Šestá GP sezony – Velká cena Itálie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Dynavolt Intact GP, Pons Racing, Sniper Team, Sterilgarda Max Racing, Petronas Yamaha SRT | Zveřejněno: 29.5.2019 | Zobrazeno: 9 649x
Závodní okruh v Toskánsku patří k těm nejhezčím místům v kalendáři světového šampionátu a závody tam mívají potřebnou dávku napětí. Mugello je ale především místem šestého podniku sezony Mistrovství světa silničních motocyklů 2019. Domácí jezdci tvoří početnou skupinu ve všech třech třídách, takže máme před sebou víkend plný adrenalinu a touhy po úspěchu. Z České republiky bude v Itálii Karel Abraham (MotoGP, Ducati), Jakub Kornfeil (Moto3, KTM) a Filip Salač (Moto3, KTM). Součástí italského víkendu je také závod Red Bull Rookies Cupu, kde ale nikdo z českých závodníků letos nestartuje.
Kapitoly článku
Autodromo del Mugello (ITA)
Závodní okruh Autodromo del Mugello postavili v roce 1974 třicet kilometrů od Florencie. Díky charakteru dráhy a prostředí do něhož je zasazena patří mezi nejpopulárnější okruhy v kalendáři mistrovství světa jak z pozice fanoušků, tak jezdců a fotografů, kterým se nabízí nesmírně zajímavá panorama. První závody mistrovství světa tam pořádali v roce 1976. Od roku 1988 je okruh ve vlastnictví Scuderia Ferrari a pevnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů je po rozsáhlé rekonstrukci od roku 1991.
Dráha okruhu Autodromo del Mugello měří celkem 5245 metrů, široká je 14 metrů a nejdelší rovinka má 1141 metrů. V jednom kole jezdci projedou 15 zatáčkami – 9 pravými a 6 levými. Zatáčka č.12 Correntaio bude místem prodloužení pro "Long Lap Penalty".
Pro francouzského výrobce pneumatik Michelin představuje Mugello kombinaci rychlých a pomalých zatáček na dráze plné změn v převýšení s dlouhou rovinkou, která patří k těm vůbec nejrychlejším v celém seriálu s maximem kolem 350 kilometrů za hodinu. U zadních pneumatik je vyžadována přilnavost střední části, která dokáže přenést vysoký výkon při akceleraci z pomalejších zatáček a zároveň je potřebná perfektní přilnavost boční části pro rychlé průjezdy zatáčkami jako Arrabbiata 1 a 2, Palagio, Casanova a Savelli.
U zadních a předních hladkých pneumatik MICHELIN Power Slicks budou dostupné směsi měkká, střední a tvrdá. V případě předních pneumatik je to symetrická konstrukce, zadní pneumatiky budou v asymetrické verzi s tvrdší pravou stranou. Navíc se bude jednat o novou technologii směsí. Pneumatiky do mokrých podmínek MICHELIN Power Rain budou ve směsích měkká a střední. Obě zadní pneumatiky budou v asymetrické konstrukci, přední budou symetrické konstrukce.
Rekordy a informace MotoGP – Autodromo del Mugello (ITA)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'47,639
Kvalifikační rekord – Valentino Rossi - Yamaha (2018) – 1'46,208
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Suzuki (2018) – 356,5 Km/h
Délka závodu MotoGP - 23 kol (120,6 km)
Velká cena Itálie – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Ducati), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Valentino Rossi (Yamaha) – 1'46,208 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Danilo Petrucci (Ducati) – 1'48,001 sekundy
MotoGP – Preview
Ve Francii si na konto připsal třetí vítězství sezony Marc Márquez (Repsol Honda Team), jemuž patří po pěti odjetých Grand Prix první pozice průběžného hodnocení královské kubatury. Jezdec tovární Hondy získal výhodu osmi bodů, kterou se bude snažit o nadcházejícím víkendu o něco navýšit. V Mugellu Márquez vyhrál jen jeden závod MotoGP, dvakrát nedokončil, loni dojel šestnáctý, takže to není pro Španěla tak úplně úspěšná dráha. Uvidíme jak si s ní poradí letos.
Na druhé pozici je Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati). Jezdec tovární stáje Ducati má před sebou první domácí Grand Prix jak pro sebe, tak pro tým a pochopitelně i výrobce. Důležitý víkend v němž Ital může převzít iniciativu, využít jedné z nejrychlejších rovinek a závod vyhrát, protože jedině tak se může zachytit nástup Márqueze. Prozatím je to osm bodů ztráty, takže ani případné vítězství mu stoprocentně nezaručuje postup do vedení.
Výborný úvod sezony má Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Suzuki je s výkony Španěla velmi spokojená a aby také ne, když mu na vedení v soutěži schází dvacet bodů. Dvanáct bodů pak Rinse dělí od druhé pozice. Samozřejmě jakýkoliv další postup tabulkou průběžného hodnocení nebude snadný, ale Rins už ukázal, že pokud mu dráha sedne, dokáže divy. Po dlouhé době vídáme Suzuki figurovat na předních pozicích a to je jen dobře.
Průběžně čtvrtý Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) dělá co může, ale v Jerezu ani Le Mans to na stupně vítězů prostě nebylo. V Mugellu, kde je to hodně o rychlosti na rovince, to nebude mít o nic snadnější, ale je doma a jeho cíl je jen jeden, slavit v neděli s fanoušky umístění na stupních vítězů. Zda se mu to podaří je nyní s velkým otazníkem, ale proč ne, loni tam byl.
Top5 uzavíra po pěti závodech sezony Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Ital ve Francii konečně zajel na stupně vítězů a ty on potřebuje, jelikož stejně tak potřebuje prodloužit smlouvu s Ducati. Na jeho místo u tovární stáje se tlačí dravý Jack Miller (Alma Pramac Racing), který je nyní šestý a oba jezdece Ducati dělí patnáct bodů. Každopádně jak Miller, tak Petrucci, teď mají po jednom třetím místě. Kdy Ducati učiní rozhodnutí s ohledem na rok 2020 těžko říct, ale zřejmě to nebude dřív než v polovině sezony.
Nejvýše postaveným nováčkem soutěže je dvanáctý Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT). Francouz zvládá skvěle tréninky, kvalifikace, ale v závodech, kde rozdávají body, má někdy smůlu jako třeba v Jerezu, kde se mu pokazila motorka v době, kdy jel druhý. Pro jeho týmového kolegu Franca Morbidelliho (Petronas Yamaha SRT) je Mugello domácím podnikem. Ital je průběžně osmý, má stejný počet bodů jako sedmý Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) a osm bodů mu chybí na šestého Millera.
Domácím podnikem je italská Grand Prix také pro tovární stáje Aprilie. Do Mugella přijíždí na třinácté pozici Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) a až dvacátý Andrea Iannone (Aprilia Racing Team Gresini). Italský závodník jede u Aprilie první sezonu a evidentně mu jejich prototyp nesedl. Podobně je na tom Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing), který si trošku postěžoval na svoji motorku a okamžitě byl kritizován šéfem KTM za to, že zatím nenaplňuje jejich očekávání. Pravděpodobně by to šlo rozšířit i na tým Red Bull KTM Tech3, jelikož jejich jezdci Miguel Oliveira a Hafizh Syahrin, jsou v průběžném hodnocení na v pořadí osmnácté a jednadvacátí pozici.
Český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing) zůstává zatím bez bodu, který se bude snažit získat už tuto neděli během závodu královské kubatury v Mugellu. Jeho týmový kolega Tito Rabat (Reale Avintia Racing) má na kontě dva body, takže to jen pro srovnání, že to vlastně jediný klasicky soukromý tým nemá v letošním ročníku vůbec snadné.
MotoGP – MS po GP Francie:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 95 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 87 |
3. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 75 |
4. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 72 |
5. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 57 |
6. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 42 |
7. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 34 |
8. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 34 |
9. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 31 |
10. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 30 |
11. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 29 |
12. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 25 |
13. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 22 |
14. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 16 |
15. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 10 |
16. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 9 |
17. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 8 |
18. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 8 |
19. | Stefan BRADL (divoká karta) | GER | Honda | 6 |
20. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 6 |
21. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 2 |
22. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 2 |
23. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | |
24. | Bradley SMITH (divoká karta) | GBR | Aprilia |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.