Před časem se na mne obrátil jeden zdejší uživatel s tím, že montuje na Babettu blinkry, které vzhledem k výkonu magneta musel udělat diodové a přerušovač pro LED, navíc napájený 6V a ke všemu střídavým napětím přímo z magneta, byl samozřejmě nesehnatelný.
Výsledkem chvilky laborování a zkoušení jest přerušovač, jež obsahuje svůj vlastní stabilizovaný zdroj, samotný přerušovač je tvořen známým "časovačem" 555 a výkonový spínací prvek tvoří MOSFET IRF4905. Ve zdrojové části je použit jednoduchý stabilizátor se zenerkou a tranzistorem, jelikož integrovaný stabilizátor, typicky 7806, by z důvodu příliš nízkého vstupního napětí nemohl spolehlivě pracovat (vstupní napětí u těchto obvodů musí být min. o 3V vyšší, než výstupní).
Přerušovač jest už nějakou dobu v "ostrém provozu" a zatím bez problémů, takže konstrukce zřejmě markantní "mouchy" nemá a proto se o konstrukci podělím, jelikož se Vás jistě najde více, komu by se přerušovač hodil. Šel by pochopitelně použít i na jiný motocykl s 6V magnetem, ale s menšími úpravami (zejména vyšší hodnota odporu Rs) bude samozřejmě použitelný i pro 12V napájení, při stejnosměrném napájení rovněž odpadá usměrňovací část. Koncový MOSFET je také možné napojit "vstupním" vývodem před stabilizátor a potom klidně může spínat i žárovkové blinkry. S těmi je ostatně možné zapojit přerušovač jako "dvouvývodový", který se jednoduše zařadí do přívodu k přepínači blinkrů.
Zde přikládám dokumentaci:
Schéma zapojení:
Nákres DPS (strana spojů):
DPS ze strany součástek (rozmístění součástek):
sestavený obvod s popisem svorek:
Svorkovnice "AC" (černá) jest vstupní a v případě magneta s "plovoucí" cívkou se každý z pólů této svorkovnice napojí na jeden z vývodů cívky magneta, pokud je jeden konec cívky ukostřen, napojí se jeden pól svorkovnice na vývod cívky magneta a druhý se napojí na kostru.
U výstupní svorkovnice (modrá) pól výstupu patří na střední pól přepínače blinkrů, kdežto na druhý pól se napojí záporné póly blinkrů, tento bod může být i ukostřen.
Hotový přerušovač a porovnání velikosti:
Soupis použitých komponent:
položka-----------------počet--typové označení---kód katalogu GM El--------cena
------------------------------------------------------------------------------------------
krabička.----------------1ks----------U-NK1AV---------622-590-----------36.49Kč
výstupní svorkovnice-----1ks--------ARk500/2B---------824-124------------3.61Kč
vstupní svorkovnice------1ks-------ARK210/2EX---------821-083------------3.30Kč
časovač NE555------------1Ks------------NE555---------312-003------------4.40Kč
Zener. dioda-------------1ks----------1N5342B---------222-284------------5.09Kč
výstupní MOSFET tranz.---1ks----------IRF4905---------213-170-----------40.30Kč
tranzistor stabilizátoru-1ks---------BD135-10---------211-001------------4.60Kč
Graetz. můstek-----------1ks--------B380C1500---------227-012------------4.90Kč
elyt. kond. stabil-------1ks-------E100M/16VM---------123-221------------1.00Kč
elyt. kond. zdroje-------2ks-------E1000M/35V---------123-178-----------18.60Kč
elyt. časovače-----------1ks----------E1M/50V---------123-015------------1.00Kč
blokovací. kond.---------2ks-------CF1-100N/J---------121-414------------3.50Kč
odpor stabil.------------1ks-------RR W2 E022---------114-044------------3.00Kč
odpor 10k----------------1ks----------RRU 10K---------119-041------------2.00Kč
odpor 390R---------------1ks---------RRU 390R---------119-213------------2.00Kč
odpor 150k---------------1ks---------RRU 150k---------119-070------------2.00Kč
odpor 330k---------------1ks---------RRU 330k---------119-185------------2.00Kč
-------------------------------------------------------------------------------
odpory pro blinkry 100R--12ks--------RRU 100R---------119-154-----------23.99Kč
-----------------------------------------------------------------------------------
V blinkrech byly v tomto případě použity LED 5YR 5mm , z nabídky GM. El. by šly použít třeba L-HLMP-EJ08
Schéma zapojení blinkru pro 6V:
Pozor! Je třeba mít při natočeném motoru stále zapnutá světla (dle vyhlášky stejně jezdit bez světel nejde), jelikož napětí nezatíženého magneta může vyšplhat i přes 30V, což sice stabilizátor v přerušovači "pobere", ale bude přitom již přetížen odpor Rs a zenerka. Proto je třeba si toto ohlídat a napájecí přívod přerušovače umístit nějak šikovně tak, aby šel v případě potřeby snadno rozpojit, nebo před přerušovač zařadit vhodný obousměrný (střídavý) zkratový omezovač napětí.
Technicky méně zdatným zájemcům mohu klidně přerušovač vyrobit a zaslat.
E: Oprava formátování tabulky součástek.
Naposledy editováno 09.04.2013 19:39:52
1 reakcí na tento příspěvek Tip pro babettáře - přerušovač LED blinkrů 6V AC
Naposledy editováno 09.04.2013 21:27:12
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip pro babettáře - přerušovač LED blinkrů 6V AC
Pochopitelně není problém hodnoty přizpůsobit pro konkrétní mašinu.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
zadřená Babetta 210 ,vybrus vs nový... Babetta 210 | pitbikeros | 4 | Dnes v 12:13 ja1 |
Lakování Babetty 210 Babetta 210 | Mira- | 19 | 23.4.2024 v 21:04 Krautkopf |
nefunkční tachometr babetta 210 Babetta 210, Babetta 225, Babetta 215 | pitbikeros | 4 | 12.4.2024 v 21:25 pitbikeros |
Babeta 210 vyčištění nádrže Babetta 210 | Bluecz98 | 7 | 12.4.2024 v 21:12 pitbikeros |
Babetta vynechava, už nevím co s tím Babetta 210 | Martinkun | 6 | 12.4.2024 v 09:09 JAVR |