Zajímalo by mne,jaký je rozdíl v průběhu výkonu a točivého momentu mezi Jawa 350 634(632) a novějšími,hliníkovými 638(639,640)?
Slyšel jsem, že by 634 a 632 měly víp "tahat"odspodu a novější 638,639,640 zase líp ve vyšších??
Nemáte někdo srovnání, graf?
Jezdil jsem jen 639 a 640, takže nemám srovnání...Díky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
laďa-prášil píše: Proč pětikvalt, proč ne rovnou šestikvalt? Prototyp pětikvaltu měl jiné kartery. Takže by vlastně dělali stejně jiný motor......¨
Mimochodem, pincková tříkvaltovka jde sestavit jako čtyřkvalt, stačí " jenom" jiné hřídele a řadicí automat... U jawy ze čtyřkvaltu nejde pětikvalt "udělat", to je lepší uřezat kartery a přidal k tomu jinou uřezanou převodovku..
Já jsem ale nemyslel domácí bastlení, ale zmodernizování motoru továrnou. Takže jiný(nový typ) motor jestli chceš. Jinak vždycky se mi líbí, do jak malého prostoru se dá poskládat převodovka, nejlíp je to vidět u krosek 125, 85. Prostě všechno jde když se chce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Problémem, pokud se zajímáš o převodovky, je konstrukce řadícího automatu, který je v jawách do 640 plochý otočný se dvěma dráhami pro dvě vidličky. Pro jednoduchý motocykl dostačující. V okamžiku "přidání" 5ky potřebuješ třetí vidličku s vlastní dráhou.... A už můžeš mít klidně 6ku, bo se bude řadit stejnou třetí vidličkou a jde "jen" o dvě další kola...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Prusa-#94 píše: laďa-prášil> u soutěžních a silničních Jaw bylo řazení u 5 a 6 kvaltu řešeno pomocí řadícího válečku. Čz měla v motokrosech plochou destičku přesunující vidličky.
Ještě by stálo za to říct, že celý řadicí automat soutěžní Jawy má čtyři pohyblivé součásty a tři pružinky, všecky tlačné.
Podívejte se na systém řazení jiných motorek...a počítejte hejblata
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Naposledy editováno 24.11.2015 22:31:48
U některých krosových motorek byl někdy řadicí bubínek nad kolama a to proto, že kdyby došlo k nejakému zubovému problému, aby to nespadlo do "choulostivého" mechanismu.
Řadicí páka byla upevněná na rámu a řadilo to táhlem, podobně, jak na současných motorkách.
Jo, kazetová převodovka néni o způsobu řazení, ale to, že se dá z bloku vyndat vcelku. Jako kazeta...
Takto to bylo na všech velkých jawských speciálech až do vodníků, ty měly dělicí rovinu bloků v ose válce.
Tyhle převodovky měly navíc volná kola na jehlách...
A odolnost?
Na 6D 91 v Považské se ve středu sjíždělo z velmi prudkého kopce, plného volných balvanů a dole byla průjezdovka.
Kecali sme o tem s Carem a já měl obavy, že z kopca, to jo, to se nejak skutálím, ale jak navrch...
Řekl mě: "Hele, dej tam dvojku, plný a drž!"
A já na to: "No jo, ale ten krpál dvojka neveme..."
"No tak tam dej jedničku, ne?"
"Ale to při řazení zpomalím!"
"No a kdo tady mluví o zpomalování?! Normálně na to šlápni, dej tam z dvojky jedničku a je to."
"Ale to musím ubrat plyn!"
"A kdo tady mluví o ubírání plynu?! Máš plný dvě, pořád držíš plný, šlápneš na to, máš za jedna. Jawa to vydrží".
No a ono jo...na ten kopec sem vyletěl tak, až sem se lekl .
Jak to bylo na Zetkách jenom tuším, ale vím, že krosaři měli v Dukle dílnu až za soutěžákama a furt s tema mrchama motorama v náručí chodili sem a tam .
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Litinová čtyrka je hodná motorka na courání, 640ka se víc klepe, páč že aby mohli dat hliněné válce, museli zvětšit rozteč válců...
Já po třindě vůbec netoužím, v osmdesátých letech sem ju měl a po ní sem "po haluzi" došel k MZ 150...Uplně jinej gang .
Od té doby dvoutakt s víc jak jedním válcem nechcu...
Nicméně starší model se dá, co se týče výkonu motoru, trochu poladit, akorát materiál válců je odolný vůči obrábění jak sviňa (moje motorka byla ročník 81).
Ve výfuku je přepážka a tak se (nejenom) se šířků okýnka se dá trochu kouzlit .
Takže kdyby nekemu chyběly koně ve špici, nechť pohledá v literatuře údaj o výšce výfukového kanálu sériovky a třebas Califu.
Tuším, že rozdíl v 1mm dělá dva koně...
Ale co mě strašně vadilo bylo to, že když sem při toulkách krajinou našel kus silnice, který by si zasloužil jet trap, bylo za mnů deset kilometrů modro...a vůbec, při jízdě na víc plynu než málo se z teho dýmilo jak z bramborové placky.
Né enom na M2T, ale aj na jiné omastky.
Zajímavé bylo, že MZta to nedělala a ani můj současný Zetor neé...
Naposledy editováno 25.11.2015 20:59:39
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Jawa 350/634:
I - 1 : 14,82
II - 1 : 8,81
III - 1 : 6,24
IV - 1 : 4,68
(sek.př. 18/52)
Jawa 350/638:
I. převod 1 : 14,50 41%
II. převod 1 : 8,60 20%
III. převod 1 : 6,10 14%
IV. převod 1 : 4,96 9,5%
(sek.př. 17/52)
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
ale jinak, nic ve zlým.
2 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Tak pod to se podepíšu! Já měl fungl novou 639 a po tom, co jsem z MZ 150 mých kamarádů znal jen pohled zezadu, jsem ji prodal a koupil vylítanou MZ 150(toužil jsem po 251, ale ta byla absolutně nedostupnou metou ) a byl jsem opravdu spokojenej .
Celkem mě mrzí, že jsem "svého času" nekoupil poslední MZ 251/301, které se sem dovážely v 97mým roce.Ale byly to už Turecké Kanuni a nějak jsem nevěděl ...Tehdy stála cca 65000Kč.
Hodně by mě zajímalo, jak jel 250"vodník"(Jawa)?!
Ono bych totiž vůbec řekl, že i 250 Panel byla motoricky daleko příjemnější, než dvouválcová 350 ...
Naposledy editováno 27.11.2015 07:45:50
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Tu 250 vodník jsem zkusil v Pragovce. Byla otevřená cca 35 - 40k a jelikož v terénu neumím, tak to bylo na mě silné ažaž.. Ale jinak příjemný motor, jede pěkně od spodu. Jenom zvuk to má, jak pincek bez výfuku.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
fatman píše: " a po ní sem "po haluzi" došel k MZ 150...Uplně jinej gang "
Tak pod to se podepíšu! Já měl fungl novou 639 a po tom, co jsem z MZ 150 mých kamarádů znal jen pohled zezadu, jsem ji prodal a koupil vylítanou MZ 150(toužil jsem po 251, ale ta byla absolutně nedostupnou metou ) a byl jsem opravdu spokojenej .
Celkem mě mrzí, že jsem "svého času" nekoupil poslední MZ 251/301, které se sem dovážely v 97mým roce.Ale byly to už Turecké Kanuni a nějak jsem nevěděl ...Tehdy stála cca 65000Kč.
Hodně by mě zajímalo, jak jel 250"vodník"(Jawa)?!
Ono bych totiž vůbec řekl, že i 250 Panel byla motoricky daleko příjemnější, než dvouválcová 350 ...
Tak to jsem měl asi jinou 639,v roce 90 jsem kupoval novou za cca 18tis kčs a kámoš měl novou MZ150 a Mz co si pamatuju tak jen na rozjezd byl svižnější,ale jinak na 639 neměl,a pohledově vypadala 639 jako kus motorky zatímco Mz jak větší Simson,tím neříkám,že se mi nelíbila ba naopak,měla modernější vzhled,líp se sní dalo lítat i po loukach,ale zvlášt v náctiletej letech,kdy jsme na tom vozili baby tak 639 MZtku převyšovala,ale to je jasné i tím rozdílem obsahu motoru.
Naposledy editováno 27.11.2015 10:48:49
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Tehdy jsme hopsali většinou po sídlišti a okolních vsích a tam tu maximálku moc využít nešlo...
A mě navíc z 639tky bolely záda a z MZ ne(holt byla menší .
Tak samozřejmě ,když jsme v hloučku "důležitě" probírali důležitosti náctiletých, tak mohutná 350 byla in!To zas jo!
Citát mé spolužačky, když jsme se bavili o tom po čem toužíme(ona chodila s borcem na 638ce) a já jí řekl, že já toužím po MZ 251: "A proč nechceš třiapůlu vole?Se jako bojíš výkonu jo?!"
Ano, i to tehdy hrálo roli, i když pro mne tehdy ani ne...
MZ byla dovozová a jako taková "MUSELA!!!" prostě být lepší ...
Vždycky jsem to "schytal" v zatáčkách a na rozjezdu!MZ šla na zadní a pak sklopit do točky adržet plnej...Jawa vyloudila své "bléééé" a po 200 metrech pomalého zrychlování a hustého dýmu přišlo vlnění v první zatáčce...No, když byla delší rovinka, tak jsem se přehnal stylem rozjetého vlaku kolem MZtek a tak pořád dokola ...
Teď to samozřejmě vidím trochu jinak,ale tehdy v 17ti to bylo úplně jasný ...
Tehdy nikdo neřešil dlouhodobou spolehlivost a už vůbec ne nějakou dostupnost dílů, či servisu...Nebylo stejně NIC!
Tehdy jsem naopak ocenil charakter "tahouna", neutrál mezi 3 a 4kou(pro horské sjezdy v Tatrách a Fatrách) a celkovou robustnost a velikost ve srovnání se švagrovou 251, která jela taky v plné polní s námi.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
fzr6 píše: laďa-prášil> hm, už chápu proč máš 3435 příspěvků.....................
ale jinak, nic ve zlým.
I kdybych měl milion příspěvků, může ti to být úplně u prdele a na rychloběhu to nic nemění.
laďa-prášil píše: I kdybych měl milion příspěvků, může ti to být úplně u prdele a na rychloběhu to nic nemění.
Ale, ale chlapci
Můžeme se doufám shodnout na konstatování, že 634 zřejmě měla 4tý rychlostní stupeň s poněkud delším převodem?!
Naposledy editováno 27.11.2015 18:21:15
Ona se přemluvit dala, ale radost z toho očividně neměla ...
Taky jsem se ji pokoušel(víceméně neúspěšně)tahat po zadním, ale líp mi šlo ji točit kolem nohy!
Stejně je to k neuvěření, jak jsme si to užívali...(fňuk,fňuk..trocha nostalgie )...
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Zeptám se tedy jinak: Dosahuje 634 oproti 638 při stejné rychlosti na 4tý př.stupeň nižších otáček??
To je oč tu běží...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
fzr6 píše: ještě k tématu o rozdílech motorů, na netu jsem našel, že mají i rozdílné poměry rychlostí. A není to rozdílem hnacího kolečka. U té 634 to vypadá, že ta poslední rychlost je spíš jako rychloběh. Škoda, že už si pořádně nevzpomínám jak jela...
Jawa 350/634:
I - 1 : 14,82
II - 1 : 8,81
III - 1 : 6,24
IV - 1 : 4,68
(sek.př. 18/52)
Jawa 350/638:
I. převod 1 : 14,50 41%
II. převod 1 : 8,60 20%
III. převod 1 : 6,10 14%
IV. převod 1 : 4,96 9,5%
(sek.př. 17/52)
To co si tu napsal bude patrně celkový převodový poměr. Tedy poměr od klikového hřídele po zadní kolo. Ty čísla se liší protože 638 má o zub menší sekundární kolečko. (máš to tam i napsáno) Jinak převodový poměr u 4-ky 1:1. Je to dáno konstrukcí převodovky kdy se předlohová hřídel spojí se vstupní hřídelí pomocí kamenů na ozubeném kole. Předlohovou hřídelí mám na mysli to výstupní ozubené kolo na které se montuje ozubené kolečko sekundáru. Pokud by měla 4-ka nebo jiný kvalt rychloběh, patrně by se muselo dát menší sekundární kolečko, protože motor nemá tolik točivého momentu. Lze všechno spočítat, kdysi jsem něco podobného počítal do školy.
Oprava - větší sekundární kolečko jsem opravil na menší sekundární kolečko.
Naposledy editováno 28.11.2015 17:00:01
2 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350/638 VAPE zapojení Jawa 350/638 | pagi | 16 | 6.6.2024 v 18:02 Jirka_Kirchner |
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 | krystofvelecky | 38 | 20.5.2024 v 11:13 JAVR |
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 6 | 19.4.2024 v 22:07 Drak1 |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... | Krautkopf | 46 | 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK |