První podnik MS Superbike – Austrálie

Přesně v místě, kde loni sezona 2022 skončila, letos začíná nový ročník MOTUL FIM Superbike World Championship 2023. Závodní okruh Phillip Island přivítá o nadcházejícím víkendu fanoušky, kteří budou sledovat úvodní podnik superbikové sezony. Na jihu Austrálie už začátkem týdne testovali jezdci tříd WorldSBK a WorldSSP, ale až v pátek definitivně odstartují přípravy na úvodní závody, které se jedou v sobotu a v neděli.

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Giorgio Barbier (Pirelli) k testům a výběru pneumatik pro závody řekl: „S dvěma testovacími dny jsme spokojeni. Řešení, která jsme přivezli pro toto první kolo, jsou stejná, jaká jsme na této trati použili už před třemi měsíci, takže jezdci je už docela dobře znali, i když je třeba připomenout, že loni pršelo, jel se jen jeden suchý závod a teploty byly vždy dost nízké, až o 20 stupňů nižší než při letošních testech. Nyní se opět závodí ke konci jižního léta, takže počasí je rozhodně mírnější. Jezdci během těchto dvou dnů odvedli dobrou práci, vyzkoušeli vše co jsme přivezli, včetně standardní zadní pneumatiky SC0, kterou mohou použít jako kvalifikační pneumatiku a případně i jako obutí pro závod Superpole na 10 kol. Phillip Island však zůstává pro pneumatiky velmi zrádným a náročným okruhem vzhledem k jeho uspořádání a vlastnostem asfaltu, které se mohou výrazně zhoršit v případě vysokých teplot.”

Tipovačka WSBK 2023 - tipujte na výsledky dvou hlavních klání WSBK a vyhrajte pohár pro nejlepšího tipaře superbikových závodů plus zajímavé ceny.

TIPOVACÍ SOUTĚŽ

WorldSBK – preview

S jedničkou na kapotě letos startuje Álvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati), úřadující mistr světa královské kubatury superbikového šampionátu. Španěl pokračuje s Ducati v sezoně, v níž chce titul obhájit a rozhodně k tomu přistupuje s velkým odhodláním. V testech, které jezdci absolvovali začátkem týdne, byl Bautista nejrychlejší, takže pokud podobný výkon předvede o nadcházejícím víkendu, všichni si znovu uvědomí jak těžké ho bude znovu porazit.

Týmový kolega Bautisty, Ital Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing – Ducati), je velký talent a Ducati do něho vkládá naděje v tom smyslu, že jednou může navázat na výkony Bautisty. Rinaldi patřil mezi nejrychlejší jezdce testu v Austrálii a jeho cílem není nic jiného než bojovat o vítězství v závodech. Víc nám možná napoví už nadcházející víkend na Phillip Islandu, kde většina ukáže své karty.

Vítěz sezony 2021 Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK), letos nastupuje se svým startovním číslem #54. Loni druhý jezdec celkového hodnocení nemá v plánu nic jiného než bojovat o přední příčky, dostat se do boje o titul a ten v závěru sezony získat. Turek zůstává s Yamahou, jenž by ráda získala dobrý výsledek v MS superbiků, když už to tak skvěle nevypadá v MotoGP. Vše ukáže až čas, ale Razgatlioglu je velký favorit na celkové vítězství.

V barvách tovární stáje tří ladiček pokračuje Andrea Locatelli (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK), jemuž předsezonní příprava vycházela velmi dobře a pokud si toto nasazení udrží, tak můžeme Itala vidět hodně vysoko. Jeho cíle jsou jasné a to v každém závodě bojovat o vítězství.

K žádné změně nedošlo ani u továrny Kawasaki. Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) má na kontě šest titulů mistra světa a letos by rád přidal sedmý. V roce 2021 souboj prohrál s Toprakem Razgatlioglem, loni nestačil na Španěla Bautistu a ani na Razgatliogla. Kawasaki zapracovala na stroji pro sezonu 2023 a Rea věří, že svým soupeřům bude konkurovat daleko výrazněji.

Brit Alex Lowes (Kawasaki Racing Team) neměl loni dobrý začátek sezony, ani v průběhu roku si nijak zvlášť nepolepšil, což bude chtít letos změnit. Techniku a zázemí má na vysoké úrovni, takže teď jen bude potřebovat co nejlépe prodat svůj potenciál, aby si místo u továrny udržel.

V týmu tovární Hondy pokračuje Iker Lecuona (Team HRC), jenž měl loni poměrně zajímavé výsledky s tím, že v posledních dvou kolech kvůli zranění nezávodil. Přesto skončil devátý a na konto si připsal jedno pódiové umístění, když byl v Assenu třetí. Druhým jezdcem týmu je Xavi Vierge (Team HRC), jenž podobně jak Lecuona pokračuje s týmem dalším rokem, což by se mělo odrazit na výsledcích. Předsezonní příprava, zejména pak poslední test v Austrálii nebyl zrovna ideální.

Poslední dvojicí továrního týmu na soupisce WSBK 2023 je dvojice BMW Scott Redding (BMW Motorrad WorldSBK Team) a Michael van der Mark (BMW Motorrad WorldSBK Team). V testech na Phillip Islandu byl Holanďan VD Mark celkově dvanáctý, Brit Redding skončil čtrnáctý. Cílem obou závodníků bude bojovat mnohem blíž předním příčkám, nejlépe o pozice na stupních vítězů. Redding to s Ducati uměl, takže pokud mu to jeho současný stroj BMW umožní, rozhodně by tam měl být vidět.

Mezi netovárními jezdci bude obhajovat loňské prvenství Axel Bassani (Motocorsa Racing). Italský závodník to měl poslední den testu s pádem, takže snad nic vážného. Každopádně nebude to mít s obhajobou snadné, jelikož zájemců o pozici Top netovárního jezdce je víc. Je to například Američan Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW), Loris Baz (Bonovo Action BMW) nebo Philipp Öttl (Team GoEleven).

Velmi talentovaní jezdci jsou také mezi nově příchozími. Jedná se především o dvojici Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), vítěz loňské série WorldSSP a MotoE, plus Remy Gardner (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team), který přichází z MotoGP. Nováčkem je také Brazilec Eric Granado (Petronas MIE Racing Honda Team) a Ital Lorenzo Baldassarri (GMT94 Yamaha). Staří kozáci na startu, to je dvojice Tom Sykes (Kawasaki Puccetti Racing) a Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team), ti rozhodně můžou překvapit.

Česká republika má zastoupení v podobě Olivera Königa (Orelac Racing MOVISIO). König nastupuje do své druhé sezony jezdce superbikového šampionátu a cílem je především pravidelně bodovat. V testech na Phillip Islandu König první den ztratil na nejrychlejšího 1,9 sekundy, což není vůbec špatné. Druhý den to bylo horší, nicméně to bylo způsobeno pádem v úvodní části testu a následně tím, že odpoledne Čech testoval v sedle náhradní motorky, kterou mu rychle postavili.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist