globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Řidičák ve VB - část první CBT test
 
7.5.2014 v 18:37
Tak jsem se rozhodl udělat řidičák ve VB a rád se podělím o poznatky z tohoto zážitku.

Část první - CBT

Motorkaření v UK začíná povinným základním stupněm, který se jmenu CBT - compulsory basic training. Jedná se o jednodenní kurz, kdy je pouze nutné mít passport, dvě ruce, dvě nohy a schopnost číst na 20 metrů značku auta. Absolvování kurzu (nikoliv zkoušky) opravňuje absolventa k řízení motocyklu do 125ccm po dobu dvou let. Nutno podotknout, že absolvováním CBT nesmíte vzít žádný baťůžek za sebe a nesmíte vjet na dálnici – silnici pro motorová vozidla s vyšší rychlostí. Kurz je povinný před absolvováním jakéhokoliv vyššího stupně motoškoly, takže kdo chce jezdit, musí začít tady.

Kurz začíná brzy ráno a většinou se začíná teorií, co za oblečení je nutné a proč, jaké motorky máte oprávnění řídit a jaké jsou omezení provozu na komunikacích. Teoretická část kurzu také ve zkratce probere, co které značky znamenají, rychlostní limity a tak podobně. Zhruba po 2 hodinách teorie ti zapůjčí přilbu, rukavice, bundu a reflexní vestu no a jde se k mašinám. V mém případě Honda CBF 125, ale můžeš si vybrat i skútr 125, závisí na tvých preferencích. Podotýkám, že se jedná o sériovou motorku nebo skútr bez speciálních úprav řízení. Jako první instruktor seznamuje uchazeče, kterých bývá cca 5 na jednoho instruktora, s ovládacími a řídícími prvky, základní poznatky o údržbě a takové ty obecné řeči. Další již aktivní částí je manipulace s motorkou, kde si motorku hodíš párkrát na centrální stojan a kickstand, vyzkoušíš si posez, páky a klakson (skoro jak z Vrchní prchni). Nakonec trénuješ vedení motocyklu (divili by jste se, ale později se to hodí při vyšším stupni motoškoly) a přesuneš se s motorkou na dvorek školy pro další již trochu akčnější trénink.

Na dvorku nebo spíše dopravním hřišti instruktoři rozdělí uchazeče na menší skupinky tak cca 2-3 osoby na jednoho instruktora a začne vysvětlování techniky rozjezdu. Vtipné je, že instruktor jde po tvé levé straně při rozjezdu jistí spojku, abys to moc nepřepálil. Trochu mě pobavil, protože jsem už něco málo najezdil, tak se chlapec trochu proběhl (asi jsem mu měl říct, že jsem už jezdil, ale zas by neměl dobrý pocit, že mě to naučil :)
Po absolvování rozjezdů učí instruktor řazení, nouzové zastavení, otáčení na ulici, používání směrovek a tohle se opakuje do zblbnutí cca další 2 – 3 hodiny. Jakmile má pocit, že jsou uchazeči dostatečně jistí, jde se z hřiště zpátky, dá se něco k jídlu a přejde se k poslední závěrečné fázi – jízda po městě.

Do města si instruktor bere pouze 1-2 uchazeče, kteří vyfasují intercom (ale jen se sluchátkem) a poslední instrukce. Pořadí je určené a jedou uchazeči a nakonec je jistí instruktor – výborná věc na křižovatkách nebo semaforech, protože máš jistotu, že to tam nikdo nenasmaží. Při vyjetí z brány školy má instruktor jasnou představu kam se pojede a naviguje do industriální zóny nebo nějaké dopravně tišší části města. Tam se zase opakují stejné cviky jako otáčení, zastavování, blinkry, aby si to pořádně člověk zapamatoval. Celé to trvá zhruba 0,5 – 1 hodinu.

Když člověk neudělá fatální chybu tak následuje poslední část a to je opravdová jízda městem, kdy instruktor určuje kudy a kam se pojede. Tahle poslední část trvá 2 – 2,5 hodiny a jezdí se opravdu hodně přes světla a křižovatky. Osobně se mi tahle část líbila nejvíc, asi kvůli tomu, že jízda ve VB na druhé straně je vážně nezvyk.

Po uplynutí určeného času následuje návrat do školy, kde se dozvíš jak jsi si vedl a co je potřeba zlepšit. Jak jsem psal kurz není zakončen zkouškou, ale pouze certifikátem o absolvování ale pokud jsi si vedl opravdu špatně tak má instruktor právo ti certifikát nevydat a požádat tě o opakované absolvování.

Jaké z toho mám dojmy?

Celá tahle legrace opravdu trvá jeden celý den, takže je to celkem fyzicky náročné. Cenově je tento zážitek ohodnocen na 100 – 115 GBP, což na anglické poměry není úplně drahé. Co považuji za naprosto famózní je, že od začátku se staráš o sebe a motocykl ty sám, takže se opravdu od začátku naučíš veškeré zvládnutí stroje sám za sebe ale za to pod odborným dozorem. A poslední plus je, že ten samý den po absolvování můžeš sednout za řidítka a jezdit, takže žádné průtahy s doklady.

Naposledy editováno 07.05.2014 19:43:01
Anketa: Příjde Vám způsob výuky ve VB lepší?
Ano, je to efektivní způsob motoškoly
66%
25
Ne, líbí se mi český způsob výuky
13%
5
Myslím, že je to částečně dobrý nápad
13%
5
Znám lepší způsob výuky
8%
3

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 22:02 | Nahoru | #1
Mě to jako moc dobrej způsob nepřijde. klasický dvojí řízení je podle mě pro úplný začáteční i pro všechny okolo lepší.
Instruktor na jiné mašině nemá možnost zasáhnout do řízení v případě že žák udělá pičovinu (a kdo z nás ji v autoškole někdy neudělal?). Natrénovat někde ovládání motorky je určitě fajn ale ve chvíly kdy do toho má žák řešit ještě provoz okolo tak to co se naučil na cvičišti zase "zapomene", po dvou hodinách to podle mě nemůže mít zažitý.
A žákovi dá jízda s instruktorem taky víc, jízda se spolujezdcem je těžší a i když věřím tomu že spousta motorkářů nikdy nikoho nevezla tak by na to měla autoškola připravovat, je podle mě lepší když je žák po autoškole příjemně překvapenej vlastnostma motorky bez spolujezdce než naopak...
Myslím že ten českej způsob je lepší (nebo minimálně by byl kdyby se dělal pořádně).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 22:10 | Nahoru | #2
stráťa> To je právě dost diskutabilní prvek a asi nepůjde jednoznačně rozhodnout, co je lepší. Svým způsobem "hození do hluboké vody" (=začít hned na motorce se spolujezdcem) dovede naučit více, ale pro začátky na cvičáku by logicky bylo lepší jezdit sólo a pak až do provozu teprve s instruktorem. Tam potom jednoznačně je lepší, když je možnost zasáhnout do řízení třeba při opomenutí přednosti, nebo chybném nájezdu do zatáčky.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist