V diskuzi na jednom zahraničním webu mě zaujal obrázek naší ČZ. Byla to diskuze o projektech dvouválců v motokrosu. Také se tam zmiňují o krásném modelu dvouválce ČZ. Nevíte náhodou někdo o tom více???
Tyto snahy ukončil zákaz FIM.
Protože tento směr vývoje byl v tu dobu reálný, tak vznikaly podobné projekty v různých továrnách. Pokud si uvědomíme jak bylo těžké u nás za komunistů něco vyvinout a dotáhnout do ko zdařilého konce, tak se zdráhám uvěřit, že projekt ČZ byl projekt továrny ve Strakonicích. Jestli to nebyla stavba nějakého šikovného nadšence.
Gilera 2x 125cm
Honda
Benelli
vývoj ing Františka Krňávka na podvozku ČZ
Naposledy editováno 28.01.2012 11:31:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
AKRO píše: [quote=bathed]Tady nejde o výkon. Jde v prvé řadě o linearitu průběhu. A v téhle disiplíně je výhoda dvouválce jasná.....[/quote
To by ovšem musely dvouválce dokázat! Myslím, že se jim to ještě hodně dlouho nepodaří!
... viz výše....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: enduro se dneska jezdí jako motocross furt full gas polety ve vzduchu a na nějakou trialovou techniku se už moc nehraje takže výhody dvouválce zcela zanikají ve spoustě nevýhod
... ale tohle je hodně zjednodušující tvrzení :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
2 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
3 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: AKRO> Bartolini byl mistr světa na 4kilu yamaze přechod k objemu 450 byl postupný a souvisel s celkovou změnou tříd v motokrosu k mému smutku omezování třídy 500+
Bartolini vyhrál na Yamaze 426 ccm! Ověř si to, je to pravda!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: AKRO> Bartolini byl mistr světa na 4kilu yamaze přechod k objemu 450 byl postupný a souvisel s celkovou změnou tříd v motokrosu k mému smutku omezování třídy 500+
Dlužno ještě podotknout, že ty "malé" vysokoobrátkové čtyřtakty nejdřív jezdily v pětistovkách. První byla samozřejmě Yamaha YZF400 a šokující na ní byly právě ty otáčky. Když jsem to poprvé viděl v Jiníně (97?) bylo to jak z jiné planety. Tvrdilo se že ty tovární prototypy motaly 13t. ot/min. Kromě Bartoliniho ji jel ještě Johanson. Ale v té době už stejně dominovaly v pětistovkách 4takty: hlavně Joel Smets na Husabergu nebo JoMartens na Husquarně. Na co se dost zapomíná je fakt, že v té půlce devadesátých let odjel na Vertemati (tehdy překopaný HSB) jednu sezónu i Jaryn Katriňák. Moc se mu to ale nelíbilo a vrátil se pak zpátky do endura.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: AKRO> počkej v 98 byla 400ka 426 byla později né
Jo čtyřstovky jezdily původně, ale titul neudělaly i když k tomu byly blízko! Až Bartolini ten titul vyhrál na 426 ccm.
bathed píše: Dlužno ještě podotknout, že ty "malé" vysokoobrátkové čtyřtakty nejdřív jezdily v pětistovkách. První byla samozřejmě Yamaha YZF400 a šokující na ní byly právě ty otáčky. Když jsem to poprvé viděl v Jiníně (97?) bylo to jak z jiné planety. Tvrdilo se že ty tovární prototypy motaly 13t. ot/min. Kromě Bartoliniho ji jel ještě Johanson. Ale v té době už stejně dominovaly v pětistovkách 4takty: hlavně Joel Smets na Husabergu nebo JoMartens na Husquarně. Na co se dost zapomíná je fakt, že v té půlce devadesátých let odjel na Vertemati (tehdy překopaný HSB) jednu sezónu i Jaryn Katriňák. Moc se mu to ale nelíbilo a vrátil se pak zpátky do endura.
Přesně tak!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: AKRO> je to tak v 98 né až o rok později no holt už je to nějakej pátek
Letí to! Ty čtyřstovky, ale byla stejně bomba, škoda, že nepřišly o pár let dříve! Dnes už je doba, kdyby klidně mohli zase zavést 400 ccm místo 450tek a a čtyřipade a výš nechat jako nejvyšší třídu! Aspoň by ten rozdíl mezi dvěstěpadesátkou čtyřstovkou a pětistovkou + něco navíc, byl menší!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
Sukin píše: Ty jsi odborník....
Víceválec, nemá nižší hmotu, ale kratší zdvih, tudíž nižší pístovou rychlost, při shodných otáčkách....
Jsem rád, že je tady někdo kdo ví co to je střední pístová rychlost. Raději jsem tento termín nepoužil, protože jsem si myslel, že nikdo nebude vědět o co se jedná. Proto jsem to vysvětloval jako mechanickou účinnost.
Jinak ke dvouválcům ČZ a dalším motorkám které jsem zveřejnil:
Je nutné je brát v souvislosti s dobou ve které vznikly.!!! Např ČZ postavila motorku v začátcích třídy 125cm v motorkrosu. Tehdy byl požadavek na maximální výkon a výkon odspodu nebyl důležitý. Sám jsem měl možnost v těchto dobách jet na dvouválci 2T v terénu. Bylo to peklo. Z vinklu trvalo než se motor roztočil, ale pak to bylo peklo Pamatuji se na motory Wartburg v bugnách, nebo v teréní sajdě a Wartburg byl hodný motor Když to z 3 válce předělali na 4 válec v buginách tak to byla pila. Kamarád to měl. Čtvrtá válec přivařil a klika se dolisovala na 4 válec. Dnes je technika o sousty světelných let někde jinde. Pamatuji jak jsme hleděly na japonské motory s membránovým sáním. U nás se někteří pokoušeli nahradit pogumované ocelové jazýčky pertinaxem Franta Krňávek si předělal svého Wartbuga na membránové sání. Ano to byl ten co vymyslel vzduchvé pérování na ČZ.
Proto si myslím, že se zbytečně hádáte kolem dvouválce Aprilia! Pamatuji si dobu kdy u nás začínala třída 125cm v motorkrosu. Protože byl nedostatek motorů, předělávalu se motory ČZ 250cm. To byla technická hrůza
nebo někteří v začátcích závodili na seriových JAWA 90cm CROSS ale převrtávali motory na větší obsah. Stejně to nejelo. Motorka která se mě líbila byl vodník 125cm když jsem ji viděl na mistráku v Myjavě. Jel ji Jirka CHuravý a on jezdil moc pěkně a čistě. To byl super jezdec V tu dobu se hodně ladilo a vyrábělo doma. Takový Franta Jirka to uměl naladit. Dnes není požadavek v terénu na max výkon ale na jízdní vlastnosti. Proto dnes nejsou požadavky na více válcový motor do terénu. Pokud jde o rozdíl v terénu mezi jednoválcem a dvouválcem, tak mám takový příklad z terénu. V dobách kdy se závodilo na péráku a kývačce Jawa 350. To byl dvouválec. Jezdci měli měli v blátě a měkkém terénu velké problémy s prokuzem kola proti jednoválcům 250cm. Protože nešlo postavit nový motor, řešilo se to tak, že se přelisovala klikovka tak, aby oba písty šli současně do hroní úvrati a do dolní úvrati. Byl to takový falešný jednoválec a jmenovalo se to tuším Jawa Boldor.
Motoru výkon zůstal, ale motorka tolik nehrabala. Nevýhodou byly problémy s vibracemi.
Zajímavé, že jsem o tom dvouválci 125cm ČZ neslyšel a to pamatuji fakt hodně.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: AKRO> to byla ale 2takty měli taky svoje kouzlo a vidět to dneska závodit všechno dohromady 300kila fungujou krásně a MX by bylo zajímavější takhle jsou ty motorky všechny jako přes kopírák klidně bych nechal limit 450 a ať si jede každej na čem chce bohužel japonska 4taktí loby je mocná
Já mám dvoutakty rád a i přes snahy fabrik je větším objemem čtyřtaktů vytlačit ze závodů, stále jezdí a vyvíjejí se a také se prosazují hlavně v Enduru. Já bych byl pro třídy 150 2T/250 4T 250 2T/400 4T a absolutní nad 250 2T/ nad 400 2T. 125ka na 4T 250 nemá, ale 150ka by asi byla vyrovnaná, a 250ka 2T by byla vyrovnaná se 400 4T.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
AKRO píše: IvoTregr> Vše co tady píšeš je pravda, až na ten Boldor! To byly upravené cestovní JAWY na vytrvalostní 24 hodinovku ve Francii na okruhu Linas Monthéry nazvaný Bol ď Or, je to asi 50 km od Paříže. Podle něho ty vytrvalostní motorky nazvali! Jinak ten falešný dvouválec měl hodně tvrdý chod, ale záběrové vlastnosti jednoválce při výkonu třistapadesátky a to v těch padesátých letech bylo při malých výkonech motorek asi nejdůležitější!
No já vím že je to podle vytrvalců a nevím zda to byl ofic název, ale vím že chlapi těm falešným jednoválců říkali Boldor či Bol ď Or,(nechtělo se mě hledat jak se to správně píše protože to není nejdůležitější)Asi tomu tak říkali hovorově jako jednomu modelu Jawa se říkalo banán (měl páteřový rám.)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
AKRO píše: Jak by to asi tenkrát jelo v silniční motorce?
Jak by asi jel tento motor? a kdyby se dodělal na tříválec?? zde
laďa prášil píše: Jak by asi jel tento motor? a kdyby se dodělal na tříválec?? zde
Pěkné motokárové motory, ale to je současnost! Tady dost nechápu, že má 250ka 15 000 ot a 125ka jen 14 000 ot? Nemá to být obráceně?
Naposledy editováno 26.01.2012 23:22:52
laďa prášil píše: Jak by asi jel tento motor? a kdyby se dodělal na tříválec?? zde
no jako čtyřválec 500cm to by musela být raketa ale ne každému do rukou. To by muselo dostat dobrého krotitele
něco jako toto:
Naposledy editováno 26.01.2012 23:28:26