v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky
A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.
Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
tudor píše: hele když jsme tak pěkně probrali meziplyn můžem teď probrat automobilovej dvojšlap?
...ale Mlho, o tom už tady půl hodiny mluvíme...
dvojšlap je něco z basketu?
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Naposledy editováno 28.11.2014 11:02:04
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Zamysli se, co jí škodí víc, když ji pomalu pouštíš abys vyrovnal otáčky a necháváš ji "dloudou dobu" třít nebo když ji pustíš rychle a tření je tak minimální? Podle mě je jednoznačně lepší to druhé.
Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích.
A prpos, ten tvůj test je úplně na prd, protože abys mohl něco porovnávat, musíš mít pro oba případy stejné podmínky a provádět ho víckrát, jinak je vypovídající hodnota takového "testu" na nic. Pochybuju, že jste měli k výpočtu nějáké statistické údaje a naprosto pochybuju o tom, že oba jízdní styly byly ježděny v úplně stejných podmínkách, kór když uvádíš, že je dobré kombinovat.
Další věc, pokud mají synchrony nájezd miliony km jak píšeš, za dva roky ježdění bys na nich neměl naměřit téměř žádné opotřebení. Většina řidičů najede tak 10 - 30 tis. ročně, takže by mělo být po dvou letech opotřebení skoro neměřitelné. A samozřejmě bys ho musel měřit na stejné převodovce před a po testu, jinak je vypovídající hodnota zase pryč.
Jinak využití meziplynu v autě je poměrně dost a člověk nemusí jezdit ani jako hovado. Jezdil jsem nejvíc v autech, které by už byly skoro plnoleté i v USA (favority, felicie...) Teď mám formana. Když jedu do kopce a motor začne vadnout jak sněženka v červenci , je podřazení s meziplynem nutnost. Zkus podřadit v 70 km/h z 5 na 4 bez meziplynu, ne že by to nešlo, ale podle ucha už slyšíš, že to není to pravé ořechové. S meziplynem je to pohoda a hlavně neztratíš tolik výkon, protože do toho krpálu to už prostě neroztočíš. Když budeš ve stejné situaci řadit bez meziplynu, čekat na vhodné otáčky pro podřazení a vyrovnávat je spojkou, budeš auto tlačit nahoru na dvojku i očima. Možná budeš muset nakonec hodit i za 1 a tu tam bez meziplynu určitě nenarveš (někdy to nejde ani s ním). Takže k použití meziplynu nemusíš jezdit jako prase, stačí mít malý výkon.
Předplyn na motorce používám běžně, řazení je snažší, kvalty lépe zapadají, neblokuje se kolo a se mnou to necloumá když pustím rychle spojku. Opět nemusí jet člověk nutně pilu, aby ho využil. Je to plynulosti řazení respektive přenosu energie z motoru na kolo a naopak. Buď si s tím člověk pohraje přes spojku (což mi osobně až tak nevyhovuje bo mám pocit, že jí to nedělá dobře nechat se dlouho odírat - komu by to taky dělalo dobře, že?) nebo použije "předplyn". Jiné možnosti neznám ač možná existují.
Někdo tu psal že bez meziplynu v autě nezařadíš jedničku. Dovolte mi oponovat, je to pěkná kravina. Pravidelně když motorem dobržďuju k semaforu podřazuji i na jedničku a to jen a pouze tak že při zařazeným druhým stupni sešlápnu spojku, přidám plyn aby vyletěl na hodnotu kde budou cca otáčky při prvním rychlostním stupni zařadim za jedna a spojku pouštím tak aby to bylo plynulé... Jelikož jsou otáčky víceméně srovnané jde to tam bez problému a podřazení trvá chyviličku. Mačkat kvuli tomu dvakrát spojku nemusím a ani nevím proč bych to dělal. Takto je to daleko rychlejší.
Tím de facto simuluješ "náš" předplyn. Sice neroztočíš převodovku aby se srovnaly otáčky jak u meziplynu, ale tím, že je zvedneš a pak to doladíš přes spojku, máš stejný výsledek jako ten kdo tam tu 1 zařadí s meziplynem. Jinak řadit za 1 je podle mě zbytečnost, z dvojka si nechá líbit dost a pak rovnou neutrál.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
IronDave píše: t_freedom> No tak u dnešních nevim, ale já třeba u své starší Mazdy 323F r.v. 1999 za jízdy prostě jedničku bez meziplynu nezařadím, leda bych snad použil k zařazení kladivo jak v sovětské T-34
Při 150-ti se tam ta jednička z pětky dává blbě, co?
Ještě mě napadlo, v jiným tématu někdo zastavoval tak, že letěl na šestku, pak jednoduše zmáčknul spojku a bez odřazování zastavil, taky řešení, ne?
Naposledy editováno 28.11.2014 17:51:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Mi3ka píše: mr_Mic> ...Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích....
Jak na tohle prisel, to se vi? Pokud plati porad stejny design standardy tak u velkoseriovych prevodovek pro osobaky je napr. 1.RS dimenzovan na cca 30km full loadu co do opotrebeni (a synchrony na pocet prerazeni cca 300t km ekvivalent prumerneho jizdniho rezimu, spise mene protoze maloktery model prosel cely endurance). Takto to bylo par let zpet treba u ZF.
Naposledy editováno 28.11.2014 18:21:32
Pokud táhnu karavan ( 1.300 kg ) tak s meziplynem skoro vždy i ze V na IV, hlavně v kopcích............
Na Moto s "falešným" meziplynem ( ne do neutálu ) vždy.......
Maty
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Naposledy editováno 11.05.2015 13:43:52
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
bacoch123 píše: já se bavím o normálním provozu pochybuju že tu všichni mají Nadupaný káry
Jasny. To jen ze se to tu mixuje, motorky s autama, zavodaky s traktorama a je z toho gulas jako kazdej rok touhle dobou :) tehle temat uz tu bylo v prubehu let nepocitane :)
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
A tady něco pro ty co sem míchaj kamiony a "machrujou" Stačí od 5:15
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Naposledy editováno 30.11.2014 00:12:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
pete89 píše: U motorky to funguje nasledovne: jedu priklad 70 podrazuju ze 4 na 3,zmacknu spojku ta rozepne, klikova hridel ovlivnuje pres primar otacky spojkovyho kose, bez lamel... Otacky lamel ma ted na starost zadni kolo pres sekudar-hridel sekundaru-jednotliva kolecka stromečků na hridel unasece lamel. tím jak podradím ze 4 na 3 se hridel unasece lamel roztoci rychleji samozrejme i s lamelami. kdyz dam meziplyn/predplyn se spojkou klikova hridel roztoci více spojkový kos a tím se srovnají otáčky koše a lamel, nedojde tedy k tomu ze by se zadni kolo pri pustení spojky muselo prát s otáčkami motoru... spojka s velkym pritlakem (nebo spis pritlakem kdy neklouže ) pri rozdilnych otackach totiz proklouzne jen hodně drobet nepatrně a zpomalení otáček lamel, způsobí rázové zpomalení zadního kola. čím vetší brzdný účinek motoru, tím znatelnější vliv takovéhoto meziplynu.
exact moi
No a já to ještě trochu zamotám...až zase příjde Creck a bude tvrdit, že já tvrdím že tím synchronizuju... tak já říkám.
Spojka, např. ta moje neustále nese, ač vystavená, nějakej malej kroouťák. Pokud bych v přeřázovaní padl na falešnej neutrál, obě hřídele se dostanou do otáček volnoběhu. Takže tím, že přidám plyn tak nutím v přeřazování hřídele naopak zrychlovat, ne zpomalovat. Je to sice zlomek sekundy(všechny stupně jsou neustále v záběru bez spojení s hřídelema - takže je šance jen při přesouvání)), kdy unašeč(resp. zubová spojka) na drážkování hřídelí je v mezi-poloze a hypoteticky může bejt lehce urychlena do vyššího převodu(chápej nižšího př. stupně), ale je to určitě lepší, než kdy naopak ztrácí rychlost od jinak padajících otáček motoru(bez "před-plynu")
Naposledy editováno 30.11.2014 09:08:13