globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

12.3.2013 v 11:39 | Nahoru | #1
Ano, při selhání posilovače je opravdu potřeba vyvinout mnohem vyšší tlak na pedál než u koncepčního auta. Když nevezmu v potaz asistenci brzd a EBD systémy, které dělají s brzdnou drahou hodně, jsi schopen i bez posilovače zastavit skoro stejně, jen mnohdy pochybuju, že to ty plastové pedálky co se dnes do aut montují vůbec udrží

PS: Ano, kroutící moment se na hnané nápravě násobí převodovým poměrem. Moment je ale moment, musíš z něj spočítat tažnou sílu... Vzhledem k faktu, že u většiny dnešních klasických aut do 120kw vůz zabrzdí 2x-4x rychleji než zrychlí, je už i vzhledem k předpokladu odporů vzduchu akcelerace hodně v nevýhodě. A když vezmeme v potaz jízdu na nejvyšší tedy nejslabší převodový stupeň, nemá cenu polemizovat nad tím, že by nešlo vůz brzdama udusit....

kdo chce hnidopichovat, můžeme si to spočítat

Slavná poučka "čím silnější motor, tím větší potřebuješ brzdy" nevznikla primárně jen od toho, že bys potřeboval víc brzdit, ale právě i proto, abys dokázal přeprat motor.

K tomu experimentu, rád bych to s mojí károu zkusil ale jak říkám, bohužel mám hloupé auto a to mi plyn př brždění vypíná Posilovač deaktivovat jde, ale tuhle pičovinu vypnout neumím :-/

Naposledy editováno 12.03.2013 11:44:47

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

12.3.2013 v 16:10 | Nahoru | #2
Kamy> Nemohu nez souhlasit s celym prispevkem takrka bez vyhrad. Jenom tech platovych pedalu bych se asi nejak zasadne nebal. Vypadaji docela bytelne a nezda se, ze by se nechaly jenom tak lehce uslapnout.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist