bmw_r1300gs_cartec





Téma: Pneu MGP 16.5" vs 17"
16.10.2012 v 23:00
Středa je sice až zítra,ale co bych neudělal pro svoje kamarády!?
Na fóru jsem nebyl schopen dodat argument, proč mají 16.5" gumy lepší grip, než 17" (na které nyní přecházejí WSBK... asi je třeba je zpomalit vůči MGP).
Má někdo správný přístup třeba k nákresu srovnávajícím oba profily pneu?
Díky za konstruktivní příspěvky.

Pneu MGP 16.5" vs 17"

Skvělá odpověď, děkuji! 16.10.2012 v 23:22 | Nahoru | #1
U 16,5" je vyssi grip v naklonech, vetsi stycna plocha. Kola 17 a 16,5 jsou stejne vysoka => 16,5 je sisatejsi, tutiz lepsi prilnavost v nejvyssich naklonech...

1 reakcí na tento příspěvek Pneu MGP 16.5" vs 17"

Skvělá odpověď, děkuji! 17.10.2012 v 00:46 | Nahoru | #2
Jak to funguje už jsem ti psal v diskusi pod článkem:

biker_xx píše: Gumy, který se používaj na 16,5" ráfku mají stejnej obvod nebo chcete-li průměr, jako na 17", na což je zbytek motorky už od výroby konstruovanej (dýlka kyvky, zdvih vidlí, těžiště ap.) Ten půlpalec navrch, kterej má pak guma na vejšku umožní zavřenější (kulatější) profil gumy, což zvětší styčnou plochu gumy v maximálním náklonu. Respektive tam, kde na 17" v náklonu jedeš už na hraně pneumatiky, 16,5" ještě hranu nemá.


Kreslit se mi to nechce, ale tady máš srovnání pár relevantních rozměrů u Pirelli Diablo:

Pirelli Diablo Superbike 190/65 R420 (16.5"):
ráfek šíře: 6.25"
největší šířka: 194mm
průměr ve středu: 652mm
průměr na hraně profilovýho oblouku: 522mm

Pirelli Diablo Superbike 190/55 R17 (17"):
ráfek šíře: 6.00"
největší šířka: 195mm
průměr ve středu: 652mm
průměr na hraně profilovýho oblouku: 527mm

I bych to nakreslil, ale neznám skutečnej profil, musel bych uvažovat ideální kruh, což nebude. Ale kdyby byl, úhel náklonu k tečně hrany by udělal 68° pro 16,5" a 65° pro 17". Tohle bych ale moc neřešil, profil nebude kruhovej a tečny na hranách budou jiný.

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 06:54 | Nahoru | #3
Biker_xx> dobře ty

2 reakcí na tento příspěvek Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 08:52 | Nahoru | #4
biker_xx: já mám stejný názor, jen bych ho nedokázal prezentovat tak dobře jako ty

jinak vpodstatě to přecházení na 17 palcovky je pro snížení rychlosti v zatáčce

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 09:28 | Nahoru | #5
Ale pokud by někdo místo rozměru 190/55 R17 jel 190/65 R17, tak by měl zase lepší grip, než u 190/65 R420. Nebo se to nesmí?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 09:33 | Nahoru | #6
1100Virago> nechci odpovídat za biker_xx, ale on vzal pro porovnání gumy se stejným obvodem. asi budou i gumy s vyšším profilem, ale to třeba i v 17, tak v 16,5"
otázka je, co se vleze do kyvky, protože to je ten limitní faktor a aby ta guma nerozhodila celou geometrii motorky

Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 09:44 | Nahoru | #7
To all. Díky. Já jsme někde kdysi viděl nákres. Vím, že to tak je a že to funguje. Dokladem jsou obě série MS, které to doposud používaly. Jenom bych rád podal důkaz kardinální v podobě té malůvky. Nechápu, že když je net plný VŠEHO, že tohle na něm nemohu najít. Třeba umíte líp hledat. Já nepochodil. V diskuzi jsem byl ošklivý na VSH (nick) a rád bych mu to vynahradil tím, že mu to podám na zlatém podnose jako revanž za moje argumenty bez podkladů.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 09:45 | Nahoru | #8

Kubát píše: biker_xx: já mám stejný názor, jen bych ho nedokázal prezentovat tak dobře jako ty

jinak vpodstatě to přecházení na 17 palcovky je pro snížení rychlosti v zatáčce


hmm.. no jo,ale v zatáčce WSBK rozhodně nejsou rychlé ani jako Moto2, WSSP ani jako MGP. Tak proč se tímto zpomalují právě WSBK?

