Začíná Dakar, jezdci vzpomínají na Lopraise

Roční čekání je u konce, nastartujte motory, legendární Dakar startuje už zítra. Všechny jezdce čeká téměř 600kilometrový přejezd z bivaku „nula“ v Džiddě do Hailu a měřený prolog, který bude měřit pouhých 19 kilometrů. Ten rozhodne o tom, v jakém pořadí se závodníci vydají ze startu první ostré etapy v neděli. Celou kolonu Dakaru zasáhla nešťastná zpráva o úmrtí Karla Lopraise, legendárního českého pilota kamionu a šestinásobného vítěze největší dálkové rallye.

„Dosáhl toho mnoho a motivoval hodně lidí k motorsportu, fanoušci ho milovali. Doufám, že bude držet ochranou ruku nad všemi závodníky,“ prohlásil motorkář Martin Michek. Úmrtí Lopraise zarmoutilo také jeho kolegu z týmu ORION – Moto Racing Group Milana Engela. „Velice mě to mrzí. To je první člověk, který nám dal do hlavy slovo Dakar. Furt ho mám jako svůj vzor. Nemám více slov k tomu. Jsme přece na Dakaru, měl tady s námi být,“ nechal se slyšet Engel. Oba jezdci už provedli na svých strojích poslední úpravy, zaměřili se hlavně na tlumiče. „Bude to náročné hned od začátku. Silvestra moc slavit nebudeme, jen si přiťukneme nealkoholickým pivem a půjdeme spát, abychom byli fit,“ prohlásil Michek, který v sobotu odstartuje mezi elitními závodníky.

Čeští jezdci si na oficiálním startu trochu počkají. Rozjíždět se bude totiž v opačném pořadí. Michek má startovní číslo 10, Engel zase 21. Oba tak vyjedou jako jedni z posledních, navíc mezi továrními týmy. A oba s dobrým pocitem po dosavadním průběhu. „Absolvovali jsme dvakrát shakedown, ladili jsme hlavně tlumiče. Jelo se mi dobře, měl jsem z motorky skvělý pocit,“ hlásil Engel ze Saudské Arábie. „Dolepšujeme a vylepšujeme, abychom na první etapu byli připravení,“ doplnil ho Michek.

Také technické přejímky tým ORION – MRG zvládl naprosto v pohodě, možná v rekordně krátkém čase. Teď už je však čas na maximální soustředění na první etapu. „Organizátoři nám ukázali trať a tvrdili, že na ní bude hodně písku. To nás příjemně překvapilo. Čekali jsme, že tam bude více kamení, které je nebezpečné,“ tvrdil Engel. „Bude to vlastně pro mě jedna z posledních možností, jak být v bivaku více s mým týmem. Pak už kontakt nebude takový, protože se budu soustředit sám na sebe,“ dodal závodník, který nový ročník Dakaru pojede v kategorii bez asistence. Pořadatelé 44. ročníku Rally Dakar tentokrát  připravili pro účastníky 12 etap, 4258 kilometrů měřených zkoušek a celkem 8375 km dlouhou trať. Mezi jezdci je opět česká skupina motorkářů, ale menší než v minulých ročnících. Milan Engel, Martin Michek, Jan Brabec a David Pabiška ale za to maji vysoké ambice... Novinkou i překvapením pro mnohé účastníky je fakt, že maratonská etapa přijde na řadu netradičně brzy, druhý a třetí den. Trať tentokrát nezavede jezdce do obávané pouště Rub al-Chálí, písku a dun si ale všichni užijí do sytosti. V závěrečných etapách přibudou i kamenité trasy. Vůbec nejtěžší etapa bude podle pořadatelů až ta jedenáctá, tedy předposlední, hlavně kvůli složité navigaci v dunách. Vítězství obhajuje Argentinec Kevin Benavides, který po lednovém triumfu přestoupil od Hondy ke KTM. 

Opačně to má na rozdíl od motorkářů s časem startu čtyřkolkař Zdeněk Tůma. Kvůli letošní absenci začne mezi prvními. „V úvodní etapě budu mít kolem sebe hodně nováčků, kteří mohou zabloudit a stáhnout mě tak s sebou. Proto se budu muset zaměřit pouze na sebe,“ řekl jezdec týmu BARTH Racing před sobotním prologem. V Džiddě se připravoval na dvou shakedownech, ladil svoji čtyřkolku Yamaha Raptor. „Zaměřil jsem se hlavně na podvozek. Máme tam nová ramena, potřebovali jsme je vyzkoušet. V dalším dni jsme řešili administrativní přejímky,“ hlásil Tůma, který si pochvaloval pocit z jízdy. „Ze začátku byl problémem hrozný terén, protože jsme vyjeli na rozbitou trať po autech a kamionech. Pak jsme doladili trochu tlumiče a pocit byl výborný.“

 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist