renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 660 Sportard/Adenium (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hrnous
Vloženo 13.9.2015
Aktualizováno 29.3.2018
Zobrazeno 7 022x
HODNOCENÍ PROFILU OD 34 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9


Vloženo: 02.12.2017, Uskutečněno: 02.12.2017, Zhlédnuto: 24x


Hotovo.. po čtyřech dnech, 27 hodinách celkově je Milanův stroj zdá se v nejlepší kondici, v jaké kdy byl.. alespoň v rámci možností, jaké tento stroj poskytuje.

V průběhu párání svazků a celé elektroinstalace na mne nakonec vybafnulo ještě víc strašáků, než sem čekal.. takže sem musel udělat o kus víc práce a změn, než sem původně počítal. Měl sem namyšlenou "jednoduchou" variantu, která by pouze zlepšila stávající stav, a "velkou variantu" která by všechno ohledně zdrojové soustavy udělala uplně jinak a s ohledem na nectnosti jednotky a dalších komponent co nejspolehlivěji.

Momentálně je tedy celá elektroinstalace rozdělena na tři okruhy - okruh dobíjení, okruh řídící jednotky s čidly a třetí pro zbytek. V okruhu jednotky jsem použil pár extra prvků, které sem musel pečlivě vybírat - vzhledem k Milanově štěstí jsem se nechtěl spokojit s výrobci "EU" "Čína" a podobnými.. nakonec tam šly portugalské komponenty. Zároveň jsem se podivil nad tím, že v svazku který měl milan ma motorce - v podstatě takovém, jaký se dodával od začátku výroby až do minulého roku s mojí druhou revizí - byl zapojený imobilizér zase "špatně"..
Instalovaný byl taky nový adekvátní regulátor s dvojitými výstupy.
Protože jsem většinu zdrojové části dělal nanovo a tudíž ji mohl s klidným svědomím vystříhat a zahodit, dělal sem průběžně měření co všechno je špatně - až s podivem zle z toho vyšel například špatně technologicky vyrobený kabel ke startovacímu relé - a celý obvod je projistotu zapojený až za ním a jiné perličky, které tu nemá smysl rozepisovat. Například pohled na vývody původního regulátoru je zajmavý - zatímco z něj vychází žluté vodiče pro tři fáze, tak na konektoru o 20cm dál už vidíme něco okrově oranžového - očividně se tam doslova grilovaly. Jak je vidět, tak historie z řady 650 se opakuje. Fuj!

Pojistková skříňka byla rozebrána, kabely vystříhány a od jejího výrobce jsem objednal správně vnitřní piny a všechno znova přelisoval a poskládal nazpaátky - ale už podle mého návrhu. Jedná se o výrobek současné firmy Tesla, je to lepší, než nějaký číňan, ale jinak řekl bych naprostý základ. Existují podstatně lepší pojistkové skříńky, které se kupují po kouskách - separé spodek, držáky, dekl, prostě stavebnice. Cena takové pro 660 je odhadem 2500,- Pokud by chtěl někdo kalkulovat cenu.

Příjemným překvapením nakonec bylo rozsvícení všech čtverečků indikátoru napětí na přístrojové desce, a to i se světly - to sem doteď nikdy neviděl, a to už sem viděl ledasco :)
Vyřešil sem tak některé konstrukční nedostatky, které byly už v původní elektroinstalaci Yamahy, a tím pádem i její části, které fabrika používala do prvních strojů ověřovací série - že by měl Milan aktuálně lepší elektroinstalaci, než je "originál" Yamaha ? Je to možné. V každém případě nic lepšího už s tím udělat technologicky nejde. Samozřejmostí je dodržení provozní kázně, tj, že tam někdo nenechá dva týdny v 0*C baterku a pak se bude pokoušet startovat - to u tak velkého jednoválce nepomůže ani svěcená voda. Přes zimu je třeba baterku vytáhnout dobít do plna a strčit doma do špajzu ke kompotům. Jednou za měsíc až dva oživit udržovací nabíječkou. Jedná se o AGM akumulátory, takže žádná divočina. Rozhodně nedoporučuju postup některých, kteří nechají celou zimu akumulátor v motorce a na jaro, až zjistí že to ani neprdně připojí nabíječku na traktor od Franty z prasečáku a oroštují to na plné kule. Obecně tyto mermeticky uzavřené akumulátory vyžadují opatrné zacházení a i jedno hrubé nabití dokáže zdeformovat tenké vnitřní mřížky, které obsahují nalisovanou aktivní náplň - namleté deriváty olova. Baterka pak na první pohled může vypadat normálně - desky se rozjedou do stran co jim rozměrově skelné vlákno napuštěné kyselinou dovolí a startovací kapacita je v čudu - i když voltmetrem pořád naměříte "cosi" co by odpovídalo použitelnému akumulátoru.

