renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Benelli Tornado 650 (1973)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník _Jerry_
Vloženo 16.6.2021
Aktualizováno 11.5.2023
Zobrazeno 2 573x
HODNOCENÍ PROFILU OD 16 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Konečně jsem se dočkal a tahle Benelli přistále ve sbírce.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:Zbyněk Soukup - Motosport (Jičíněv

Výška jezdce: 186 cm

První dojmy - Na Benelli Tornado jsem měl políčeno už dávno, v samých začátích propuknutí nemoci zvané Classic Italian Superbikes. Jenže vždycky tam byl nějaký problém. Buď byla motorka daleko, nebo něco nehrálo v papírech, nebo byla příliš napadená uživatelem a já vždycky musel místo toho koupit něco jinýho :-)

Recenze

POZOR, POZOR, NOVINKA.
Od letošního roku máte i vy možnost vyzkoušet si jízdu na italských klasických motocyklech z mojí sbírky.
Více na webu projektu Meccanicatricolore

Ale to už je minulost. Tornado už je doma. V jediné správné verzi, tedy v té poslední, nejsportovnější s označením S2. No a ještě za odměnu má na nádrži místo Benelli napsané MotoBi. A zde si dovolím malou odbočku. Benelli byla od samého začátku rodinná firma založená šesti bratry a jejich Mamá. Někdy v druhé polovině 60tých let došlo mezi bratry k roztržce a ten nejstarší z firmy odešel. Založil vlastní značku MotoBi pod kterou prodával naprosto identické motocykly jako Benelli, jen s jiným nápisem na nádrži. Trucovat samozřejmě vydržel jen chvíli a pak se zase do Benelli vrátil. Proto je nápis MotoBi na nádrži takovou třešničkou na dortu.
Tornado mělo zachránit firmu z finančních potíží ve kterých byla na konci šedesátých let. Obchodně se inspirovali Laverdou, která v té době uváděla na trh svojí 650 (do té dob stejně jak Benelli vyráběli spíše menší objemy).
Konstrukčně se inspirovali anglikými motocykly. Odtud klasický vertikální dvouválec s rozvodem OHV a dvěma ventily na válec.
Ale protože Benelli nebyli žádný ořezávátka (čtyřválcovou 250 s rozvodem OHC nasadili do závodů už roce 1960), nechali otáčet klikovku Tornada proti směru jízdy (ano, Panigale V4), vačkový hřídel i spojka jsou od klikovky poháněné koly s šikmým ozubením a otáčí se po směru jízdy. To řešení krásně eliminuje vibrace. Jinak je to stará dobrá italská klasika. Krmení zajišťují dva karburátory Dell'Orto o průměru 29 mm, verze S2 je kromě nakopávačky vybavena i startérem. Není to žádný svalovec, je v něm cca 50 poctivých koníků. Řazení je pěkně po anglicku vpravo s jedničkou nahoru. K tomu je ještě řadička šíleně dlouhá, optimální pro velikost boty 54 a výš. Normální chlap s botou 46 se musí pro další kvalt natáhnout, nebo sedět tzv. na lachtana.
Verze S2 má sice nízká sportovní řídítka, ale žádná zalehávačka to není. Posez je spíš vzpřímený, důstojný, na gentlemana.
Za pozornost samozřejmě stojí přední dvouklíčová bubnová brzda typu duplex. Tedy nejvíc, co se dá technologicky vymáčknout z bubnové brzdy. A tak mezi námi, je to ta brzda co dělá Tornado Tornadem.
Startuje na cvrnknutí a mručí jak rozespalá kočička. Motor na neutrál letí do otáček neskutečně rychle a hladce. Na silnici už to ale takovej divočák není. Jízda je spíš pohodová. Motor má vytříbené chování anglické dámy. Jede tak akorát, abyste stihli čaj o páté. Nejlíp se cítí při takovém gentlemanském kilču. Nechá si líbit i chlapáckých 120. Jde to samozřejmě i výš, někam ke 160, ale to už je vyloženě trápení neviňátek.
Trochu toho šmrncu motorce dodává podvozek, který je prostě italsky hravý. v praxi to znamená, že tím gentlemanským kilčem nepojedete jen po rovince, ale klidně si ho tam podržíte i v zatáčce. Z jízdy se pak stává příjemné plynulé plachtění krajinou.
Celek podtrhují již zmiňované bubnové brzdy, které mají větší účinek než leckterá kotoučovka z té doby a které, jak už to tak bývá, fungují tak trochu v režimu ON/OFF. Takže plachtění bez používání brzy je ten jediný správný styl.
Do téhle MotoBi se na první pohled zamiloval můj brácha a najednou nebyl problém s jejím ustájením, protože já už mám všechny garáže plné…. Znamená to, že jesm se na ní pořádně svezl až po více než roce poté, co jsme ji přvezli. No nic, hlavně že je v dobrých rukách.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
sardel
sardel napsal 23.06.21 v 09:58 10b.

parádní kousek

slon
slon napsal 21.06.21 v 08:47 10b.

Nádhera... Ta udělá hodně radosti...

millis21
millis21 napsal 21.06.21 v 08:04 10b.

Vaňas
Vaňas napsal 20.06.21 v 13:28 10b.

p.epanica
p.epanica napsal 20.06.21 v 10:03 10b.

...

Více komentářů



TOPlist