Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: Krejza>kazdopadne ten smyk tam nahrazuje (i kdyz jak pisu neidealnim zpusobem) to vzajemne ztoceni kol, - zadne kontra tam tudiz ani nastat nemuze, z cehoz se da myslim dostatecne dokazat ze kontra neni podminkou zatoceni, a tudiz neni a nebude podminkou zatoceni ani u soustavy kde se ta kola vzajemne otacet muzou..
Čti si to dokola a dokola, až si v tom najdeš chybu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Vše je rozebrané v té práci, kterou jsem nahrál.
Soustava dvou kol vůči sobě otočných má právě tu výhodu, že dosáhneš mnoha jen menšího poloměru pro zatočení bez těch smyků, takže je snad cílem, aby byla kola volně otočná.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kazdopadne ten smyk tam nahrazuje (i kdyz jak pisu neidealnim zpusobem) to vzajemne ztoceni kol, - zadne kontra tam tudiz ani nastat nemuze, z cehoz se da myslim dostatecne dokazat ze kontra neni podminkou zatoceni, a tudiz neni a nebude podminkou zatoceni ani u soustavy kde se ta kola vzajemne otacet muzou.. [/quote]
právě že ten smyk "nahrazuje" to kontra! Představ si to jako plochodrážní motku, kde je ten smyk zadního kola samozřejmě už extrémní, ale v podstatě takhle ty brusle zatáčí. Předek drží stopu a zadní kolečko smykuje.
E: a vono vzato ciste racionalne, neni zadny duvod proc by to se to kolo melo nejak spis urvat ve velkym naklonu nez v mensim (pokud clovek nejde pres moznosti stroje a gumy), to je fakt,.. nejhorsi smrt je z vydeseni..
Naposledy editováno 07.09.2017 20:15:29
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
ano zmenu zataceni vytvari ta zmena naklonu a te odpovida zmena natoceni kol (k sobe), tim prvotnim natocenim kol od sebe vyvolas vznik/zmenu naklonu utahnes polomer=vetsi odstrediva sila=vetsi naklon, povolis=vetsi polomer=mensi naklon, ...potud vse OK,
ale
-v te prvni fazi jednak nemusi nastat zadna zemna trajektorie, ten "obloucek" nema se vznikem odstredive sily klopici motorku nic spolecnyho
-ani neni bezpodminecne nutne ten naklon vytvaret kontra pohybem riditek
- a zejmena, prekmitnuti volneho predniho kola opacnym smerem proste fakt neni snaha motorky vyvolani zacaceni, je to presne naopak, predni kolo se snazi zataceni zabranit., zataceni by vzniklo i kdyby volne kolo jelo v ose a po naklonu se stocilo ve smeru zatacky (a jak jsi kousek vejs spravne psal, nebo mozna nekdo dalsi, samo ustalilo stroj v zatacce diky znovuobnovene silove rovnovaze)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: ramlik> tak takhle to s temi kolecky opravdu neni, ale to je fakt fuk.. to nema smysl.. a krom toho ten manevr co delaji jezdci na ploche draze je rizenej smyk (protoze jinak by se na tom bez brzd zabili...)
dyť to sám píšeš, že se ty zadní kolečka dostávají do smyku a díky tomu ta brusle zatočí!
Samotná nakloněná brusle přece nezatočí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
.....a ta samotna naklonena brusle, prave ze, bohuzel, je mi opravdu lito - zatoci
Naposledy editováno 07.09.2017 21:15:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: Krejza>ale
-v te prvni fazi jednak nemusi nastat zadna zemna trajektorie, ten "obloucek" nema se vznikem odstredive sily klopici motorku nic spolecnyho
-ani neni bezpodminecne nutne ten naklon vytvaret kontra pohybem riditek
- a zejmena, prekmitnuti volneho predniho kola opacnym smerem proste fakt neni snaha motorky vyvolani zacaceni, je to presne naopak, predni kolo se snazi zataceni zabranit., zataceni by vzniklo i kdyby volne kolo jelo v ose a po naklonu se stocilo ve smeru zatacky (a jak jsi kousek vejs spravne psal, nebo mozna nekdo dalsi, samo ustalilo stroj v zatacce diky znovuobnovene silove rovnovaze)
- "odstředivá síla klopící motorku". Tato síla vznikne až PO zatočení, kdy motorka, auto, cokoliv jede po oblouku z předchozího přímého směru.
Ale je zcela klidně možné, že jedeš rovně, najednou se objeví odstředivá síla a zatočí ti motorku.
- ne, není nutné ten pohyb začít řídítky. Ale ten pohyb tam bude vždycky.
- když Ti nestačilo teoretické rozebrání ve studii, dám Ti praktický příklad.
Čím rychleji zatočíš, tím větší oblouček. Když zatočíš pomalu, oblouček nebude téměř viditelný a z toho nejspíše pramení blud, že k pohybu předního kola nedojde a není potřeba a že ty všechny kecy o tom, že se motorka rukama neřídí.
kerut píše: ramlik> jednak jsou ve smyku vsechna kolecka vzajemne vuci stredu (protoze nuz inlajnbrusle je rovnej narozdil iod brusli na led - nebo jinak receno osy vsech kolecek lezi od zeme stejne vysoko),
Tohle není pravda, nikdy nezatížíš všechny kolečka stejně. Vždycky tlačíš buď víc na špici nebo na patu. A v zatáčce zatížíš vnější nohu více na patu.
druhak jsou ve smyku presne obracene, kolo plochodrazni motorky je hnane a tlaci motorku dovnitr, kolo brusle hnane neni a brusle ho tlaci ven... jedina shoda se vsim vyse popsanym je jen dalsi nepochopitelna zamena priciny s dusledkem
Tohle byl samozřejmě jen příklad toho vodícího kola, jestli je zadek ve smyku tlačeném nebo tahaném je šumák.
.....a ta samotna naklonena brusle, prave ze, bohuzel, je mi opravdu lito - zatoci
Asi mám jiné brusle. ...pokud teda nepočítáš 10m poloměr jako zatočení.
Naposledy editováno 07.09.2017 21:45:49
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: "odstředivá síla klopící motorku". Tato síla vznikne až PO zatočení, kdy motorka, auto, cokoliv jede po oblouku z předchozího přímého směru.
Ale je zcela klidně možné, že jedeš rovně, najednou se objeví odstředivá síla a zatočí ti motorku.
pak si ale teda nerozumime co je zataceni - zataceni je dle meho jizda po zakrivene draze, a ne okamzik (v realu spis oblast) kdyz se zmeni smer jizdy z rovneho do zatacky..
Krejza píše: ne, není nutné ten pohyb začít řídítky. Ale ten pohyb tam bude vždycky.
nebude, jede o dusledek geometrie
Krejza píše: když Ti nestačilo teoretické rozebrání ve studii, dám Ti praktický příklad.
Čím rychleji zatočíš, tím větší oblouček. Když zatočíš pomalu, oblouček nebude téměř viditelný
nikoliv, cim vetsi zavlek tim vetsi obloucek,
ano, v temer nulove rychlosti obloucek nebude, ale taky nebude potreba skoro zadny naklon a skoro zadna odstrediva sila.. to neni argument..
Krejza píše: a z toho nejspíše pramení blud, že k pohybu předního kola nedojde a není potřeba a že ty všechny kecy o tom, že se motorka rukama neřídí.
nic takoveho ze se motorka neridi rukama jsem nikdy nerekl, rikam jen ze kontra nerovna se zataceni, a zataceni nerovna se kontra
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
To ostatní je průjezd zatáčkou, kdy za správného použití plynu přesuneš váhu z přetíženého předního kola na zadní (neutrální plyn, uvádí se cca 10%), tím srovnáš zatížení a motorka si kreslí perfektní oblouček, kolečko.
Velikost obloučku je přímo závislá na rychlosti sklopení motorky. Jen jeď ven a zkoušej to a pochopíš to. I v téměř nulové rychlosti ten oblouček bude. Jen v těchto rychlostech jsou malé síly a je tak v možnostech člověka to "přeprat".
Takže zatočení je naprostý základ úspěchu.
Pořád ještě jsem nezmínil rozdělení na dva základní druhy, náklonové a rejdové.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
NoFear4 píše: ..... všeobecně bych v této debatě začátečníkům řekl, že nejdůležitější pro přežití je umět změnit směr jizdy a náklon motorky jak nejrychleji to lze. A to nelze rozhodně tělem, nohama ani plynem ....
Přátelé, toto je jedna z mála smysluplných odpovědí - pro tohle téma, pro tuto otázku.
Dovoluji si tedy jen připsat, že to nejlepší, pro co nejrychlejší změnu směru jízdy a náklonu motorky, je aktivní používání řidítek - protisměrné řízení.
Takže ano, oblouček předního kola je podmínkou k zatočení, pokud přední kolo přenáší alespoň nějaké zatížení.
Teoretická - pokud by bránil zatočení, kladl odpor, proč by vlastně bylo přední kolo řiditelné? Proč díky řiditelnému kolu udělá motorka korejský menší oblouček než kdyby obě kola byla pevně spojena?
Jak tu píše Nofear, jak jsem psal já nejen zde, nejdůležitější je umět motorku co nejrychleji sklopit.
Pokud si pořád myslíš opak, sedni na motorku, soustřeď se na pohyby řídítek, měn rychlosti jízdy a především rychlosti sklopení motorky. Až na to přijdeš, teprve potom se vrať k tomuto tématu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: rejdove nech autum, to se nas tyka jen v rychlostech blizkych nule..
Chyba, japonská škola, u nás neznámá, vychází právě z rejdového zatáčení a to lze provádět i v rychlostech kolem 30-40 km/h, což není zanedbatelná rychlost.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Chyba, japonská škola, u nás neznámá, vychází právě z rejdového zatáčení a to lze provádět i v rychlostech kolem 30-40 km/h, což není zanedbatelná rychlost.
?? 30-40kmh je na motorce trapeni motoru na jednuicku kousek nad volnobehem.. asi se skutecne bavime jeden o koze a druhy o voze..
co se tyka obloucku, pokud se shodnem na vsem tom co jsem psal naposled, beru i to jako jako uspech a vzdavam se dalsiho placani o nicem.. schvalne si zkus jet bez drzeni, rozhodit rovnovahu ale hned to zase vratit muzes opakovat stridave na jednu a druhou stranu, predni kolo vzdy prekmitne ale pokud nebude ta zmena teziste velka a dlouhodoba, zvladne vzdy srovnat motorku do primeho smeru, zataceni at uz dle me nebo tve definice nenastane.. lepsi dukaz autostabilizace ti nepredlozim,..
Smůla pro Tebe je, že tohle pleteš do diskuze, která rozebírá něco úplně jiného, a to příčinu zatočení.
cele v cem si nerozumime je podle me to, ze Ty a nekteri dalsi si jako pricinu zataceni vykladate trajektorii predniho kola, ale skutecnou pricinou zataceni je ta odstrediva sila, ktera pusobi v tezisti a na rameni "od asfaltu k tezisti" a klopi motorku... a uplne stejne tak muzou ten klopivy moment vytvvaret i dalsi sily, napr. ta gravitacni sila pritahujici jezdce k zemi, pusobici na rameni "od osy vysednuti k ose motorky" ktera vzikne kdyz posunes teziste(zadek) mimo osu i uplne bez rizeni riditky... ja to fakt jinak vyargumentovat neumim, v zatackach nikdo z nas nepada (vcetne medveda) takze asi nema smysl to dal rozpitvavat..
BTW koukal jsem na tu tvou disciplinu, a stejne jako jsem skladal hold ze to ams fakt v ruce, tak jsem u nekterejch videi ani neveril vlastnim ocim.. asi by me to nechytlo, ale kouka se na to hezky ... tak to uz neresme, a at Ti to vitezne frci
Každé kolo je vlastní gyroskop, navzájem volně spojené.
Kola jsou dvě, navzájem otočná, proto se budou vůči sobě pohybovat. Odtud pohyb předního kola, který bude vždy, důvod budou kola volně otočná.
Se závlekem to asi taky není pravda, viděl jsem partu lidí, kteří udělali "kolo" než závleku a taky se samostabilizovalo.
Takže končím, protože ty nejen, že nedbáš na vysvětlení, nejdeš ani opačnou stranou přes pokus a omyl. Skoro bych se fakt přiklonil k teorii Vládi, že trollíš. Pokud ne, raději se věnuj samostudiu.
Pokud ale chceš, můžeme se domluvit osobně, někdy ti to při tréninku vysvětlím.