přemýšlím že si na jaro pořídím nějaké horské kolo, ale rozumim tomu jak koza petrželi, tak bych byl rád kdyby mi někdo poradil. chci to na každodenní dojíždění do práce (cca 5 km) a víkendový ježdění po lese a místních cyklostezkách. nejsem náročnej, takže mi stačí něco kolem 10 tkč (max 12 tkč), víc se mi investovat nechce, protože to stejně nevyužiju. klidně to může být doprodej starších ročníků, ale podmínka je že chci nový, žádný z druhý ruky. v okolí mělníku, litoměřic, roudnice popř prahy bych se na to jel osobně mrknout, kdyby někdo věděl kde se dá dobře pořídit... díky za info
Krejza píše: nemako> Začínám si karbon považovat. Od ocelového favorita, přes hlínu z USA až po "italskej" karbon. A karbon je super. Hlavně vydrží kroucení i v trenažéru (pravda, více než 1100w jsem tam nedal, netuším, zda by dal 16, 17 set) a je pohodlný. I přes nutnou opravu jedné vzpěry zadní stavby. Prodejce klamal a já si toho nevšiml.
ten rozdíl v materiálu je tak velkej,že můžu jet s o generaci mladšíma skoro opravdovýma cyklistama a nezdržuju. když jedu sám,dám 30 a jedu v pohodě,dokud nepřijde fakt kopec,což tady u nás moc nehrozí samozřejmě vím,že nejlevnější tuning kola je posílení nohou pokud to kolo jede,jak píše kerut,tak mi to nebaví,to je jako šukat be koulí. mám 90 let starou čezetu s torpédem a jede líp,než některý nový levný šunty.3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
kerut píše: nemako> bude taky zalezet jak rchle to jezdis (nemyslim nijak zle) aerodynamika se vic projevuje tak od 25km/h vejs (plast - horni strana nabiha 2x rychleji nez jede stred a cele kolo) .. pak uz je znat i jestli bezi proti proudu krosovej vzorek nebo silnicni slick ( silnicky od 40 nahoru furt jedou, moji CX uz pres 40 taham na bolest)
ale loziska stopro souhlas a vsechna, jak v nabach tak i v kladkach, pedalech, na stredu, je to fakt strasne znat,... ja vzdycky rikam kdyz sednu na kolo (rovina, asfalt) trikrat slapnu a ono to po 10m zase zastavi, tak to je dobry akorat na zahozeni do krovi
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
jinak s tim vzorkem je to i trochu slyset, me i ty tufa (a zadnej velkej "traktor" to neni) pri 40 a vic uz hucej celkem dost, takova ta meluzina jak kdyz fouka skrz chmelnici... silnicky na slicku tohle skoro nedelaji, tam slysis maximalne vyplet
2 reakcí na tento příspěvek Horské kolo
co se šířky týče ...nikdy jsem na silničce nejezdil nic užšího než 23 (tuším, už je to dávno) a většinou jsme jezdil 25, kámoš mel 18mm a ač to sice jelo o něco líp tak za ten diskomfort to nestálo.
Jak to tak čtu tak budu muset silničku oprášit a připomenout si jak se jede na kole co na silnic nehučí a po šlápnutí skutečně jede
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
jasne rapidy jsou super (24 dratu, a nesetrim je .. cyklokros jak ma byt, lesem, polem, sotolinou..) a z rozume dostupnych trosku vyssich (a za me hlinikovych, karbon krom toho ze je darhej nechci... jednak brzdy druhak unavove vlastnosti...) rafku dle meho nejlepsi.
ty zvesti jsem take zaslechl, ale nic se mi nepotvrdilo, a navic jsem z toho tenkrat (kdyz jsem je napletal, nejaky rok uz je mam) vytusil ze se tam jednalo o cela kola na rapidech, ktera remerx zapletal nejakymi svymi (Al ?) draty, ktere praskaly.. ja tam mam normalne 24x 2mm nerez na ocelovejch niplech
ty gumy pod 23mm (pry ??) uz nehraji roly ani v odporu ani v odvalovani.. (a krom toho tech 19mm jde strach, navic nafoukany jak beton my zvykli na 30mm s necelejma 2 barama, bojim bojim.... )
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
tzn bud nesymetrickej vyplet (draty krizeny proti momentu pod vetsim uhlem, mene dopnute, dopnou se az tim momentem, a draty ktere by se momentem "odlehcovali" prepnutem a pod malym uhlem aby to odlehceni bylo co nejmensi - tak to mam ja), nebo se stim smirit.. ale s tim vypletem je to jak pises na minule strance, pro normalni smrtelniky to nema roly, j osobne to poznam az kdyz opravdu zaberu, pri pokusu o spurt treba (tzn. ne pri normalni jizde tou 40kou)
jinak delaji se s tim ruzna kouzla, treba draty na strane kazety proti momentu, naboj navrznej tak aby pobral zkrut a draty na druhe strane radialne, ani nemluve o ruzne aerdyn. dratech (pro beznej drat 2mm je z hlediska Re celkem fuk jestli je placatej nebo kulatej .. u karbonovych 5mm dratu uz to vliv ma..)
pro beznyho cloveka je nejrozlisitelnejsi pocet dratu.. 36 nebo 32 nepoznas ale 36 nebo 24 uz jo.. pod 24 bych do terenu nesel, i kdyz vypocetne by me (<70kg) melo nejakych 17,5 dratu bezpecne udrzet ve vsech rezimech (v terenu)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
kerut píše: assassin> vsak voni taky moc nelitaj, pokud srovnavas let s letem skutecnyho letadla.. klouzavost dobryho RC vetrone ma pomalu i Z50 s vypnutym motorem
Videls jak funguji soucasna RC hazedla (zavodni)?
Nebo A2ky sveho casu?
To same treba výplety dvouplošníku - je docela rozdil kdyz tam mas jen lanka (prumer do 1mm) nebo je schovás do balzovych profilu (o dost vetsi celní plocha)...
Atd atd.... teorie vs praxe
Naposledy editováno 11.02.2020 15:52:59
kerut píše: ..... naboj navrznej tak aby pobral zkrut a draty na druhe strane radialne...
Tohle řešení je hodně k viděni u Mavicu. Bohužel jsem po čase musel sehnat na obou stranách křížený výplet, protože těch pár drátů v záběru nestačilo na moje sádlo, takže se mi při kombinaci záběru a naklopení kola výpet skoro nevešel do vidlice :(
ad teorie vs praxe
-kolo s 20 aerodratama jede/jelo uplne stejne jako kolo s 20 2mm obyc dratama od velogreose , lip jede kolo s tencenyma dratama, a(le ty zas dokazou praskat......)
-kolo s 36 obyc dratama jede oproti kolu s 24 (nebo dokonce 20 to ne moje, a silnicni) obyc dratama vyrazne hur
kolo s vzorkem oproti slicku taky tolik nejede, od tech 30 uz je to znat, 40 je na bolest,.. se slicekm jede my kolo klidne i 45 a je to pocitove kus pod hranou (jako na tech tufech 37,38...)
-kolo s 15mm rafkem jede vyrazne hur nez kolo s 25mm rafkem, a kolo na zipech 60mm jede jeste vyrazne lip nez oboje (test s kopcem a dojezdem), akorat do toho uz dokaze z boku pekne fouknout a hodi te to dal do strany... mytus o horsim zataceni an vysokych rafkach jsem nepocitil, toci to oboje +- stejne (to by musel bejt ten zipp vyrazne tezsi, treba kdyby byl hlinikovej.. ale to neni)..
Jen prostě nevím, jak moc byly napnuté v nových kolech. Používáním mohlo dojít k uvolnění jednotlivých drátů. A logicky mi vychází, že stejně musí být napnuté na určitou hodnotu k jejich co nejlepší funkci.
1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo
A to jestli je u takoveho modelu vyplet potreba je trochu jina diskuze - zalezi hlavne na konstrukci křídla. Pokud to hlavni nosnik neunese, tak je jasny, ze tam vyplet potreba je. Mame doma i modely kde se to bez vypletu složí...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
co se tyka konstrukce do modelu neni problem dat nosnik ktery to unese
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
kerut píše: assassin> ze jsem tak smely, a meril jsi to jak ? tos to foukal u nozicku v tunelu ??
co se tyka konstrukce do modelu neni problem dat nosnik ktery to unese
No ono poznáš kdyz musis celou dobu letět na plnej vs čtvrt plynu ...
Co se tyka konstrukce - v tom pripade je nesmysl stavet viceplosnik..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
no to nema no, zadna vyhoda, akorat vic trisek kdyz s tim prastis
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
kerut píše: assassin> hele houpat me muzes, ale takovej rozdil to fakt nema, ...to by se to pouzivalo misto slotu na brzeni
no to nema no, zadna vyhoda, akorat vic trisek kdyz s tim prastis
Ja to zkousel... co ma co spolecnyho vyplet malyho modelu se slotama? Postav si malou maketu a uvidis, jak funguje s vypletem a bez, treba nejakyho oriska...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
BTW ohledne presvedcovani, mam tu dve pistacia, jedno se vzperama druhe s "dratama" z niti (je to sice jen jednoplosnik ale tim si to nemusime kazit, draty od kozliku nad pilotem a od trupu zespoda ma) ..ze bych na tom neco (argumentacne pouzitelneho) mohl nameruit si pri vsi ucte nedovedu predstavit.. zmackanej kus papiru s kridlama poleti rekl bych podobne
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
kerut píše: assassin> ja ti jasne pisu ze jsem to v praxi zkousel s tema kolama, vzdyt to i pisu (s aero dratama i s normalnima)
BTW ohledne presvedcovani, mam tu dve pistacia, jedno se vzperama druhe s "dratama" z niti (je to sice jen jednoplosnik ale tim si to nemusime kazit, draty od kozliku nad pilotem a od trupu zespoda ma) ..ze bych na tom neco (argumentacne pouzitelneho) mohl nameruit si pri vsi ucte nedovedu predstavit.. zmackanej kus papiru s kridlama poleti rekl bych podobne
No tak z toho ten vyplet vyndej a mer co ja vim treba casy, jestli je to gumak..
Na kole jsem nemel moznost jezdit dvoje ruzny kola co by se lisily jen dratama a navic tesne po sobe, takze to nedokazu posoudit... pochybuju, ze nekdo srovna rozdily v kolech kdyz na jednech jel na jare a na druhejch na podzim. Timhle zpusobem nepoznam ani kovany kola na motorce ani 20kg rozdilu mezi dvouma stejnyma motorkama, nebo 72kW vs 92kW verze...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo
Naposledy editováno 11.02.2020 21:21:23
zkouseli jsme ldasco, vcetne vzit ten samy rafek (alcylon od remerxu) s 20 draty.. (cena experimentu je pujcena naba, rafek za par set nasledne prepleteny majitelem na jine kolo, a dvacet dratu po trech korunach) na te same vidlici toho sameho kola a nekolik lidi se shodlo ze to jede prakticky uplne stejne,..
oproti tomu je (opet z praxe) celkem jasne poznatelny vliv vyssiho rafku nebo nizsiho poctu dratu, coz reflektuje predpokladatelny jev, ze nejvetsi odpor roztoceneho vypletu je v miste nejvyssi obvodove rychlosti, tedy v miste konce oblouku rafku a niplu (tedy tam kde jsou ty aerodraty beztak jeste kulate coz bych rekl ze nejpravdepodobneji vysvetluje ten predchozi pokus). Jinak jsem si zkousel ledasco, napr. prelepovat (s tim jsem nejezdil, jen to roztacel v ruce) maskovackou vzajemne sousedni draty v ruzne vysce, a nekam za pulku delky dratu (mysleno od stredu) to skoro nemelo vliv, dal pak uz docela velkej...
E: nemako> nj, jsem posera... ja bych se na 16 do terenu bál.. mam tu dva cesky vysoky galdovy rafky (Al) od 2xS na 16, ...a furt se mi do toho naplejtani nechce ani na asfalt (ale ted po pravde, nechce se mi sice ani do naplejtani, ale ani do smireni se s jizdou jen po asfaltu )
Naposledy editováno 11.02.2020 21:29:54
1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo
Ja netvrdim, ze aero draty prinasi nejakej zasadni efekt, jen rikam, ze to, ze neco rika pan Reynolds neznamena, ze tam opravdu v praxi nebude zadny rozdil...
Jak posuzujes jestli to kolo jede nebo nejede?
nemako píše: assassin> já dost často střídám kola 25 mm hliník,campagnolo,docela dobrý a karbon 38mm dt. ty karbony jedeou o dost líp,ale maji lepší věechno,placatý dráty maji oboje,já myslel,že se na silnici jiný nepoužívaj jsem začátečník. mimochodem těch drátů je na předním kole 16 a na zadním 20 a mám metráček,jako vyšitej. nosnost udává výrobce 120 kil. dokonce jsi na tý věci jel
Jel jsem na pinarellu dogma s lightweight kolama (max 100kg) kde jen ty kola byly asi za kilo, podobny kolo na zipech a nebo uplna serie a nepoznam mezi tim rozdil