Český flattrack v sezóně 2014

Flattrack, neboli americká plochá dráha, už u nás napevno zapustila dvoje kořeny a Česká republika patří mezi průkopníky tohoto adrenalinového sportu na „starém kontinentu“. V následujícím článku si shrneme průběh letošní sezóny a také se podíváme na to, s jakou technikou se tenhle skvělý motosport jezdí.

Kapitoly článku

Průběh sezóny

Letošní mistrovství republiky ve flattracku bylo druhým oficiálním ročníkem pod jurisdikcí Autoklubu České republiky a navazovalo na neoficiální šampionát Czech Flattrack Serie, který se zde konal v letech předešlých. Po úvodních třech závodech a flattrackovém svátku v Pardubicích se odjela další tři klání a to v moravských Březolupech, ve Svitavách, a závěrečný závod pak v severočeských Chabařovicích. Jaká byla letošní sezóna? Probereme si výsledky letošní sezóny pěkně podle jednotlivých kubatur…

FT1 Competition

V téhle nejprestižnější kubatuře, jejíž stanovy odpovídají těm, která mezinárodní motocyklová organizace FIM využívá pro světový pohár, letos bodovalo patnáct pilotů. Na první pohled to je slušné číslo, ale jen do chvíle, než se podrobněji podíváme na země, z nichž piloti pocházejí. Tuzemských flattrackerů se totiž letos zúčastnilo pouze šest, což je oproti loňským sezónám velký úbytek a velkou klikou je to, že v sousedních zemích se flattrack zatím nerozšířil tak jako u nás. „Přespolní“ piloti tak doplňují naše prořídlé pole, ale zároveň určitě také zvedají jeho úroveň, což platí zejména o dvou střelcích a to Hansonu Schrufovi a také Robu Sijbringovi. Právě tihle dva flattrackeři se letos utkali o český titul a jediným tuzemským pilotem, který jim byl schopen sekundovat, byl Pavol Pučko. O titulu se mezi nimi rozhodlo až v závěrečném závodě v Chabařovicích a získal jej Rakušan Hanson Schruf, který bodoval dvěma vítězstvími, třemi druhými místy, jedním třetím a škrtal nejhorší výsledek, kterým bylo čtvrté místo ze Svitav. O pouhé dva bodíky za ním zaostal Nizozemec Rob Sijbring, který si připsal po dvou vítězstvích, druhých i třetích místech a další dva body ztrátu měl třetí Pavol Pučko, který dvakrát vyhrál, získal jedno druhé a tři třetí místa. Neuvěřitelné zlepšení v průběhu sezóny zaznamenala Schrufova partnerka Yasmine Poppenraiter, která v závěru jezdila naprosto vyrovnané závody s našimi předními flattrackery, v celkovém součtu je dokonce nechala za sebou a získala skvělé čtvrté místo! Dalším českým plošinářem v pořadí byl obhájce loňského titulu Pavel Balšínek, který si připsal maximální bodový zisk v předčasně ukončených „jarních“ Svitavách. Na pátém místě skončil Roman Janošťák, jenž v Divišově utrpěl nepříjemné zranění, když po kolizi s mašinou Pavla Balšínka zlomil nohu. Dalším v pořadí je Jan Vondrášek, patřící už k inventáři českého flattrackového dění. Na devátém místě je Matěj Škubal a desítku uzavírá Aleš Exler, který jel však pouze tři závody. Je také zároveň posledním bodujícím tuzemským pilotem a šest účastníků - to je opravdu hodně málo a nutí to k zamyšlení, jestli český flattrack nepřehodil výhybku na špatnou kolej… Snad se v příštím roce jejich řady opět rozšíří, vždyť pilotů, kteří si tuto disciplínu nejen vyzkoušeli, ale také nasbírali mnohé úspěchy je víc, nežli aktivních účastníků: Radek Podhadský, Vlado Višváder, Jan Jaroš, Marcel Oravec, Martin Málek, nebo Jan Němec - ukáží se ještě někdy na flattrackových oválech?


Celkové výsledky

1. SCHRUF Hanson AUT 102
2. SIJBRING Rob NED 100
3. PUČKO Pavol Divišov 98
4. POPPENRAITER Yasmina AUT 64
5. BALŠÍNEK Pavel CZE 63
6. JANOŠŤÁK Roman Divišov 62
7. VONDRÁŠEK Jan CZE 41
8. KEHR Andreas AUT 33
9. ŠKUBAL Matěj CZE 32
10. EXLER Aleš CZE 30
11. KATZLER Georg AUT 30
12. KIS Tomáš SVK 26
13. HUT Simon NED 15
14. WOHNER Peter AUT 8
15. WALLNER Fritz AUT 7

FT Classic

Klasici se stávají výkladní skříní našeho flattracku - na pestré startovní pole, kde se setkávají různé motocyklové koncepce je skvělá podívaná a i když počet pilotů, kteří letos bodovali, je nižší nežli u „jedniček“, tak ve všech případech se jedná u domácí závodníky. Svůj loňský titul obhájil Michal Hloušek, který dvoutaktní Hondu CR 250 vyměnil za Yamahu TT 600 a i když v úvodním závodě v Mariánských Lázních ještě chyběl, tak zbytku sezóny zcela dominoval a nejvyšší stupeň vítězů svým soupeřům přenechal pouze v Divišově. Tam zvítězil Radek Pecina, startující s motorem Rotax 600 a vzhledem k tomu, že vyhrál i úvodní závod na mariánskolázeňském kilometrovém oválu, tak na nejvyšší stupínek letos vystoupili pouze tito dva piloti. Velikou rychlost letos předvedl také Tomáš Matička. Ten si vloni flattrackové ovály osahal v sedle dvouválcové Ducati a pro letošek postavil krásný a hodně rychlý Rotax, se kterým sice ještě nevyhrál, ale získal tři druhá a stejný počet třetích míst. Za tímhle pekelně rychlým trojlístkem byla hodně natěsno narovnaná další trojka a to čtvrtý Petr Mrázek, který s otlučenou KTM LC4 získal dvě třetí místa a dva brněnští střelci s Yamahami - pátý Michal Špaček s dvouválcovou XS 400 a šestý David Havlíček s XT 550. Na dalších dvou místech se seřadily dva americké dvouválce Harley - Davidon 1200 v sedlech s Luďkem Šimůnkem a Danem Bukovským. Petr Hloušek v závěru sezóny osedlal bráchovu starší Yamahu a v konečné tabulce mu po třech odjetých závodech patří deváté místo. Jan Rousek sezónu musel předčasně ukončit po karambolu v Březolupech a se svojí Suzuki 370 uzavřel první desítku startujících. Krásnou dvouválcovou Moto Morini 550 předvedl jedenáctý Petr Brábník a do tajů flattracku v jednom závodě nakoukli i Petr Kolář s Karlem Joslem na luxusní Suzuki DR 500 - doufejme, že příští rok nezůstane u jedné účasti! O budoucnost téhle třídy se určitě bát nemusíme, svůj příchod mezi klasiky na příští rok nahlásili další závodníci, takže počet startujících se nejspíš o pár jmen zase zvýší.

Celkové výsledky

1. HLOUŠEK Michal 116 bodů
2. PECINA Radek 98
3. MATIČKA Tomáš 90
4. MRÁZEK Petr 75
5. ŠPAČEK Michal 72
6. HAVLÍČEK David 68
7. ŠIMŮNEK Luděk 53
8. BUKOVSKÝ Dan 49
9. HLOUŠEK Petr 28
10. ROUSEK Jan 28
11. BRÁBNÍK Petr 16
12. KOLÁŘ Petr 8
13. JOSL Karel 7

FT Veterán

Tahle kubatura se nejela jako „mistrák“, ale jako pohár Autoklubu ČR a oproti mistrovským třídám tak byly některé požadavky na příchozí piloty a na jejich motocykly volnější. Celé sezóně dominoval pardubický František Chvojka, jehož mašina vycházející z Jawy 350 Californian sice nebyla v úplném souladu s technickými řády, ale i tak se jedná o skvělého pilota - šest vítězství v šesti závodech určitě není náhoda. Rozhodně natolik kvalitního, aby i s „košer“ motorkou i rozumnějším chováním na trati svůj titul v příštím roce obhájil. Jak velká voda do flattrackového dění letos vtrhli jaroměřští Škoďáci, tandem táty - ladiče a syna - pilota. Honza Škoda se sice v prvním závodě ve Svitavách ještě rozkoukával a seznamoval se specifiky závodění na hliněném oválu, ale v dalších závodech už patřil k největším soupeřům Franty Chvojky a nejinak tomu bude určitě i v sezóně příští. Navíc do téhle třídy z okruhů přenesli kus nádherného, čistého a profesionálního řemesla. Na bronzové příčce skončil obhájce loňského titulu Jirka Kozák, který sice ani jednou nevystoupil na nejvyšší stupínek, ale vše bude chtít na svoji stranu zvrátit v příštím roce, na který údajně chystá motor blížící se půllitrovému objemu. Bramborovou medaili jsem si přivezl domů já - lituji hlavně závodu v Divišově, kde Zabiják zklamal na celé čáře a do finále jsem ani neodstartoval… Pátý Kuba Štěpánek těžil hlavně z trpělivého sbírání bodů, ale minimálně ve dvou závodech si říkal o stupně vítězů hodně nahlas! V příštím roce by se chtěl představit o třídu výš, ale jeho číza už našla nového majitele, který ji prý určitě v následující sezóně nenechá zahálet. Doufejme, že zahálet nebudou ani bratři Jan a Tomáš Sochorovi, kteří sice dovedou být hodně rychlí, bohužel se však letos moc často na oválech neukázali. Tomáš ze tří účastí dvakrát skončil na bedně a připsal si celkové šesté místo, zatímco Honza se letos představil pouze v Divišově, kde dojel pátý. Hodně vysoko v příštím roce bude mířit další veteránská akvizice a to Lukáš Hrubý, který se po okruzích a enduru vrhnul také na flattrack a hned ve svém prvním závodě bojoval o stupně vítězů. U jedné účasti zůstal i Pavol Pučko senior, takže na závodech se počet startujících pohyboval kolem šesti - čekala se určitě vyšší účast… Pravidla, která jsou stanovena na příští sezónu, se snaží udržet tohle závodění v co nejrozumnějších mezích tak, aby si případní zájemci mohli flattrackové závody vyzkoušet bez nějakých velkých investic, dlouhodobých technických úprav a administrativních komplikací - snad se jedná o správnou cestu!

Celkové výsledky

1. CHVOJKA František 100 bodů
2. ŠKODA Jan 84
3. KOZÁK Jiří 68
4. HAKL Martin 63
5. ŠTĚPÁNEK Jakub 56
6. SOCHOR Tomáš 39
7. HRUBÝ Lukáš 12
8. SOCHOR Jan 11
9. PUČKO Pavol st. 10

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist