Welkom Preview

Druhý závod sezóny Grand Prix klepe na dveře - kolotoč Mistrovství Světa se stěhuje na své jedno z nejvzdálenějších míst.

Je před námi druhý závod letošní sezóny Grand Prix, který se jede v jihoafrickém Welkomu. Okruh Phakisa Freeway u Welkomu v Jihoafrické Republice je jedním z nejnovějších okruhů na trase Moto Grand Prix. Okruh samotný leží v oblasti Goldfields, státní provincie Jihoafrické Republiky. Přes státní iniciativu a vzhledem k rozšíření pracovních podmínek a z důvodů nemalého hospodářského užitku, byl okruh otevřen v roce 1999. Dominantou okruhu je rychlostní ovál, do kterého je umístněn samotný silniční okruh. Na okruhu je též vybudován fotbalový stadión, který se stal domovem místního klubu Owa Stars. Zajímavostí okruhu je jistě jeho vysokohorské umístnění (1350 m. nad mořem), kvůli kterému ztrácejí motocyklové motory až 20% své síly. O zdejších zatáčkách se říká, že jsou jedny z nejnáročnějších v celém seriálu Grand Prix. Arnette Africa's Grand Prix je jednou z nejvzdálenějších Velkých Cen.
Tolik úvodem o samotném okruhu, ke kterému je ještě potřeba dodat, že jeho povrch je zároveň hodnocen jako jeden z nejhorších, neboť se na něm usazuje množství prachu, který je sem z okolní pustiny během celého roku navátý a vzhledem k nevyužití okruhu tvoří místy doslova chuchvalce špíny. Kvůli povrchu asfaltu je pro okruh charakteristické neustálé zlepšování časů, protože jednotlivými tréninky a kvalifikacemi se povrch postupně čistí a tak není náhodou, že ty nejlepší časy se jezdí až při nedělním závodě.
MotoGP:
Závod nejprestižnější třídy a nejen ten, se pojede pod dojmem havárie Daijira Kata v zahajovacím podniku na japonské Suzuce. Přesto lze očekávat velice tvrdé souboje. Své vítězství bude z loňského roku obhajovat Tohru Ukawa, který zde dokázal po souboji odsunout na druhé místo pozdějšího Mistra Světa třídy MotoGP Valentina Rossiho a právě Rossi bude muž číslo jedna, na kterého se budou upírat oči miliónů diváků po celém světě. Vedle těchto jezdců budou pochopitelně k favoritům patřit i další jezdci HRC, jmenovitě pak především Max Biaggi a Sete Gibernau, kterým bude chtít konkurovat i Makoto Tamada, ale je velkou otázkou jak si s neznámým okruhem Tamada poradí a co udělají na tomto okruhu pneu Bridgestone se čtyřtaktní Hondou RC 211V.
Po úžasném debutu na Suzuce se mezi favority zařadila i italská Ducati se svými jezdci Lorisem Capirossim a Troyem Baylissem. Ducati však na tomto okruhu ještě netestovala a pro samotného Baylisse to bude také premiéra. Z továrny Ducati však zaznívají hlasy, že stroji Desmosedici spíše vyhovují rychlejší okruhy a tak bude zajímavé jak si její jezdci dokáží s welkomskými nástrahami poradit.
Po celkem velkém výpadku v Suzuce si bude svou reputaci chtít vynahradit další japonská továrna Yamaha, která na místo zraněného Melandriho nasadila testovacího jezdce Noricka Abeho. Dvě největší hvězdy továrny Alex Barros a Cerlos Checa trávili volno na americkém kontinentu. Barros odletěl domů do Brazílie doléčit si svá zranění z pádu v zahřívacím tréninku na japonskou Grand Prix, zatímco Checa absolvoval dovolenou na farmě Wayne Raineyho u kalifornského Monterey. Během své dovolené se prý s cestovním motocyklem svezl i na okruhu Laguna Seca, kde dříve startoval v závodě Grand Prix. Po této soukromé jízdě prý řekl, že ho opět nadchl průjezd vývrtkou, tedy nejslavnější americkou zatáčkou The Corkscrew. Checa si také nejen s Dougem Chandlerem zajezdil na motocyklech supermoto, ze kterých byl nadšen. Návrat do vrcholných pozic očekává továrna Yamaha také od Oliviera Jacqua a od Shinyi Nakana, kteří zatím hledají své loňské kvality.
Po skvělém vstupu do letošní sezóny se bude chtít opět dobře prezentovat i druhý italský zástupce - Aprilia. Charakteristika okruhu ve Welkomu by mohla vyhovovat Noriyuki Hagovi, zatímco výkon Colina Edwardse II. je velkou otázkou. Colin zde stejně jako všichni ostatní nováčkové ještě nestartoval a tak se můžeme těšit jak si pohraje s nástrahami těžkého okruhu a zda opět svede krásný nováčkovský souboj o pozici nejlepšího Američana s mladým Nicky Haydenem (Honda).
Samotnou kapitolou jsou další dvě japonské továrny Suzuki a Kawasaki. U Suzuki stále nemohou najít řešení jak zrychlit jejich stroj a tak zřejmě Kenny Roberts i John Hopkins budou jezdit pouze o zbylé body, zatímco továrna Kawasaki je zřejmě pro letošní rok ještě odsouzená do role "zametačů", ale kdo ví ....
Peter Clifford již tentokrát nasadí dva stroje Harris WCM, ale oba budou podle mě považovat za úspěch když dojedou závod. Druhý britský výrobce - Proton nasadí do závodu opět pouze dvoutaktní tříválec, ale jak Jeremy McWilliams tak i Nobuatsu Aoki si věří a z Welkomu by rádi přivezli body což by vzhledem k jejich kvalitám nemusel být problém.
250 ccm:
Třída 250 ccm bude zřejmě va znamení italské továrny Aprilia. Své postavení bude chtít potvrdit vítěz prvního závodu Manuel Poggiali, společně s jezdci Toni Elíasem a Fonsi Nietem. Do tohoto souboje by měl zasáhnout další jezdec s plnou podporou italské továrny - Randy de Puniet. Z jezdců na Apriliích bych však chtěl upozornit na Franco Battainiho, o kterém si myslím, že zde prohovoří do pozic nejlepších jezdců.
Proti Apriliim se postaví dvě japonské továrny. Tou první je mocná Honda jejíž jezdci Sebastian Porto a Roberto Rolfo jistě opět zaútočí na nejvyšší pozice. Krok s továrními jezdci Hondy jistě bude chtít držet i Alex Debon na kitovém stroji stejného výrobce.
Druhým japonským výrobcem v této třídě je Yamaha jejíž dvojce nastoupí i na tomto okruhu. Vzhledem k výkonu motoru sice nepatří dvojice Naoki Matsudo - Jaroslav Huleš k favoritům, ale oba by mohli do pořadí mezi bodujícími výrazněji zasáhnout.
Když už byla řeč o našem jezdci, musím vzpomenout i toho druhého - Jakuba Smrže. Kuba by se mohl opět dostat na bodované pozice, výkon stroje by to jistě umožnil. Mechanici se však potýkají s problémem nastavení podvozku a tak doufejme, že během volných tréninků vše vyřeší a Jakub bude moci navázat na skvělý úspěch ze Suzuki.
125 ccm:
Co říci na adresu nejslabší třídy? Snad jen to, že zde je opět neuvěřitelně otevřené pole působnosti pro mnoho jezdců, který z nich potvrdí své kvality není možné určit. Mezi nejlepší se tak může dostat jistě Cecchinello, Pedrosa, de Angelis, Jenkner Nieto, ale i opět Giansanti s Peruginim nebo Ui s Doviziosem. Zajímavý bude pohled na Borsoie nebo na mladého Lüthiho, zda dokáže navázat na svůj fantastický úspěch v zahajovacím závodě roku, kdy dojel na devátém místě a stal se tak nejlepším nováčkem této třídy.
Jistě se tedy máme co těšit na krásné závody na okruhu jenž však zrovna neoplývá svou kvalitou povrchu ovšem narozdíl od Suzuki je v jiných bezpečnostních dimenzí.
Slovo závěrem: Opět je zde tipovací soutěž na vítěze jednotlivých závodů a na přesné umístnění našich jezdců v cíly. Již dnes ovšem oznamuji, že o tomto závodním víkendu nebudeme tipovat pouze na Grand Prix ale opět si tipněte i na WSBK v japonském Sugo (vítěz superpole + dva závody SBK a vítěz závodu WSS). Zahajuje také Mistrovství Evropy a tak si tipneme i tuto soutěž. Nevím kdo tam bude startovat, ale zcela určitě Igor Kaláb a tak v tomto prvním závodě budeme tipovat za mimořádných 50 bodů přesné umístnění Igora Kalába na okruhu Vallelunga v závodě třídy Euro Open 125 ccm. Dále za 50 bodů tipněte umístnění Vlado Častky a Lukáše Peška ve třídě 250 ccm (pokud někdo z jmenovaných ve Vallelunze nebude startovat - tipování na jeho osobu bude zrušené).

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist