globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Brždění-používání zadní vs přední
 
4.6.2011 v 20:20
Ahoj bikeři
Chtěl bych se zeptat jak používáte brzdy?
Bavil jsem se s kámošem a on řiká že jsem blázen když používám přednostně přední brzdu(zadní jen nouzově(.
Jak je používáte vy?

ENejde vo to že bych neuměl brzdit, jde vo to jaký zvyk máte vy, to je nenormální chtěl jsem slyšet pouze zvyky(zkušenosti) a plno lidí mě tu pomluvá že nevim jak brzdit,zamyslete se nad sebou s tím pomlouváním!!


Naposledy editováno 11.06.2011 08:47:03
Anketa: Používám:
obě současně
41%
263
zadní
2%
10
přední
56%
365
Nebrzdím-já jsem blesk!
1%
9

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 01:13 | Nahoru | #301
Dawe02> Přít se rohhodně nechci, zdroj byla nějaká německá učebnice motoškoly (ne dokonalá jízda) a upřímně už si to moc přesně nepamatuju, celý příspěvek jsem vystřelil dost neuváženě ale mazat to nebudu. O fyzice toho víš zcela zřejmě daleko víc než my všichni ostatní.

Pokud víš kde ten graf adhezních sil v závislosti a míře prokluzu najít sem s ním, rád bych se na to ještě podíval. Jako že jsem slyšel že prý 100% skluz při brzdění = zrychlení!?? To se mi nezdá...

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 01:22 | Nahoru | #302
Maty_Kolin> zeditoval jsem predchozi prispevek o jiny obrazek, ten puvodni z jednoho dobreho clanku nejde.
Princip je jednoduchy, sleduj cernou caru coz je kluzna krivka v podelnem smeru. Zacinas brzdit, potrebujes tecnou silu tak ji mas, protoze ale vznika tak vznika i skluz. Pneu se mirne smyka namisto odvalovani. Vice brzdeni znamena vice potrebne tecne sily a vetsi skluz. Takto to jde vicemene linearne az do doby nez zasaturuje tecna sila, adheze uz neni takova jaka je potreba pro pokracovani trendu a vic ji uz nebude, nahle se tedy rapidne zvedne skluz, zvedne se teplota ve styku a take se zborti 'mikrozamky' tvorici geometrickou vazbu mezi pneu a podkladem...proto nahle klesne koeficient treni (staticky jde na dynamicky). Na grafu vse za spickou dale, cili zdanlive velka cast grafu ktera vsak v praxi nastava velmi nahle a rychle jde do 100% skluzu. Tam tedy rozhodne nemame podminky pro nejlepsi brzdeni jak bylo psano ve 'faktech' na minule strane..

Edit: vse se zde tyka jen poznamky o treni, nikoliv celkove dynamiky motorky, to bychom museli zahrnout navic i mirne zvysovani f pri zvysovani normalne sily.

Naposledy editováno 17.06.2011 01:36:24

1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 01:57 | Nahoru | #303
Dawe02> dík za vysvětlení, ale po pár pivech se v těch pojmech a barevných čarách trochu ztrácím co je ta zelená a červená křivka? Červená bude skluz v náklonu, a ta zelená?

Selským rozumem tomu rozumím tak, že max. přenášená síla je na té špičce křivky, tzn na hranici adheze "než se to utrhne", ale i zablokované kolo brzdí furt víc než vůbec nebrzděné. Je to tak?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 02:10 | Nahoru | #304
Maty_Kolin> rozumis tomu zcela dobre, konkretne pro tento pripad bylo to maximum prislusejici ~10% skluzu. Ale je to funkce a relace skoro 50 parametru, pokud ho chces vyjadrit pro dany pripad.
Zelena je tzv. aligning moment coz je silove pusobeni zpusobujici samo-rovnani volantu (obrazek pochazi z modelu automobilove pneu) pri brzdeni s natocenymi koly.

Naposledy editováno 17.06.2011 02:17:53

Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 08:16 | Nahoru | #305
ještě přidám další pohled, včera jsem najel na gpz500 asi 250 km a pokud jsem nepotřeboval prudce brzdit používal jsem zadní, bylo to pohodovější co se týče chování motorky a ovládání řídítek

Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 08:26 | Nahoru | #306
na zpomalení rozhodně přední a docela se divím, kolik toho přední pneumatika ustojí, třeba i v náklonu. Zadní brzdou si vlastně pomáhám k náklonu před zatáčkou, ale je to jenom krátký moment, než začínám akcelerovat. Nemám žádný žihadlo (kawa ZR7) a tak při výjezdu ze zatáčky mohu bezestrachu akcelerovat.
Bohužel ale mám reflex z auta že při stresově náhlé potřebě brždění reaguji pravou nohou, což sice velice rychle zablokuje zadní kolo, ale pouze to dokládá, že brzdný efekt zablokovaného kola je mizivý, motorku a rovnováhu jenom rozhodí.
Tedy. přední více udělá práce, zadní používám jenom když jedu a lížu zmrlinu....

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 08:33 | Nahoru | #307
Dawe02> jeste volant do toho tahej No kazdopadne si stojim za tim, ze bezny jezdec na bezne silnici by mel pouzivat obe brzdy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 09:39 | Nahoru | #308

vsh píše: cau, pridam svuj nazor na brzdeni, at je z ceho vybirat.

popisovat budu system brzdeni na motocyklu typu sport/naked a jemu podobnemu (rozlozenim vahy, kvalitou brzd) na dobrem povrchu.

1) nejspis nepanuje pochybnost o tom, ze predni brzda je ucinnejsi, nez zadni.
Z toho plyne, ze je ukolem pilota maximalne vyuzit potencial predni brzdy.
Kdy je vyuzit maximalne potencial predni brzdy a brzdi se naplno? Ve chvili, kdy zadni kolo temer ztraci kontakt s povrchem (nebo uz ztratilo, zde ale hrozi to, ze pilot neudrzi stopu)
co se stane, kdyz pouzijeme zadni brzdu ve chvili, kdy zadni kolo nema temer zadnou adhezi? Blokace kola, smyk a pravdepodobne ztrata stopy, ztrata koncentrace, nizsi intenzita brzdeni=jeho nizsi ucinnost.

2) brzdeni neni jen o technickem vybaveni,ale take o cloveku. V krizove situaci, kdy je treba maximalne brzdit, musi pilot ovladat velice citlive predni brzdu na hranici ztraty adheze nebo stoppie. A ted si predstavme, ze v teto krizove situaci, kdy plno z nas ma problem s efektivnim ovladanim predni brzdy relativne velice citlivou rukou jeste clovek zapoji zadni brzdu. Tu vec, kterou ovladame nohou. Nohou, ktera je relativne necitliva bez zpetne vazby a je obuta v pevne motorkarske bote s tlustou podrazkou dale snizujici citlivost a zpetnou vazbu. A toto provedeme ve chvili, kdy potrebujeme maximalne brzdit a jde o doslova detaily. Ve chvili, kdy je diky intenzivnimu brzdeni predni brzdou zadni kolo odlehcene. Blokace kola s jejimy negativnimy dusledky je doslova nasnade.

Z meho pohledu predni brzda je jasnou volbou a trenuji jeji efektivni pouziti, protoze verim tomu, ze ve chvili, kdy budu opravdu potrebovat natvrdo brzdit, me zachrani citliva ruka ovladajici predni brzdu na hranici jejiho limitu spise, nez neefektivni zadni brzda rizena necitlivou nohou.

Jeden zdejsi diskuter zde kdysi napsal, ze se bavil s mnoha zavodniky na tema zadni brzdy. Pry ji hodne z nich pouziva. Ale nikdo k brzdeni...

A to prosim na okruhu v "laboratornich" podminkach, plne koncentraci na jizdu. Co teprve na silnici ve stresu pri necekane udalosti takova necitliva noha na zadni brzde muze provest...



Napadlo me strucnejsi a polopatictejsi vysvetleni toho, co sem napsal

Pokud je na zadnim kole dostatek adheze na to, aby se s nim dalo brzdit, znamena to, ze malo intenzivne brzdim predni.
Je tedy ucinnejsi zintenzivnit brzdeni predni brzdou, nez zacit brzdit zadni.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 09:52 | Nahoru | #309

vsh píše: Napadlo me strucnejsi a polopatictejsi vysvetleni toho, co sem napsal

Pokud je na zadnim kole dostatek adheze na to, aby se s nim dalo brzdit, znamena to, ze malo intenzivne brzdim predni.
Je tedy ucinnejsi zintenzivnit brzdeni predni brzdou, nez zacit brzdit zadni.

to co pises muze, ale take nemusi byt pravda

Naposledy editováno 19.06.2011 00:44:27

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 10:02 | Nahoru | #310

Maty_Kolin píše: to co pises muze ale take nemusi byt pravda



souhlasím, jak na gpz, tak na vtr už se mi zablokoval předek a zadní bylo na zemi. Dost možná to bylo mimo geometrie a vidlic špatným bržděním, ale tak jako tak zadní k ničemu v tu chvíli nebyla.

Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 10:37 | Nahoru | #311
Já mám postup na brždění jednoduchej. Před zatáčkou plná přední - stále držet, sešlapat o dva, tři kvalty dolů, spojka lehce do záběru, lehce přišlápnout zadní, naklonit a zlehka prošlápnout vnitřní stupačku, jak prosté

1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 10:51 | Nahoru | #312
Dawe02:
Snažím se vyložit problém srozumitelně i pro náctiletého kluka který záčíná. Proto musím nutně zjednodušovat a pojmům jako vektorový součet, moment síly, setrvačnosti, Coriolisova síla a podobně se musím vyhýbat. ( K odbornému výkladu to ale patří, sem ale NE)
To co jsem psal je maximálně zobecněno -Brzdíme oběma .
To co popisujete Vy, jsou konkrétní stavy. Nejsme v rozporu.

Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 10:55 | Nahoru | #313
Moc řešíte ... Podle toho jak silně potřebuji přibrzdit, podle toho použiji brzdu. Nebo obě najednou.

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

17.6.2011 v 11:06 | Nahoru | #314
mihla> Nezlob se, ale vyvracel jsem pouze nesmyslna 'fakta' predkladana jako univerzalni pravda. Nelibil se mi ten prispevek a stale nelibi. O vektoru ani Coriolisove sile, momentu setrvacnosti (m.j. terminy fyziky stredni skoly) ode me zde nepadlo ani slovo.

1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 01:03 | Nahoru | #315
Já brzdím většinou hlavně zadní, ptže se u toho dá zároveň podřazovat ale když jde vážně do "tuhýho", musís se zakousnout i předek :D

1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 01:35 | Nahoru | #316
Obě dle okolností, povrchu a podmínek vůbec (i motky) ale hlavně mozkem. Pokud ten nemáš je to fuk. Napsat, že jen jednou je naprostá chujovina a je uplně jedno o jakou jde.

Zadek mi toho moc neubrzdi, ale i tam je na stejnem povrchu uplne jine chovani treba jen podle toho koho mebo co vezu - jednoduche počty , změna těžiště...

Předek na velmi kluzkem povrchu ? Čistý pád - stačí pitomá mokrá tráva. Takže tabulkový debaty jsou k ničemu - neznámých je příliš mnoho a pokud to hodlá někdo rozseknout, musel by dát konkrétní dotazy ke konkrétním situacím - jinak je to celé o ničem.

Takže já? Já brzdím především hlavou.

Naposledy editováno 18.06.2011 01:38:42

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 18:17 | Nahoru | #317

FishX3 píše: Takže já? Já brzdím především hlavou.

tak nějak...jinak já osobně v zádu s bubnem brzdim spíš předkem a bubínkem jen přibržďuju..ale kdybych najel do zatáčky kde je štěrk a brzdil bych předkem....takže přesně..hlavou a záleží na situaci...

3 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 19:42 | Nahoru | #318
Hodně dlouho jsem taky pořádně nevěděla kdy kterou brzdou brzdit,každý mi radil něco jiného..po absolvování motoškoly v Brně a teorii o brždění s Pepou Sršněm a Karlem Abrahámem už vím,že zadní brzdu používat jedině když jedeš rovně třeba ve městě na silnici protože prý motorku rovná.Takže používat minimálně a tudíž brzdit hlavně přední brzdou. Do té doby jsem používala stejně hlavně přední brzdu,ale ted bezpečně vím,kdy zadní nepoužívat a kdy ano

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 20:04 | Nahoru | #319

Mazlík11 píše: ... že zadní brzdu používat jedině když jedeš rovně třeba ve městě na silnici protože prý motorku rovná.



Někomu motorku rovná, někomu ne



Naposledy editováno 18.06.2011 20:06:26

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 20:05 | Nahoru | #320

Pipa31 píše: Já brzdím většinou hlavně zadní, ptže se u toho dá zároveň podřazovat



To jde snad u brzdění přední taky, ne?

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 20:18 | Nahoru | #321
Maty_Kolin> Tvl sem se málem posral smíchy (video jak napálil do zdi)

Naposledy editováno 18.06.2011 20:33:40

1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 21:03 | Nahoru | #322
Na mojí motorce je drtivá většina váhy na zadním širokém kole. Proto brždění zadní brzdou má svůj význam.

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

18.6.2011 v 23:48 | Nahoru | #323

Mazlík11 píše: Hodně dlouho jsem taky pořádně nevěděla kdy kterou brzdou brzdit,každý mi radil něco jiného..po absolvování motoškoly v Brně a teorii o brždění s Pepou Sršněm a Karlem Abrahámem už vím,že zadní brzdu používat jedině když jedeš rovně třeba ve městě na silnici protože prý motorku rovná.Takže používat minimálně a tudíž brzdit hlavně přední brzdou. Do té doby jsem používala stejně hlavně přední brzdu,ale ted bezpečně vím,kdy zadní nepoužívat a kdy ano





... ma pravdu, predsedo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

19.6.2011 v 01:15 | Nahoru | #324

Čoproň píše: Na mojí motorce je drtivá většina váhy na zadním širokém kole. Proto brždění zadní brzdou má svůj význam.


Neříkám že ne! Rozhodně jsem pro používání zadní brzdy. Ovšem šířka pneu nemusí být žádná výhra
Obecně hodně záleží na tom jakou silou jsi schopen danou plochu pneu zatížit a co jsi schopen z té pryže vyždímat... Ale do teoretických fyzikálních rozborů se teď pouštět nehodlám, možná mě doplní Dawe02

Brždění-používání zadní vs přední

19.6.2011 v 21:31 | Nahoru | #325
brzdím prevazne predkem zadkem jen dobrzduju. Zadkem uz sem taky jednou brzdil ale kalhoty to nevydrzeli

(reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

19.6.2011 v 21:46 | Nahoru | #326

Maty_Kolin píše: Neříkám že ne! Rozhodně jsem pro používání zadní brzdy. Ovšem šířka pneu nemusí být žádná výhra
Obecně hodně záleží na tom jakou silou jsi schopen danou plochu pneu zatížit a co jsi schopen z té pryže vyždímat... Ale do teoretických fyzikálních rozborů se teď pouštět nehodlám, možná mě doplní Dawe02


Nehodlám předkládat nějaké grafy. To jen tak selským rozumem. Když mám na zadní pneu, naloženej bagáží a s baťůžkem možná 75% váhy a kolo je asi 2,5x širší než přední. Těžiště je taky hodně nízko a tak se tolik váhy dopředu při brzdění nepřesouvá.
Ono u sportovních motorek je to úplně jinak. Tam se při intenzivním brzdění zadní kolo úplně nadzvedává. Brzdit kolo, které je několik cm nad asfaltem pak asi nemá opravdu smysl.

Brždění-používání zadní vs přední

19.6.2011 v 22:20 | Nahoru | #327
ale o no je to o tom zatizeni zadniho kola,ale na silnicni masine kdyz jedes sam ,tak to lip ubrzdis na predek,zadek je dost lechkej a kdyz na to vic slapnes tak to utrhnes,to je zase o citovce to neurvat ale na predku ty dva kotouce brzdej sakra dobre

1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední

19.6.2011 v 23:09 | Nahoru | #328
to je mazec dawe to bere z pozice rossiho a fyziky a ostatní z pozice židle u pc a nejlepší je: "Na mojí motorce je drtivá většina váhy na zadním širokém kole. Proto brždění zadní brzdou má svůj význam."

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

20.6.2011 v 09:36 | Nahoru | #329

Dolík.... píše: "Na mojí motorce je drtivá většina váhy na zadním širokém kole. Proto brždění zadní brzdou má svůj význam."



Co je na tom špatně?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední

20.6.2011 v 10:01 | Nahoru | #330
Stev> toš při brzdění je skoro všecka váha na předním kole, ať je motorka dlouhá, nízká, široká, je to fuck. navíc by to někdy chtělo zkusit, na kolika metrech se zabrzdí jen zadní a na kolika jen přední ze stejné rychlosti. a jak se tu píše často, výrobce taky není debil, aby dal na špatné kolo lepší brzdy, než na to to "správné"
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist