globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tip na zimu - předehřev motoru.
 
21.12.2012 v 15:31
Zdar draci.

Jak tak vidím, že se tu poslední dobou objevilo několik vláken s užitečnými tipy, triky a postřehy (třeba hlídání žárovek cívkou a jazýčkovým relé) a rovněž je tu i nemálo témat týkajících se automobilů, tak rovněž přispěju trochou zkušeností do mlýna.

Nedávno jsem zde narazil na vlákno , v kterém se řešila nezávislá vytápění, tak jsem si vzpomněl, jak jsem už před léty uvažoval o montáži "bufíku", ale tehdy to ztroskotalo na finančních nákladech a obtížnosti vestavby kvůli nedostatku místa.
Dostal jsem v diskusi tip na elektrický předehřev a po chvílí bádání a porovnánání různých možností a výrobců jsem se rozhodl pro tento. . Oproti ostatním podobným má výhodu v integrovaném čerpadle, takže ohřívá motor rychleji a rovnoměrněji a navíc není problém jej vestavět i tam, kde by konstukce chladicího okruhu neumožnila splnění podmínek pro samotížnou cirkulaci.

Ohřívák jsem vestavěl do Punta 55SX a i když byly trochu problémy a laborování s odvzdušněním (jelikož jednotka je v "úvrati" okruhu radiátoru), nakonec pracuje výborně. Není zapojen přesně tak, jak by měl být dle montážního plánu , ale je vřazen ve vratné větvi od radiátoru, takže nasává glykol z radiátoru a vyhřívaného hrdla sání, ohřívá a žene jej vratnou větví na zpětnou hadici od chladiče a odtud přes čerpadlo do motoru. Motor se tak ohřívá od spodu, ne od hlavy a navíc v tomto případě může být ohřev zapnut i při běžícím motoru, jelikož směry proudění čerpadel souhlasí.

Trocha dokumentace konkrétní vestavby:

komplet dodávka:







ukázka velikosti jednotky:







původní vedení vratné větve:












namontovaný předehřev:







připojovací konektor, vyvedený v horním otvoru nárazníku - v "uklizeném" stavu prakticky není vidět:







vysunutý konektor před sejmutím krytky a připojením kabelu. Krytka je zajištěna proti ztrátě zdvojeným vázacím drátem:








Za (ne)kvalitu fotografií se omlouvám - jsou pořízené jen mobilem. Je ale vidět, že vestavba není obtížná. Jediné, co mě udivilo, jest, že síťový kabel pro připojení je jen necelý metr dlouhý, hodil by se delší. Je tam však běžný přístrojový konektor používaný dnes typicky na PC zdrojích, takže sehnat delší kabel snad nebude problém.

Další informace o výrobku zde. . Nemíním nikomu dělat reklamu, ale musím pět chválu na distributora, jelikož ohřev jsem objednával v neděli odpoledne a necelých 20 minut po odeslání objednávky p. Mudrák zavolal, jednak ohledně ověření platnosti objednávky (chápu, že se najde dost šprýmařů), ale také se hned z vlastní iniciativy vyptal, do čeho to chci namontovat, jestli to zvládnu nebo budu chtít montáž od nich a také ochotně odpověděl na všechny otázky. Také se hned omluvil, že prý náklaďák s poslední zásilkou havaroval a i když výrobce hned vypravil další, zdržení bude zřejmě nevyhnutelné. Ale i tak udělali, co se dalo a ve středu večer zásilku přivezli.
Takže mohu vřele doporučit, jednání opravdu solidní a vstřícné.


Dnes ráno jsem provedl zkoušku na zcela prochladném motoru (okolní teplota -5°C) a hodinu po zapnutí byl motor ohřát cca na 47°C a po další hodině již byl skoro na provozní teplotě (kolem 80°C) , i víko hlavy bylo horké, sání rovněž. Před otevřený termostat se slabě natemperoval i chladič a expanzka, takže nehrozil ani "tepltoní šok" po spuštění motoru.
Vůz sice startuje v pohodě na tři otáčky i v silných mrazech, ale tentokrát chytil na "drc" a i topení hned zpočátku fungovalo obstojně. Takže plná spokojenost.

Takže kdo uvažuje o podobném ohřevu, kor u naftového motoru, rozhodně mohu doporučit právě tento. Nevýhodou je sice závislost na vnějším zdroji 220V~, ale tu přebijí výhody snadné vestavby, možnosti použití i v garáži (nejsou zplodiny hoření) a též není nutné nijak zasahovat do elektrického rozvodu vozu, ani do palivového systému.

Výborně se osvědčí zejména řidičům dodávek, kteří musejí startovat kolem páté hodiny ranní, kdy jsou navíc teploty téměř nejnižší v průběhu dne.

1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.

23.12.2012 v 14:44 | Nahoru | #1

charlie.vtx1800 píše: A pokud někdo jezdí krátkou trasu, na který se motor ani nestihne ohřát a dělá to celou zimu tak je to ještě horší - všechna vlhkost ti zůstane v motorovým oleji atd... Takže nejde jen o nastartování.



Moje řeč... viděl jsem kdysi rozebraný motor Favorit 135, najeto 50000km, ale byl vylágrovaný jako jiný motor stejného typu, který měl najeto 300000km. Ukázalo se, že majitel snad celých těch 50000km najezdil na krátkých, cca dvoukilometrových trasách, tož typický příklad toho, co provoz neprohřátého motoru dovede. A olej to také dokáže dost zdegradovat - vzpomínám, jak se tvoříval především na víku hlavy nahnědlý "šlem". Stačilo ale motor pořádně prohřát delší jízdou, odpařila se voda z oleje a šlemování zmizelo.
Když už se to řeší tak do detailu kvůli šetření motoru, tak už by se musel ohřívat i olej a nejlépe ještě namontovat pomocnou elektrickou zubovku, která by se zapnula pár minut před startem, aby byl celý mazací okruh natlakovaný a ložiska promazaná. Motor se totiž nejvíc oddělává právě při rozběhu a doběhu, kdy není vytvořen film a protikusy ložisek dosedají "kov na kov".

charlie.vtx1800 píše: CB750> Vejtřaska? Že-by zážitek z vojny? Základ bylo dát jí přečíst Rudý právo!





Pokud mi paměť dobře slouží, tak vejtra má na chladicím plášti motoru víko, které jde sundat a místo něj nasadit podobné víko s benzinovou lampou. Válce se tak ohřívaly cca půl hodiny. I v příručkách bývalo jednoznačně uvedeno, že promrzlý a ztuhlý motor se má předem ohřát a pak teprve použít starter. Ale musel u toho dle předpisu být i druhý člověk s funkčním hasičákem.

(reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.

24.12.2012 v 14:26 | Nahoru | #2
J.M.K.> no vidíš ale u další poloviny VT3S bylo tohle zařízení zakázáno používat pač jich pár schořelo
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist