ps:vyrustal jsem na kejvackach a pinckach a pak jsem sel na moto az po 20 letech..tzn tam se predni nepouzivala..
http://www.motorkari...mp;pgr=3#goto7934422
http://www.motorkari...mp;pgr=3#goto7946980
ale tak hlavně, že se ti hovno stalo. Podstata je zkoušet používat přední brzdu plynule v provozu- zapomeň na zadní a dobržďuj přední, dokud si to nezažiješ, pak obě, přeučit se 20let staré (a blbé) pravidlo půjde těžko, ale věřím, že to není nemožné
Naposledy editováno 18.04.2014 10:42:24
Ad brzdeni, koukni se na maty_kolin stranky, kdy ma nejake kurzy bezpecne jizdy. Nauci te tam to same jako nase televizni hvezdy, ale bude te to stat pulku.
Nebo si aspon dojed na nejaky asfalt parkoviste namaluj si caru na zem a uc se brzdit.
Kdyz tu predni zahamtnes a bloknes kolo, tak samozrejme pujdes na tlamu, ten ucinek brzdy musi byt postupny. cim vic zvysujes tlak na predni vidli tim vic musis brzdit. Tohle nicim jinym nez praxi neziskas.
Neboj estli ti jde o brzdeni (jenom) tak se klidne stav na Strahove , ve stredu tam trenujem motoslalom a tohle se tam da resit taky.
Add. na páčku přední brzdy šahám až při "tušení" a na spojce mám pořád prst..
b) seřiď si, pokud na té mašině lze, vzdálenost brzdové páčky - když je dál od řidítka lépe a ciltivěji se s ní brzdí, když blíže tak se jednodušeji drží
c) dva prsty na spojce, dva prsty na brzdě. Vždy a pořád. Nad ničím nemysli, jen tak jezdi po Praze a prostě si to zažij.
V pohodě to pobereš jedním prstem, dva jsou jako jistota a ať si na to zvykneš. Mít celou dlaň na rukojeti a "přeskakovat z plynu na brzdu" - to je proboha jako co? - to je pyčovina.
jinak podíl přední brzdy na zastavení je cca 70 a zadní cca 30% (záleží na typu mašiny, pneu, způsobu brždění, etc.) - pokud brzdíš oběma naráz
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) predni brzda a plyn
COMATIK píše: PajdaXJR>
Jo podle popisu se tím řídil i v poslední krizovce,teď asi ví,že se na motkách dnes jezdí(brzdí) jinak než před 20ti lety
ps:naposledy pred 32 lety
Naposledy editováno 18.04.2014 12:01:23
1 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
3 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
1 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
Naposledy editováno 19.04.2014 04:05:33
1 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
jako zakladatel vlákna jsem i já začínal na jawkách a tenkrát jsme se učili brzdit především zadní, když přední brzda byla na dobrždění před úplným zastavením a ještě k tomu pro ty, kteří se nedokázali udržet v malý rychlosti. Důvody? Obě brzdy byly konstrukčně stejný, tedy plus minus stejně účinný a z tohoto důvodu to tedy bylo jedno. Každá brzda může bloknout kolo, a to platí i dneska. Když chytíte šmíra na zadek, když to začne tancovat pod prdelí, tak se to dá vždycky ustát líp, než když se šprajcne předek. A to, podle mýho taky platí dneska - vícerokráte jsem zažil obé, a vychytávat předek mi vždycky přišlo jako větší ekvilibristika, než srovnat zadek.
Přední brzdu pak používali i závodníci, opravdoví na okruzích, ne ti v běžným provozu, protože z povahy věci museli vždycky využívat brzdný potenciál na maximum. A navíc tam se taky montovaly dopředu účinnější brzdy, a to už snad někdy od šedesátej let - dvouklíče a i čtyřklíče.
V našich končinách přišel rozdíl až s 634-kou, která měla vepředu dvojklíč a kterej když se dobře seřídil, tak byl znatelně účinnější než zadek. Já ji měl od sedmdesátýho osmýho a byl jsem jeden z prvních, kterej začínal používat víc předek než zadek.
Na západních motorkách se pak ty rozdíly prohlubovaly po nástupu kotoučů na předky, kdy kombinace, znám taky z vlastní zkušenosti, vepředu dvoukotouč vzadu buben dává rozdíl naprosto propastnej.
V určitým směru je pak ovládání přední brzdy i pohodlnější, protože na tu páčku je vidět, a i když na ní prsty nemám, tak na ní vždycky rychlejc přehmátnu, než když mám hledat nohou pedál zadní brzdy. Tohle je ale umělej problém, kterej vznikl právě z toho, jak lidi tvrděj, jak je zadní brzda na houby, nebo dokonce nebezpečná, a téměř nikdo si nedá tu práci, aby si seřídil motorku tak, aby měl pedál brzdy pod nohou a mohl tak v případě potřeby okamžitě hamovat. Já se i setkávám s tím, že si lidi nechávaj ten pedál tak, aby ho měli od nohy co nejdál, aby o něj náhodou nezavadili. Pak je jasný, ža teková brzda je tam opravdu jenom kvůli technický.
Z mýho pohledu teda, při běžným stavu dnešních věcí:
brždění přední je účinnější, protože se dneska téměř vždy jedná o brzdu výkonnější
brždění zadní brzdou je navíc oslabený, dík výkonu dnešních předních brzd, odlehčením zadku, a tím ztrátou adheze zadního kola, způsobeným ponořením přední vidle
tvrzení že brždění zadkem je z principu nebezpečný je naprostej nesmysl. Je méně účinný, to ano, ale ne autoritativně nebezpečný.
Brzdenie zadnou je nebezpecne lebo trakcia zadneho kolesa je pri brzdeni omnoho nizsia ako predneho, kedze pri brzdeni sa presuva hmotnost motorky na predne koleso. A myslim ze so mnou kazdy suhlasi ze strata trakcie je dost nebezpecna. Tak preco sa o nu snazit. Stratou trakcie zadneho kolesa stracate stabilitu motocyklu pretoze zadne koleso uz nesleduje stopu.
Ako som uz uviedol, tak aj pri abs, ktore vam zabrani dvihnutiu zadneho kolesa do vzduchu pri maximalnom brzdeni, je brzdny ucinok zadnej brzdy priblizne 2%. Ani o chlp viac. Testovane na troch rozncych motocykloch s abs od roznych vyrobcov. Brzdna draha cisto prednej brzdy bola od 118 do 123m. Brzdna draha pri pouziti oboch brzd bola o 2m kratsia.
Hlavne zdovodnenie obhajcov zadnej brzdy je tvrdenie ze po zablokovani predneho kolesa ide jazdec s motorkou okamzite k zemi. To vsak nie je pravda. Musia byt splnene dve podmienky:
1. musi byt tak slaba trakcia ze predne koleso uz neziska rychlo znovu trakciu. Ono totizto pocas brzdenia ide hmotnost motorky dopredu. Tym sa zatlaci predna vidla. Nasledne aj kvoli stvrdnutemu pruzeniu straca predne koleso trakciu. Tym motorka prestava brzdit a predna vidla vystreli. Tym predne koleso znovu pritlaci este o nieco viac a to obvykle znovu chyti trakciu a takto sa to chvilu opakuje kym predne koleso nestrati trakciu uplne alebo jazedc neuvolni brzdu.
2. jazdec sa musi opierat o riaditka. To je sice bohuzial jedna z prvych veci ktore vacsinou robime (ja tiez, neviem sa toho zbavit) pocas prudkeho brzdenia. Suvisi to so sebazachovnymi reakciami a tiez aj so zotrvacnymi silami vlastneho tela, ktore sa snazime zvladnut a to obvykle rukami. Kedze kazdu ruku mame inak silnu a o kazdu sa opierame inak silno, pri strate trakcie predneho kolesa dokazeme riaditka otocit tak lahko ako keby bolo koleso vo vzduchu. Takze pri opierani sa o riaditka ho aj otocime. Co sa stane pri opatovnom ziskani trakcie predneho kolesa ked je dost slusne vytocene mimo priameho zmeru je snad jasne.
1 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
Erteplebossi těžko se Ti bude zvykat.
edit: btw zkuste se projet na GS500 a brzdit jen zadni brzdou to by Vás všechny zastánce pouze zadní vylečilo....
Naposledy editováno 19.04.2014 19:02:16
Peter3P píše: Otrok -> Mas pravdu v pripade ze nemas abs. S abs je naujcinnejsie predna so zadnou. Oproti cisto prednej mas pri brzdeni naplno (cize ked abs ide celu dobu brzdenia) priblizne o uzasne 2% kratsiu brzdnu drahu. :) To je fakt a nie vymysel.
Až na to, že hlavní vtip ABS nespočívá v kratší brzdné dráze. Když jdeš do oseru tak se jednak množství práce redukuje pouze na zamačknout brzdy co to jde a nad ničím nepřemýšlet. Ale hlavně je i při brždění moto ovladatelné.
Krejza píše: Se svolením zakladetele vlákna bych se rád zeptal všech, kteří vůbec nepoužívají zadní brzdu, proč? Chápu, že když se dostanu do stopie, tak je mi k ničemu, ale do té doby zadní kolo pořád nese nějakou váhu a tudíž zadní brzda brzdí. I když třeba jen jedním procentem. Na motorce je, tak proč ji nevyužívat?
Pravděpodobně proto že si přečetli že při ideálním brždění na okruhu nebo na letišti v přímím směru je zadní brzda zbytečná. To je sice pravda ale v běžným provozu když se něco děje nikdo nezabrzdí tak jak na tom letišti, každej buď přebrzdí (pak pomůže jen ABS) nebo nedobrzdí a zadní by mu pomohla.
Sushi píše: Můj děda má 70+ roků, momentalně jezdí a padá na Yukině 50ce ale v mladí projel na Jawě se sajdou Bulharsko, Rumunsko atp. Pokud ho někdo z vás přesvědčí, ze se brzdí hlavně přední má moji motorku.
Erteplebossi těžko se Ti bude zvykat.
dnes sem brzdil jen predni a prst furt na brzde...uf uf..mam vyjezdenou trasu a najednou uz to neni ono..tim zbytkem ruky neudrzim ty spravne otacky,nehlede ze pri podrazovani neuberu tak rychle plyn..je to peklo se po letech brzdeni zadni naucit mit prsty na predni brzde..ruku na spokce mam nastesti zazitou
2 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
Ten brzdí jen zadní, ten zas jen přední protože na ní je vidět, na zadní není vidět tak trvá delší dobu než jí člověk nahmatá, no prostě samá perla. A pak světe div se co dnes lítá po našich silnicích
Vendous píše: No když to tady tak čtu dere se mi na mysl že si koupim kolo
Ten brzdí jen zadní, ten zas jen přední protože na ní je vidět, na zadní není vidět tak trvá delší dobu než jí člověk nahmatá, no prostě samá perla. A pak světe div se co dnes lítá po našich silnicích
Zrovna jsem si rikal to same.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) predni brzda a plyn
docela chapu ze nedovedes pochopit o co ve skutecnosti jde..pred 30 lety kotocovky nebyly..jen bubny..predni bubnovka mela stejnej nebo spise mensi zaber nez zadni bubnovka..kdyz si teda clovek zvykne brzdit zadni,pak 30 let nejezdi..tak pak nez si zvykne brzdit predni kotoucovkou..tak to neni jednoduche..proto to vlakno,proto jsem chtel vedet kolik prstu na brzde atd.....chapu ze pro mlicnaky jako jses ty a tobe podobni..tak pro ne to bude nepochopitelne a budou plkat neco o jizdnim kole...ale takovej uz je svet