rád bych začal jezdit, historicky něco na Simálu (6.000 km) a GSX-R 600 Srad (2.000 km) před 20 lety. Beru to tak, že jsem úplný nováček 180cm 105 kg. Rád bych něco na polní/lesní cesty (i horší) a zároveň abych s tím mohl s kamarády GS 1250 a GS 800 někam na dlouhý trip (Albánie apod.). Kolem a kolem koukám po Tenere, nepočítám, že bych si na tom něco opravil sám a tak uvažuju spíše o nové motorce. Můj strop za nové moto je cca 300.000 - budu ještě muset dokoupit veškeré oblečení včetně helmy a dokončit rošíření z A2 na A. Jde mi o to zjistit na co jsem nemyslel, jaké moto ještě uvažovat nebo si jít pujčit a projet. Ještě jeden benefit pro Yamahu je servis cca 2 km od baráku.
Moje dotazy:
1. Je vhodné koupit novou motorku, když uvažuju jezdit lehčí terén?
2. Volit raději starší Tenere s doplňky (když neumím posoudit stav moto) nebo připlatit na Tenere World Raid a vzít si ji od novoty nebo předváděčku kvůli většímu dojezdu a lepšímu podvozku ?
3. Vzít raději něco jiného?
- KTM (moc se mi nelíbí design a mám obavu z vyšší ceny a nákladnějšího servisu)?
- Aprilia Tuareg (četl jsem něco o dlouhé čekačce na náhradní díly, tekoucí olej a díly s výrazně vyšší cenou než u Yamahy)
- Suzuki V-Strom (přišla mi hodně velká a ne úplně do terénu)
- jiná alternativa?
4. Koupit na začátek něco lehčího a slabšího třeba CF MOTO MT 450 a vyměnit to za silnější třeba po 2 letech (ale s otázkou jestli se v pohodě zbavím číny a s jakou ztrátou)?
Předem díky za odpověďi a ochotu.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Anti píše: Víc netřeba dodávat
To jakože má starší , menší a tlustčí začátečník jezdit terén potokama a mezi stromy po lesích na 220 kg motorce ,
aby tomu teda mohl v hospodě a na fóru říkat terén. Tak to jo ,no.
Stačí ,ať nám dá zpětnou vazbu, až pojede na těch origo pneu po nějaký úzký ,rozmlácený a bahnitý lesní cestě, jak se mu jelo
A jak to třeba na tý cestě otočil, jak se mu to zvedalo, Jestli to byl pěkný relax a tak…
Naposledy editováno 04.04.2024 17:37:53
JAVR píše: To jakože má starší , menší a tlustčí začátečník jezdit terén potokama a mezi stromy po lesích na 220 kg motorce ,
aby tomu teda mohl v hospodě a na fóru říkat terén. Tak to jo ,no.
Stačí ,ať nám dá zpětnou vazbu, až pojede na těch origo pneu po nějaký úzký ,rozmlácený a bahnitý lesní cestě, jak se mu jelo
Spíš jde o to, jestli na polňačku v turistickém módu je fakt nutné překopat podvozek a motorku nějak extra tunit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Takže znovu:
"Rád bych něco na polní/lesní cesty (i horší) a zároveň abych s tím mohl s kamarády GS 1250 a GS 800 někam na dlouhý trip (Albánie apod.)"
Já samozřejmě věřím, že existují lidé, kteří pojedou do Albánie na lehkém enduru aby to tam měli jednoduché na těch lesních a polních cestách, ale troufám si odhadnout že většina pořídí sice větší ale pohodlnější motorku která tu polnici taky dá. Je to otázka preferencí. Měl jsem na toto téma pár diskuzí v době kdy bylo v módě Rumunsko. Kolega z práce pořídil LC4 a těšil se jak bude dávat ty šotolinky. Ano tam byl král, ale ty přesuny ohodnotil tak, že už by je nechtěl zažít. Další rok jel s motorkou v dodávce.
Tvůj návrh postupných krůčků je hypoteticky správný, ale znamená to postupně pořídit několik motorek a obětovat několik sezón. Ne každý na to má prostředky, čas nebo náturu. A když to prostě přeskočí, neznamená to automaticky problém.
Bylo to i obsahem jeho dotazu, jestli třeba nezačít na něčem slabším ... Názory tady má, tak ať se rozhodne podle sebe.
Naposledy editováno 04.04.2024 20:52:36
2 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
K terénu dodám tolik, že do zákazů úplně riksovat nechci a na motokrosovou trať ambice nemám, ale koleje a bláto si umím představit. Popravdě bych to raději rovnou vyřešil motorkou, kterou už bych nemusel měnit kvůli jejím vlastnostem (tady mi zapadá Tenere), ale přece jen jsem sem nakoukl kvůli radám.
PS: Jen se mi příčí koupit CRF a rovnou měnit podvozek v hodnotě desítek procent ceny motorky (jestli jsem pochopil problematiku) a prodávat moto obratem se ztrátou. Nějaké tipy?
Do té tenérky taky budeš muset nasypat hromadu peněz, aby jsi to mohl do terénu vzít... A riziko, že se něco rozbije tam je daleko větší než u CRF..
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Enky píše: na motokrosovou trať ambice nemám, ale koleje a bláto si umím představit. Popravdě bych to raději rovnou vyřešil motorkou, kterou už bych nemusel měnit kvůli jejím vlastnostem (tady mi zapadá Tenere)
Nekomplikuj to. Chceš motorku primárně na cestování s tím aby se neztratila v terénu když na to občas dojde.Jít na to přes CRF300L není špatné, ale v případě že by ti bylo o dvacet(pět) let míň. Je to motorka pro mladé lulany aby si zvykli na bláto a zároveň mohli na motorce dojíždět do školy. Machrovat před roštěnkama na parkovišti u supermarketu a jejich fotříci si ji občas půjčit na ryby když zaprší a Babeta to na ten jejich flek nedá. Používat jí jako ostré enduro typu WRf, EXC tak ji za sezónu rozštípu na trsátka.
Za mě jsi si vybral úplně nejlépe jak to šlo. Jen připomenu že Yamaha si s vývojem téhle Tenerky dala dost načas a vymyslela ji pořádně. A to i přesto že mě osobně se nelíbí vedení výfuku.
Není to tupě převzatý motor z naháče jako to udělala konkurence. Je v něm jinak poskládaná převodovka, podvozek má tři varianty tlumičů, dvě velikosti nádrže, upravili vypínání ABS(tady možná víc tlakem konkurence než uživatelskou odezvou). Ceny ND, z té čtyřky, jasně nejlevnější. Mám osobní zkušenost že originální Yamaha ND/spotřebák byl levnější než druhovýroba.
Transalp-Tuareg-VStrom jen převzali stávajíci silniční agregát a vložily ho mezi 21"-18" kola. Tenhle silniční základ je u všech tří uvedených hodně patrný a místo aby veřejně přiznali že to tak trošku "ojebali" tak z toho dělají přednost. (Pár keců v mediálním prostoru je x-krát levněší než vývoj)
Jestli tě to do terénu opravdu hodně táhne a myslíš to vážně se zvyšováním svých jezdeckých dovednosti kup si k Tenerce, né místo ní, ostré sportovní enduro EXC 400, EXC 350, WR250f, WR450f.
Neřeš to nákupem kompromisní motorky typu CRF300L, WR250R s tím že ji obratem zase prodáš.
Naposledy editováno 05.04.2024 08:41:47
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
bazin. píše: ....
Jít na to přes CRF300L není špatné, ale v případě že by ti bylo o dvacet(pět) let míň. Je to motorka pro mladé lulany aby si zvykli na bláto a zároveň mohli na motorce dojíždět do školy. Machrovat před roštěnkama na parkovišti u supermarketu a jejich fotříci si ji občas půjčit na ryby když zaprší a Babeta to na ten jejich flek nedá.
...
Jestli tě to do terénu opravdu hodně táhne a myslíš to vážně se zvyšováním svých jezdeckých dovednosti kup si k Tenerce, né místo ní, ostré sportovní enduro EXC 400, EXC 350, WR250f, WR450f.
Neřeš to nákupem kompromisní motorky typu CRF300L, WR250R s tím že ji obratem zase prodáš.
Mladí si nové motorky nekupují, a už vůbec ne maloobjemová endura protože nevypadají kůl a nedá se s nima machrovat před roštěnkama.
Tyhle motorky si alespoň v ČR kupují "dědci" kolem 40, kteří už zjistili, že na lehké motorce si polňačky, klikaté okresky i proplétání se městem cestou do práce užijí mnohem víc než na těžkopádném dvouválci, se kterým se mimo asfalt už dost nadřeli když jim bylo 25-40.
Ostré enduro je pro většinu lidí nesmysl, protože na jeho řádné využití nemají fyzičku a nesmíš na něm na silnici - tedy musíš ho všude tahat na vozíku nebo v dodávce. Navíc servis v motohodinách, kdy generálku motoru na tom děláš častěji, než se na tupém enduru se silničním motorem mění olej.
Pořád ale platí, že žádná motorka nemůže být dobrá na všechno. Pokud chceš pohodlně cestovat, potřebuješ na to jinou motorku, než na víše zmíněné. Takže potřebuješ mít motorky alespoň dvě.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Já bych si tu tenerku moc neidealizoval..vznikla totiž přesně tak, jak to popisuješ u ostatních.. Vzali motor z MT-07 - která byla od začátku do konce postavená jako socka style motorka, která měla konkurovat NC700... Když tenkrát přišla na trh, stála 130 tisíc Kč. Tenerku vyvíjela francouzská yamaha z toho co měli...Ten motor se primárně do cestovního endura vůbec nehodí...je krátkej a celej hrozně vyskokej...má hlubokou vanu, takže klika je hodně vysoko a nad ní jsou ještě ztopořený ty dva válce... Aby tu hru o těžiště ještě soudruzi z japonska/francie dovedli k dokonalosti, mrdli přímo nad něj pro jistotu ještě celou bandu - jako v devadesátkách, kdy tekl benzín do karbece samospádem...Na motoru jsou ve předu i původní úchyty na jiný rám - tady samo nepoužité...
Mimo to je to ale dobrý stroj - motor je jízdně příjemnej a celkově krom otho těžiště motorka ničím neotravuje...Je ale potřeba přiznat, že to je velký kompromis..
Souhlasím s tím, že transalp šel v těchto neduzích ještě dál - ten má z horneta nejen motor ale i rám a ten motor je ještě vyšší...
Naposledy editováno 05.04.2024 09:56:24
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
se někteří snaží dokázat že ano) a motorka typu "dualsport" bude vždy o kompromisech. Buď více do cestovna nebo více do terénu. A zase jsme u toho s tím terénem.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Wenca24 píše: bazin.> Máš někde nějaký zdroj ohledně změny převodovky v motoru Tenere? Podle mě změnili pouze sekundární převod...
Čerpal jsem z tohoto testu. Cituji: Zajímavě je poskládaná i převodovka. Ta má první tři rychlosti krátké jak víkend. Zejména mezi dvoukou a trojkou budete řadit zatraceně často. V terénu je to ale super.Nicméně podle rozkresu je poměr všech převodů i primární převod stejný jako u MT-07. Takže máš pravdu a já kecal.
Wenca24 píše: Aby tu hru o těžiště ještě soudruzi z japonska/francie dovedli k dokonalosti, mrdli přímo nad něj pro jistotu ještě celou bandu - jako v devadesátkách, kdy tekl benzín do karbece samospádem.
BMW F800R/GS ji pod sedlem mělo a upustilo od toho. Na AJP PR5 se mi to líbilo. Bylo to cítit když jsem vracel na kola odloženou moto někde ve stráni ve výjezdu. Tenhle prcek neměl výkon na to aby se stavěl na zadek tím že mu ve předu ta váha paliva chyběla. S výkonem Tenerky by to už možná bylo jiné ubrat ze předu 16-20kg a dát ho pod zadek. I když u BMW si na to nikdo nestěžoval tak od toho odešli.A jak dlouho s tím vydrží u KTM? Já osobně bych nemohl jezdit v terénu s neustálou vyzí že tu nádrž prorazím o šutr zapomenutý v trávě, obrubník, atd... Tahal jsem klacek zapíchnutý mezi chladičem a rámem. Nádrž u stupaček je absolutně mimo mé chápání konstruktérů z KTM.
Naposledy editováno 05.04.2024 13:00:30
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
U Yamahy se na nějakou optimalizaci vysrali a je to jedním z důvodů, proč je T7 ve své kategorii nejvíc těžkopádná.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Deadman píše: Tuareg 660 má nádrž níž - "prohozenou" nádrž se vzducháčem. V tom smyslu, že vzducháč je nad hlavou motoru a nádrž se táhne od víčka dozadu dolů do míst, kde jinak bývá vzducháč.
Nádrž ten vzducháč na hlavou obepíná z obou stran. Od víčka jde i dopředu. Dole v místě airboxu je podle odhadu asi jen 1/3 objemu a v každém tom uchu od uzávěru směrem dopředu bude po dalších třetinách objemu. Ale je fakt že z těch čtyř to mají nejlépe vyřešené.Tuareg pro změnu nemá, stejně jako Transalp, uzavřený rám. To mají jen VStrom a Tenerka.
Nechápu proč konstruktéři už konečně neudělají enduro střední velikosti pořádné. Každá z těch motorek má kousek dobře a zároveň něco naprd. Všechno už tady bylo, je provozem dostatečně odzkoušeno a nikdo ty poznatky nezužitkuje kompletně v jednom stroji.
- O dvouválcovém motoru nemá cenu diskutovat stejně jako že je to motor původem ze silničních motorek. Proč se ale tak moc šetří že neudělají do převodovky první tři rychlosti pro terén to nechápu. Delší krok co vznikne mezi 3 a 4 nikoho neomezí. Sekudární převod se nebude muset tolik zkracovat a prospěje to na obě strany. Pomalejší jízdě v terénu bez přehnaného spojkování a pro cestovní rychlosti se nebude muset motor tak vytáčet.
- Uzavřený rám, od krku řízení před a pod motorem ke kyvce. Pro enduro jasně nejlepší volba.
- V době vstřikování, kdy všichni používají palivové čerpadlo nacpat nádrž do prostoru mezi motor a centrální tlumič. Těsně až nad blok převodovky. Těžiště se dostane dolů, bude uprostřed motorky a tím pádem se nebude nijak měnit její zatížení předku či zadku podle toho jestli je nádž plná nebo prázdná.
Nádrž v podsedláku zřejmě něčemu nevyhovuje když od toho BMW upustilo. KTM řešení u stupaček je taky extrém který pro enduro nepřijmou všichni (podle mě slepá ulička) a bezín v rámu už se taky v minulosti zkoušel a neujalo se to.
- Přidat do homologace ke 150/70-18 druhý, alternativní rozměr pneu 140/80-18 aby se mohl nazout v případě potřeby legálně pořádný špalek a namotat vedení svodů postaru vedle bloku je už jen taková třešinka na dortu která potěší srdce nejednoho enduráka.
Naposledy editováno 06.04.2024 08:43:28
bazin. píše: ...Nechápu proč konstruktéři už konečně neudělají enduro střední velikosti pořádné. Každá z těch motorek má kousek dobře a zároveň něco naprd. Všechno už tady bylo, je provozem dostatečně odzkoušeno a nikdo ty poznatky nezužitkuje kompletně v jednom stroji..
Vždyť tady o tom celou dobu mluvíme, mlho
Protože kšeft. Doba dakarovek je dávno pryč spolu. Kdo má v dnešní době krom KTM v portfoliu pro Evropu jednoválec? Vždyť je doba SUV, viz nejprodávanější evropská motorka. Těch pár nadšenců tvého ražení to nezachrání. Pro ty je tu reedice Tenere, Tuareg, Afrik a jiných odkazů na devadesátky. A udělat jakože enduro je podstatně levnější a prodejnější než nějaký ostrý speciál, navíc když tu kategorii má pod palcem kačena.
1 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Na Trandaku ted tu novinku Dunlop Trailmax Raid. Ale zatím najeto do 1000km, tak mimo silnici nemůžu hodnotit. Na silnici se tváří dobře.
Jinak jsme jezdil na Tenere v zimě většinou Anakee Wild vzadu, k tomu něco špičatějsi na predek a v létě mne bavili STRka, ale jak viděly bláto, tak to byl konec s bočním vedením zadního kola
1 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Přemýšlím co tam dám až sjedu origo STRka... Na suchu se to s nima asi dá, ale jak je trochu blátíčko nebo tráva, vyserou se na tebe s nějakou přilnavosti...
Ten poměrně ostrej nástup toho motoru tomu taky samo moc nepřidá..
1 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Nemáš zkušenosti s Dunlop 908? Ta už sice vypadá, že na universální použití bude trochu moc hard, ale třeba ne...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
assassin píše: Deadman: jen k tem generalkam na ostre, mel jsem jich nekolik a na zadne jsem generalku nedelal, pohybuju se mezi lidma co jezdi na ostrych (vesmes motokros, supermoto nebo rally) a neznam moc pripadu, kdy by nekdo delal tu drahou GO… vesmes jen ti co jedou na spicce v nejake vyssi soutezi…
Oni to totiž před servisním intervalem prodají a někteří z kupujících jsou nuceni vyhledat mně a jiné servisáky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Wenca24 píše: Palomoto> OK, díky...to je pryč docela rychle...
Nemáš zkušenosti s Dunlop 908? Ta už sice vypadá, že na universální použití bude trochu moc hard, ale třeba ne...
To teda mám, dal jsi ji kámoš na mou bývalou Tenerku a najezd bude dobrej. Už teď má asi 7tis.km a vypadá že jste něco najede. V terénu vypadá slušně, ale na tvrdým a na silnici se to chová, jak kdybys jel na hadovi Za mne, já bych si to nekoupil ani kdyby najela 20tis.km
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Ještě vypadá zajímavě metzeler karoo extreme - neměl jsi ji?
Případně to vidím na osvědčené TKC80...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Wenca24 píše: Palomoto> Aha, tak to nebrat...motorku používám primárně jako dopravní prostředek, tak potřebuju rozumné vlastnosti na silnici...
Ještě vypadá zajímavě metzeler karoo extreme - neměl jsi ji?
Případně to vidím na osvědčené TKC80...
Ty Karoo Extreme jsme neměl, naposledy Karro 3 a tedy nic moc. TKC 80 za mne taky nic moc, nejsou špatný, ale vlastně ani v ničem dobrý a výdrž taky nic moc. Dnešní gumy jsou už lepší. Teď mám ty Dunlop Raid a podle testu buduu dobrý a najezd by mel byt okolo 7az10tis.km. Ale zatím mam jeto jen po silnici
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
450MT [1 ... 4, 5] CFMOTO 450MT | TomasNBK | 139 | Dnes v 18:11 Semtamjix |
Aerodynamika- cestovní moto [1, 2] KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE | JAVR | 42 | 20.10.2024 v 08:36 JAVR |
Tenere 700 úprava ABS [1, 2] Yamaha Tenere 700 | Border175 | 31 | 15.10.2024 v 20:53 Vit5 |
V-Strom 800DE delší zkušnosti [1 ... 5, 6] Suzuki V-Strom 800DE | Roman2bk | 167 | 16.9.2024 v 17:37 Pedl |
Aerodynamika- cestovní moto KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE | JAVR | 7 | 13.9.2024 v 18:41 Pedl |