ps:vyrustal jsem na kejvackach a pinckach a pak jsem sel na moto az po 20 letech..tzn tam se predni nepouzivala..
1 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn
jako zakladatel vlákna jsem i já začínal na jawkách a tenkrát jsme se učili brzdit především zadní, když přední brzda byla na dobrždění před úplným zastavením a ještě k tomu pro ty, kteří se nedokázali udržet v malý rychlosti. Důvody? Obě brzdy byly konstrukčně stejný, tedy plus minus stejně účinný a z tohoto důvodu to tedy bylo jedno. Každá brzda může bloknout kolo, a to platí i dneska. Když chytíte šmíra na zadek, když to začne tancovat pod prdelí, tak se to dá vždycky ustát líp, než když se šprajcne předek. A to, podle mýho taky platí dneska - vícerokráte jsem zažil obé, a vychytávat předek mi vždycky přišlo jako větší ekvilibristika, než srovnat zadek.
Přední brzdu pak používali i závodníci, opravdoví na okruzích, ne ti v běžným provozu, protože z povahy věci museli vždycky využívat brzdný potenciál na maximum. A navíc tam se taky montovaly dopředu účinnější brzdy, a to už snad někdy od šedesátej let - dvouklíče a i čtyřklíče.
V našich končinách přišel rozdíl až s 634-kou, která měla vepředu dvojklíč a kterej když se dobře seřídil, tak byl znatelně účinnější než zadek. Já ji měl od sedmdesátýho osmýho a byl jsem jeden z prvních, kterej začínal používat víc předek než zadek.
Na západních motorkách se pak ty rozdíly prohlubovaly po nástupu kotoučů na předky, kdy kombinace, znám taky z vlastní zkušenosti, vepředu dvoukotouč vzadu buben dává rozdíl naprosto propastnej.
V určitým směru je pak ovládání přední brzdy i pohodlnější, protože na tu páčku je vidět, a i když na ní prsty nemám, tak na ní vždycky rychlejc přehmátnu, než když mám hledat nohou pedál zadní brzdy. Tohle je ale umělej problém, kterej vznikl právě z toho, jak lidi tvrděj, jak je zadní brzda na houby, nebo dokonce nebezpečná, a téměř nikdo si nedá tu práci, aby si seřídil motorku tak, aby měl pedál brzdy pod nohou a mohl tak v případě potřeby okamžitě hamovat. Já se i setkávám s tím, že si lidi nechávaj ten pedál tak, aby ho měli od nohy co nejdál, aby o něj náhodou nezavadili. Pak je jasný, ža teková brzda je tam opravdu jenom kvůli technický.
Z mýho pohledu teda, při běžným stavu dnešních věcí:
brždění přední je účinnější, protože se dneska téměř vždy jedná o brzdu výkonnější
brždění zadní brzdou je navíc oslabený, dík výkonu dnešních předních brzd, odlehčením zadku, a tím ztrátou adheze zadního kola, způsobeným ponořením přední vidle
tvrzení že brždění zadkem je z principu nebezpečný je naprostej nesmysl. Je méně účinný, to ano, ale ne autoritativně nebezpečný.
Ricard píše: Důvody? Obě brzdy byly konstrukčně stejný, tedy plus minus stejně účinný a z tohoto důvodu to tedy bylo jedno. Každá brzda může bloknout kolo, a to platí i dneska.
To podle mě není pravda, pokud mám na obou kolech stejně účinné brzdy, tak ta přední bude mít vždy větší brzdný účinek.
...btw zablokovat kolo jednoklíčem, to už chtělo mít dost velkou sílu v ruce a dost dobře seřízené brzdy