globalmoto_kveten





Téma: Yamaha FZR
2.11.2013 v 21:09
Zdravim,hledam radu od nekoho,kdo ma Yamaha FZR a jezdi na ni.Potrebuji radu ohledne dratu co vedou do budiku.Popis kde jsou zapojene ze zadu budiku a jakou barvu mají.

A zda při zapnuti klicku,se rozne i kontrolka mazani,nebo jen při startu problikne a pak zhasne.

Zapojuji origo budiky na svou stavbu FZR a při zapojeni budiku mi diodove blinkry blikaji všechny ctyri najednou.Po odpojeni budiku blinkry blikaji jak mají.

Yamaha FZR

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2013 v 23:59 | Nahoru | #1
Se zapojením drátů neporadím, ale ohledně kontrolky mazání - vzhledem k tomu, že Yamahy mají hladinový spínač (plovák) na hlídání hladiny oleje (neměří tlak oleje, jako automobilové motory), tak kontrolka by měla jen probliknout při zapnutí spínačky v rámci kontroly funkčnosti kontrolky. Kdyby svítila stále, je v motoru málo oleje.
Ale pozor na to, že u některých typů se kontrolka rozsvěcí při ukostřeném drátu k plováku a u jiných naopak. Před časem jsem to v nějakém vlákně zmiňoval, bohužel už nevím, které to bylo a kterých typů se to týkalo. Jedna snad byla R1 a druhá Fazer, ale nevím jistě. V případě neshody budíku a snímače je třeba udělat pomocný obvod s rozpínacím relátkem, jehož cívku spíná plovák a jeho kontakty přitom rozpojují drát od budíku (drát je trvale ukostřen a kontatky relátka jej přerušují).

Co se týče blikrů, tak má-li přístrojovka jen jednu kontrolku blinkrů, tak půjde o klasický případ - kontrolka je tvořena žárovkou zapojenou mezi oběma stranami blinkrů a v případě montáže LED blinkrů, jež mají o pár řádů menší příkon, pak žárovka svým odporem (potažmo příkonem) způsobí de facto zkrat mezi stranami a proto blikají obě.
Potom je třeba upravit zapojení kontrolky a sice na přívodní dráty ke kontrolce dát diody (anodami na dráty, katody spojit) a spojené katody diod se pak zapojí na jeden kontakt žárovky a druhý kontakt žárovky je zapojí na kostru. Žárovku je možné též nahradit LED (katodou na kostru), té je pochopitelně třeba předřadit adekvátní odpor (pro 12V 470R, nebo 560R).

Yamaha FZR

3.11.2013 v 09:47 | Nahoru | #2
Za to zapojeni blinkru dekuji.Me to i napadlo,zda to nebude tou kontrolkou,ze je napojena na obe strany.Takze to resit bud tou diodou nebo vymenit rele blinkru,ktere je k diod.blinkrum,ze?

Yamaha FZR

3.11.2013 v 14:28 | Nahoru | #3
Výměnou přerušovače si nepomůžeš, žárovka kontrolky bude nadále obě strany blinkrů zkratovat. Princip je v tom, že kontrolka se normálně kostří přes žárovky druhé strany blinkrů, než jaká je zapnuta. V případě žárovkových blinkrů je to na jedné straně součtový příkon 42W, což je prakticky vedení bez odporu pro žárovku s příkonem cca 3W. Proud, jaký přes ni projde, nemá šanci žárovky v blinkrech nažhavit.
Kdežto nahradíš-li žárovky diodami, tak naopak žárovka 3W má pak mnohonásobně menší odpor oproti "odporu" (ve vztahu k příkonu) LED blinkrů a proto obě strany de facto zkratuje. Ostatně stačí žárovku kontrolky vyndat a když závada zmizí (bliká jen požadovaná strana), je to jasně tento případ. Jedině bys musel upravit to zapojení kontrolky, jak jsem popsal výše.
Mohl bych nakreslit schémátko, ale včil na to nemám čas, možná později večer.

Yamaha FZR

3.11.2013 v 22:18 | Nahoru | #4
Nemusis kreslit,ja si s tim urcite poradim,ted když je to skvele vysvetleno.Diky moc

Ted ještě,at se mi někdo ozve,kdo ma funkcni FZRu kvůli tech budiku.Na tachometr ze zadu vedou dva draty,cerny a bilo-zeleny.Jenze ja uz sem zrusil část budiku,kde je tachometr.Tak nevim,k cemu tam jsou.Podle elektrickeho schema vedou od spinace v budiku do rele blinkru.Ale nenapada me,k cemu by to mělo byt.

Yamaha FZR

Skvělá odpověď, děkuji! 4.11.2013 v 01:01 | Nahoru | #5
Jestli si rozumíme s tím "spínačem v budíku" a jednalo se o tachometr a oba drátky vedou do přerušovače, tak je to automatické vypínání blinkrů, leckteré typy od Yamahy to mají. V tachecu je jazýčkový kontakt, spínající při každé otáčce jeho hřídelky a v přerušovači je pomocný obvod (cancelling circuit), který po zapnutí blinkrů počítá impulsy jdoucí od kontaktu a když takto naměří ujetou vzdálenost cca 150m, tak přerušovač vypne a čeká na rozepnutí přepínače (ruční vypnutí blinkrů), nebo přehození přepínače na druhou stranu, v takovém okamžiku vynuluje čítač a přerušovač opět aktivuje.

Dost často se ale dá setkat s tím, že kontakt v tachometru je, funguje, dráty k přerušovači jsou také v pořádku a přesto vypínání blinkrů nefunguje. Podle toho se pozná motorka určená původně pro německý trh, kde vyhláška tuto funkci nepovoluje a pro jednoduchost jsou tachec i kabeláž stejné, jen v samotném přerušovači chybí pár součástek (tvořících právě vypínací obvod).
Funkci si můžeš ověřit tak, že zapneš libovolnou stranu blinkrů a tyto dva drátky budeš spojovat a rozpojovat (simulace spínání jazýčkového kontatku). Abys nemusel přímo ťukat drátky o sebe, pochopitelně jě můžeš spínat nějakým vhodným tlačítkem. Po určitém počtu sepnutí přestanou blinkry blikat a abys je znovu "nahodil", musíš přepínač vypnout a zapnout, nebo přehodit na druhou stranu a ta se musí rozblikat. Potřebný počet pulsů by sis mohl spočítat, budeš-li vědět, kolik otáček vykoná hřídel tachometru na 1 ujetý metr.
Kdyby vypínání nefungovalo, tak bohužel máš přerušovač určený pro skopčáky.

Prakticky to celé ale pro Tebe znamená ony dva drátky nikam nezapojovat, zaizolovat jejich konce a nechat je "v luftě", beztak automatické vypínání blinkrů v praxi snad nikdo nevyužívá.

Yamaha FZR

4.11.2013 v 08:37 | Nahoru | #6
Super,diky moc.

Yamaha FZR

17.11.2013 v 00:00 | Nahoru | #7
Tak jsem koupil diody a zapojil je,tak jak se ma a hura,blinkry blikaji i s kontrolkou.Potvrzuji funkcnost!

Yamaha FZR

18.11.2013 v 23:10 | Nahoru | #8
No tak paráda... když se chce, všechno jde.

1 reakcí na tento příspěvek Yamaha FZR

20.9.2014 v 23:02 | Nahoru | #9
Zdravím, vím že je to off, ale at nemusím zakládat nové téma. Dneska jsem doskládal motorku, jel to projet, a při cestě mi přestali jít všechny blinkry a kontrolka neutrálu. Prostě se ani nanažhavěj, prostě nic. Ví někdo co by to mohlo být? Zítra se na to mrknu, ale rád bych šel na jistotu, protože když jsem tam dneska dával ty plasty, tak sem si říkal že to snad dlůůho nebudu zdělávat

(reakce na) Yamaha FZR

20.9.2014 v 23:13 | Nahoru | #10
Reider> Když nefungují blinkry ani kontrolka neutrálu, tak bude chyba v jejich napájení. Mrkni na pojistky - Yamahy mívají celkem logicky rozdělené okruhy a blinkry a kontrolky jsou na pojistce "SIGNAL". Bývá na ni napojené i brzdové světlo, takže možná Ti nebude svítit ani to. Když bude pojistka v pořádku, bude krpa někde dál po vedení, typicky uvolněný, zoxidovaný, nebo rozpojený konektor.

Yamaha FZR

21.9.2014 v 01:18 | Nahoru | #11
Pojistky jsem procházel ty jsou OK, letmo jsem procházel i schéma. Chtěl sem se hlavně vyhnout těm kapotám, tak estli není nějaká častá závada :D

Yamaha FZR

21.9.2014 v 11:07 | Nahoru | #12
Sundavání kapot se asi bohužel nevyhneš, nejspíš bude chyba v konektorech někde pod maskou. To je holt taková "daň za vzhled" u kapotovaných mašin... kvůli půlminutové záležitosti - vsééécko muuusyš róóózdělat.

Yamaha FZR

21.9.2014 v 12:25 | Nahoru | #13
Takže vyřešeno... Byla to pojistka, nechápu že jsem si toho nevšiml, procházel sem je Praskla z důvodu špatné izolace kabelu u relátka pod levým podsedlákem, takže bez kapot

Yamaha FZR

21.9.2014 v 12:32 | Nahoru | #14
No vidíš, taková prkotina... a někdy pojistky rupnou tak, že to na první pohled na nich ani není pořádně vidět. A prodřený kabel je klasika. Ale stačí omotat páskou, pozor jen na to, aby už se od díry v izolaci drátem (lankem) nešířil oxid. Někdy jsou na zabití jedinci, co něco montují v garáži a při hledání potřebné žíly propichují dráty jehlou - pak se dostane do drátu vlhko, začne zevnitř oxidovat, lehko praskne - hledat takové závady, to je pak na zabití.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist