ST3 je pokračování ducatího Sporttouringu do nového století/tisíciletí – tj. facelift přední kapotáže a nový motor se třemi ventily na válec. Ve finále ale Ducati koncept ST stejně opustila a šla „cestou Multistrady“.
Motorka koupena od MOTO ITALIA s.r.o. - výhradní dovozce motocyklů Ducati pro Českou republiku. V době nákupu (červen 2007) stále ještě se sídlem v ulici Sokolovská 1288/166.
Výška jezdce: 167 cm
První dojmy - Opět koupena jako nová, takže první dojmy s ST3 byly při zajíždění. Novinkou oproti ST2 je výrazně vyšší plexi a tedy ochrana před náporem vzduchu i při nelegálních rychlostech je téměř luxusní. Dále výrazně silnější motor oproti přechůdci, po zahřátí lze klidně používat od 2500 ot./min. Taky to je pocitově větší (možná lze napsat i dospělejší) motorka oproti ST2.
Motorku bych doporučil pro - Je to hodně univerzální stroj, ale radost udělá hlavně řidičům co zamíří i dál, než jen kolem toho pověstného komína. Je také vhodná pro jízdu ve dvou. Dá se s tím i svižná jízda. Stačí se smířit s tím, že toho „touringu“ je tam o trochu vic než toho „sportu“.
Doplňky na motorce - držáky bočních kufrů, zadní nosič na topcase, přední kotouče Braking
Recenze
Po pěti sezónách na ST2 jsem si řekl, že to vezmu přes kopírák jak s Monstrem a pořídím novou duknu s tím, že ST2 půjde z domu. Logickým pokračováním byla ST3. Navštívil jsem tedy počátkem června r.2007 opět prodejnu v Praze (stále na Sokolovské, na Olbrachtovou se stěhovali až na podzim), domluvil s Veronikou Papežíkovou nákup a do týdne jsem odfrčel na novém stroji.
Ve zkratce: 75 kW (102 koní) při 8750 ot/min, motor táhne již od nízkých otáček a nevadne ani nad 8 tisíci. Při předjíždění v provozu netřeba podřazovat, stačí jen otočit plynovou rukojetí a ST3 vyrazí ochotně vpřed. V otáčkovém spektru je okolo 4300 ot./min lehký výkonový propad (asi kvůli homologaci). Je to více cítit při čtvrt plynu a pomalém přidání, při plném přidání k tomuto nedochází. Podvozek od Showa je lehce tvrdší, takže funguje lépe při svižné jízdě (a možná taky při pomalejší, když je řidič dostatečně „hmotný“). V zatáčkách je bezchybný, bez nadsázky lze napsat, že v oblouku drží bez zaváhání a nenechá se rozhodit tím, přes co zrovna jede. Pokud nastane v náklonu neklid, půjde to spíš za řidičem (že dělá něco nevhodného s řídítky nebo brzdou). Sedadlo příjemně měkčí, tak akorát, aby nebyl problém být celý den v sedle. Spojka mokrá, při řazení tam padají kvalty lehce, asi je mokrá spojka vhodnější pro ty co si motorku koupí jako první Ducati.
Brzdy Brembo, přední ovládám dvěma prsty, zadní musím trochu víc zašlápnout, aby zabrala. ST3 totiž po zaklapnutí brzdí o něco méně motorem (oproti dvouventilu ST2). A doporučuji nýty na předních kotoučích udržovat čisté. A pokud možno, aby šly protáčet. U mne po letech zatuhly (ano, špatná údržba) a projevilo se to nerovnoměrným bržděním, cukáním. Vyřešeno výměnou za „vykousané“ kotouče Braking. Původní Bremba jsem rozhýbal, jen je třeba je vrátit zpět. No, snad někdy...
Luxusně svítí (když to přeženu: skoro netřeba používat dálkové světlo), zpětná zrcátka jsou opět na jedničku. Řídítka jsou výškově nastavitelná, já si je dal níže, zhruba stejně jak na ST2.
Mám verzi bez ABS a protože se řídící jednotka přestěhovala k akumulátoru, přibylo pod sedlem k již tak velkému prostoru další místo pro uložení nějaké nezbytnosti. K tomu akumulátoru se lze u ST3 dostat pouhým sundáním pravé boční kapoty (není třeba začít demontáží zrcátek jako na ST2). A taky je třeba napsat, že je nutné mít akumulátor v kondici, udržovat jej nabitý. ST3 má řídící jednotku, která stále odebírá proud. A pokud motorka stojí déle jak měsíc (a kondice aku je stářím oslabena), tak lze očekávat zradu při startování. Ducati z těch let (r.2007) totiž používaly automatické startování, tj. zmáčknout startovací čudlik a čekat co se bude dít (čudlik netřeba držet). Automat nechá několikrát otočit klikovou hřídelí v motoru (asi hledá správný okamžik, kdy vstříknout palivo ) a když se vše sejde a nastavení planet je příznivé, tak po dlouhých mučivých vteřinách ST3 nastartuje (po celou dobu této procedury je možno se věnovat jiným činnostem). Pokud není akumulátor dostatečně nabitý, startování končí s hlasitým zvukem (připomíná to hluboké vydechnutí) a nenastartovali jste. Opakování obvykle k úspěchu nevede. Takže doporučuji starost o aku nepodceňovat!
Po letech strávených s ST3 mohu napsat, že to bylo opět správné rozhodnutí pokračovat s prověřenou modelovou řadou. Na cestách, co jsme spolu absolvovali, bylo na ST3 100% spolehnutí. Továrna Ducati ale koncept ST ukončila a nahradila Multistradou. Možná SuperSport s bočními kufry by mohl být dalším pokračováním (protože Multistradu ne. Prostě NE!).
P.S. : No, a jak to dopadlo s ST2? Kupce jsem měl, ale ten nakonec z koupě vycouval a já měl najednou dvě ST k užívání. Střídal jsem je podle nálady a postupně mi docházelo, že ST2 prodat nechci, začal jsem ji totiž používat jako zážitkovou motorku. Možná je horší, co se týká výkonu a ochrany řidiče, ale z mého pohledu je zábavnější na jízdu. ST3 je pro mě pocitově větší a těžší, chybí ji obratnost ST2, která mi učarovala. Aby to nebylo špatně pochopeno, ST3 je skvělá motorka, nicméně při jízdě na ní mi chybí zvukový projev airboxu, suché spojky... A ještě něco: ST3 je už hodně uživatelsky učesaná, funguje skvěle, ale s menšími emocemi. Trochu ztratila něco, co neumím popsat, ani vysvětlit. Nicméně, pořád je to Ducati jak má být, jen taková „lehce zjaponštělá“ . Jedná se ale jen o můj pocit při přímém porovnávání, ne každý by to tak viděl.
Takže provozuji na první pohled (ale opravdu jen na první pohled) dvě stejné/podobné motorky – Ducati ST2 na krátké poježdění, jen tak na skok: např Alpy, či podobně orientované kratší výlety na pár dní, a ST3 na na delší cesty ke všem čertům, prostě někam dál po Evropě...
Taky jednu ST3 mám ... jezdím na ní jen občas ... ale vždy se směju na celou hubu a nechápu jak to ty kurvy Italský udělali, že je to tak skvělý, pevný, přesný a stabilní
Krrraaaasny stroj
Pravdupoveciac om ani nevedel, ze sa vyrabala.
Super čtení a obdiv za věrnost ke oběma STčkům
Pěkná recenze a krásný stroj. Mám doma ST2, přes zimu dostala trochu péče a letošní sezónu bych na ní chtěl jezdit. Líbí se mi její hluboký zvuk motoru. Je to něco jiného než nové motorky.