Vzhledem k narůstajícím počtům adeptů jedné stopy, začínajících každoročně na českých silnicích, bych se chtěl na následujících stránkách pokusit rozebrat tuto problematiku – řekneme si něco o situaci na silnicích, konstrukci motocyklu, fyzice jízdy, brzdění a dalších věcech ve snaze zvětšit šanci začátečníka projít touto velmi nebezpečnou fází bez vážnější újmy.
Autor : nar. 1961, studoval motorová vozidla a spalovací motory v první polovině osmdesátých let na VUT v Brně – ŘP A1 od patnácti, A od sedmnácti let, praxe na různých typech motocyklů
Jinak já osobně jsem stále motorky obdivoval, ale hrozně jsem se jich bál. Teprve ve svých 50-ti letech jsem byl zlomen svou polovičkou a udělal si papíry na moto neomezenou. Jinak zakoupil jsem Jawku 350 a přiznám, že z ní mám ohromný respekt a připadá mi, že je moooc živá, hnusně těžká a prostě děsně nerejdná. Promiňte elévovi, ale proti pinckovi je to sakra rozdíl, navíc s tím, že pincek už 30 let odpočíval a byl jsem celou dobu pouhým plechovkářem. Rozhodně bych si nekoupil nic silnějšího a budu se hodně dlouho učit, jak šťastně dojíždět domů. Předpokládám, že až do důchodu mám co dělat, abych tu "pro mě bestii" zvládnul. Jedno čínské přísloví praví, že mladé tele se tygra nebojí. Já jsem tele staré, proto se tygra bojím a mám z něj respekt.
Uź se těším na jaro, kdy se budu pomalu rozjíždět.
Přeji hezký den a slušnost na silnici.
2 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
Naposledy editováno 31.01.2009 00:00:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
Váňa>Tak nevím, proč Che pořád cpe lidem do začátku ty slabý hujdy, když záleží hlavně na štěstí, rozumu a pak taky kolik už má dotyčný ujeto silným autem...
Pro preziti na motorce je dulezite kolik ma dotycny ujeto silnym autem???Jak to myslis???
Jen pro ujasneni...jako silne auto povazujeme neco okolo 400PS a vic...nemyslis silnym autem nejakou dvoulitrovou mrdku?
A to bych chtel videt kolik motorkaru ma najeto neco na silnem aute?
Váňa>Tak nevím, proč Che pořád cpe lidem do začátku ty slabý hujdy, když záleží hlavně na štěstí, rozumu a pak taky kolik už má dotyčný ujeto silným autem...
Bez urážky, ale měl by ses zamyslet. Ona i dávka štěstí záleží od toho, co sedláš. A s tím autem je to fakt
Jinak Che to napsal pěkně, být začátečník, poučím se. Takhle to po 12 letech nemá už význam
Každopádně souhlasím s postupným zvyšováním kubatury (pozažmo výkon/váha) a s nesmyslným škrcením motoru (pěkně napsané).
Ja něco přidám z vlastní zkušenosti a vývoje názoru: Do doby než jsem osedlal 125 nsr-ko sem byl přesvědčen, že je jedno jakou si koupim do začátku motorku a nikdo mi to nemohl vyvrátit.V 18 už jsem nabyl pocitu,že to celkem ovládám a chtěl jsem nějakou sportovní 6-tku,to mi ale naštěsti otec zatrhl a dal mi na výběr buď 500 nebo nic....samozřejmě, že jsem si vzal to 5-ti kilo.Už jsem pár krizovek měl a byl jsem opravdu rád, že pod sebou mám lehkou ovladatelnou motku s menším výkonem... Teď, když už jsem si něco na té motce odjezdil,zažil a zjistil že to není taková prdel, jak se zdá, tak to plně chápu a souhlasím s váma.
Ale jako kdybych si pořizoval motorku až teď, bez předchozí zkušeností, tak byste mi to asi nevysvětlili
Naposledy editováno 06.02.2009 20:22:05
1 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
NoFear4>Váňa>Tak nevím, proč Che pořád cpe lidem do začátku ty slabý hujdy, když záleží hlavně na štěstí, rozumu a pak taky kolik už má dotyčný ujeto silným autem...
Pro preziti na motorce je dulezite kolik ma dotycny ujeto silnym autem???Jak to myslis???
Jen pro ujasneni...jako silne auto povazujeme neco okolo 400PS a vic...nemyslis silnym autem nejakou dvoulitrovou mrdku?
A to bych chtel videt kolik motorkaru ma najeto neco na silnem aute?
Tak to mám megasilnýautopyčowoe. 2L benzin, žere to jak kráva...
Ale pořídil jsem si ho až potom co jsem měl už pár tis. km na moto.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
Vidím, že se zase snažíš čůrat proti větru
Aby bylo náhodným čtenářům jasno - i já zastávám názor, že se musí člověk vyjezdit na něčem slabším.
Jenže je mi jasné, že teď se na Che vrhne kdejaký mlaďas, co si jednou půjčil od kamoše na parkovišti litra, dokázal s ním objet tři kolečka, a teď bude tvrdit, že to vlastně nic není a že litr je jen o rozumu.
Vážení přátelé - není!
Teprve v krizovém okamžiku se projeví naučený dynamický stereotyp - tedy automatická reakce (ostrý manévr začít "kontra", brzdit ostře a při tom nepřebrzdit, ...)
Je tedy možné začít na litru?
Samozřejmě, že to lze.
A jezdit rozumně (= připosraně)?
No jistě - to je u začátečníka nutnost!
Ovšem pak je potenciál litru naprosto nevyužitý a takový "pilot" zraje velmi pomalu.
Kdo dvě sezony drtil dvacku se zaťatým zápěstím, pak dva roky honil čtvrtlitra k hranici jeho možností - ten po přesednutí na ostrou šestku či litra bude už během prvních pár set km lepší, než ten, kdo ty čtyři roky ničil litrový motor podtáčením
Howgh
650ccm>
Je tedy možné začít na litru?
Samozřejmě, že to lze.
A jezdit rozumně (= připosraně)?
No jistě - to je u začátečníka nutnost!
Ovšem pak je potenciál litru naprosto nevyužitý a takový "pilot" zraje velmi pomalu.
Kdo dvě sezony drtil dvacku se zaťatým zápěstím, pak dva roky honil čtvrtlitra k hranici jeho možností - ten po přesednutí na ostrou šestku či litra bude už během prvních pár set km lepší, než ten, kdo ty čtyři roky ničil litrový motor podtáčením
Howgh
myslím si přesně to samý. Názor "kupuju si rychlou motorku abych na ní jezdil pomalu" mě pořád zaráží
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
mira008>Che> je to zajímavý a hodně pravda, ale myslím si, že je to tak trochu zbytečný téma, protože ti kteří by se tím měli řídit si to ani nepřečtou natož aby si z toho něco vzali.
bohužel v tomhle máš pravdu tady si to přečtou víceméně lidi co už něco odjezdily a furt sbíráji skušenosti nebo ti co máj rozum a jestli si s toho něco vezmou je na nich, ale mi tomu můžem taky trochu pomoct určitě skoro káždý z nás zná někoho kdo by chtěl začít na motorce a bylo by vhodné mu tento dobrý článek doporučit. Třeba já, přítelkyně si koupila ted motorku a už se těší až vyjede, já ji budu dělat na motce dozor, ale i tak mám hroznej strch aby se jí tam něco nestalo a a vím i když pojedu za ní tak nebudu moct zasáhnout a to mě děsí. Já sám jsem ještě zelenáč sice jsem pár roků jezdíl na jawkách, ale ted jsem si koupil velkou motorku (xj 600 s) a ten skok byl obrovský a taky se podle toho snážím jezdit, tj. nikdy né na hranici schoností svých a ani motorky, prostě aby tam byla njáká rezerva, prostě se snážím jezdit tak abych se nedostal do průserovej situací a vždy dojel dom celejNaposledy editováno 18.02.2009 10:49:35
1 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
"
gdy to konečně pochopí všichni ti co začínají s mašinama, že začít se dá na čemkoliv, klidně jako první mašinu Busu K8. je to přece fuk. Za předpokladu, že má člověk mozek.
Podstatný je, jestli ji zvládne fyzicky, jestli ji na semaforu do kopce udrží nebo se s ní poroučí na zem. Ale jestli je to 125-250-500-1000 + je přece uplně jedno . Hubu si rozbiješ i na 250,ne? Mozek + fyzické dispozice na váhu daného moto a je to.
"
je to přece jednoduché ne
Naposledy editováno 18.02.2009 12:22:53