globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zapojení elektra
22.7.2015 v 23:41
Zdravím potřeboval bych poradit..sehnal sem motor 250 pérák a chtěl bych ho zapojit tak aby jel..samozrejme z baterkou a z předním světlem..nic víc.de mi o to jak propojit a zapojit dráty 51 a 61..skříňku nemám..mám čistě jen motor..můžete mi sem hodit nějaké schéma? Diky

1 reakcí na tento příspěvek Zapojení elektra

23.7.2015 v 00:27 | Nahoru | #1
Tady je celkem názorně vidět zapojení dynama - svorka 61 je přímo vývod z kotvy dynama, kdežto 51 je až za zpětným spínačem - tedy na baterku musí vést 51.







A tady jsou názorně rozkresleny pozice spínačky, jak je kdy co zapojené (u motoru 250 si stačíodmyslet jedno kladívko a cívku).







Upřesnění názvů:

Spotřebiče vypjaty = vše vypnuto, baterka je přes ampérmetr trvale připojena ke svorce 51
Jízda ve dne = zapnuto zapalování, bez světel
Jízda městem v noci = zapalování + koncové světlo a přední obrysovka (dnešní vyhláška samozřejmě toto neumožňuje, motocykl musí vždy svítit hlavním světlem)
Jízda v noci = totéž, jen místo obrysovky zapnuta hlavní žárovka (přes přepínač)
Parkování v noci = zapalování vypnuto, vypnuto koncové světlo a přední obrysovka
Jízda bez akumulátoru = zapalování se připojí na svorku 61, tedy přímo na dynamo, přemostí se zpětný spínač. Dynamo tedy musí mít dostatečnou remanenci, aby se dokázalo samo nabudit. Světla není možno zapnout.

Pro Tvé použití tedy připojit baterku na svorku 51 na dynamu, spínač zapalování vyvést klidně přímo z baterky, odtud napájet i světlo. Předpokládám, že to bude nějaký trachtór, nebo motokára atd., takže nebude potřeba sichrovat to tak, aby třeba nezůstalo zapnuté světlo. Případně použít spínač zapalování třípolohový, kdy připojí zapalování buď na baterku, nebo na svorku 61 - pak bude možno jet bez baterky. Nesmí se ale svorka 61 připojit na baterku - dynamo by bylo trvale buzeno a při stojícím motoru by se spálilo a při nízkých otáčkách, kdy není schopno dát napětí vyšší, jak na baterce, by se začalo chovat jako derivační elektromotor, takže by vybíjelo baterku a to docela dost. Proto je ostatně v regulačním relátku zpětný spínač.

Stejně tak je třeba dát pozor na to, jaká je na dynamu vyražena značka... "+", nebo "-" ... udávají, který pól baterky musí být ukostřen. Dynamo se ale dá přepólovat - de facto tímto způsobem nabudit na požadovanou polaritu. V případě pochybností si stačí vybrat žádanou orientaci baterky (dnes - pól na kostře) a dynamo dle toho nabudit.

(reakce na) Zapojení elektra

23.7.2015 v 13:55 | Nahoru | #2
J.M.K.> díky moc ! Jestli tomu dobře rozumím tak z baterky napojim světlo a svorku 51..z kladívka a kondiku do cívky a z cívky na kostru...je to takhle dobře?mezi kladívko a cívku bych eventuelně dal vypínač na zhasinani motoru..bude to v pořádku? A bude mi to dobíjet baterku? Díky za odpoved

Zapojení elektra

24.7.2015 v 11:11 | Nahoru | #3
V tom zapalování máš zásadní chybu - kladívko a kond jsou jedním pólem ukostřeny, takže je třeba spínat cívku "na kostru", ne "z plusu". Kdybys připojil baterku na kladívko, tak by sepnuté kladívko baterku zkratovalo.

Napětí od baterky musíš vést na svorku "15" zapalovací cívky, dále ze svorky "1" povede drát na kladívko - na svorkovnici dynama je to právě svorka označená též "1". A baterku musíš připojit na svorku 51 na dynamu, pak to dobíjet bude - možná pokud to dlouho stálo, bude třeba dynamo nabudit (viz výše), aby získalo remanenci pro samovolné nabuzení. Z (+) svorky baterky dále krom připojení na svorku 51 (na dynamu) povede spínač světla a spínač zapalování (ten povede na svorku 15 cívky), budeš tak moci ovládat světlo a zapalování nezávisle na sobě.

Kdybys potřeboval jet bez baterky, přepojíš spínač zapalování na svorku 61 dynama a bude-li mít dynamo dostatečnou remanenci, motor musí chytnout a běžet. Ale opakuji - svorka 61 se nesmí připojit na baterku!!!

Zapojení elektra

25.7.2015 v 13:57 | Nahoru | #4
Asi sem blbej ale radši prilozim foto ať to nezapojim blbe může to tedy být takhle? Bude se dobíjet baterka? A když prepnu vypínač na 61 tak mi to pojede bez baterky?



Zapojení elektra

25.7.2015 v 20:27 | Nahoru | #5
Ano, je to správně. Připojením zapalování na 61 pojedeš bez baterky. V tomto provedení teoreticky i se světlem, ale v praxi bych tomu moc nevěřil - dynamo je jen 45W, takže i žárovka 6V/35W mu dává v součtu s příkonem zapalování dost zabrat a tyto motorky běžně při zapnutých světlech moc nestíhají dobíjet - zkrátka se nepočítalo s trvalým svícením, ale s tím, že pojedeš pár hodin v noci, částečně se tak vybije baterka a tu pak následnou denní jízdou dobiješ. Takže budeš-li často používat světlo, baterku hlídej a včas dobíjej. Při běžícím motoru a vypnutém světle by se mělo na baterce držet 7 - 7.2V, tehdy pracuje dynamo a regulační relátko správně.

Zapojení elektra

25.7.2015 v 20:31 | Nahoru | #6
Dobře díky moc.moc jste mi pomohl..hned to vyzkouším...

Zapojení elektra

25.7.2015 v 20:54 | Nahoru | #7
Není zač. Hlavně opatrně, vše po sobě třikrát zkontrolovat a především - pokud ten motor dlouho stál, tak každopádně vyměnit olej v převodovce a raději sundat hlavu a zkontrolovat, zda není ve válci rez - ta působí jako šmirgl a během chvilky motor "dorazí". A stejně tak dát do benzinu nepatrně víc oleje, jak normálně. Těch motorů už moc není a bylo by škoda jej zbytečně zničit.

Zapojení elektra

25.7.2015 v 21:06 | Nahoru | #8
Jasné...motor sem nedávno koupil..samozřejmě jsem vyčistil karbec sundal hlavu protože byl ztrhany závit,vyvlozkoval,vyčistil...motor teď krásné klape akorát moc nejde do otáček na neutral.tak v ,,půlce otáček ''jakoby už nemohl..to budu muset asi doladit předstih...a není mě jasné proč mi plně nabitá baterie dává 13,3v ( nová exide bike 6v 11Ah) při přidání plynu žádná změna..

Zapojení elektra

25.7.2015 v 22:35 | Nahoru | #9
Tříčlánková Pb baterka sama o sobě už z principu tak vysoké napětí dát nemůže. Ovšem, děje-li se toto za běhu motoru, pak dynamo brutálně přebíjí - buď je relátko totálně rozštelované, nebo má spečené kontakty. Baterka tím každopádně dostává solidně na prdel a za chvíli by se vyvařila. Někde na netu určitě bude návod na seřízení relátka - je to docela piplačka. Nebo existuje i elektronický ekvivalent od VAPE, pak je ale třeba bezpodmínečně dynamo přepólovat (nabudit) tak, aby bylo uzpůsobené pro ukostřený (-) pól a také je třeba vyřadit (odpojit) předřadný odpor v budicím vinutí (regulace pracuje třístupňově - při maximálním buzení je zkratován odpor a statorovým vinutím teče plný budicí proud, pak se zkrat rozpojí, do obvodu buzení se tak vřadí odpor, čímž se buzení sníží a pokud ani to (při odlehčeném dynamu) nestačí, budicí vinutí se odpojí).
Nebo je daleko jednodušší možnost a sice, že máš nějaký nekvalitní měřák, který si neporadí s určitými frekvencemi a pak ukazuje kraviny. Ještě můžeš zkusit při běžícím motoru připojit k baterce jednu, nebo i dvě hlavní žárovky (6V/35W, nevím z hlavy, zda se dělají 55W pro 6V napájení), takovou zátěž už by dynamo rozhodně dát nemělo a napětí musí klesnout min. na napětí "samotné baterky" (=při stojícím motoru), ba v praxi o něco níže (známka toho, že baterka se vybíjí).

Zapojení elektra

25.7.2015 v 22:51 | Nahoru | #10
Koupil sem baterku..nalil elektrolit...přes noc nechal stát...pak 16hodin nabijel...a při měření samostatné baterky mi to ukazuje 13v ...meřák je asi 10x použity a je nový..

Zapojení elektra

26.7.2015 v 10:42 | Nahoru | #11
Tak to stoprocentně je dvanáctivoltová baterka - když jsi ji naléval, musels vidět, jestli plníš tři, nebo šest článků.

Zapojení elektra

26.7.2015 v 11:36 | Nahoru | #12
Plnil sem 3 clanky...tady je foto



1 reakcí na tento příspěvek Zapojení elektra

26.7.2015 v 18:44 | Nahoru | #13
Na té fotce je sice lautr hovno pořádně vidět, ale jakžtakž koukám, že máš měřák nastaven na střídavá napětí (označeno "V" s vlnovkou vpravo od písmene - vpravo nahoře, vedle modrého tlačítka). Pak se nediv, že ukazuje kravinu, když s ním měříš napětí stejnosměrné. Stejnosměrné ("DC") rozsahy jsou vlevo - značka V a vedle ní dvě rovnoběžné čárky - horní plná, dolní přerušovaná. Je to vlevo nahoře, vedle žlutého tlačítka. Musíš měřák přepnout na rozsah "20V DC" (číslo 20 vlevo nahoře) a pak uvidíš. Jinak je skutečně nereálné, aby tříčlánkový olověný akumulátor dal takové napětí, když maximální napětí jednoho článku (plné nabití, napětí se již nezvyšuje a jen by se elektrolýzou "vyvářela" voda) je 2.7V. Pro úplnost - článek začíná při 2.4V plynovat, utěsněné (AGM, nebo gelové) články se tedy přes toto napětí nesmějí nabíjet, ustálené napětí nabitého článku činí 2 - 2.2V a článek se nesmí vybít pod 1.8V, jinak dochází k nevratné degradaci (sulfataci) materiálu desek.
Šestivoltový (tříčlánkový) akumulátor se tedy má za provozu nabíjet na 7 - 7.2V, v ustáleném stavu (nabitý a po chvíli "odpočinku) má mít (nezatížený) 6 - 6.5V a nesmí se vybít pod 5.5V.

Eventuelně můžeš udělat detailní fotografii měřáku, klidně Ti v ní vyznačím, co jsou které rozsahy zač.

(reakce na) Zapojení elektra

26.7.2015 v 20:06 | Nahoru | #14
J.M.K.> jo děkuji moc ráno jsem sem psal ale nevidím to tu...už sem na to přišel předtím že to mám blbe nastavené...po nastavení meraku ukazuje 6.2v .. Při zapnutem motoru žádná zmena..skusim ještě nabudit dynamo ale pořádně nevím jak..predtim sem měl jawa 50 mustang takže stimto motorem nemám zkušenosti.. Podle popisu tady na webu tomu moc nerozumím..musím vyndat jeden uhlík ( je jedno který) pak dat na kostru požadovany pol (-) a + nevím kam na těch 5 vteřin připojit( doufám že prohození nevadí;na dynamu je vyrazene kostra +)...hodil by se mi obrázek kde bude za kroužkované kam přesně vypadá jak blbec ale fakt to nechapu..všude píšou jak to udelat ale přijde že je jen když je motorka ( celozapojena z výroby) a to já nemám...navic nějaké relé taky nevím kde je :-! Nechci se v tom moc vrtat abych něco nezkazil...jinak na mustafovi sem si dělal všechno sám a znám ho dopodrobna u tohohle motoru je to malinko složitější zatím díky za rady.. Díky vám sem motor rozbehl.. Za další rady budu rád...DÍKY ! A omlouvam se za chyby..píšu z mobilu a pomáhá mi našeptávač

1 reakcí na tento příspěvek Zapojení elektra

26.7.2015 v 22:04 | Nahoru | #15
Už jsem Ti odpověděl ve zprávě... a tady jasně uvádíš, že na dynamu je vyraženo "+", tedy baterka musí být kladným pólem na kostru. Pak se nediv, že dynamo nedobíjí, když připojíš baterku na kostru záporným pólem - budeš jej muset přepólovat. u Mustanga nic takového nebylo třeba řešit, poněvadž ten má jen jednoduché magneto se třemi cívkami - zapalování, zadní světlo a přední světlo+houkačka.

(reakce na) Zapojení elektra

28.7.2015 v 16:42 | Nahoru | #16
J.M.K.> zde je foto...přímo tobě mi to poslat neslo



Zapojení elektra

28.7.2015 v 17:33 | Nahoru | #17
Ano, úplně nahoře je cívka (těch pár vintů navrchu je proudové vinutí zpětného spínače), na jednom z konců jádra je pohyblivý plech - úhlová páka. Tuto kotvu musíš zmačknout, stejně, jako by ji cívka přitáhla.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
nová kniha - Motocykly v Českoslove... ČZ 175/477, Jawa 250 Pérák, Honda CB 1000F, Manet Ta... Dolin 21 30.4.2024 v 07:51 cmiral
Jak zjistit majitele vozidla [1, 2] Jawa 250 Pérák, Piaggio Ape Van Kyselizeli 36 8.4.2024 v 07:05 prcek123
Ceny Jawa [1 ... 10, 11] Jawa 250 Pérák tatrula 314 4.4.2024 v 14:35 Dolin
2023 - Nová Jawa 650 a 800 [1 ... 8, 9] Jawa 250 Pérák, Jawa 660 Sportard/Adenium, Jawa 660 ... Dolin 265 23.3.2024 v 16:31 Drakl
Indentifikace dílů Jawa 250 Pérák xbsalo 12 20.2.2024 v 22:02 Dolin


TOPlist