na moto :) )

meziplyn

28.11.2014 v 19:33 | Nahoru | #139
Bacoch: neni auto jako auto - jsou auta co daj na jednicku kilo jako motorky - takze asi uznas ze tam se do vracaku asi 4ka nenechava... A radis za jedna abys mel na vyjezdu aspon 5tis rpm a nakej vykon k dispozici :)

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

28.11.2014 v 19:36 | Nahoru | #140
já se bavím o normálním provozu pochybuju že tu všichni mají Nadupaný káry

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 19:38 | Nahoru | #141

bacoch123 píše: já se bavím o normálním provozu pochybuju že tu všichni mají Nadupaný káry


Jasny. To jen ze se to tu mixuje, motorky s autama, zavodaky s traktorama a je z toho gulas jako kazdej rok touhle dobou :) tehle temat uz tu bylo v prubehu let nepocitane :)

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 19:57 | Nahoru | #142
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:43:35

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 20:24 | Nahoru | #143
Mi3ka>
Jsem stejného názoru, za mě meziplyn určitě ano. Kromě jízdy do kopce další případ - předjíždění - podřazuju, ale zároveň zrychluju. Tady se jaksi na snížení otáček nečeká.

meziplyn

28.11.2014 v 21:32 | Nahoru | #144
jak to tak čtu, tak nezbývá než doufat, že elektromotory/ky nastoupí hodně rychle

Naposledy editováno 28.11.2014 21:33:02

meziplyn

Skvělá odpověď, děkuji! 29.11.2014 v 02:07 | Nahoru | #145

Už jsem tady to video jednou dával, když jste se tady hádali na téma meziplyn. Angličtina výhoda.

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

29.11.2014 v 09:09 | Nahoru | #146
Řekl bych že kdo to slyší tak dává "předplyn" tak nějak automaticky a kdo to neslyší at se do toho nenutí
A tady něco pro ty co sem míchaj kamiony a "machrujou" Stačí od 5:15

meziplyn

29.11.2014 v 11:22 | Nahoru | #147
kraviny do kravína

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

30.11.2014 v 00:03 | Nahoru | #148
U motorky to funguje nasledovne: jedu priklad 70 podrazuju ze 4 na 3,zmacknu spojku ta rozepne, klikova hridel ovlivnuje pres primar otacky spojkovyho kose, bez lamel... Otacky lamel ma ted na starost zadni kolo pres sekudar-hridel sekundaru-jednotliva kolecka stromečků na hridel unasece lamel. tím jak podradím ze 4 na 3 se hridel unasece lamel roztoci rychleji samozrejme i s lamelami. kdyz dam meziplyn/predplyn se spojkou klikova hridel roztoci více spojkový kos a tím se srovnají otáčky koše a lamel, nedojde tedy k tomu ze by se zadni kolo pri pustení spojky muselo prát s otáčkami motoru... spojka s velkym pritlakem (nebo spis pritlakem kdy neklouže ) pri rozdilnych otackach totiz proklouzne jen hodně drobet nepatrně a zpomalení otáček lamel, způsobí rázové zpomalení zadního kola. čím vetší brzdný účinek motoru, tím znatelnější vliv takovéhoto meziplynu.

Naposledy editováno 30.11.2014 00:12:08

meziplyn

30.11.2014 v 00:09 | Nahoru | #149
pete89> Paráda, teď už to snad musí pochopit úplně každé jelito

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

30.11.2014 v 09:04 | Nahoru | #150

pete89 píše: U motorky to funguje nasledovne: jedu priklad 70 podrazuju ze 4 na 3,zmacknu spojku ta rozepne, klikova hridel ovlivnuje pres primar otacky spojkovyho kose, bez lamel... Otacky lamel ma ted na starost zadni kolo pres sekudar-hridel sekundaru-jednotliva kolecka stromečků na hridel unasece lamel. tím jak podradím ze 4 na 3 se hridel unasece lamel roztoci rychleji samozrejme i s lamelami. kdyz dam meziplyn/predplyn se spojkou klikova hridel roztoci více spojkový kos a tím se srovnají otáčky koše a lamel, nedojde tedy k tomu ze by se zadni kolo pri pustení spojky muselo prát s otáčkami motoru... spojka s velkym pritlakem (nebo spis pritlakem kdy neklouže ) pri rozdilnych otackach totiz proklouzne jen hodně drobet nepatrně a zpomalení otáček lamel, způsobí rázové zpomalení zadního kola. čím vetší brzdný účinek motoru, tím znatelnější vliv takovéhoto meziplynu.


exact moi

No a já to ještě trochu zamotám...až zase příjde Creck a bude tvrdit, že já tvrdím že tím synchronizuju... tak já říkám.
Spojka, např. ta moje neustále nese, ač vystavená, nějakej malej kroouťák. Pokud bych v přeřázovaní padl na falešnej neutrál, obě hřídele se dostanou do otáček volnoběhu. Takže tím, že přidám plyn tak nutím v přeřazování hřídele naopak zrychlovat, ne zpomalovat. Je to sice zlomek sekundy(všechny stupně jsou neustále v záběru bez spojení s hřídelema - takže je šance jen při přesouvání)), kdy unašeč(resp. zubová spojka) na drážkování hřídelí je v mezi-poloze a hypoteticky může bejt lehce urychlena do vyššího převodu(chápej nižšího př. stupně), ale je to určitě lepší, než kdy naopak ztrácí rychlost od jinak padajících otáček motoru(bez "před-plynu")

Naposledy editováno 30.11.2014 09:08:13
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist