renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda Monkey 125 (2022)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Myschan
Vloženo 18.7.2022
Aktualizováno 11.1.2023
Zobrazeno 6 951x
HODNOCENÍ PROFILU OD 26 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Malá, hravá, obratná, krásná. Směšná spotřeba. Z mého pohledu snad nejhezčí motorka co se prodává.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:Velsbike (Jinačovice)

Výška jezdce: 187 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Benelli TNT 125: Převlečená Čína, čímž neříkám, že je špatná. Blíže v textu.
Honda MSX 125: Působí větší, než je a spíš jako moto pro mladé začátečníky. Blíže v textu.

První dojmy - Neuvěřitelný protiklad. Je to neskutečně malé, ale sedí se prakticky jak na cestovní motorce, či spíš pohodlněji. Tedy vzpřímeně, úhel v kolenou taky dobrý, a to sedlo je luxusní. Velké, pohodlné, široké, asi nejpohodlnější, co můj zadek poznal. To není sedlo, to je sedačka. A ten trpaslík pod vámi je neskutečně mrštný.

Motorku bych doporučil pro - Pro toho, kdo má smysl pro humor, chce se bavit za pár kaček, kličkovat po městě, zaparkovat naprosto kdekoliv. Pro toho, kdo chce hračku pro chlapa a ze závodění už vyrostl. Pro toho, kdo chce kamarádku pro svou větší motorku, aby se v garáži sama nebála. Pro toho, kdo chce jeden z nejbrutálnějších strojů v galaxii a okolí. Pro toho, kdo je schopen krotit drtivou sílu takřka deseti koní a ještě hrozivější krouťák 11 Nm.

Recenze

Tohle je blbá doba, místo radosti a smíchu a posezení u piva s přáteli probíráme pracovní problémy, inflaci, drahé energie, válku a brzy asi zase přibude oblíbený Covid. A místo žádání o slevu, aby se člověk připravil na inzerát překupníka, co tuhle motorku nabízí o 13 000 dráž, než je oficiální cena. Hnus. A já už měl všech těch negativ dost. A měl jsem narozeniny, a tak jsem si chtěl něčím udělat radost. No a co může udělat větší radost, než nová motorka?

Když už si mám pořídit další moto, respektive hračku pro radost, tak něco, co nemá každý. Přiznávám, že tentokrát hodně rozhodl vzhled a teprve pak jsem dohledával další vlastnosti. Samozřejmě i pověst a chvála všude na netu přispěla k rozhodnutí obětovat relativně dost peněz za metrák šikovně poskládaného železa. Mně se prostě tato minimotorka, či jak tomu říct, neskutečně líbí. A líbí se mi už dlouho. Sice asi nejvíc ve žluté barvě, ta k této opici asi tak nějak logicky patří, ale v době, kdy jsem se pro ni rozhodl a snažil se ji sehnat, jsem měl možnost vzít (respektive objednat ještě s letošním termínem dodání) buď červenou, takříkajíc u baráku, nebo se domlouvat přes e-mail a posílat zálohu přes půl republiky a doufat, že vše klapne a snad by byla později žlutá. Ale protože má ochota k jakékoliv činnosti je značně limitovaná, rozhodl jsem se pro červenou barvu. Zas jich, alespoň, co jsem se koukal, není tolik. A tady na Motorkářích jsou jen samé žluté, tak jsem alespoň v něčem první.
Ti pozornější si možná všimli, že barevné schéma je od letoška přehozené a zadní kyvka je už jen černá. Na jedné straně škoda, ale zas ji nebudu muset tak často umývat.

Jak jsem uvedl výše, ještě napíši svůj pohled na další kandidáty. Honda MSX Grom – opticky působí větší, než je a spíš jako moto pro mladé začátečníky než jako hračka pro člověka, co je sice stále mladý, ale přeci jen už hodně pamatuje. Má ale vybavenější infotaiment (hodiny, otáčkoměr, ukazatel zařazené rychlosti), je i pro dva (teoreticky) a stojí o 4 000 míň. Jako mínus vidím sportovnější pozici jezdce, obyčejný profil klíče, níže umístěná řídítka a chybějící alarm či kovové blatníky. O pohodlí sedla nemá smysl mluvit. Sedlo je navíc papírově pro dva, ale já na něm seděl až kdesi na části spolujezdce a moc příjemné to nebylo. Celkově nepůsobí tak kvalitně jak Monkey. Porovnejte třeba jen zadní vidlici. Tím nechci říct, že to není kvalitní motorka, ale podle mého názoru je opička a její zpracování prostě jinde.

Benneli TNT 125 – Vyšší hmotnost a spotřeba, nižší krouťák, vyšší nosnost, teoreticky pro dva. Číňan převlečený za Itala. V zelené nádherný, ale působí na mě jaksi moc plastově a spíše pro mladého a začínajícího jezdce. O cca 25 000 nižší cena, což je v této kategorii sakra rozdíl a zároveň argument. Ale pokud by mi šlo jen o ekonomickou stránku, tak raději CB 125 F. Navíc nevím nic o spolehlivosti, servisu, a především dostupnosti dílů, dejme tomu za 10 let. Můj pohár důvěry prostě nenaplnila.

Vzhledem k tomu obsahu a výkonu jsem se lehce obával, jak to pojede, či spíše nepojede a jak se mi bude řadit. Přeci jen, bota velikosti 46, 100 kg bez oblečení a minimoto. Jasně, nečekám žádnou střelu, ale při jízdě do kopečka se zas nechci odrážet nohama a řadit rukou. Mám najeto teprve pár kilometrů, cca 500 a v podstatě ještě zajíždím, ale zatím jsem příjemně překvapen. Dost jsem se obával právě řadičky ve spojení s mojí velikostí nohy, ale žádný problém se nekonal. Trochu mi chyběl ukazatel zařazené rychlosti, už jich tam je od modelu 2022 pět, ale po chvilce ježdění už tak nějak poznáte, co tam asi bude.. Neutrál naštěstí kontrolku má a řadí se jednou líp, jednou hůř, ale bude to spíš o zvyku. Začínám mít pocit, že to chce spíš kopnout, než tlačit. Musím chytnout ten správný grif. Páčka spojky se ovládá krásně lehce, šlo by to jedním prstem, stejně tak přední brzda. Ano, není to poloautomat jak třeba Innova, nemá to variátor jako skútr, a samozřejmě ani žádný quickshifter. Prostě klasicky mačkáte spojku a řadíte. Motorka. Jen ji málo krmili, tak víc nevyrostla. A už jí to zůstalo a málo žere dodnes.

Jízda je samozřejmě pomalejší než obvykle, ale je snad i zábavnější, a to to zatím z důvodu zajíždění moc nevytáčím. Nevím proč, ale pořád se mi vybavuje létající koště nějaké čarodějnice. Motorka není pod nohama moc vidět a člověk se přitom pohybuje „hrozně rychle“. Podvozek na svou velikost i díky vysokým a tlustým pneu funguje v pohodě i při menších nerovnostech typu záplata, na výmol jako kráva to už není, tomu je lepší se rychle vyhnout. Ale opička je fakt hbitá a reaguje s opičí mrštností. Otočí se i na úzké silničce, super. Je úzká, v kolonách obrovská výhoda, dá se říct, že pokud nějakou mezerou projdete vy, projedete tam i na Monkey. K tomu krátký rozvor, malá hmotnost = neskutečná obratnost a dostatečné zrychlení z křižovatky. Brzdy celkem mile překvapily, když dupnete na zadní, jde to krásně do smyku. ABS je jen vpředu, takže si lze zablbnout jak zamlada, paráda a radost následuje. O úsměvy a zájem kolemjdoucích není nouze. Na parkovišti u benzinky to budí mnohem víc pozornosti než Harley s Davidsonem dohromady. Jinak na tom samozřejmě vypadám jak pověstný medvěd na skládacím kole v cirkusu, ale to mě netrápí. Člověk by se neměl brát příliš vážně, nakonec nejsem ve své kanceláři, ale dělám si radost na projížďce. Ve městě určitě patřím mezi nejrychlejší a zaparkuji kdekoliv a o tom to je. Na hodnocení motoru je zatím moc brzy, určitě ještě nějakou zkušenost dopíši časem, ale zatím můžu říct alespoň to, že zní docela hezky a zároveň je i tichý. Na volnoběh si jen šeptá.

Jak už jsem psal výše, sedadlo je fantastické až uchvancacující. Sice jen pro jednoho, ale měkké tak akorát, široké, dlouhé, žebrované, no luxus. Díky tomu se lze posadit, jak to člověku zrovna vyhovuje, konec konců i tohle mělo nakonec celkem velkou váhu při rozhodování mezi MSX a Monkey. Sedlo u Monkey je ve výši 775 mm a jen podotýkám, že jsou dospělé motorky, na nichž se sedí o dost níž (např. Rebel 1100 – 700 mm, Rebel 500 – 690 mm, skútr PCX – 764 mm, Kawasaki Vulcan S – 705 mm). Jinak řečeno na Monkey sedíte stejně vysoko jako na Harley-Davidson Sportster 883. Překvápko, co?

V Thajsku a dalších asijských zemích lze běžně dokoupit kit na stupačky pro spolujezdce. Konec konců Grom má taky dvoje stupačky, stejně tak i na Daxu, co půjde brzy do prodeje, by měla být možnost jezdit ve dvou. Takže mi logicky vyplývá, že pokud má Grom údajně stejný rám jako Monkey, tak by Monkey mohla mít uvedenou vyšší nosnost než udaných 105 kg. Z videí na YT je zřejmé, že na ní jezdí i borci 130 kg+.

Úložný prostor pod sedlem a ve schránce. Pod sedlo se dostanete jen když trubkovým klíčem odšroubujete z každé strany jeden šroub sedla. Najdete tam aku a v podstatě tam už nic navíc nedáte. Možná tak kreditku, ale jak ji potom někde po cestě bez onoho klíče dostat ven? Boční schránka je jen jedna, otvírá se klíčem od zapalování, je tam ve schránce nářadíčko a lze tam nacpat ještě motolékárničku (ta klasická, nejen malá dle novely z r. 2018) a tím v podstatě končíte s nákladovým prostorem. Asi to bude chtít alespoň zadní nosič a nějaký malý kufřík, tak max do 30 l, tedy na 1 přilbu, možná ani to ne. Jinak na přilbu to má u sedadla takový ten zamykací mechanismus.

Spotřeba mi vychází zatím 1,57. Podotýkám, že vážím rovný metrák. Zajíždím, jezdím trasy do 100 km, vymotám se z Brna a hurá směr Vysočina. Jo a zajíždí se jen 500 km. Stačí tak vrátit kastl s láhvemi či si odepřít jeden lepší oběd na meníčku a za utržené peníze natankujete plnou. A když místo cesty busem pojedu na opici, nejen, že nemusím na zastávku a pak zase kus pěšky, ale ještě ušetřím. Zatím samozřejmě opatrně zajíždím, tak uvidíme posléze. První delší trip byl na Vysočinu, směr Velká Bíteš a okolí, takřka 100 km, ale cestopis sem zatím dávat nebudu :))). V souvislosti se spotřebou jen upozorňuji, že palivoměr pom nějakých 220 km začne ukazovat rezervu, tedy bliká poslední dílek. Jenže v té době má být v nádrži ještě cca 1,8 litru, tedy v pohodě na 100 km jízdy!
Po 1 000 km čeká opičku servis, jsem zvědav, za kolik to bude.

Opička bude jezdit po městě a kolem komína, takže takové ty sobotní kochačky někam na venkov, mezi dědinama, k vodě atd. Nejlépe tak silnice druhé a třetí třídy, určitě se ale nelekne ani polňačky a posečené louky. Tak nějak dostávám chuť s tohle opicí nerespektovat dopravní předpisy, vůbec nevím, čím to je. Někde jsem četl, že Monkey, tedy opice, je drzá, tak tím se to vysvětluje. Dokonce přiznávám, že jsem s ní už jel kousek po chodníku a zaparkoval před domem v zákrytu s popelnicí, aby nepřekážela. Rebel a zločinec. Ale lepší, než aby mi ji při couvání porazila dodávka.

No a co vidím jako nevýhodu? Samozřejmě omezená rychlost, takže až se mi na záda bude lepit "yntelygent" s kšiltem dozadu v rádoby vytuněné dvacetileté plečce či rozzuřený náklaďák, tak asi moc nezrychlím. Stejně tak se trochu bojím pověstné blondýny, co mě přehlédne při vjíždění na hlavní silnici. Monkey má i alarm, jen trochu nechápu, proč jen s jedním dálkovým ovladačem. Chybí i klasická světelná houkačka, takže musíte přepínat dálkový – tlumený. Neuškodil by nosič a jas displeje mohl být vyšší, respektive na přímém slunci je rychlost vidět velice dobře, paradoxně lépe, než za světla pod mrakem či v tunelu. Ale momentálně mám nasazeno tmavé plexi na přilbě, takže to má možná taky trochu vliv. Nevýhodou je také cena. Přiznejme si, že za stejné peníze, či dokonce za míň, má mnoho lidí ojeté auto. Ale opičku vnímám jako něco, co si kupuji jen pro radost, čistě racionálně existují samozřejmě mnohem výhodnější koupě (např CB 125F). Na druhé straně můžete mít hodinky za 100 000, ale taky za 200 z Lidlu v akci. A oboje budou ukazovat čas asi zhruba stejně. Takže se platí za kvalitní provedení, značku, a snad i styl a historii. Ale jak stanovit cenu za radost?

Vzhledem k obsahu by ten výkon mohl být jistě o něco vyšší, ale předpokládám, že zase na druhou stranu zde bude právě díky tomu předpoklad vysoké životnosti motoru. Podstatnější je stejně krouťák a třeba proti Bennelli TNT ho má Monkey vyšší, navíc v nižších otáčkách (11 v 5 500 proti 9,6 v 7 000). Přední blatník je krátký a prach a bláto tak bude létat na hlavu válce. Samozřejmě by to šlo lehce vyřešit lépe, ale zde zvítězil design nad funkčností. Někde jsem také četl výtku k chybějícím výstražným blinkrům, ale myslím, že vzhledem k velikosti tohoto stroje je to skoro zbytečné, čímž netvrdím, že bych nebyl raději, kdyby tam byly.

Samozřejmě, na jedné straně je to malé a lze to přehlédnout, na druhé straně je to malé a vždy se najde kousek místa na chodníku či krajnici, kde to lze bezpečně odstavit. Neberte to jako nějakou kritiku, jen se snažím uvést všechna fakta. Ona asi žádná motorka není úplně dokonalá a každý si ji nějak doladí dle sebe. A možností k vylepšení opičky je určitě docela dost. Abych nezapomněl, opička překvapivě dobře troubí.

Ještě nesmím zapomenout na změny, respektive zlepšení modelu 2022 oproti starší Monkey. Nemám možnost přímého srovnání, vycházím tedy z údajů, co jsem různě dohledal a nemohu tedy ručit za 100 % přesnost a pravdivost. Ale snad to tak bude. Tak tedy nová Monkey má pět rychlostí (dříve 4), jednokomorový tlumič výfuku (3), rozetu 37 zubů (34), progresivní pružiny zadních tlumičů, co by měli lépe snášet větší zatížení, zároveň i upravené dorazy, jiný profil zadní kyvné vidlice, světlost vyšší cca o 1,5 cm, rozvor kratší o 3 cm, zvýšenou kompresi o 0,7, nižší hmotnost o 2 kg, a především už má olejový filtr místo sítka. To mě asi těší nejvíc, samozřejmě i s tou pětirychlostní převodovkou. Olej (0,9 l) by se měl měnit po 6 000 km či jednom roce, po dvou letech brzdová kapalina, po 12 000 km pak svíčka a olejový filtr. Ten budu ale samozřejmě měnit vždy s výměnou oleje. Jinak je to servisně nenáročný stroj a ušetříte i za nemrznoucí kapalinu do chladiče, když je to vzducháč. Osvětlení je komplet LED, jak to svítí v noci jsem zatím pořádně nezkoušel, takže snad dopíši časem.

Na nějaké velké cestování tahle moto samozřejmě není i když nepochybuji, že pokud by se někdo zakousl, a i díky pověstné hondí spolehlivosti, že by na tom objel půl světa. Ta motorka by to jistě dokázala, já už ale určitě ne. Tak to je asi tak zatím vše, jak trochu pojezdím, třeba něco připíšu. Opicím zdar, a Monkey zvlášť!

Tak motorka má nového páníčka a určitě mu udělá hodně radosti. Hlavně musím pochválit spotřebu a luxusní posezení. No a nyní uvažuji, co dál. Že by 1100 Rebel?
Každopádně dál zůstává osvědčené NC, model 21 a uvidím, jestli něco přibude.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Maho
Maho napsal 11.03.23 v 14:58 10b.

10b. Super info!

kaw.38
kaw.38 napsal 09.03.23 v 17:25 10b.

Moc pěkná

Codo
Codo napsal 07.03.23 v 12:18 10b.

Supr popis! Mám starou monkey a je to děsná švanda. Sice nejezdí tak dobře, jako ta nová, je to karburátorová klasika a i vše ostatní je tak ze sedmdesátejch let, ale je to psina

Rudolf
Rudolf napsal 21.02.23 v 21:29

Krásná barva a celková barevná sladěnost .

Puppkinss
Puppkinss napsal 19.01.23 v 17:31 10b.

Více komentářů



TOPlist