V každém případě video, které uvidíte dále, je pořízené s PŮVODNÍ malinkatou baterkou, kterou dodala fabrika. Tou, kterou označila za vadnou a tou, která dostávala kapky od nekonečného startování a pak jistě né zrovna šetrného nabíjení. Prvně měříme napětí na akumulátoru, podruhé napětí na pojistce pro nový okruh jednotky a čidel a nakonec úbytek napětí akumulátor - jednotka - pohádkových 10mV! Nový extra regulátor řeší pouze proudovou zatížitelnost - je o třetinu silnější, teplotní stabilitu - netopí - současná větrací mřížka, kterou akorát tak teče voda do všech elektronickych součásti přijde zalepit - zaslepit a speciální výstupy. Regulátor nemá posunutý offset, jak by to šlo taky udělat - nahonit větší napětí a překlenovat jimi ztráty - to by byla prasárna. Je na standardní palubní napětí a vše je udělané tak, aby se nikde nic neztrácelo a tam kde je to technologicky nutné, aby se ztrácelo naprosté minimum - kontakty v aktivních prvcích jso z čistého stříbra, narozdíl od levné mosazi či fosforbronzu, všechno je lisované a veškeré spoje jsou navíc po lisování zkoušené na tah - a to tak, že fest. Kvůli tomu jsem musel objednávat speciální spojky z soustružené kulatiny - klasické běžně používané v oboru moji trhací zkoušku nedávaly.

Na jaro pak chystám takové malé porovnání - projedu si termokamerou motorku s původním svazkem a s mnou upraveným - protože platí zákony zachování energie, tak se nám většina problematických míst původní elektroinstalace jistě krásně červeně až žlutě rozsvítí, aby majitel původní elektroinstalace věděl, kde si má přiložit párky k ohřívání na ztrátových místech :)

Tato úprava elektroinstalace rozhodně nezaručí, že motorka nastartuje za každého počasí, respektive po jakkoli dlouhém stání v jakkoli nízké teplotě a chcíplém akumulátoru. Nicméně jistě bez problémů zajistí, že veškerá energie, která se momentálně v akumulátoru nachází, se dostane beze ztrát až do jednotky a bude jenom na ní, jestli poví ano, nebo ne. Naopak po nastarování se veškerá volná energie zase dostane přímo do akumulátoru bez toho, aby se po cestě ztrácelo víc, než je zdrávo.

Jistou útěchou pro majitele takto upravené motorky jest, že tam kde po této úpravě nenastartuje Jawa 660, tam by originální Yamaha XT660 neměla šanci nastartovat už vůbec.

Co se týče celé ceny, tak včetně jiného regulátoru, materiálu a mého času počítejte zhruba 8-9 tisíc. Jenom regulátor dělá 3000,-, zbývající materiál cca 2 - 2500. Tj zbývá cca 3000 na práci, za dejme tomu 27 hodin práce.. tj 111Kč/h - přijde vám to jako bussiness ? Já si nemyslím. Vzhledem k tomu, že nemám čas ani na svoje dlouho odkládané věci, a to musím obětovat ještě komplet víkend + 4 dny po nocích po práci mi to přijde spíš jak těžká charita. Vzhledem k tomu, že běžné auto/moto elektrikářské práce se pohybují v ceně od 400Kč/hodina, a to mluvíme o opravdu běžných, toto bych zde nepočítal - tím spíše, že to dělám zatím jediný na světě. Pořád to chce někdo nazývat bussinessem ? Nebo spíše charitou.. Ne, nemusím to dělat.
Další možnost při úpravě elektroinstalace je odstranění izolačkové hrůzy a přsun celého svazku do speciálních trubek a spojek, jak je to používáno u drahých strojů a aut. Celý svatzek se musí rozpárat a všechno znova - celý svazek elektroinstalace se tak učeše a netrčí z izolačkového běsu tolik záhadných odboček a zkratek - zde pak cena skočí minimálně o další 2-3 tisíce + práce. Jenom na materiálu těchto specialit, rozhodně nejde o nějaké elektroinstalační hadice z bauhausu, ale speciální automotive komponenty :) I pro tuto úpravu už se našli zájmci, někteří s ní jezdí čerstvě, já se pro ni rozhodl asi po měšíci, kdy jsem motorku dovezl domů a začal párat svazek :)

Malinko škoda je, že tuto úpravu, respektive toto provedení neměly rovnou sériové elektroinstalace od počátku výroby - její implementace by výrobce stála řekněme maximálně 3000, pokud by se toto všechno nedělalo dodatečně nákupem jiných, dalších komponent a úprav něčeho, co mohlo být jinak už na začátku.
Bohužel, vzhledem k počtu vyrobených kusů a "plánovanému hospodářství" ve fabrice je to trochu potíž, respektive motocykly s druhou revizí elektroinstalace už dojedou sérii beze změn - ta už je o řádný kus lepší. Kdo bude chtít 101% elektroinstalaci, bude odsouzen na dodatečnou změnu elektroinstalace.

EDIT 3.12 18:14 Tak sem tomu věnoval ještě hodinku a upravil zbytek svazku skrze ten slavný problém s odpalováním jednotek a neustálým startováním. Dotáhnul vyměněný chladič a dolil fridex. Ventilátor chladiče se rozezněl typickým drnčením.. takže sme doma :)

Tak doufám, že bude Milan spokojený!


Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Milan1963 (272) napsal 28.03.2019 v 10:15

Zkušenost po sezoně 2018 - po úpravě elektriky : moto startuje, dobíjí, není s ní problém. Baterie Motobatt , přes zimu uložená doma, udržovaná "chytrou" nabíječkou, na jaře po instalaci do motorky bez problémů - po 5 měsících start napoprvé.

milan1963 (272) napsal 02.12.2017 v 19:12

Už se těším, jak bude startovat, dobíjet. Ten první obrázek - to jsem ještě neviděl. A to ji mám už přes 2 roky.

O.N.E. (5) napsal 02.12.2017 v 17:46

klobouk dolů


Nejnovější záznamy v deníku
  • Setkání majitelů 2018

    Tento víkend proběhlo už tradiční setkání majitelů motocyklů Jawa 650/660. Podle mých počtů zde bylo 49 motorek a 57 lidí, což je aktuální rekord. Akce byla celkem úspěšná, jediná vada na kráse bylo sobotní počasí, kdy a

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 20.05.2018
    Uskutečněno: 20.05.2018
    Komentářů: 4x
  • Olej

    Pomalu se blíží sezóna a většina lidi zvažuje zdalipak měnit olej. Existují však ti, kteří olej úmyslně přejíždí s tím, že si na jeho výměnu netroufají, či ti, kteří zase motorku nechtějí vést do motoservisu, aby jim onu

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 02.04.2018
    Uskutečněno: 02.04.2018
    Komentářů: 4x
  • Děs číslo 158 ze 160

    Dneska jedna malá přehlídka děsu běsu. Motorka už při předání výrobcem nestartovala bez pomoci startovacích kabelů z auta. Kousek tuším 158 ze 160. Na první pohled to vypadá, jako přebastlený nějaký starý svazek ze Sport

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 29.03.2018
    Uskutečněno: 29.03.2018
    Komentářů: 4x


TOPlist