PROFIL MOTORKY

Zündapp ZXE 250 (2019)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Mann
Vloženo 22.11.2022
Aktualizováno 20.4.2023
Zobrazeno 3 576x
HODNOCENÍ PROFILU OD 8 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 8.9

Popis motorky


Pro mě je to sportovně rekreační zařízení v balení 3in1. Učební pomůcka, posilovací strojek a taky, byť se to malinko zdráhám říct na plnou hubu, tak trochu i otloukánek. Zkouším a učím se na něm věci, na které bych si s 200 kg motorkou netroufnul.

Více fotografii

Motorka koupena od pendlera

Výška jezdce: 185 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
AJP PR5 250 Enduro: od začátku jasný favorit, který sice skončil první, ale v poli poražených.
Yamaha WR 250R: nebo F se už delší čas v homologované verzi v prodeji téměř nevyskytuje
KTM EXC 350 F: a tomu podobné se nachází ve všech směrech jinde a nemá smysl je s endurem ajépéčkového typu porovnávat. Více se o tom rozepíšu níže.

První dojmy - Když jsem to viděl v inzerci, první co mě napadlo, že to bude asi nějaké mně uniknuvší zmrtvýchvstání nebo blbý vtip. Ani jedno nebyla pravda, ale motorka se mi jako celek líbila víc než AJP, nabízené doplňky také dávaly logiku, tudíž mně minimálně za detailnější pohled stála. S přihlášením taky nebyl žádný problém, což bylo pro mě stěžejní. Nadchla mě i možnost snadného a rychlého sundání SPZ , stejně dobře funguje i opětovné připevnění bez potřeby nářadí.

Motorku bych doporučil pro - s klidným svědomím všem, kteří mají chuť si to s endurem zkusit nebo s ním začít, ovšem bez jakýchkoliv závodních ambicí.

Doplňky na motorce - blastry s výztuhou, kryt předního kotouče, kryt hrazdy řidítek, tahací popruhy a výfuk Sharon EVO. Původní a těžký, s dnes nezbytným "e", je uschován pouze pro potřeby STK. Větší rozeta - v této fázi mi nejde o rychlost, ale o plynulost a techniku.

Recenze

Celé pořizovací akci předcházela dlouhá úvaha, jestli v této době - kdy všechno vadí všem, mám vůbec kde jezdit. Výsledek byl nadějný, takže bylo potřeba nastavit kritéria výběru, tzn. lehké, raději méně výkonné enduro s pro mě nezbytnou SPZ. Kdybych si měl k motorce ještě pořizovat přívěsný vozík nebo dodávku a pokaždé ji nakládat a vykládat, asi bych se na to vybodl. Na KTM EXC 250 a 350 jsem jezdil v enduroškole a musím říct, že třipade je prostě skvělá. Hodně se mi zamlouvala, jenže při reálném zhodnocení svých schopností jsem si musel nelichotivě přiznat, že na trati jsem to stejně vždycky šmrdlal max. na 1/2 plynu a potenciálu těchto strojů v tuto chvíli smysluplně využít nedokážu. Příliš výkonu při jízdě, kde vám furt pod rukama něco drncá a někam ujíždí, člověka rychle vyšťaví a pak to může být i kontraproduktivní.

Proč v mém případě nedosáhlo AJP PR5 250 na vítězství
Celkem jsem byl omrknout tři kousky. Na všech bylo znát, že už mají něco za sebou, všem třem se za studena do startu moc nechtělo a u všech tří kusů byla spojková páčka na můj vkus docela tuhá. Zündapp ZXE 250 jakožto téměř nový, byl na tom ve výše uvedených bodech daleko lépe. Je to docela paradox, poněvadž obě endura mají totožný motor ZS177MM . Tady navíc s možností přemapování z 26 hp na 32 hp. To AJP nenabízelo.

Zündapp ZXE 250 ... co to vlastně je
Echt německého na tom nehledejte vůbec nic, protože se jedná o čistě asijský komplet. Tudíž pouhá marketingová strategie dnešní doby a patrně i té budoucí. Jedna vyrobená motorka prodávaná pod různými, převážně zaniklými značkami, které z nějaké nostalgie pořád zůstávají v našem podvědomí. V lepším případě se jen lehce přešije kabátek.
Tady bych si dovolil malinké pozastavení. Kde jsou ty časy, kdy každá značka-továrna měla vlastní technické řešení, osobitý design a ve výsledku i svůj charakter, který rozhodoval o náklonnosti uživatelů? Brand je v dnešním globálním pojetí, až na pár světlých výjimek, pouze byznysem. Stejně tak, jako Zündapp vyráběný v Asii a prodávaný v Německu. Takové počínání by major Terazky z Černých baronů nepochybně okomentoval slovy: " Keby toto viděl súdruh führer Dolfi, boli bysme všeci v rici!" Nerad to říkám, ale Evropa už není dlouho průmyslovým centrem, možná ani technologickým lídrem a podle toho to bude v budoucnu pravděpodobně taky vypadat.
Teoreticky by se mělo jednat o kopii Hondy CRF 450 X 2008 vyjma motoru.
P.S. V dnešní době se motorka už v homologované verzi v Evropě neprodává, poněvadž nesplňuje normu EURO 5

Jak to funguje
Pro mé učňovské potřeby překvapivě dobře. Podvozku a brzdám nemám vlastně co vytknout. Přední tlumiče USD 48 mm s progresivní pružinou jsou plně stavitelné, zadní centrál s nádobkou také. Na dorazy jsem se zatím nedostal. Brzdy by měly být NISSIN. Tady bych to ovšem taky viděl na čistou kopii, vpředu dvoupístek, vzadu jednopístek. Účinnost a nástup brzdného účinku je na offroad tak akorát. Nejsou kousavé.
Motor není žádný svalovec ani agresor, těch 26 koníků je podáváno docela traktorovitě. Všechno podstatné se odehrává spíše ve spodní části otáček. To vnímám jako výhodu. Udusit ho v nízkých otáčkách vyžaduje jisté úsilí, možná i talent. To je velké plus. Naopak, co mu teda hodně nevoní, je vytáčení na maximum. Za normálních okolností by měl maximální otáčky motoru krotit omezovač, v tomto případě motor přímo vypne. Když to udělám několikrát po sobě, jeho ochota znovu nastartovat je o poznání nižší. To je asi nejbolavější místo, tady si řídící jednotka se vstřikováním Delphi zjevně úplně nerozumí.
Motorku mám třetím rokem. Pravda... v první sezóně jsem ze zdravotních důvodů nenajezdil vůbec nic. Ve druhé jsem začínal vymetáním všech různých cestiček, ale pořád to nebylo ono. Navíc se mi v hlavě občas honila myšlenka, jestli jsem to s tím respektem k výkonu trochu nepřehnal. Ale pak přišlo první bahýnko, písek, pasáže na MX trati a prudší výjezdy a najednou se všechno změnilo. Charakter motoru mi dává větší prostor naučit se reagovat na vzniklé situace - jednoduše a srozumitelně, každá školácká chyba nemusí zákonitě končit katapultem někam do kopřiv.
Letos se k trenýrovkám občas připojil i kolega, čímž se to celé stalo ještě zábavnějším. Pokud se nám něco povede, pochválíme se. Pokud nepovede a to je častější, zasmějeme se. Vidíme jeden druhého a pak můžeme vzájemně debatit, případně požádat o radu přítomné MX-káře. Ještě nás žádný k šípku neposlal, ani se nám nevysmál a vždy ochotně poradili a názorně předvedli Jen ty rozdíly někdy nechcete raději vidět Nutno podotknout, že kolega je přesně o generaci mladší a taky rychlejší, odvážnější, vydrží jezdit déle, všechny nástrahy, na rozdíl ode mě, zdolává tak nějak rychleji a přirozeněji. Takže jsem kolikrát v situaci, kdy se starší učí od mladšího, ale moje ego tím na štěstí nijak netrpí Jestli vám bude někdo někdy tvrdit, že věk je jen číslo, nevěřte mu. Z vlastní zkušenosti vím, že NENÍ. V čem jsme se ale oba shodli, že kdyby se jednalo o výkonnější enduro, váleli bychom se na zemi 100% častěji.
Původně jsem si tuto motorku pořizoval přibližně na 2-3 roky a pak uvidím co dál. Jenže ... získané dovednosti minimální, fyzička bídná , proces učení je v mém případě pomalý a toho, co bych se chtěl naučit bezpečně zvládat je pořád víc než dost. Tudíž je jasné, že nějaký pátek spolu ještě pobudeme. Za mě je totiž enduro "kategorie AJP" s přiměřeným výkonem a delším servisním intervalem pro vstup do plnohodnotného terénu ideálním náčiním.
Abych to ale ukončil něčím veskrze pozitivním: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ Jára Cimrman - nedatováno.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Wildaja
Wildaja napsal 30.12.22 v 13:11 10b.

Ahojky .
Vypadá dost dobře .
Podle popisu si i totální laik najde to svoje. Přiblížíš mu motorku nejen technicky,
ale i zkušenostmi, což je přece k nezaplacení .
Důležité je, že tě baví s kotrmelci i bez .
Ať se ti i nadále práší od kol pod zadkem .

Mann
Mann napsal 29.11.22 v 10:52

Díky pánové za vaše reakce V této souvislosti mě napadla ještě jedna věc Netušil jsem jak často budu muset překonávat vlastní obavy / dnešní terminologií řečeno - vystupovat ze své komfortní zóny / abych se posunul byť jen o malinký kousek dopředu Takže to vlastně posiluje i ducha

owenovic
owenovic napsal 28.11.22 v 20:22 10b.

Nemůžu jinak než 10 bodíků. Motorka je více než univerzální . Popis velmi výstižný a přesný, fotky hodně líbivé. Přeju ať Zündappek dělá ještě nějaký ten rok úsměv na tvářích.

K167
K167 napsal 27.11.22 v 15:14 10b.

Výborná recenze.

atilla3778
atilla3778 napsal 27.11.22 v 13:10 10b.

Více komentářů



TOPlist