Dakar a čísla: Co vše si musí vézt „motorkářský“ tým?

Něco napoví rozhovor s manažerem českého týmu MRG Ervínem Krajčovičem. Na Dakaru za tento tým letos startovali Milan Engel a Honza Veselý. Jelikož se jedná o vůbec nejtěžší dálkový závod pod sluncem, je jasné, že přípravy trvají celý rok a že start dokáže spolykat hezkých pár zlaťáků.

Kapitoly článku

Na Dakaru jede jezdec podle roadboku? Dá se říct, kolik metrů je potřeba na jednu etapu?
Roadbok měří od dvou metrů na prolog, po zhruba deset metrů na nejdelší a nečlenitější etapy.
Neplatí zde, že nejdelší etapa musí mít nejdelší roadbok. Záleží na členitosti tratě, počtu nebezpečných míst, počtu změn, WPT, omezení a tak dále. Když vezmeme v potaz, že se jede třináct etap, je to slušná metráž.

Kolik ujede motocyklový závodník během třinácti etap?
Celková délka Rally Dakar se v posledních letech ustálila těsně pod 10.000 kilometrů, které jsou rozděleny přibližně do čtrnácti dnů včetně dne volna. Z toho je zhruba 6000 Km měřených a zbytek dělají přejezdy. V průběhu Rally vždy dochází ke zkrácení etap z důvodu povodní, v minulosti i sněžení, náhlých neshod s vlastníky pozemků, neshod s ekology a ochránci přírody. Někdy bývá etapa zkrácena, nebo zrušena také kvůli vážné nehodě některé z posádek.

Kolik na Dakar vezete pneumatik, olejových a vzduchových filtrů?
Každý jezdec si veze na každý den jednu sadu nových pneu včetně mousse. Je to tedy třináct předních a třináct zadních pneumatik. Náš tým si na Dakar vezl 50 pneumatik a stejný počet moussů. To platí i o filtrech. Každý den se po etapě mění vzduchový i olejový filtr, takže co jezdec to třináct olejových a třináct vzduchových filtrů.

Jak je to s výstrojí jezdců, počítá se s rezervou?
Jezdci si vezou dvě sady oblečení, dva páry bot a dvě helmy.

Jak je to s náhradními díly? Vezete si své nebo se dá spolehnout na KTM Factory podporu?
Poslední tři Dakary se jelo na strojích KTM a právě tato značka má v bivaku tovární kamion s
náhradními díly. Díky tomu vezeme pouze náhradní kola, páčky a destičky. Nutností je vézt jeden náhradní motor, který stojí zhruba 6000 eur. Měli jsme zájem i o druhý, ale ten nebyl dostupný.

Váš tým nejede s obytňákem a tak jezdci spí ve stanech. Kolik si veze stanů?
Počet stanů se rovná počtu členů týmu, tedy třináct, plus dva rezervní a tři velké servisní stany, které slouží jako přístřešek při práci na motorkách a zároveň jako zázemí týmu.

Vezete si asi velké množství léků a doplňků stravy? Pravděpodobně jako český tým nepodceňujete ani zásobu zlatavého moku?

Ano, léků pochopitelně vezeme dost, zvláště důležité jsou léky tlumící bolest. Nepostradatelný je opalovací krém s faktorem 50 a sprej repelent proti komárům a hmyzu. Jezdci si vezou velké množství energetických nápojů a tyčinek. Ty si berou s sebou do camelbagu na etapu. Po příjezdu do bivaku užívají další regenerační tablety proti křečím a únavě. Pivečko pochopitelně nemůže chybět. Například Honza Veselý má rituál, že si po každé etapě nejdříve sedne a vychutná jedno pivko. Vezeme zhruba 150 kousků půllitrových plechovek pro 13 osob.

Kolik hodin se na Dakaru spí?

Se spánkem na Dakaru je to dost špatné, v průměru spíme zhruba tři hodiny denně.

Jak dlouho cestuje technika na závody lodí a kolik kilo přepravujete? Co vše vezete?Technika odplouvá okolo 20. listopadu a po závodech se vrací koncem února. Letos jsme přepravovali dva závodní stroje, čtyři auta a spoustu gum včetně dalšího materiálu, jak jsem zmínil dříve. Kompletní váha je odhadem 13 tun.

Existují nějaké speciality, které si vezete? Tím mám na mysli něco, co jste na prvním Dakaru neměli a díky zkušenostem a poznatkům jste začali vozit?
Specialit, které vezeme je spousta. Například gumové vyteplené rukavice pro
případnou jízdu po solisku za deště. Na základě zkušeností z minulých Dakarů nesmí chybět vatovaná pracovní kombinéza, kterou běžně používají stavební dělníci. Tu používáme na přejezd And, kde dokáže být i -10 stupňů. Jezdecké oblečení na Dakar nám šíje PSÍ Hubík a vyrábí ho přesně podle našich požadavků.


Dakar není z pohledu financování žádná legrace, kolik dělá například startovné?
Ano, je to drahá sranda. Za jednoho jezdce se platí 14.800 euro. Platí se také za mechanika 9.000 euro a za doprovodné a servisní vozidlo od 3.700 do 3.900 euro. Další poplatky jsou za 3.800 euro řidiče a pochopitelně platíme letenky, hotel, naftu, benzin, jídlo před a po Dakaru. Stravu na v průběhu Dakaru zajišťuje organizátor. Určité náklady jsou spojeny s týmovým
oblečením, technickým zázemím a dalším materiálem.

Dá se ve zkratce říci něco o požadavcích organizátora na vybavení závodních strojů?
Požadavky organizátora na motocykl jsou uvedeny regulích A.S.O. Rally Dakar a zabírají zhruba deset stránek. Těžko zde jmenovat a něco nevynechat, protože skoro vše je důležité. Velké požadavky jsou kladeny na bezpečnost, to znamená technická příprava na přístroje IRITRAC, BALISE, SENTINEL, antény GPS, Satelitní telefon, Na stroji musí být světlice, zrcátka, stroboskop, termofólie, kompas, zapalovač, základní nářadí a Camelbag. Motorka musí mít nádrž minimálně na 2,5 litru rezervní zásoby vody. Motorka dále musí dokázat ujet na své palivo, které si veze, minimálně 250 kilometrů v nejtěžším terénu. To je také důvod, že jsou motorkáři během etapy povinně zastaveni a doplňují palivo. Přestávka trvá přesně patnáct minut a teprve pak mohou vyrazit dál.

 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist