PROFIL MOTORKY

KTM 1090 Adventure (2018)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník foky
Vloženo 27.4.2019
Aktualizováno 15.6.2020
Zobrazeno 3 794x
HODNOCENÍ PROFILU OD 16 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Voňavka 2018 v doprodeji. Trošku randálek oproti předchozímu V-Stromu 650. Jako celek překvapivě vyladěná.

Motorka koupena od KTM Trojan Hradec Králové

Výška jezdce: 187 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda CRF1000L Africa Twin: Vyšší cena, nevešla se mi na ní pravá noha o výfuk, jezdí jich hodně
Yamaha Tracer 900: Nevešly se mi na ní nohy (špička na stupačce řidiče a pata na stupačce spolujezdce??? WTF???)
BMW R 1200 GS: Nesmyslný ceny, 5ti letou vůni po farářovi z Bavorska jsem nechtěl, jezdí jich mraky
Suzuki DL 1000 V-Strom: Bylo to dilema jako Brno, ale nakonec vyhrála oranžová

První dojmy - Jede to! - lehce přes 90kW je skoro nesmysl (by si jeden pomyslel), ale je s tím strašná prdel. Brzdí to! - radiální čtyřpístková Bremba (leč v základní verzi) brzdí pěkně. Až po usednutí na Káťu jsem pochopil, jak moc V-Strom nebrzdil :-) Podvozek velmi slušnej - komfortní na pomalé přesuny po rozbitém městě, ale v klídku zvládne i okreskovou křeč.

Doplňky na motorce - KTM PowerParts: spodní padáky, 12V zásuvka, dvoudílné gelové sedlo, vyšší cestovní plexi, držák GPS
Ostatní: řidítka +2cm (Marselus), horní padáky (SW-motech), plotna + kufr (kappa), kapsičky do spodních padáků (Marselus), pěnové gripy ProGrip

Recenze

Po nájezdu 140000km za 7 sezón na V-Stromu 650 přišel čas vyměnit stroj. Výběr by se zdal široký (novou, cenduro, litra), ale nakonec se to smrsklo vlastně na výběr ze dvou strojů. Suzuki DL1000 vs. KTM 1090 ADV.

Podobné dilema jako teďka jsem měl trochu už při výběru V-Stroma 650, kdy jsem pod vlivem výběru "první motorky" vybral nakonec "hodného sluhu". Vždycky na ní budu vzpomínat a nikdo mi nikdy nerozmluví, že jako první motorka pro nezkušeného jezdce je V-Strom 650 super volba.

Doba se malinko za ty roky ale změnila, už není čas jezdit 20-30000km za rok, a tak kvantita kilometrů musela být nahrazena požitkem z jízdy - to nakonec rozhodlo ve výběru. Bylo to opět "hodný nesmrtelný sluha" vs. "neposedná zlobivka". Malinko jsem tušil, že by mě V-Strom 1000 bavil jen omezenou dobu (i když je to určitě super stroj), takže volba nakonec padla na tuhle oranžovou zlobivku.

Předem se omlouvám, že budu srovnávat nesrovnatelné (Stromka 650 a tohohle Advíka), ale třeba se někdo ocitne ve stejné výběrové situaci jako já a přijde mu toto srovnání vhod.

První kilometry byly s velkým respektem, ale moto mi padla během první 200km vyjížďky neuvěřitelně do ruky. Skvělá ovladatelnost hned upoutá pozornost hravého jezdce - za jízdy i při manipulaci na místě působí trochu lehčeji než Stromek. Posez je o hodně vyšší (doporučoval bych výšku alespoň 180cm - kor u moto s gelovým sedlem) a není tak vysloveně židloidní jako u Stromka. Člověk je nakloněn mírně na řidítka a pocitovně nesedíte "v motorce", ale "na motorce". Chvilku mi chyběla ta hmota před tělem (velké a vysoko umístěné budíky, nad nimi GPS navigace atd.), ale celkem rychle si člověk zvykne. Hydraulická spojka jde pěkně, i když už jsem četl kritiku na těžký chod...no klucí...málo jste honili . Převodovka určitě míň humpolácká než u Stromka, ale je u ní tak poloviční prostor na zařazení neutrálu, takže to jsem chvilku "ladil". Vyšší kvalty nemaj rády podřazování z nižších otáček motoru, tak je potřeba podřazovat mnohem dřív, než co by Stromek třeba ještě v pohodě zkousnul.

Motor...to je kapitola. Zprvu Vás k smrti vyděsí mechanický hluk za studena, po zahřátí už je to celkem OK, ale rozhodně né šepot květin Vibrace motoru podobné jako u Stromka, tady nic nepřekvapí. Co ale překvapí je, jak to vlastně jede...skoro dvojnásobný výkon, než měl Stromek, by se mohl zdát zbytečný, ale je to hrozně návykový. Jede to furt, od volnoběhu do omezovače, do kopce, naloženej, furt...strašně. Co je ale takový skrytý bonus tohoto motoru - když nechcete, je to hodný a nezáludný beránek na denní přesuny do práce, co si někde pod Vámi točí 3000ot. se spotřebou 4,5L. No jo, ale to je nuda, takže GAAASSS!!!

Podvozek sice od WP, ale v ekonomické téměř nestavitelné variantě. Už v testech jsem četl, že předek by stejně nikdo nedoštelovával a musím dát za pravdu. Nevím, co bych na tom ladit, prostě to funguje. Zadek si brzo došteluju o jeden-dva kliky víc, jak se moto rozhýbala, tak zadek trochu změkl.

Brzdy od Bremba naprosto adekvátně fungujou k motorce jako celku. Zase sice ekonomická základní varianta, ale nezklame. Dávkování i brzdný účinek radiálních čtyřpístků je asi o 4 vesmíry jinde, než měl Stromek.

Co je určitě důvod k pláči je prostor pod sedlem. Narvaná lékárnička a končíte.
Dílenské zpracování některých detailů rozhodně upoutá pozornost nejednoho rejpala

KTM spolehlivost je taky klasické velké téma diskuzí (hlavně u majitelů japonských strojů po 10ti slivovicích). Vysloveně problematické první roky výroby 1190ADV snad KTM vyladila a nepřenesla na další modely. Co se ale nedá popřít je taková zvláštní mlha v pověsti a spolehlivosti KTM. Dobrovolně se totiž problémama nikdo moc nechlubí, jak se ale začnete ptát, že Vám motorka dělá to a to, tak se najednou přidávaj další a další do diskuze. Zjistíte, že je vlastně normální, že Vám sem tam upadne nějakej šroub, že jsou motorky při ranních studených startech často "náladové" atp. My jsme malý trh a těch motorek tady jezdí pár, ale číst třeba německé nebo US fórum je zábava na dlouhé večery.

Co je ale zase na druhou stranu u KTM výhodou je systém záruk. Zákonná 2 letá záruka nového stroje může být stále dokola až do 80000km prodlužována o další roky dle libosti. Cena cca 7500,- bDPH za další dva roky záruky se nejeví úplně jako nesmyslná a z japonského portfolia Vám takové prodlužování záruky nabídne asi málokdo, vlastně mě ani nikdo další nenapadá.

Nebudu se tady asi dál rozepisovat o tom jak to má palivový mapy, vypínatelné ABS s kontrolou trakce atp. - to si nastuduje každý sám. Rád bych tady závěrem ale napsal ještě jednu věc. Tyhle motorky maj interval výměny oleje 15000km. Nedělejte to těm strojům prosím. Zkraťte to na 10, nebo klidně na polovinu. Měnit u motorky olej po 15000km je prostě nahovno.

Hodnocení po 1000km:
Máme za sebou první servis v 1000km a tím splněné i "seznamovací" kilometry.
Motorka určitě baví, spadly růžové brýle, takže už jsem vypozoroval pár beďarů
1) Spínačku vymýšlel kokot...KOKOOOT (zapomeňte, že budete mít na kroužku u klíče zapalování třeba i klíč od zámku kotouče, klíč zámku kufru a nedej bože i nějakou pěknou KTM klíčenku - protože ta zvedá výkon nějmíň o 5 koní!!!)
2) Uchycení zadní odrazky u SPZ je určitě věc, u které si otevřete pivo a budete na ní nevěřícně 20 minut potichoučku koukat.
3) Mechanická hlučnost je furt děsivá, s tím jsem se po "KTMsku" smířil. Když už se ohřeje motor, tak slyšíte klepat plovoucí kotouče, pískat destičky, přední vidle, plasty o sebe, plasty přes sebe, plasty nad sebe atd.
4) Občas někde záhadně ukápne kapalina bez barvy a zápachu z místa, kde konstrukčně žádná kapalina není, a to i když jste s motorkou nikdy nezmokli , sem tam z toho upadne na zem kejda vazelíny (na stojánek je potřeba 30dkg jasný, já vím) atd.
5) Automatické vypínání blinkrů za jízdy po 10s je v určitých situacích pro zodpovědného včasného blikače poměrně otravné.
6) Uhlíkovej filtr benzínových par z nádrže (EVAP systém) naprosto zabil jinak příjemný prostor pod sedlem.
Ale abych jenom nehanil - je to mega zábavný, je to dokonce tak zábavný, že jí odpustíte vše výše uvedené, a to dokonce s úsměvem na rtech. Když jí konstruovali, tak si tutově řekli "na to dílenský zpracování serem, lidi to bude stejně bavit kvůli tomu ostatnímu". Příplatkové gelové sedlo jsou asi nejlíp utracené peníze za moto příslušenství v mém životě - TOP pohodlíčko. Spotřeba "pohodově cestovně" cca 5 litříků, ale když jí šlápnete na hubu, tak se 300km průměr spotřeby okamžitě začne zvedat, takže na okruhu bude žrát tak kýbl na sto. Vedro na řiť od zadního válce je určitě patrné - když jedete tak ne, ale jak se někde zaseknete, tak to znát je. Pro mě osobně velkým překvapením jsou pneu Metzeler Tourance NEXT. Nikdy jsem si nemyslel, že pojedu něco lepšího než byly klasické Tourancky, nebo třeba Anakee II, ale NEXTy jsou super.

Na závěr malá sbírka KTM postřehů a citátů (budu rozšiřovat):
1) Kokot Tlačí Motorku
2) Každý Týden Motor
3) Žádný prodejce ani servisák KTM v životě ani z doslechu neslyšel o jakékoliv závadě. Kdo mění ty lehlý motory nevim, asi víla Amálka.
4) "Logický důvod ke koupi KTM nehledej, protože neexistuje"

Super sezónu 2020 a vždy jen kolama dolů!

5.3.2019 - Koupená nová u KTM Trojan HK
19.4.2019 - Tak konečně prvních 250km.
28.5.2019 - 937km - 1. Servis a s tím všechny předepsané úkony.
18.7.2019 - 6235km - Motodovča za náma. Kolečko Evropou (Slovensko - Maďarsko - Rumunsko - Srbsko - Černá Hora - Bosna - Chorvatsko - Slovinsko - Rakousko). FOTA ZDE
8.12.2019 - 8930km - Zaplachtováno k zimnímu spánku
4.4.2020 - 8964km - Sezóna 2020 budiž zahájena.
14.4.2020 - 9120km - 2. Servis - Roční prohlídka s předepsanými úkony + montáž pěnových gripů ProGrip
13.6.2020 - 10000km - Malé jubileum

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Zdeněk07
Zdeněk07 napsal 23.09.19 v 12:20

Dobrá volba, já mám 1090 od ledna a kdykoli na ni sednu jsem v sedmym nebi

horak.r72
horak.r72 napsal 08.05.19 v 19:24 10b.

. Škoda že jsi nezůstal věrný značce ..., ale i tak gratulace. Pěkná KTMka , ať dobře slouží, alespoň tak dobře jak Stromek.

šnek4
šnek4 napsal 03.05.19 v 08:37 10b.

Dobrá volba Ať ti slouží aspoň stejně dobře jako stromík a hodně spokojených kilometrů.

Bonsai650
Bonsai650 napsal 02.05.19 v 02:29 10b.

Zase pekne rozpísané a žiadna recenzia nikdy nevyvaži vlastné pocity ktore ty tak prefne napises ako pri strome...nech ti robi len radosť a čakám pekný servisný plán ako minule! Kolama dolu Foky...

Pavel888
Pavel888 napsal 01.05.19 v 17:15 10b.

Více komentářů



TOPlist