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 09:49 | Nahoru | #9
Marex> aby přece popelka nekonkurovala svým nevlastním sestrám (motogp, moto2) tak je potřeba je prostě zpomalit

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

Skvělá odpověď, děkuji! 17.10.2012 v 10:02 | Nahoru | #10

1100Virago píše: Ale pokud by někdo místo rozměru 190/55 R17 jel 190/65 R17, tak by měl zase lepší grip, než u 190/65 R420. Nebo se to nesmí?



Podobně to řeší Pirelli Diablo SC. Místo 180/55 17" dělají 180/60 17" Je to ještě větší "střecha" než 190/55 17" (Dunlop D211GP a D212GP)
Ale toto jsou pneu pro okruhové šestky (Stock a SSP)

Ovšem Moto2 má dokonce zadní pneu 195/75! To musí být super

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 10:16 | Nahoru | #11
DavidH> jak pro koho Davide

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 10:24 | Nahoru | #12
Dan675>
Ty bys nadělal technikům z Pirelli bordel v hlavě

4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 10:33 | Nahoru | #13
Kubát: Já vycházel z původního dotazu "Na fóru jsem nebyl schopen dodat argument, proč mají 16.5" gumy lepší grip, než 17"". Ano, při stejném obvodu bude mít 16,5" lepší grip, ale to se dá kompenzovat ještě větším obvodem sedmnáctky a výhoda rozměru 16,5 je pryč. Navíc by se pneu s delším obvodem měla teoreticky méně opotřebovávat. Změna převodového poměru, která tím nastane, se dá zase vykompenzovat na poměru pastorek/rozeta.
Podle mě bude hrát roli spíše neodpružená a setrvačná hmota, která bude u sedmnáctipalců vyšší. Samozřejmě, geometrie a kyvka budou taky limitovat. Může se v SBK používat kyvka, která není sériová?

Naposledy editováno 17.10.2012 10:35:24

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 10:40 | Nahoru | #14
1100Virago> to je úplně hypotetická debata
když to nějakým příkladem znázorním, tak třeba mně na RSV se vleze max velikost pneu 190/55-17, když dám ale 190/65-R420 tak se tam vleze, využiju ten daný prostor a ta guma bude mít větší plochu
jestli argumentuješ-ještě větším obvodem 17, tak se to může jako ve válce přebít ještě větším obvodem 16,5". tady je ale prostě konstrukcí vidle asi daný nějaký max obvod, který se tam vleze a tím, že je ten ráfek menší, tak té gumy je prostě větší plocha
a naopak při stejném obvodu si dovolím tvrdit, že 17 guma má míň materiálu než 16,5

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:00 | Nahoru | #15
1100Virago>
Pirelli Diablo Superbike 190/65 R420 (16.5"):
6.6kg

Pirelli Diablo Superbike 190/55 R17 (17"):
6.2kg

a jen pro zajímavost:
Pirelli Diablo Superbike 200/60 R17 (17")
7.5kg

Naposledy editováno 17.10.2012 11:03:15

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:25 | Nahoru | #16
Kubát, Biker_xx: Ano, při stejném obvodu má pneu pro větší ráfek méně materiálu a tím nižší hmotnost. Ale když se počítá celé kolo? O kolik se zvýší hmotnost ráfku?

Jinak - nejsme ve sporu, snažím se jen logicky odvodit, jaký má význam tlačit SBK do sedmnáctek kol a proč je to má zpomalit.

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:29 | Nahoru | #17
DavidH> To možná u Moto 2 vysvětluje tu rychlost v zatáčkách.

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:33 | Nahoru | #18

1100Virago píše: Kubát: Já vycházel z původního dotazu "Na fóru jsem nebyl schopen dodat argument, proč mají 16.5" gumy lepší grip, než 17"". Ano, při stejném obvodu bude mít 16,5" lepší grip, ale to se dá kompenzovat ještě větším obvodem sedmnáctky a výhoda rozměru 16,5 je pryč. Navíc by se pneu s delším obvodem měla teoreticky méně opotřebovávat. Změna převodového poměru, která tím nastane, se dá zase vykompenzovat na poměru pastorek/rozeta.
Podle mě bude hrát roli spíše neodpružená a setrvačná hmota, která bude u sedmnáctipalců vyšší. Samozřejmě, geometrie a kyvka budou taky limitovat. Může se v SBK používat kyvka, která není sériová?


Kyvka by měla být sériová. Je to asi na zpětné vazbě při kontrole techniky. Takže co není zakázáno, může se použít a pokud je to zakázáno a nikdo to nekontroluje, platí to stejné. Pirelli ale nebude vyrábět různé rozměry podle toho, kdo má víc místa na kyvce, aby nakonec ještě nehrozilo, že dostane flastr, když jsou ty pneu tak jednotné a losované.

Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:34 | Nahoru | #19
Já osobně si nemyslim, že by zavedením 17" ráfků šlo primárně o zpomalení. Myslim, že se tenhle požadavek objevil v souvislosti se snahou mít ze SBK zase motorky podobný těm z krámu a zároveň věci zase trochu zlevnit. Přecejen 16,5" pneu je trochu atyp. Na druhou stranu, stejně nepojedou SC2ky z krámu, zrovnatak jako STK1000 jezděj pneu, který si nekoupíš, dokud nejsi stálym účastníkem MS STK1000. Ale třeba budou stejný gumy pro SBK a STK1000, což může zásobování pneu trochu zjednodušit.

Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:39 | Nahoru | #20
Virago: skoro bych rekl ze pneumatika ma vyssi hmotnost nez rafek...pomerem....mysleno ze na moment setrvacnosti je lepsi nizsi profil pneu -min gumy. Ty zavodni pneu aby drzely tvar jsou hodne vyztuzeny a ten ocelovej pletenec vyjde hur nez dva lemy na krajich rafku... Kdybych nebyl linej moh bych to namodelovat a nechat spocitat softwaru... Takhle musi stacit kvalifikovany odhad

1 reakcí na tento příspěvek Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:42 | Nahoru | #21
Rekl bych ze jak pise bikerxx... Snaha vic si priblizit serii a zavodni stroj = zlevnit, ono zavodaky pojedou porad rozdilny dily ala kyvky, kola atd, ale muzou mit vic spolecnejch dilu, nebo treba formy ve kterejch se bude odlejvat jinej material....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 11:49 | Nahoru | #22

assassin píše: Rekl bych ze jak pise bikerxx... Snaha vic si priblizit serii a zavodni stroj = zlevnit, ono zavodaky pojedou porad rozdilny dily ala kyvky, kola atd, ale muzou mit vic spolecnejch dilu, nebo treba formy ve kterejch se bude odlejvat jinej material....


No jo,ale tyhle gumy 16.5" přece normálně můžeš koupit a jezdit. Nic nesériového na jejich rozměru není, ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 12:40 | Nahoru | #23

1100Virago píše: ... Může se v SBK používat kyvka, která není sériová?


Kyvka se domnívám daná není, teda ve WSBK. V letních motohouslích porvnával Carlos stockový a sbk S1000RR a na těch fotkách je vidět právě rozdílná kyvka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 12:46 | Nahoru | #24
Ještě by mě zajímalo, jak by se řešila situace, kdyby si nějaká fabrika homologovala sérii s koly 16,5". Jestli by ji pak pomocí pravidel nutili do nesériových sedmnáctek

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 13:39 | Nahoru | #25
1100Virago> Desmosedici má 16,5.

Edit: oprava má 16

Naposledy editováno 17.10.2012 21:16:53

Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 15:21 | Nahoru | #26
Ono to taky berte ne jen z pohledu reglementu, ale i fabrik. SBK má pro fabriky tu úlohu, že to jsou motorky "z krámu" (víme, jak to je, ale vypadaj stejně a jmenujou se stejně). Prostě tyhle závody maj podpořit prodej konkrétních modelů (mimo celkovou image značky). Z nich většina jezdí na silnici, ne na okruhu. A standard je 17" a existuje na ně nepřeberná škála obutí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 16:21 | Nahoru | #27

Marex píše: No jo,ale tyhle gumy 16.5" přece normálně můžeš koupit a jezdit. Nic nesériového na jejich rozměru není, ne?



Co ja vim tak neexistuje takova vzorkova-homologovana guma, tzn jdou koupit jen slicky a zas ne az tak bezne....

(reakce na) Pneu MGP 16.5" vs 17"

17.10.2012 v 20:38 | Nahoru | #28

assassin píše: Co ja vim tak neexistuje takova vzorkova-homologovana guma, tzn jdou koupit jen slicky a zas ne az tak bezne....


Na silnici s tím nesmím, jasné. Jsou to okruhovky. U technické bych asi pěkně vyhořel.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist