Třináctá GP sezony – Velká cena Aragonie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 9.9.2021 | Zobrazeno: 8 248x
Aragonie je provincie na severu Španělska, Teruel je s přibližně 35 tisíci obyvatel jejím hlavním městem a Alcaňiz místem, kde od roku 2009 funguje moderní závodní areál MotorLand Aragón. Na této dráze o víkendu propukne bitva o další mistrovské body světových šampionátů MotoGP, Moto2 a Moto3. Součástí závodního víkendu je finále sezony Red Bull Rookies Cupu.
MotorLand Aragón (SPA)
Název Aragonie je odvozen od protékající řeky Aragón, a oficiální název zní Aragonské autonomní společenství, což je jedno ze sedmnácti autonomních společenství a historické území na severu Španělska. Závodění v okolí severošpanělského Alcañizu má tradici od roku 1963. Později ale vznikla potřeba postavit dráhu, která splňuje nejvyšší bezpečnostní kritéria, takže dostal zelenou supermoderní MotorLand Aragón, jehož duchovním otcem je architekt Hermann Tilke. MotorLand není jen závodní dráha, ale součástí areálu jsou také prostory pro firmy, které se věnují výrobě, vývoji a samozřejmě mají velmi blízko k motorsportu.
Stavbu areálu Španělé dokončili v roce 2009 a už o rok později tam motocyklové mistrovství světa absolvovalo premiérový víkend Grand Prix. Dráha měří 5077 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka má 968 metrů. Celkem je tam 17 zatáček - 10 levých a 7 pravých.
MotoGP – Preview
Rekordy a informace MotoGP – MotorLand Aragón (SPA)
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'48,120
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'46,635
Maximální rychlost – Francesco Bagnaia – Ducati (2020) – 351,8 Km/h
Délka závodu MotoGP - 23kol (116,8 km)
GP Aragonie – MotoGP 2020:
Stupně vítězů - 1.Rins (Suzuki), 2.A.Márquez (Honda), 3.Mir (Suzuki)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'47,076 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Alex Rins (Suzuki) – 1'48,404 sekundy
Po dvanácti závodech sezony 2021 je na prvním místě tabulky průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Francouz zatím nasbíral 206 bodů, je zatím jediný, kdo hranici dvou stovek překročil a jeho náskok má před závodem v Aragonii hodnotu 65 bodů. To je solidní výhoda, zcela určitě. Náskok má Quartararo takový zejména díky tomu, že jeho hlavní soupeři v Británii nezajeli závod s výsledkem, kterým by továrního jezdce Yamahy měli nějakým způsobem ohrozit. Francouz má dobrou výchozí pozici, a s každým dalším závodem bude titulu mistra světa blíže.
Když v roce 2020 přijel do Aragonie Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) byl vedoucím mužem průběžného hodnocení on. Dnes je druhý v pořadí MotoGP a pokud by si tuto pozici udržel až do konce sezony, překvapil by tím všechny stejně jako všechny překvapil loni. Španěl působí hodně nenápadně, ale dokáže stabilně bodovat, využívá chyb soupeřů a z toho těží. Zatím letos ani jedno vítězství, jen jedno druhé a tři třetí místa.
Na titul mistra světa pomýšlel Johann Zarco (Pramac Racing), který je po Británii třetím jezdcem průběžného hodnocení MotoGP. Jezdec Ducati teď ztrácí 4 body na druhého Mira, takže to teď bude pro Francouze cíl číslo jedna. Jakmile dokáže zajet závod tak, aby z Aragonie odjížděl druhý, pak bude muset něco podobného zopakovat v každém dalším klání sezony a čekat, že jeho krajan Quartararo udělá chybu. Zarco si do Aragonie dojel v sedle Ducati Ducati 900 SS Darmah (1981) a na tachometru natočil necelých tisíc kilometrů. Ducati není Zarcova, ale jeho kamaráda Adriana Parassola. Zarco na cestu vyrazil v úterý společně s členy týmu, vybaven jen batohem a pasem v kapse bundy. Do Španělska projeli přes Puigcerdá a jednu noc přespali v Andoře.
Jen jediný bod teď ztrácí na třetí místo Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), pět mu jich chybí na druhého Mira. Pro průběžně čtvrtého Itala situace, kterou musí co nejrychleji vyřešit a to způsobem, kterým dá jasně najevo, že dokáže být jezdcem, který bojuje o titul mistra světa. Takové lidi Ducati potřebuje a jedině takto si místo u výrobce z Boloně Bagnaia udrží.
Na páté pozici je Jack Miller (Ducati Lenovo Team), jemuž se teď v poslední době přestalo dařit a Australan není schopen najít pevnou půdu pod nohama. Miller vyhrál závody v Jerezu a Le Mans, třetí byl v Barceloně, ale od Assenu až po Silverstone si na konto připsal celkem 18 bodů (5+13). Po Británii už možná začíná svítat na lepší časy, protože tam to bylo za třináct bodů, ale Aragonie prozradí víc, jak je na tom Australan nejen po fyzické, ale především po psychické stránce.
Tým Petronas Yamaha SRT již dříve oznámil, že společně s Valentinem Rossim pojede v Aragonii Jake Dixon. Brit poprvé nastoupil do třídy MotoGP v Británii a teď mu tým nabídl další možnost, jak získat zkušenosti jezdce královské kubatury. Testovací jezdec tří ladiček Cal Crutchlow pojede druhý závod v barvách tovární stáje Monster Energy Yamaha MotoGP.
V Silverstonu slavila Aprilia první pódium MotoGP, které jim zařídil třetím místem v cíli Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini). Španěl má dráhu v Aragonii rád, těšil se tam od začátku sezony a vzhledem k tomu, že v Británii to dotáhl na pódium, myslím, že nejsem daleko od pravdy tvrzením, že v Aragonii bude cílit na vítězství v závodě. Nastane ale změna v boxech italského výrobce, protože společně s Espargarem teď pojede Maverick Viňales. Jaká to bude spolupráce, jak moc ovlivní jeho příchod pohodu v boxech, a zda vůbec, to se teprve uvidí.
MotoGP – MS po GP Velké Británie:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 206 bodů |
2. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 141 |
3. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 137 |
4. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 136 |
5. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 118 |
6. | Brad BINDER | RSA | KTM | 108 |
7. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 95 |
8. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 85 |
9. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 83 |
10. | Jorge MARTIN | SPA | Ducati | 64 |
11. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 64 |
12. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 59 |
13. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 58 |
14. | Pol ESPARGARO | SPA | Honda | 52 |
15. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 49 |
16. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 40 |
17. | Danilo PETRUCCI | ITA | KTM | 36 |
18. | Enea BASTIANINI | ITA | Ducati | 35 |
19. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 33 |
20. | Luca MARINI | ITA | Ducati | 28 |
21. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 28 |
22. | Stefan BRADL | GER | Honda | 11 |
23. | Dani PEDROSA | SPA | KTM | 6 |
24. | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia | 4 |
25. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 3 |
26. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 1 |
27. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Yamaha | |
28. | Garrett GERLOFF | USA | Yamaha | |
29. | Jake DIXON | GBR | Yamaha |
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.