renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Aprilia Pegaso 125 (1989)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Beranidlo
Vloženo 28.1.2022
Aktualizováno 28.1.2022
Zobrazeno 1 308x
HODNOCENÍ PROFILU OD 3 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Ráno jsem se probudil a projel v telefonu inzeráty tady na webu, abych věděl, jak která motorka vypadá, kdyby se mě třeba někdo zeptal. A narazil na tohle.

Výška jezdce: 6 cm

První dojmy - Musel jsem trochu zatlačit na cenu, abych se mezi uchazeči vyšvihl na pozici jedničky, ale je to doma!

Recenze

Nakupuju. Abych to rozvinul. Zavolal jsem v deset ráno, kdyby byl prodávající po sobotní kalbě, tak aby nebyl nevrlý. Chyba, byl jsem druhý, pán je v důchodu a nekalí. Alespoň jsem ho zaujal tím, že to beru, a že smlouvat a prohlížet si to nemám důvod, že mu věřím a že za tři hodiny budu v Ostravě. Za dvacet minut jsem nevydržel a zavolal znova, řekl jsem, že dám pět navrch, ať zavolá č.1, jestli ten si to chce jenom prohlížet, nebo dorovná. Za další čtvrt hodiny mi dal vědět, že můžu vyrazit. Zkusili jsme, jak startuje, troubí a svítí, čísla seděly, nic jsem neprojížděl, naopak, odmontoval kola a šup s tím do auta.


Opravy nutné. Zapojil jsem zpátky oilmaster, který pán odpojil, protože mu to údajně moc mazalo - je na tom tlumicí koncovka Arrow (tj. absorbční, vata kolem díry) a kydá z toho olej na kyvku a brzdu. Zadní brzda byl špek - zatuhl hlavní brzdový válec, pístek se nevracel, na pístku nějak nabobtnal těsnicí o-kroužek, na odvzdušňováku stržený závit. Někdy dřív se vysypalo ložisko v zadním kole, kuličky běhaly všude možně (vyryté drážky do rozpěrky a uvnitř náboje, dobitá kyvka) a vydřelo se uložení ložiska v náboji. Takže jsem musel ty chybějící dvě desetiny mezi nábojem a ložiskem doplnit tekutým kovem. Přední guma je nová, ale nasazená byla na rezavý neošetřený ráfek (taková ta rez, která se odlupuje ve vrstvách ), duše původní Pirelli z r. 1990. Zadní guma popraskaná, nějaká 20 let stará Michelin, a tak jsem musel i kvůli STK koupit novou. Trochu mě trápí, že v předepsaném rozměru 120/80-17 už se žádné enduro ani dual sport gumy nedělají, takže jsou koupil "levnou" (za 12 stovek) čínskou a silniční Duro pro účely návštěv stanice, a pak budu muset 120/90 od Mitasu, asi šípák E-07. Jedna přední šavle tekla, tedy přetěsnit a dát nový olej. Dodělat spínač předního brzdového světla, dát nemrzku a novou brzdovku a mohl jsem vyrazit.

První jízda, něco je špatně. Prvně se mnou jel ven švára s 11kW skútrem a měl jsem z toho rozporuplné pocity, protože jsem byl jenom o chlup rychlejší než on, a podle otáčkoměru (ten jsem dokonce podezříval, že ukazuje blbě) to nešlo vytočit nad 9000rpm. Moje podezření na nefunkční výfukovou přívěru se potvrdilo. Po povytažení přívěry se to chovalo skoro podle očekávání - přes 6000 rpm se to samo nerozjelo, 7000 rpm použitelné minimum, mezi 9000 až 10.000 rpm je to to pravé, 11.000 rpm konec. Naštěstí se oprava ukázala jednoduchá - rozpojený konektor k servu přívěry, stačilo pořádně zastrčit konektor od řídící jednotky. Na jednotce je napsané 7100, což je o dost míň, než jsem viděl pro ostatní Rotaxy v Apriliích. A opravdu, jak se otáčkoměr přehoupl přes tuto hodnotu, ve výfuku zachrčelo a začalo to jet jinak. Nejdřív to teda bylo tak trochu na heslo, protože pán jezdil M2T a karbon tu přívěru kapku zabetonoval. Když už to začalo jakž takž chodit, tak to ale vůbec nebylo ono. Záleželo na zařazeném kvaltu, jestli se přes to pásmo otáček přepnutí motor dostal rychle - na 5. a 6. už to šlo jedině po větru, pod 8000rpm to nemělo tu správnou sílu a bez podřazení otáčky občas klesly zpět pod 7000rpm (na šestku to jede v těch 7000 kilem). Docházet síly tomu začaly až skoro v 11500rpm, a to už přestávalo být pro motor dlouhodobě bezpečné. Takže Arrow ... sehnal jsem soubor dílů, ke kterým byl komplet originální výfuk. V porovnání s tím originálem je Arrow asi o 17cm kratší, na rezonanční délce asi o 14cm.

Vyměnil jsem je ... a najednou se to začalo chovat bezvadně, jak se ručička otáčkoměru dotkne desítky, tedy červeného, jak kdyby to někdo sfoukl, přestane táhnout. A taky to nemá ten ohavný plechový zvuk a demaskující účinek. Ještě dodám, že ten kratší výfuk Arrow tam byl už z Itálie, a protože se to chovalo fakt debilně, někdo to asi vyléčil tím povytažením konektoru od přívěry.
Na vlastivědné putování po pamětihodnostech se Pegaso se ukázalo v nejlepším světle. Pohodlný posez, nevibruje, dá se jet 50km/h i 120km/h, spotřeba při legálních rychlostech kolem 4,5L/100km. Plus olej - oilmaster dává v průměru asi 1:40, toho nejlevnějšího JASO FD oleje (Mogul Alfa 2T, MOL, apod., vše za 130-150Kč). Bez houpání na hladké silnici, stabilní při klopení, a přitom pérování pobere jakoukoliv hrbolatku. Kdo zná třeba rozbitou klikatou cestu přes Bunč v Buchlovských horách, tak až do teď jsem tama jezdil fakt nerad, ale s Pegasem je to přesně naopak. Předek i zadek mají zdvihy 220mm, ale tuhost a předpětí odpovídají spíš nastavení na silnici. Ale má to asi hodně váhy na předek a jak se v měkkém zaboří víc přední kolo, nedělá to dobrotu.

Teď Pegaso vypadá, jak má, a a gumy taky opěvuju, aspoň teda v rámci možností. Dá se s tím po silnici, po rozbité silnici, teď s těma gumama nejde strach z trávy na polní cestě.

Vpředu je Mitas E-09, bezdušák, a dost jsem se s tím pral, než jsem ji dostal správně na ráfek. Takže i kdyby to byla guma na světě nejlepší, tak příště koupím už jedině TT gumu. Vzadu Mitas E-07, z dob, kdy ještě byly TT, takže pohoda montáž.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
BIG-daddy
BIG-daddy napsal 03.02.22 v 13:08 10b.

Vypadá líp jak VARAN 125... Taky jsem o ní snil jako náctiletý Tak at slouží

zdendahodinar
zdendahodinar napsal 29.01.22 v 06:14 10b.

Super, líbí se mi, když si majitel svého stroje hledí

Milan1963
Milan1963 napsal 28.01.22 v 22:35 10b.

Dobrý popis. At' dělá radost.

Více komentářů



TOPlist