Dvanáctý podnik MS Superbike – Austrálie

Posledním podnikem sezony MOTUL FIM Superbike World Championship 2022 je Austrálie, kde se pojedou závěrečná klání letošního ročníku sérií WorldSBK a WorldSSP. V obou šampionátech je již rozhodnuto o titulech mistrů světa, nicméně v třídě SBK je stále ještě možná změna u pozice vicemistra světa. Z českých závodníků nastupuje v Austrálii Oliver König (WSBK-Kawasaki), který si naposledy v Indonésii připsal na konto první mistrovský bod, a Ondřej Vostatek (WSSP-Yamaha). Pro všechny co tipují je tady rovněž poslední šance na celkové vítězství, jelikož je soutěž dost vyrovnaná. Vyhodnocení tipovačky proběhne společně s tipovací soutěží MotoGP.

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Dráha je známa i po výměně asfaltu svým drsným povrchem a pro výrobce pneumatik patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí vůbec. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota. Nepoměr pravých a levých zatáček pak při chladnějším počasí působí jezdcům problémy. Jen nedávno závodili na Phillip Islandu jezdci MS silničních motocyklů, což by mohlo znamenat, že trať bude v mnohem lepší kondici než je tomu začátkem roku.

Giorgio Barbier (Pirelli) k víkendovému podniku v Austrálii uvedl: „Poslední podnik sezony WorldSBK pro nás zároveň představuje tu největší výzvu. Trať Phillip Island je totiž nejen námi, ale i všemi pneumatikářskými společnostmi uznávána jako jedna z nejagresivnějších a nejnáročnějších pro pneumatiky, a to díky svému specifickému staronovému uspořádání, které z ní dělá unikát. Je to jeden z mála motocyklových okruhů, který za všechna ta léta neprodělal žádné změny a je stejný už víc jak půl století, což přispívá k jeho velkému kouzlu. Vzhledem ke své jedinečnosti se nejedná o trať, která by se dala řešit standardními řešeními pneumatik, zejména v zadní části, která je nejvíce namáhaná. Musí se používat vývojové pneumatiky, navržené téměř na míru této trati. V kategorii Superbike i Supersport budou k dispozici dvě nová zadní řešení ve střední směsi s konstrukcí robustnější než standardní. Austrálie je obvykle úvodním kolem sezony a závodí se v únoru. V listopadu jsme tam ještě nikdy nejeli, takže teploty a počasí by mohly přidat další proměnnou k už tak velmi náročné trati.”

WorldSBK – preview

V Indonésii Álvaro Bautista (Aruba.it Racing - Ducati) nic neponechal náhodě, nechyboval a proto získal titul mistra světa už tam. V Austrálii může jet závod v pozici světového šampiona v klidu a pohodě. Bautista před začátkem sezony uvedl, že v šampionátu má s Ducati nedodělanou práci, a tu se mu nakonec dokončit podařilo. Ducati díky tomu slaví tituly jak v MS Superbike, tak MotoGP. To je obrovský úspěch pro tak malého výrobce. „Určitě je přijet s jistým titulem mistra světa vždy mnohem lepší,” prozradil Bautista. „Teď se cítím mnohem uvolněněji, i když jsem před předchozím kolem na titul příliš nemyslel. Teď už je to ale hotové. Hodně jsme si ten okamžik užili. Teď bych ale chtěl sezonu co nejlépe dokončit. Phillip Island je jedna z mých nejoblíbenějších tratí. Vždycky jsem tam byl hodně rychlý, takže doufám, že se mi podaří najít dobré nastavení motorky. Žádný reálný cíl, co se týče výsledků, nemám, ale pokusím se ze sebe vydat maximum, abych sezonu zakončil dobrým výsledkem.”

Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK) titul mistra světa neobhájí, ale jeho snahou bude sezonu dokončit v pozici vicemistra světa. V Indonésii vyhrál všechny tři závody, což byl cíl, který si před cestou na okruh Mandalika stanovil. Jeho náskok na třetího má hodnotu 37 bodů, což je dost pokud neudělá zvlášť velkou chybu. Před Austrálií Razgatlioglu poznamenal: „Víte, řeknu to ještě jednou, potřebuji tři vítězství, protože je to moje poslední šance. Alvaro je na Phillip Islandu velmi silný a Ducati je na rovince hodně rychlá. Myslím, že pojede sám jako v Katalánsku. Každopádně ale budeme bojovat dál. Uvidíme, jaké to bude na Phillip Islandu.”

Ve hře o druhé místo je matematicky Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team). Jezdec tovární Kawasaki má na to, aby závody vyhrával, takže jeho šance jsou stále aktuální, třebaže musí čekat na velkou chybu soupeře. Ani letos Rea na titul mistra světa nedosáhl a prozatím mu na první pozici chybí 103 body. „Čeká nás trochu jiný Phillip Island než loni, protože tam jedeme uprostřed jara,” poznamenal Jonathan Rea. „Phillip Island je známý tím, že v létě se během dne vystřídají čtyři roční období, takže nikdy nevíme, jaké počasí nás čeká. Pokud bude chladněji, očekávám, že úroveň přilnavosti bude mnohem vyšší a čas na kolo závodu bude rychlý. Zároveň máme stále problém s opotřebením pneumatik, protože na to je trať velmi náročná. Každopádně pro mě je Phillip Island jedna z mých oblíbených tratí.”

Čtvrtým jezdcem v pořadí je Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing – Ducati), pátý Andrea Locatelli (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK), který o pozici v Top5 ještě zabojuje s jezdci jako Alex Lowes (Kawasaki Racing Team) a Axel Bassani (Motocorsa Racing). Také Bassani v Indonésii slavil, když vyhrál soutěž pro nejlepšího netovárního závodníka.

Český jezdec Oliver König (Orelac Racing Verdnatura) má na kontě první mistrovský bod za patnácté místo ve druhém hlavním závodu v Indonésii. Stal se tak 587. jezdcem, který získal body v historii WorldSBK. König na bodovaný závod dlouho čekal, když mu byl nejblíže v Mostě, ale nakonec první bod získal v místě, kde loni debutoval v MS Superbike. Austrálie bude pro českého závodníka náročná, ale je to letos zároveň poslední šance jak rozšířit své bodové konto.

Potvrzené jezdecké sestavy pro rok 2023:

Aruba.it Racing – Ducati: Álvaro Bautista a Michael Ruben Rinaldi
BMW Motorrad WorldSBK Team: Scott Redding a Michael van der Mark
GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team: Remy Gardner a Dominique Aegerter
Kawasaki Racing Team WorldSBK: Jonathan Rea a Alex Lowes
Pata Yamaha with Brixx WorldSBK: Toprak Razgatlioglu a Andrea Locatelli
Team HRC: Iker Lecuona a Xavi Vierge
Bonovo Action BMW: Garrett Gerloff a Loris Baz
Motocorsa Racing: Axel Bassani
Team Goeleven: Philipp Öttl
Kawasaki Puccetti Racing: Tom Sykes
GMT94 Yamaha: Lorenzo Baldassarri

Gil Motor Sport-Yamaha:
MIE Racing Honda Team:
Orelac Racing VerdNatura:
TPR Team Pedercini Racing:
BARNI Spark Racing Team:

WorldSBK – MS stav po Indonésii:

1. ALVARO BAUTISTA DUCATI 553 bodů
2. TOPRAK RAZGATLIOGLU YAMAHA 487
3. JONATHAN REA KAWASAKI 450
4. MICHAEL RUBEN RINALDI DUCATI 279
5. ANDREA LOCATELLI YAMAHA 245
6. ALEX LOWES KAWASAKI 234
7. AXEL BASSANI DUCATI 230
8. SCOTT REDDING BMW 190
9. IKER LECUONA HONDA 189
10. XAVI VIERGE HONDA 154
11. GARRETT GERLOFF YAMAHA 129
12. LORIS BAZ BMW 112
13. PHILIPP OETTL DUCATI 77
14. LUCAS MAHIAS KAWASAKI 56
15. MICHAEL VAN DER MARK BMW 42
16. EUGENE LAVERTY BMW 36
17. ROBERTO TAMBURINI YAMAHA 36
18. LUCA BERNARDI DUCATI 35
19. XAVI FORES DUCATI 29
20. KOHTA NOZANE YAMAHA 15
21. ILLIA MYKHALCHYK BMW 10
22. CHRISTOPHE PONSSON YAMAHA 9
23. HAFIZH SYAHRIN HONDA 9
24. LEON HASLAM KAWASAKI 4
25. TARRAN MACKENZIE YAMAHA 3
26. PETER HICKMAN BMW 2
27. LEANDRO MERCADO HONDA 2
28. OLIVER KÖNIG KAWASAKI 1
29. JAKE GAGNE YAMAHA 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist