renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Suzuki GSX 750 F (2000)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník MEK0TA
Vloženo 31.10.2015
Aktualizováno 6.5.2023
Zobrazeno 5 444x
HODNOCENÍ PROFILU OD 17 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 08.05.2022, Uskutečněno: 08.05.2022, Zhlédnuto: 36x, Firma: FIRMA:Jan Kozel (Střížovice)


Od jisté doby, dejme tomu rok dva zpět, jsem se rozhodl, že své eFko neprodám. Důvodů je více, ale jeden z těch nejvýznamnějších je ten, že mi v podstatě ve všem motorka vyhovuje (až na nějaké výjimky) a těžko bych pro sebe hledal lepší náhradu. Rozhodl jsem se tedy, že se zaměřím na úpravu motorky primárně po stránce modernizace konstrukce.
Jinými slovy, mou snahou bude zaměřit se na úpravu konstrukce tak, abych pokud možno díl odlehčil a dále vylepšil jeho konstrukci s ohledem na maximální možnosti dnešní doby s ohledem na mé výrobní/ekonomické možnosti. Zároveň však není účelem od základu změnit celou koncepci/konstrukci motorky, spíše jen jednotlivých dílů - dalo by se říci, že se jedná o takovou optimalizaci konstrukce. Celý tento projekt dělám primárně za účelem naučit se pracovat s novými technologiemi a materiály, což se mi bude hodit, jelikož jsem konstruktér. Beru to v podstatě jako vývojový exemplář pro další potenciální možnosti mé živnosti.
Z výrobního hlediska mám do začátku slušně vybavenou zámečnickou dílnu se zaměřením na výrobu schodišť, zábradlí aj., navíc se základními kovoobráběcími stroji (soustruh, frézka, sloupová vrtačka aj.). Dále mám k dispozici CNC stroje vlastní konstrukce s vlastním řídicím systémem na bázi Mach3 - portálovou plazmu k řezání plechů a malou 3-osou CNC frézku k obrábění primárně plastů a dřeva, ale už jsem ji pokřtil i slitinami hliníku, které očividně do jisté míry zvládala (což je zachyceno i na foto). No, a mimo jiné mám v zásobě i vlastní zkušenosti a znalosti z výroby kompozitů, viz výroba laminátových kufrů: část I. , část II. a část III. . Kufry 2. generace bych rád časem vyrobil taky, ale to sem teď nepatří.
Začnu tedy prvními modifikacemi. Možná zdánlivě nevýznamnými, ale myslím si, že neméně důležitými.
1) Distanční kroužky z podvozku
Původní distancy jsou vyrobeny z oceli. Nebudu to hrotit s nějakou metalografií, zkouškami tvrdosti atp., postačí mi předpoklad, že se jedná o konstrukční ocel průměrné jakosti. Některé díly mají povrchovou úpravu (galvanické či jiné zinkování), některé ne. Tyto díly jsem se rozhodl nahradit novými ze slitiny hliníku EN AW-7075 (tzv. letecký dural). Tato slitina je z hlediska pevnosti porovnatelná s průměrnou konstrukční ocelí (např. 11500 dle ČSN), má dost slušnou tvrdost a především vysokou mez kluzu - vyšší, než má uvedená ocel. Proč nebyl tento materiál použit na továrním motocyklu? Zejména kvůli ceně, respektive úspora v hmotnosti nejspíš nebyla tak významná, aby se to vyplatilo. Výrobu zabezpečil konvenční soustruh, přičemž jeden z kroužků vyžadoval vyšší přesnost, jelikož je vsazován s nepatrnou vůlí do ložiska v unašeči rozety. Jelikož se tato slitina obrábí poměrně dobře s velmi dobrým výsledným povrchem, nebyl to problém.
2) Napínáky řetězu
V tomto případě se jedná o vložky v kyvné vidlici. Továrně jsou vyrobeny jako svařenec z plechového dílu, distančního kroužku a kusu závitové tyče, materiál ocel s povrchovou úpravou galvanický zinek. Nové dílce jsem navrhnul a vyfrézoval na CNC frézce ze slitiny hliníku EN AW-2007 (tzv. automatový dural), což je slitina asi nejvhodnější k obrábění a zároveň má slušné mechanické vlastnosti - pevnost porovnatelná např. s ocelí 11343 dle ČSN. Konstrukce dílu vycházela z toho, že se nejedná přímo o pevnostní díl, nicméně úplně ozdobnou funkci také nemá. Primárně slouží k tomu, aby se dala seřídit poloha osy zadního kola (nastavení průvěsu řetězu), sekundárně vyztužuje kyvnou vidlici při utažení osy. Čtyři jazýčky trčící do stran mají ve skutečnosti pouze funkci ustavení napínáku do polohy v ose profilu kyvné vidlice, stručně řečeno, aby se dobře protahovala osa kola. Závit v přední části slouží buď k seřizovacímu (napínacímu) šroubu nebo do něj zalepím závitovou tyč - to ještě nemám rozmyšleno.
Počet dílů: 7
Hmotnost: původní - 706 g, nová - 199 g (odlehčení o 507 g / 72 %)
Je třeba dodat, že některé díly nejsou dokončeny - jedná se zejména o krycí kroužky, které chrání ložiska v kolech proti hrubým nečistotám nebo u napínáků není dořešen napínací šroub. Tyto "dodělávky" ještě navýší hmotnost, nicméně velmi mizivě, jelikož krycí kroužky ložisek budu tvořit z uhlíkového vlákna.
Jak jsem již psal, z hlediska úspory hmotnosti se nejedná o žádnou divočinu. Na druhou stranu je vidět, že na takových "volovinách" lze ušetřit téměř 3/4 hmotnosti. S důkladnějším přístupem a využitím např. slitin titanu by se dalo dostat výrazně níže, ale nebudu to hnát do extrémů. Jak v praxi nové díly obstojí, to ukáže čas.
Pokud by někoho zaujala výroba: https://www.kodekon.cz/

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
JardaBar (164) napsal 08.05.2022 v 20:20


Nejnovější záznamy v deníku
  • Výroba držáku mobilu na GSX750F

    Mám jeden z nejmenších telefonů na trhu za rozumnou cenu (nepočítám iPhone) a stejně je moc velký na všechny mé kapsy. Ne že bych to doteď nezvládal, ale není to ono. Proto jsem se rozhodl, že si na telefon vyrobím držák

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 09.07.2023
    Uskutečněno: 09.07.2023
  • Výroba kompozitních kufrů na GSX-F - část I. (resp. IV.

    Pravidelnému čtenáři mých deníků neuniklo, že na svém eFku jsem již kufry vlastní výroby měl. Pokud však toto čte někdo, komu tento fakt uniknul, může se uvést do obrazu zde, ve třetí části výroby prvních laminátových ku

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 05.09.2022
    Uskutečněno: 04.09.2022
  • Krkonoše 2018

    S Karlem jsme měli v plánu podniknout nějakou víkendovku, jen nebylo jasné kdy a kam se pojede. Když se blížil konec srpna ke konci, ozvala se mi Eva, bývalá spolužačka, kterou jsem hrozně dlouho neviděl. Její dotaz "Tak

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 17.01.2019
    Uskutečněno: 07.09.2018


TOPlist