Po loňské vydařené motodovolené ve Švýcarsku a Francii jsem letos vyjel na sever. Do Skandinávie. Finsko jsem už navštívil, takže proto se jelo kousek vedle.
Přes inzerát na Motorkářích jsem hledal někoho, kdo by na 2 týdny jel se mnou. Z asi 4 zájemců nakonec zůstal jeden. V den srazu ale se svým BMW 1200 zrovna havaroval... jel jsem tedy sám.
Přes Německo (po dálnicích) jsem za 2 dny dojel do Dánska. Nemusím zatáčky, nemusím kopce, takže Dánsko mi vyhovovalo.
Pevninská část Dánska se mi moc líbila. Města Tonder, Esbjerg , Aarhus a další mají co nabídnout. Parádní je i ostrov Romo na západě pevninského Dánska a poloostrov Holmstand Klitt.
Na ostrově Fyn je pěkné město Odense, s mnoha historickými památkami, kvůli nimž jsem tam jel. Zážitkem byla cesta na ostrov Sjaelland přes moře po mostě dlouhém asi 17 km. K návštěvě doporučím město Roskilde s katedrálou a hrobkou dánských králů. Zde ale skoro tři dny téměř neustále pršelo a navíc mi začaly zažívací potíže, takže jsem zůstal v jednom kempu déle, než bych si přál. Hlavní město Kodaň jsem tedy jen projel a nic moc z něho nemám...snad příště. Za Kodaní se zdravotní stav zlepšil, byt' ideální nebyl - a trajektem jsem se z dánského Helsingoru dostal do Švédska.
Tam se konala návštěva měst Helsingborg, Malmo a Trelleborg.
Dovolená se krátila, takže z Trelleborgu se lodí po 9 hodinách na moři doplulo do německého Trawemunde a s menšími přestávkami na návštěvy několika německých míst ( město Vízmar, Schwerin...) domů.
Pokud jde o motorku, jela naprosto spolehlivě. Asi 3000 km zvládla Jawa 660 bez jediného zaváhání.
Problémy ? Byly. Ve škole , tedy v 70. a 80. letech , jsme se povinně učili rusky a k tomu německy. Německy mluvím vcelku slušně, ale ve Skandinávii mi to moc platné nebylo. Angličtina je pro mně něco jako čínština, takže neumím nic - a to byl problém - anglicky tam mluví skoro každý. Přesto jsem se vždy nějak , tedy česko-rusko-německy , domluvil. Dalším problémem bylo tankování. 95 % pump v DK i ve S je samoobslužných a je nutná karta. Kartu jsem si pořídil až před cestou, nikdy dřív jsem ji neměl ani nechtěl. Pokyny jak tankovat v dánštině a angličtině mi tedy nepomohly. Nakonec se natankovat vždy nějak povedlo, přesto jsem ale raději tankoval u běžných pump s obsluhou. Jiné problémy, kromě uvedených zdravotních, nebyly.
Dánsko je pro nás poněkud dražší zemí, třeba obyčejná káva stojí kolem stokoruny a třetinka piva 130 našich korun. Možná proto jsem tam nepotkal žádného Čecha - kromě jednoho kamionu. Ve Švédsku jsem potkal dvě česká osobní auta. S českými motorkáři jsem se setkal až cestou zpět v Německu...přesto si myslím, že motodovolená 2019 za to stála.
Toto je poslední letošní zápis v deníku...uvidíme, co přinese příští rok.
Vlastník | Milan1963 | |
---|---|---|
Vloženo | 3.7.2015 | |
Aktualizováno | 31.12.2020 | |
Zobrazeno | 10 953x |
Velice pěkné ještě by mne zajímalo to Švýcarsko.Moto super.
Akorát s jazykem jsem ve výhodě.Němčin- naprosto samosatně,AJ- základ a rozšiřuji .Italštinu ted dělám pomalu už druhým rokem sám a nyní jsme sehnali konečně lektorku
Jezdím s partou nebo s pan tátou:A ted již druhý rok jedu i sám a je to super.Beru to jako relax, protože nemusím řešit jestli se někomu chce a kam.A hlavně mluvím všemi jazyky a ne Českz y ,takže to beru jako vzdělávání.
kde máš stan zvaný Áčko ? Tenhle se k tobě moc nehodí.
Milane pěkné a kam příště?
Ten sever je pro mě země neprobádaná, ale láká to.. teda až na to, že mám rád zatáčky a kopce
Já mám zase rád ty zatáčky a kopce ale když to člověka baví tak je asi úplně jedno kde jezdí. Pěkná cesta, tak ať ti to jezdí dál jako doposud.