globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výročí Jawy
Jelikož má dnes Jawa podle Wikipédie nějaký výročí (cs.wikipedia.org/wiki/9._%C5%99%C3%ADjen ), hodím jsem film s nádechem nostalgie po modelu 500 OHC. Většina z vás ho jistě zná, ale pro neznalé to jistě bude šok.

www.hellspy.cz/petistovka-1949-84-min-drama-avi/22763591

Pěkný den


Naposledy editováno 09.10.2014 13:27:02

1 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

10.10.2014 v 21:01 | Nahoru | #31
Já si budu pravidelně připomínat a slavit výročí dne, kdy Jawa nadobro zkrachuje a zmizí ze světa. A teď do mě!

Naposledy editováno 10.10.2014 21:01:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

10.10.2014 v 22:38 | Nahoru | #32

Dráťa píše: Já si budu pravidelně připomínat a slavit výročí dne, kdy Jawa nadobro zkrachuje a zmizí ze světa. A teď do mě!


Můžu se přidat?

1 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

10.10.2014 v 22:54 | Nahoru | #33
Ona ale JAWA přeci nejpozději někdy od roku 2000 už neexistuje.
Ta skomírající parodie snad ani nelze považovat za něco hodného vůbec zmínky.

Nedávno jsem se stavil na 95. výročí narození značky ČZ.
Je zajímavé, že mezi účastníky převažovali mladí/co nezažili Bolšána a pak staří, kteří yase naopak 2/3 života strávili v Bolšánově. Střední generace - co zažila oboje půl na půl - jako by vymlácená válkou. Respektive domácí značky přezírala a snažila se po 89 jako by jít "dále". I z Docenta "slyším" tento svůj vnitří hlas - který "naší střední" dala doba půl čehý/půl hot .
Co mi ale v zářiových Strakonicíh utkvělo - zjištění historie vzniku "slovenského" motocyklu ČZ 180 Roland.
Samozřejmě jsem věděl, že se "bouchaly" tyto stroje někde na Slovensku, ale jak a proč mi dosud unikalo/či nezajímalo. Ale ono to zajímavé bezesporu bylo.
Jak jeden Slovák přijel do fabriky ČZ, přivezl jím postavený stroj a s nabídkou "pojďme společně" tohle vyrábět - a byl z fabriky vyhozen dveřmi.
Uběhlo půl roku a tentýž Slovák se vrátil "oknem", vysypal prašule/nadiktoval požadavky/a objednal si na již vypnutých linkách dvoutaktů ČZ v první fázi snad 2000 polotovarů. A následně odebíral každý měsíc dalších 400 kusů, které ve vlastní režii dostavěl a úspěšně prodával po světě - zatímco motocyklová značka ČZ umírala.
Dokonce se v září 2014 ve Strakonicích objevil jak první vzniklý model Roland/ještě s v Senci laminovanými doplňky z prvních sérií, tak poslední s doplňky portugalských a nakonec také italských výrobců.










Příliš jsem těmto číslům nevěřil. Následně doma prohledal časopisy z oněch let a ona to bylo opravdu tak - prostě dobrý slovenský oddíl.




1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

11.10.2014 v 09:44 | Nahoru | #34
Franky> V této záležitosti se celkem silně angažoval kamarád.
Podobně se snažil aj v Kolárove...no a teď zajišťuje výrobu ND na české motorky na Dálném východě ...a plastové věci z Porugalska vozí furt.
Když vzpoměls Rolanda a Slovensko - existovala eště firma Penta (možná, že existuje dodnes, gůglit se mě nechce), ale ti krátce vyráběli či chtěli vyrábět endůrko s "tupým" motorem původem z ČZ 519...
To byl kapken jiný levl, ale aj to umřelo...
No, bečíme tady nad koncem a polokoncem českých motocyklových výrobců - ale máme přece možnost vybrat si (konečně) z motorek, o jakých se nám ani nezdálo.
Zaplaťpámbu za to!
Je to furt lepší, než tenkrát - stopětsedma, třinda a pincek.
Finíto.
Može nám to byt líto, ale neuděláte s tím nic, byť byste se snažili, jak ten kamarád. A to prodej neměl malý, že.
Co by za to teď naši výrobci dali...

(reakce na) Výročí Jawy

11.10.2014 v 09:54 | Nahoru | #35

Dave81 píše: Ono ceny všech starejch Jaw sou úplně mimo. Když vidím co lidi chtěj za hromadu orezlýho a nefunkčního šrotu (starý 250, 350...)... dřív se to dávalo "za flašku" a stejně to nikdo nechtěl :)


Nejsou mimo, to je trh synku

(reakce na) Výročí Jawy

11.10.2014 v 10:27 | Nahoru | #36

sered píše: kdo najde rozumnejsi odkaz???



http://jawagallery.net/?page=clanky/multimedia

1 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

11.10.2014 v 17:43 | Nahoru | #37
Penta.



(reakce na) Výročí Jawy

11.10.2014 v 20:22 | Nahoru | #38
ZombiRider> No jasně, určitě nebudeme sami

(reakce na) Výročí Jawy

11.10.2014 v 21:20 | Nahoru | #39
MartinED250>
S maníkama od Penta jsem se potkal myslím na Fuldě-Fuldě v roce 1994.
Měli tehdy velký zájem odebírat motory ČZ, jednak 125/519, ale hlavně nové čtyřtakty 125, 175 (177) a později 200ccm. Jenže kormidelníci fabriky ČZ-CAGIVA jim dávali najevo, že o obchod s "nějakou" Pentou je nezajímá ...ad..
Už tehdy měli Penťáci na výstavě IFMA 94 v Kolíně nad Rýnem v podvozcích zabudovaného čtyřtaktního Číňana/Tchaiwance a doma na výstavě Motocykl dvoutaktního Itala.














1 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

11.10.2014 v 22:20 | Nahoru | #40
proč se obouváte do jawy je to kus našich dějin, mám více motorek no u jawy dokážu sedět i více hodin a jen ji leštit, nebo něco šolíchat, musí bavit a musí se jí rozumět,

každá motorka je probikera krásná a pokud víš co sní umí dát cobiker potřebuje

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 10:12 | Nahoru | #41
felixxx> Jawa je spíš symbolem úspěchů plánovaného hospodářství, velkohubých prohlášení a nasávání peněz ze státního rozpočtu. Poslední dobrý motorky Jawa vyrobila někdy cca před 60 lety a pak to vzalo rychlej sešup. Vím, že není hezký kopat do mrtvoly, ale Jawa ještě nezhebla. A těch posledních 50 let jí neodpustím.

(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 10:59 | Nahoru | #42
Zdenalbenal> Zdravim,ty Penty mi nakládali v Povážské Bystryci do kontejneru,bral jsem to do Bremerhavenu,šly do Brazílie,bohužel mě dovnitř nepustili,myslím v 92.roce to bylo.Výkon byl stažený,ale prý šel otevřít jednoduchým zpusobem.Škoda,že se to nechytlo

Naposledy editováno 12.10.2014 11:00:06

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 11:44 | Nahoru | #43

Dráťa píše: felixxx> Jawa je spíš symbolem úspěchů plánovaného hospodářství, velkohubých prohlášení a nasávání peněz ze státního rozpočtu. Poslední dobrý motorky Jawa vyrobila někdy cca před 60 lety a pak to vzalo rychlej sešup. Vím, že není hezký kopat do mrtvoly, ale Jawa ještě nezhebla. A těch posledních 50 let jí neodpustím.



Myslím že ta značka za to nemůže,vždycky je to o poměrech doby ,a určitě si nikdo v Jawě nepřál , aby byl tehdy zastaven slibný vývoj motocyklů , a muselo se vyrábět to co státem plánované hospodářství nařídilo,pouze dvoutakty v omezených kubatůrách....stejné to bylo u čz měli dokonalý závodní čtyřtakt a museli se ho vzdát... atd ...někdy mrkni na zašlapané projekty na youtube co všechno mohlo být a bohužel se nevyrobilo u nás... je to škoda...nevím jestli jawa stojí o odpuštění od tebe každý ať si sám sáhne do svědomí co dokázal vytvořit za posledních 50 let nejsem tak dobrý mechanik ani konstruktér abych mohl kritizovat ale kritika nám čechům jde dobře

Naposledy editováno 12.10.2014 11:51:44

(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 11:47 | Nahoru | #44


Naposledy editováno 12.10.2014 11:50:58

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 12:00 | Nahoru | #45
hodys> no, asi i ten vývoj nebyl tak slibný...

a dodal bych: Základem dobré motorky je dobrý motor, ta zetka s plastovejma dílama je možná poplatná nějaké skupině kupců, ale je to kekel (díky komusi za výrazivo)

Naposledy editováno 12.10.2014 12:05:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 12:12 | Nahoru | #46
[quote=laďa-prášil]hodys> no, asi i ten vývoj nebyl tak slibný...

ze začátku bych řekl že byl slibný ale pak to spadlo do sekce levných motocyklů určených na vývoz do Ruska a kvalita šla dolů

(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 13:08 | Nahoru | #47
Ještě k Jawě 500 OHC : ty ceny jsou neuvěřitelné, já jí mohl před lety koupit za 15 tisíc a nevzal jsem ji, její pověst není nejlepší, raději jsem koupil Škodu 120, abych mohl vozit rodinu...momentálně vím o Jawě 500 OHC z roku 57, před renovací, nekompletní, je na prodej. Cena ? Jen 250 tisíc, dáte víc ?? Kupec už ale je...co dodat....
Jinak mám Jawu 650, jsem s ní plně spokojen, vyrobeno bylo 60 kusů a je to znát - měl bych kupce už i na ní a za cenu, kterou by asi motorkář nikdy nedal. Sběratel ano. A v tom je ten rozdíl.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 13:37 | Nahoru | #48

hodys píše: Myslím že ta značka za to nemůže,vždycky je to o poměrech doby ,a určitě si nikdo v Jawě nepřál , aby byl tehdy zastaven slibný vývoj motocyklů , a muselo se vyrábět to co státem plánované hospodářství nařídilo,pouze dvoutakty v omezených kubatůrách....stejné to bylo u čz měli dokonalý závodní čtyřtakt a museli se ho vzdát... atd ...někdy mrkni na zašlapané projekty na youtube co všechno mohlo být a bohužel se nevyrobilo u nás... je to škoda...nevím jestli jawa stojí o odpuštění od tebe každý ať si sám sáhne do svědomí co dokázal vytvořit za posledních 50 let nejsem tak dobrý mechanik ani konstruktér abych mohl kritizovat ale kritika nám čechům jde dobře



Takže když nejsem konstruktér a nenakreslil jsem lepší motorku než Jawa, tak Jawu nemůžu kritizovat? Co je to za logiku? Takže když mi z bot za týden upadne podrážka, taky nemůžu říct, že je to šunt, i když nejsem švec?

Je jasné, že bolševismus se na vývoji i výrobě podepsal velmi drsně a krutě. A vím, že tu byly "zašlapané projekty" typu véčkovej čtyřválec ČZ a podobný zajímavý kusy. Podobně to bylo i se Škodovkou (třeba Škoda 720), ale ve výrobě zbyla stará známá škodovka řady 742. Ale i ta praštěná škodovka ještě za komoušů vyrobila Favorita, kterej už nebyl 30 let za vývojem ve světě. Ale v Jawě se na to prostě vysrali. Co se týče dílenskýho zpracování, je to čím dál horší, a vývoj? K smíchu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 14:06 | Nahoru | #49

Dráťa píše: Takže když nejsem konstruktér a nenakreslil jsem lepší motorku než Jawa, tak Jawu nemůžu kritizovat? Co je to za logiku? Takže když mi z bot za týden upadne podrážka, taky nemůžu říct, že je to šunt, i když nejsem švec?

Je jasné, že bolševismus se na vývoji i výrobě podepsal velmi drsně a krutě. A vím, že tu byly "zašlapané projekty" typu véčkovej čtyřválec ČZ a podobný zajímavý kusy. Podobně to bylo i se Škodovkou (třeba Škoda 720), ale ve výrobě zbyla stará známá škodovka řady 742. Ale i ta praštěná škodovka ještě za komoušů vyrobila Favorita, kterej už nebyl 30 let za vývojem ve světě. Ale v Jawě se na to prostě vysrali. Co se týče dílenskýho zpracování, je to čím dál horší, a vývoj? K smíchu.



k té první věci,přišlo mi vtipné že neodpustíš Jawě těch 50 let a to znělo jako bys ty sám řekl že jsi někdo kdo má právo soudit ,prostě radikální nekompromisní nafoukaná věta stejně jako tvůj první příspěvek že oslavíš až zhebne Jawa ,myslím zbytečně vyhrocený tak jsem reagoval tím že jednou se ohlídneš za sebou a třeba uvidíš taky 50 let nanic nevím co jsi dokázal,jak umíš makat atd,ale znělo to komicky nafoukaně cos psal tak jsem si řekl rejpnu si

druhá věc ,pokud říkáš že se na to vysrali,je potřeba fakt vzít v úvahu co to bylo za dobu,a od 60 let nemohli už téměř nic vyvíjet...to co píšu myslím v dobrým nemám rád vyhrocený situace...a myslím že kdo má trochu cítění tak ho mrzí že už prakticky nevyrábíme motorky... takže míň emocí a víc pohody

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 15:52 | Nahoru | #50

Dráťa píše: Podobně to bylo i se Škodovkou (třeba Škoda 720), ale ve výrobě zbyla stará známá škodovka řady 742. Ale i ta praštěná škodovka ještě za komoušů vyrobila Favorita, kterej už nebyl 30 let za vývojem ve světě.


Máš pravdu, Škoda měla naštěstí na rozdíl od Jawy lidi jako je Ing. Petr Hrdlička (šéfkonstruktér Favorita)... Ti bohužel Jawě do značné míry chyběli A jinak co se týká toho Favorita, tak díky tátovi opravdu vím, o čem mluvím







(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 16:08 | Nahoru | #51
Bundes> souhlas že favorit oproti vývoji jawy vypadá líp,bohužel kdyby nezarazili vývoj škodovek řady 720 tak mohlo přijít moderní auto a to mnohem dřív a favorit by jistě tím pádem přišel také o pár let dříve no byla to podivná doba naposled se zastanu motorek dnes ,ke konci se dávalo víc peněz na rozvoj automobilů než do Jawy a ČZ a to podle hesla že do socialismu na motorkách nepojedeme takže i to je důvod proč obě kdysi slavné značky dopadly tak bledě mrzí mě to a myslím že nejsem jediný

Naposledy editováno 12.10.2014 16:10:27

3 reakcí na tento příspěvek Výročí Jawy

12.10.2014 v 16:29 | Nahoru | #52
Dyt kdyby tady byl otevreny trh myslite, ze by ustali nastup japoncu v 60-70 letech? Nebudte blahovy...slavnejsi znacky sli do kytek. Triumph, Norton, MV Agusta. Jawa by nedopadla jinak.

Edit: pismenka

Naposledy editováno 12.10.2014 17:03:58

(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 16:35 | Nahoru | #53

trigr píše: Dyt kdyby tady byl otevreny trh myslite, ze by ustali nastup japoncu v 60-70 letech? Nebudte blahovy...slavnejsi znacky sli do kytek. Triumph, Northon, MV Augusta. Jawa by nedopadla jinak.



tak nástup japonců neustálo moc značek,ale v situaci kdy byl odběr aspoň v socialistických zemích zaručený mohli vyvíjet lepší motorky a po revoluci třeba čz nemusela být tak snadná kořist pro cagivu ale to už se nedozvíme

(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 19:46 | Nahoru | #54
trigr> To už je moc "kdyby".

Nebýt února 1948, nemuselo tu dojít k všeobecnýmu úpadku, Škoda by dnes možná nebyla německá automobilka vyrábějí část produkce i u nás, Jawa (tenkrát i s automobilovou divizí) a ČZ a i jiní by šli svou cestou a mohli se porvat o západní trhy.

Každopádně v dobách bratrské internacionální pomoci už bylo pozdě, aby Jawa i ČZ něco znamenaly.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 20:40 | Nahoru | #55
Bundes> kastli na favorita vymyslel Nuccio Bertone, podvozek porsche a motor je tam ze škody 12O

Výročí Jawy

12.10.2014 v 20:54 | Nahoru | #56
Sice je to mimo téma,ale uplně první prototyp Favorita je z rukou p.Kindla a základ pro Bertoneho jde z prototypu vyčíst,rozdíl byl hlavně v tom,že p.Kindl musel pracovat s tím co bylo možné od dodavatelů bez problémů získat a Bertone se s vedením AZNP nijak nepáral ale ustoupit musel třeba ve velikosti a tvaru předních světel,kdy jím navržené nebyl tehdejší vyrobce světel ochoten vyrobit.
čerpáno zde: http://www.mototech...z/Skoda-Favorit.html

favorit p.Kindla










1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 20:54 | Nahoru | #57

felixxx píše: Bundes> kastli na favorita vymyslel Nuccio Bertone, podvozek porsche a motor je tam ze škody 12O



Nutno poznamenat, že pokud by fávo nerezlo, je to v našich podmínkách nezničitelný auto,
byl to velký krok vpřed správným směrem, u jawy k takovému nikdy nedošlo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 22:51 | Nahoru | #58
hodys>
Tak nějak!

A druhou věcí je - co jsme udělali my sami...?! Naše "akčně-porevoluční" generace.
Samozřejmě, že okolo 89 vyráběné stroje nebyly žádný šlágr (i když něco slušného by se našlo: 125/519, 125+180 Blues, 180/487.2, Techmometrapříprava 250+300/593).
Jenže-jsme schopni předat jako generace té mladší alespoň to horší vyráběné, či alespoň nějaké výrobní kapacity, či jediněčné Know How? Že by mohla další generace mít alespoň šanci pro start postavení a výrobu něčeho kvalitnějšího / poprat se se světem?
Nepředáme!
Dopustili jsme jako celek (tzn. všichni), že naši potomci už mohou prakticky pouze otročit pro cizí.
A ještě k tomu se nestydíme vypouštět velkohubá gesta .

Výročí Jawy

12.10.2014 v 23:21 | Nahoru | #59
Vlasťák1973: podle mne lepší než co vypadlo z toho Itala, trochu mi to připomíná golfa nebo i hranatější felinu...zajímavé...škoda

(reakce na) Výročí Jawy

12.10.2014 v 23:26 | Nahoru | #60
Franky> Jaký tady bylo jedinečný know-how, pro Krista pána? Ty umaštěný zoufale nevýkonný dvoutakty, který častěji nejezdily než jezdily? LDH (le-da-hovno) tu bylo! Bolševik se plácal po zádech, jaká že to jsme motocyklová velmoc, protože jsme vyráběly ohromný množství motorek, ale že to všechno byly 30-40 let vývojově zastaralý kusy s mizernou spolehlivostí, který stačí tak sotva latinskoamerickýmu indiánovi, muslimákovi na převoz samopalu nebo mužikovi nasáklýmu vodkou, to už nikoho netrápilo. Tak co tu po nich asi mohlo zbýt za know-how, když to bolševik složil?

Dnes by to možná ještě stačilo tomu indiánovi, i samopal to uveze pořád, ale mužik už natáhl ropovod Družba až do Německa, tak nám nemusí za Jawy platit žigulíkama.

A neotírej si pysk o generaci, která začla jezdit až po "revoluci". I my jsme téměř všichni začali jezdit na Jawách, a na náhradních dílech jsme jawu i cheezu slušně dotovali. A jak na to reagovala jawa? Měla tu slušnej trh, lidi začínali mít peníze i na koníčky typu motorka, lidi chtěli nový Jawy (včetně mě, tenkrát) a co se stalo? Nic. Dokázali leda tak brečet, že mužik už nekupuje, na výrobní vrchol 350/63x přidělali kotoučovou brzdu, ze který vypadávaly brzdový destičky, když se sjely, nazvali to inovací a čuměli jak puci, že to díru do světa neudělalo.

Firma, která nedokáže vyrobit něco kvalitního, co se prodává skoro samo, nebo aspoň vyrábí šunt a dobře ho umí prodat, prostě nemá na trhu místo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 500 OHC - spojka Jawa 500 OHC OnluCBR 14 20.2.2024 v 15:55 MartinED250
JAWA 500 OHC - přípravek / stahovák Jawa 500 OHC mikeš. 4 9.5.2022 v 10:04 1jarda1
Jawa 500 OHC - výbrus válců + repas... Jawa 500 OHC mikeš. 14 17.1.2022 v 18:06 cmiral
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22
Jawa 500 OHC běží na 1 válec Jawa 500 OHC mikeš. 16 14.9.2021 v 11:17 Kohlstein


TOPlist