globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

12.3.2013 v 16:10 | Nahoru | #1
Kamy> Nemohu nez souhlasit s celym prispevkem takrka bez vyhrad. Jenom tech platovych pedalu bych se asi nejak zasadne nebal. Vypadaji docela bytelne a nezda se, ze by se nechaly jenom tak lehce uslapnout.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

13.3.2013 v 09:49 | Nahoru | #2
milda_brno> no hele, mě stačí si občas pročíst zkušenosti uživatelů, a občas se najdou modely vozů, kde ti třeba upadne spojkový pedál italská kvalita se nezapře, ikdyž na italy nedám osobně dopustit. Když může v autě selhat plyn a posilovač najednou, proč by k tomu nemohla přijít i vada materiálu brzdy

assassin: No budiž. Ty o koze my o voze.

(budu se odkazovat na dízlový střední nižší vůz o výkonu cca 100kw , reprezentujíc standart dnešní doby (je zde předpoklad větší tažné síly než u benzínu).
Sílu převádím na hmotnost, aby si pod tím laici lépe představili tu tíhu.

A) při jízdě ve vysokých rychlostech vůz táhne jenom silou vůle, jeho tahová schopnost je redukována brzdnými odpory. Síla jakou vůz zrychluje v rychlosti 200kmh je asi 10Kilogramů. Ve 130ti je síla už asi 160kilogramů. V 50ce je to 90kilogramů.
B) brzda tedy musí vynaložit k setrvačným hmotám ještě takovouto sílu navíc. Tedy veškerou energii absorbovat.
C) brzdy mají sílu mnohonásobně větší.
D) účinost brzd se ovlivňuje, ale brzda co není schopna absorbovat dvakrát více energie alespoň po dobu nutnou k jednorázovému zastavení není snad ani pustitelná přes STK.

PS: připadá ti 160kilogramů síly navíc pro brzdu jako zásadní???

Vzhledem k tomu, že auto jako takové vyvíjí v přetížení sílu až několikanásobně vyšší?

Nevím jak tobě, mě vyplývá jediné, že pro brzdy je zásadnější, zda sedí tchýně s děckama a zavazadly v autě, než že když chci zadusit auto, které brzdě klade odpor přesně takový jaký je jeho moment na kole versus odpory. Možná by sis mohl uvědomit, jakou sílu vůbec dokáže vyprodukovat vůz jedoucí 100kmh a kolik energie brzda musí pohltit.... tah motoru je jen malý odpor...

Naposledy editováno 13.03.2013 10:26:43
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist